Permalänk
Medlem

Tack vare den här tråden har man nu beställt sin skatt:

Base
Intel® Core™ 2 Duo-processorer T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache)
Minne
3 072 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [1x2048+1x1024]
Grafikkort
NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikerat grafikminne
Hårddisk
200 GB hårddisk med Free Fall Sensor (7200 RPM)
Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara
Trådlös anslutning
Intel® nästa generations Wireless-N-minikort - Europa - Core 2 Duo Processors
Primärt batteri
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)
LCD-skärm
15,4-tums widescreen WXGA+ (1440x900) TFT-skärm med TrueLife™

Totalpris 9 704,25 kr

Leveransdatum: 2008-04-29

...Lär väl förhoppningsvis dyka upp snabbare än så. Go Go Go

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz, 4GB DDR3 Corsair, Powercolor HD5850, Corsair TX650, Samsung Spinpoint 1TB, Benq G2420HDB

[ XPS 1530 ][ 2.40Ghz 3MB ][ 8600M GT 512 RAM DDR3 ][ 3GB Ram ][ AUO 1440x900 ][ Hitachi 200GB 7200RPM ]

Permalänk

qayotee, jag fattar inte hur du gör.

När jag väljer (XPS M1530 (N04X5306)) med samma processor, minne, grafikkort, skärm och hårddisk kostar den 11.350

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrick
Hur många XPS´er förekommer cpu whinet och vad beror det på?

Är det bara på vissa prcessorer eller? (jag valde 2.50GHz 6mb cache minne)

Det beror på att dell använder dom billigaste delerna man kan hitta på marknaden till sina datorer. Så det whinet kommer säkert från fläkten som är det billigaste dom kan hitta.

Har flera kollegor som har jobbat på dell supporten innan och det är tyvärr så.

du har också 3 års garanti när du köper datorn och inte 1 år som dell säger.
Ringer du upp dell efter 1 år och säger att nått har gått sönder så kommer dom säga att garantin har gått ut men om du sen säger att enligt konsumentköplagen så har jag rätt till 3 år så tar dom den direkt och fixar till felet

ta en temp mätning på era grafikkort ska ni se hur otroligt varma dom är. Japps väldigt kass fläkt på dom hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
Det beror på att dell använder dom billigaste delerna man kan hitta på marknaden till sina datorer. Så det whinet kommer säkert från fläkten som är det billigaste dom kan hitta.

Har flera kollegor som har jobbat på dell supporten innan och det är tyvärr så.

du har också 3 års garanti när du köper datorn och inte 1 år som dell säger.
Ringer du upp dell efter 1 år och säger att nått har gått sönder så kommer dom säga att garantin har gått ut men om du sen säger att enligt konsumentköplagen så har jag rätt till 3 år så tar dom den direkt och fixar till felet

ta en temp mätning på era grafikkort ska ni se hur otroligt varma dom är. Japps väldigt kass fläkt på dom hehe

Du har inte rätt till 3 års garanti enligt konsumentköplagen. Det är reklamationsrätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eurythmech
qayotee, jag fattar inte hur du gör.

När jag väljer (XPS M1530 (N04X5306)) med samma processor, minne, grafikkort, skärm och hårddisk kostar den 11.350

11350kr minus rabatter så kommer man ned i liknande pris.

Student 5% (du behöver inte vara student): $H?TP9R$XFH234
XPS 10%: K$XV74$SCGT14D

Koderna går att kombinera. Skriv in koderna när du lagt till köpet i varukorgen

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz, 4GB DDR3 Corsair, Powercolor HD5850, Corsair TX650, Samsung Spinpoint 1TB, Benq G2420HDB

[ XPS 1530 ][ 2.40Ghz 3MB ][ 8600M GT 512 RAM DDR3 ][ 3GB Ram ][ AUO 1440x900 ][ Hitachi 200GB 7200RPM ]

Permalänk
Medlem

Hejsan! Nu skulle jag verkigen behöva installera xp snarast, då jag behöver köra program som endast fungerar på xp...

Har en xp pro sp2 version som funkat bra tidigare. Någon som installerat xp med lyckat resultat? Får man alla drivrutiner att fungera osv? Någon som vet nån guide man kan följa?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qayotee
11350kr minus rabatter så kommer man ned i liknande pris.

Student 5% (du behöver inte vara student): $H?TP9R$XFH234
XPS 10%: K$XV74$SCGT14D

Koderna går att kombinera. Skriv in koderna när du lagt till köpet i varukorgen

Ooh tack!

