Dator stänger av sig efter byte av kylpasta

Permalänk
Medlem

Dator stänger av sig efter byte av kylpasta

Hej jag har ett problem, hade suttit och lanat i 3 dagar då jag upptäckte att temperaturen på cpun var på 50+ så jag tog loss cpu fläkten och bytte kylpasta. Nu när jag kör igång datorn startar den och ja kan logga in i windows. Efter ett tag stänger den bara av sig. Jag försöker sätta på den men den stänger av sig efter ca 10sec igen då kommer jag inte ens till windows.

En annan sak jag märkte var att på hw monitor inne i windows står cpu temperaturen på 103+, i bios står den på 40+...
Innan bytet av kylpastan stog temperaturen på hw monitor på 50+...
alltså är det något som inte stämmer
När jag bytte kylpasta lyckades jag förstöra en sladd som går till lysdioden på framsidan av datorn, så jag plockade helt enkelt av hela sladden. Detta kan inte påverka nått va?

Har försökt att meka med datorn och lagt på ny kylpasta igen men den stänger fortfarande av sig...

Ibland reagerar den inte alls på start knappen utan man måste låta den stå.

Permalänk

är du helt säker på att ingen annan sladd är skadad och att du har satt kylaren åt rätt håll?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Ja helt säker på att ingen annan viktig sladd är skadad, hur fan vet man vilket håll den ska sitta på då....:/ Har en sådan här http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=35127838&itemName=Za...

Permalänk
Medlem

ska man verkligen ha 40 Idle med den kylaren?
Jag har ju 10 mindre med min stockkylare till 4200+..

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått igång datorn, men både i speedfan och i hwmonitor visar cpu tempen 75+ just nu ligger den på 80+. När jag startade windows var den uppe i 110+ vad är felet då:S

Permalänk
Medlem

Glömt att koppla in kontakten till fläkten? Kolla även att du satt kylningen åt rätt håll.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Hedersmedlem

Kylaren har antagligen dålig kontakt + saknar kylpasta

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saerman
Ja helt säker på att ingen annan viktig sladd är skadad, hur fan vet man vilket håll den ska sitta på då....:/ Har en sådan här http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=35127838&itemName=Za...

jag vet inte hur det är med zalmans kylare men om den sitter åt fel håll så kanske den sitter snett eller löst... eller så sitter den åt rätt håll men ändå snett eller löst.

är du helt säker på att det bara är kylpasta mellan kylaren o processorn så det inte kommit hår, fett osv där.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Jag tror snarare att du monterat kylaren fel, eller har haft på alldeles för mycket/lite kylpasta.
Det är bättre att ha på för lite kylpasta, än för mycket.

Kom också ihåg att kylaren ska sitta HÅRT, men dra inte såpass hårt att du sabbar processorn.
Du ska alltså inte kunna vicka kylaren eller liknande. Den får inte glappa på något sätt.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Precis som Gorian säger, jag fick samma problem en gång (eller ungefär samma iaf .. jag skulle köra in fingret i fläkten och stoppa den för att se hur mycket ljud som försvann, sen dog den xD)

Du har antagligen monterat fläkten fel 1-2 pinnar sitter inte rätt, när detta hände mig så satt iaf 2 pinnar inte fast.

Visa signatur

Gaming: Intel i7 4770-K 3,5GHz | ASUS 780GTX | 8GB Corsair | ASUS mobo | 1st Samsung SSD 128Gb | 1st Samsung SSD 256Gb | 1st Western Digital 1Tb |
Server: Intel i7 920 | XFX ATI 5970 | 6GB Corsair | ASUS Xtreme | 1st Intel SSD 80Gb | 1st Samsung 500Gb | 4st Western Digital 1Tb | 2st Seagate 2Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squeeker
Precis som Gorian säger, jag fick samma problem en gång (eller ungefär samma iaf .. jag skulle köra in fingret i fläkten och stoppa den för att se hur mycket ljud som försvann, sen dog den xD)

Du har antagligen monterat fläkten fel 1-2 pinnar sitter inte rätt, när detta hände mig så satt iaf 2 pinnar inte fast.

Jag menade snarare själva kopparflänsen, inte fläkten i sig.
Men det är klart, kolla så att fläkten snurrar och går som den ska (något jag gissar på att du gjort?).

//Gorian

Visa signatur

---