Hårddisk trasig, eller?

Permalänk
Medlem

Hårddisk trasig, eller?

Har en WD My Book 500gb. Råkade komma åt avstängningsknappen på den och när jag startade om den så går det inte att komma åt den mer. Den dyker dock upp i Den här datorn som Lokal disk H, precis som jag hade innan. När jag klickar på den står det H: är inte tillgänglig Filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas. Högerklickar jag och kollar egenskaper står det att filsystemet är RAW, hade NTFS innan.
Någon som vet om det går att komma åt den på något sätt eller är det bara att skrota den?
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Det låter som om ditt filsystem har blivit korrupt. Om du inte har viktiga grejer på hårddisken, testa formatera om den och använda den. Fungerar allt som vanligt ja då var det filsystemet som blev korrupt. Funkar det fortfarande inte så kan du ju ta out hårddisken ur lådan och testa den i en dator för att säkerställa att det inte är lådans elektronik som är sönder.

En hårddisk bör inte gå sönder fysiskt på grund av en felaktigt avstängning.

Permalänk
Medlem

vill du komma åt materialet så kan du använda dig av någon linux dist. ex. knoppix på live cd. Brukar fungera att läsa filerna trots att inte Xp hittar dem.

Visa signatur

Intel - Amd = -
Amd - Intel = +

Permalänk
Medlem

är inte WD worldbook en extern disk?

update: my book oxo för den delen...

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akarr
är inte WD worldbook en extern disk?

update: my book oxo för den delen...

Ja, vad spelar det för roll?