Har Dell alltid såna här rabatter?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
Det beror på att dell använder dom billigaste delerna man kan hitta på marknaden till sina datorer. Så det whinet kommer säkert från fläkten som är det billigaste dom kan hitta.

Är det någon som vet om det är möjligt att byta ut fläkten till någon av högre kvalité?

Permalänk
Medlem

Ja klart att det går...

Men billigast behöver inte betyda att det är sämst, det vet jag av egen erfarenhet.

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
Det beror på att dell använder dom billigaste delerna man kan hitta på marknaden till sina datorer. Så det whinet kommer säkert från fläkten som är det billigaste dom kan hitta.

Har flera kollegor som har jobbat på dell supporten innan och det är tyvärr så.

du har också 3 års garanti när du köper datorn och inte 1 år som dell säger.
Ringer du upp dell efter 1 år och säger att nått har gått sönder så kommer dom säga att garantin har gått ut men om du sen säger att enligt konsumentköplagen så har jag rätt till 3 år så tar dom den direkt och fixar till felet

ta en temp mätning på era grafikkort ska ni se hur otroligt varma dom är. Japps väldigt kass fläkt på dom hehe

CPU-whine har inget med fläkten att göra (även om jag kan gå med på att de använder billiga fläktar ;). Fläkten är inte ens igång vissa stunder (i balanced mode) och CPU-whinet är fortfarande väldigt tydligt.

Att grafikkortet är varmt har heller inget med att göra med "Dell's dåliga fläktar" utan att ett 8600 blir såpass varmt i "alla" laptops, se bara Macbook pro som har _2_ fläktar, där har grafikkortet ännu högre temperaturer än vad XPS.en har. (Och apple ska ju stå för kvalité) -> Det blir helt enkelt så varmt pga dåligt luftflöde och litet utrymme, vilket alla laptops lider av.

Permalänk
Medlem

Jag googlade på ämnet och ASUS, ACER, DELL, MacBook, mm verkar ha samma problem på en del av sina datorer så detta är inget unikt för Dell, alltså så spelar det ingen roll vad man köper, de flesta märkena kan drabbas av CPU whine verkar det som..

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Medlem

Re: Nätverksproblem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Labanius

Sen en fråga skärmen jag har är jättebra i bild och så men i batteriläge dvs med lägre ljusstyrka ger den ifrån sig ett högfrekvent "surr" som skiftar beroende på ljusstyrka. Är jag ensam eller har fler detta problem. Grymt irriteande ljud men allt funkar. I elnätsläge är ljudet helt borta.
MONITOR\LPLDF00

Mhm, när jag sänkte ljusstyrkan på skärmen började den "surra" lite, ruskigt störande. Det + Cpu whine + Högt fläktljud var de anledningar som gjorde att jag lämnade tillbaka min xps.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eurythmech
Ooh tack!

Har Dell alltid såna här rabatter?

Ja. Om man ringer in och beställer kan dom bara använda en rabatt eftersom det egentligen inte ska gå att kombinera enligt dom själva. Lite skumt för vem är då intresserad av 5% när det alltid finns en 10-15% för alla. Dock är de högre procentsatserna för varor över ett visst pris så det kanske finns en mening trots allt.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz, 4GB DDR3 Corsair, Powercolor HD5850, Corsair TX650, Samsung Spinpoint 1TB, Benq G2420HDB

[ XPS 1530 ][ 2.40Ghz 3MB ][ 8600M GT 512 RAM DDR3 ][ 3GB Ram ][ AUO 1440x900 ][ Hitachi 200GB 7200RPM ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rewound
Hejsan! Nu skulle jag verkigen behöva installera xp snarast, då jag behöver köra program som endast fungerar på xp...

Har en xp pro sp2 version som funkat bra tidigare. Någon som installerat xp med lyckat resultat? Får man alla drivrutiner att fungera osv? Någon som vet nån guide man kan följa?

Jag har installerat XP på min...
Det fungerar bra jag har lagt in alla drivrutiner jag vill ha.
Jag har inte lagt in fingertrycksläsaren tex. Känns bara onödigt men men.

Jag har bara ett problem som är ganska skummt jag vet inte vad jag har gjort.
När jag går via startmenyn och stänger av datorn så stängs den av och allt är frid och fröjd. Men när jag ska sätta på den igen så startas den upp men när man ska logga in så är det bara en svart bild.
Det här är också endast när jag inte har i nät kabeln...

Fungerar hur bra som helst att starta från viloläge osv men just när man stängt av datorn så måste man ha i laddaren.
Jag vet inte om jag fuckat något. Någon som har en aning om vad jag gjort eller om jag bara ska ominstallera datorn

Här är en guide på hur man fixar xp.
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=212981&highl...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rewound
Hejsan! Nu skulle jag verkigen behöva installera xp snarast, då jag behöver köra program som endast fungerar på xp...

Har en xp pro sp2 version som funkat bra tidigare. Någon som installerat xp med lyckat resultat? Får man alla drivrutiner att fungera osv? Någon som vet nån guide man kan följa?

Om du bara har något enstaka program som inte funkar i Vista, så kan du installera Virtual PC som gör att du kan köra XP (eller något annat OS) i Vista. Ganska så coolt faktist!

Gratis nedladdning av MS Virtual PC 2007
http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=78095

Permalänk
Medlem

Är det samma skärm om man har köpt en Inspirion 1525 med 1440x900 upplösning som en Xps 1530 med samma upplösning?

Jag upplevde min Inspirion-skärm som dålig så jag skickade tillbaka den, vågar man satsa på en XPS med samma skärm??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindstroem
Haha jo de hade mycket talspråk med i deras support, testade de ganska hårt för att se om de hade något att komma med.

Bland annat så lyckades han med att "garantera att jag kunde använda datorn till att spela alla spel som kommer inom de närmaste 2 åren". Dom där på Dell måste ha stenhård koll på de närmaste 2 årens spel- och hårdvarutveckling.. fantastiskt

Sedan rekommenderade de starkt Turbo Memory, men blev själv måttligt imponerad efter att ha läst test:
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=300...
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=300...

Någon annan som har åsikter?

No offence, but 8600GT klarar inte ens Crysis pa medel. Hehe, jag vill inte sabba dina drommar, men det ar nog bara Crysis som kraver ett sadang kraftigt grafikkort.

Permalänk

Om man väljer en 1280x800 skärm, kan man hoppas på att få en LG?

Ni som beställde vanlig WXGA nyligen, vad fick ni för skärm?

Permalänk
Medlem

Ingen aning om 1280, men med 1440 upplösningen verkar det finnas fler som får LG än någon annan skärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
Det beror på att dell använder dom billigaste delerna man kan hitta på marknaden till sina datorer. Så det whinet kommer säkert från fläkten som är det billigaste dom kan hitta.

Har flera kollegor som har jobbat på dell supporten innan och det är tyvärr så.

du har också 3 års garanti när du köper datorn och inte 1 år som dell säger.
Ringer du upp dell efter 1 år och säger att nått har gått sönder så kommer dom säga att garantin har gått ut men om du sen säger att enligt konsumentköplagen så har jag rätt till 3 år så tar dom den direkt och fixar till felet

ta en temp mätning på era grafikkort ska ni se hur otroligt varma dom är. Japps väldigt kass fläkt på dom hehe

Kassa fläktar?? MacBook pro verkar vara snäppet värre än XPS iallafall..
http://www.youtube.com/watch?v=j1IigjJcLOk

Hahaha

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K!ller
No offence, but 8600GT klarar inte ens Crysis pa medel. Hehe, jag vill inte sabba dina drommar, men det ar nog bara Crysis som kraver ett sadang kraftigt grafikkort.

Roligt att du nämner Crysis. Jag har själv spelat spelet med min 1530. Fungerade faktiskt bra enligt mig. Datorn valde då "Medel" automatiskt

Permalänk
Medlem

Nu så tänker jag beställa en 1530, men en sista undran.
Är det bara att som vid installation av spel, bara klicka vidare?
Något tillbehör som är lika bra att köpa till? Olycksfallsförsäkring!?

Så här ser det ut just nu, någon som har någonting att tillägga?
EDIT: 10280:- slutar det på

Citat:

PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo-processorer T8100 (2,10 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache)
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
Basgaranti - 1 års XPS Premium hårdvarusupport (inkl. spel- och på-plats-support)
Dell rekommenderar
2 års XPS Premium hårdvarusupport för konsument (inkl. spel- och på-plats-support)
Låt din dator fungera problemfritt med Service i hemmet

(XPS)
Upgrade to 2 års Consumer XPS Premium Hardware Support (inkl. spel- och på-plats-support) [lägg till 1879,00 kr eller 73:-/månad1]

VAL AV FÄRG Kamera med 2,0 megapixlar i smokingsvart för CCFL-skärm

LCD-SKÄRM 15,4-tums widescreen WXGA+ (1440x900) TFT-skärm med TrueLife™

BIOMETRISK IDENTIFIKATION Biometrisk fingeravtrycksläsare med SVART detalj

MINNE 3 072 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [1x2048+1x1024]

HÅRDDISK 250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk

GRAFIKKORT NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikerat grafikminne

OPTISK(A) ENHET(ER) Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara

PRIMÄRT BATTERI Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

Tillbehör
BÄRVÄSKOR Ingen bärväska

BLUETOOTH Dell™ trådlös 355 Bluetooth 2.0-modul (upp till 3 Mbit/s) med bättre datahastighet - Eur

TRÅDLÖS ANSLUTNING Intel® nästa generations Wireless-N-minikort - Europa - Core 2 Duo Processors

MICROSOFT-PROGRAMVARA Microsoft® Works 9.0 - svenska redigera
Tjänst och

OLYCKSFALLSFÖRSÄKRING Ingen olycksskadesupport

SÄKERHETSPROGRAM Ej antivirus- och säkerhetsskydd ¿ svenska redigera
Ingår också i systemet
Gedis Bundle Reference N04X5306
Orderinformation Inspiron-beställning - Sverige
Leveransdokument Svensk dokumentation med europeisk strömsladd - jordad
Media för system Resurs-DVD - (diagnostik och drivrutiner)
Modem Inget modem
Tangentbord Inbyggt tangentbord, svenska/finska (QWERTY)
Standardsupport Grundläggande garanti - 1 års XPS Premium hårdvarusupport (inkl. spel- och på-plats-support)
TV-tuner Dell™ resefjärrkontroll
Dells internetorder Dells internetorder.
STRÖMFÖRSÖRJNING 90 W nätadapter, jordad

Permalänk
Medlem

Glöm inte använda rabatterna.

Visa signatur

//MVH Johan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scasi
Glöm inte använda rabatterna.

Dessa hittar jag på rabattkod.se
DELL
*Rabatt: Z583W$2N4B$5F7 (10% Rabatt på alla Inspiron & XPS-system vid order över 7990:-)
*E-Value: SEDHSONL-N04X5310 (2000:- Rabatt & Fri Frakt på XPS M1530)

Klickar jag på SEDHSONL-rabatten, blir det en 2,50ghz och jag tycker det verkar lite i överkant.
Detta ger 14890:- med 250GB hårddisk vilket är drygt 400:- mindre än standardkonfigurationen.

Sen så hittar jag inte direkt vart jag ska skriva in 10%'s rabatten...
Är det efter att jag klickat på "Skicka beställning" ?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AleBer85
Dessa hittar jag på rabattkod.se
DELL
*Rabatt: Z583W$2N4B$5F7 (10% Rabatt på alla Inspiron & XPS-system vid order över 7990:-)
*E-Value: SEDHSONL-N04X5310 (2000:- Rabatt & Fri Frakt på XPS M1530)

Klickar jag på SEDHSONL-rabatten, blir det en 2,50ghz och jag tycker det verkar lite i överkant.
Detta ger 14890:- med 250GB hårddisk vilket är drygt 400:- mindre än standardkonfigurationen.

Sen så hittar jag inte direkt vart jag ska skriva in 10%'s rabatten...
Är det efter att jag klickat på "Skicka beställning" ?

I varukorgen står det VÄLDIGT tydligt "Ange Kupongnummer". Skriv in rabattkoderna som finns i tråden eller på rabattkod.se. Så ska du se att du får en billigare dator.

Visa signatur

//MVH Johan

Permalänk
Medlem

Halloj.-
Vad kör ni för drivis till NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT ?

Permalänk

Seriöst nu, jag fattar ingenting av den där SEDHSONL-rabatten, jag kommer hit

http://www1.euro.dell.com/content/topics/topic.aspx/emea/topi...

När jag klickar på den.

Går inte att skriva in den i kupongdelen på Dell heller...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eurythmech
Seriöst nu, jag fattar ingenting av den där SEDHSONL-rabatten, jag kommer hit

http://www1.euro.dell.com/content/topics/topic.aspx/emea/topi...

När jag klickar på den.

Går inte att skriva in den i kupongdelen på Dell heller...

Det är typ en bluffrabatt. Blir billigare att konfigurera själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Du har inte rätt till 3 års garanti enligt konsumentköplagen. Det är reklamationsrätt.

det var det jag menade skrev fel
men i alla fall om nått går sönder utan att du har gjort nått och man nämner det så tar dom in och fixar det utan extra kostnad.

Annars säger dom bara att garantin har gått ut och att det kostar