IFPI siktar på svensk internetleverantör

Permalänk
Medlem

Bör ISP's hjälpa till, var de lagligt kan, med att stävja piratkopiering. Ja det kan jag kanske tycka. Ska detta vara på bekostnad av personlig integritet, lagliga siter som missbrukas etc? Nej det tycker jag inte. Är det olagligt att vara medhjälp till brott? Ja. Är det olagligt att erbjuda en tjänst att skapa kontakt och överföringsmöjligheter mellan användare utan att du kontrollerar den, även om den både kan brukas så väl som missbrukas? Kan inte tor det. Är det olagligt att ha en piratvänlig attityd? Inte i sverige iaf.

Telia erbjuder liknande tjänster, ICQ/MSN etc lika så, de flästa internetsidor med överskriften "länkar" gör det. Var ska stämningarna ta slut, hur långt kan man kräva att en aktör går för att förhindra att deras tjänst missbrukas mot en 3'e part?

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Är det olagligt att erbjuda en tjänst att skapa kontakt och överföringsmöjligheter mellan användare utan att du kontrollerar den, även om den både kan brukas så väl som missbrukas? Kan inte tor det.

Faktum är att EU har en (grund?)lag som säger just att en ISP inte kan stå skyldig för vad deras användare överför.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Snälla, kan inte Google bara köpa upp skiten så slipper vi bry oss nå mer..

Permalänk

Dryyyyyyyygt!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Hur kan de tvinga en operatör att spärra sidor som inte är olagliga? Definitionen av lagligt är väl att det är tillåtet?

Permalänk
Medlem
Citat:

"Additionally, Renfors never suggested blocking web sites outside the ISPs own network. Denmark does this. Such proposals would most likely break a number of Swedish laws (and Danish?), including the constitution which prohibits state censorship."

http://swartz.typepad.com/texplorer/copyright/index.html

Hoppas någon sätter dit IFPI för försök till brott.

Permalänk
Medlem

En oseriös telefonsäljare krängde på mormor Greta en dammsugare, Kan man stämma Telia som äger kopparnaätet & står för teleabonnemanget???

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Bahnhof var min första tanke precis som flera andra redan sagt. Dom har väl fortfarande usenet till sina kunder? Sen har dom ju en sak som kan utnyttjas till att svartmåla dom. Jon Karlung som VD, han var ju chefred på Aktuell Rapport en gång i tiden. Att det var dom som hostade TPB gör ju sitt till.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Så metoden som väljs är i stil med mobbning: välj ut en liten svag stackare och använd honom/henne som ett sätt att pumpa upp ditt sårade ego. Eller vad skulle annars vitsen vara med att just välja ut en liten leverantör oavsett hur påstått "dålig" denne är?

Jag har fortfarande svårt att riktigt inse var gränserna går. Jag är inte för stöld av material, men om jag t ex betalar TV-licens och inte har någon form av apparatur för inspelning och därför väljer att ladda ner ett missat avsnitt av något program, på vilket sätt skulle det kunna betraktas som stöld? Det handlar ju i detta fall om endast två olika tekniker att uppnå samma resultat.

De skulle aldrig stämma dig för en sådan sak heller så det kan vi helt bortse från.
Det är de som sätter det i system att piratkopiera och i stor skala som IFPI och liknande myndigheter är ute efter.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Skulle inte förvånna mig om det är PRQ dom ger sig på då dom är relativt små samt även har börjat sälja internetanslutningar, samt är ganska insyltade i piratröran om man säger så.

Lite lustigt att dom måste hävda sig och säga att dom skall stämma en operatör men dom kan inte säga vilken, sådant gör att det känns som dom bara försöker skrämmas lite.

Men men skall bli intressant att se hur det slutar egentligen med allt detta grävande i piratkopieringen. Alla operatörer borde hitta på något dom kan stämma IFPI och liknande för så dom blir fattiga och tvingas gå i konkurs.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

Jag tycker dem ska blockera debattsidor och forum också..
DÖD ÅT YTTRANDEFRIHETEN!!!

Permalänk
Medlem

Om alla ISP istället blockerar all trafik till/från IFPI så är problemet löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lento
Om alla ISP istället blockerar all trafik till/från IFPI så är problemet löst.

Dagens visa ord :). De slipper oroa sig om de inte kan se nåt :P.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Hur hade dom tänkt sig att jag ska dela ut min egna musik?
Är jag konkurrent till de gigantiska skivbolagen eller vad?

Permalänk
Medlem

Mer kinesisk demokrati åt folket. Fyfan...

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk

Fascister!

Vad blir nästa steg, att ISP:erna ska registera folks åsikter också? Dags att sätta ner foten mot dom här storebrorsfasonerna.

Permalänk
Medlem

PROTESTERA OM/NÄR DE STÄNGER AV FILDELNINGSSIDORNA!

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Får hoppas på att denna "undersökning" går åt helvete då och att svenska nämndemän/dommare inte är några pantade typer...

Permalänk
Medlem

Smart Drag! Man stämmer en liten internetleverantör, man drar in med stora kavalleriet och vips så har man ett predjucat som gäller även de stora jättarna, den lille har knappt råd med försvars advokat å de kan klämma till med allt det har.... Vare sig Rätten eller detta bolag kan annat göra än att vika sig...!
Vilket gör att vi alla hamnar i samma sits som de i nordkorea,kina, mfl.

Grattis och välkomna alla, till det nya Sverige !

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem

BBB eller Bahnhof skulle jag tippa på. Förmodligen Bahnhof.

Någon som har numret till en galen ryss som har nackskott som specialitet?

Permalänk
Medlem
Citat:

IFPI tänker först be den okända internetleverantören att blockera vissa fildelningssajter frivilligt, och om förhandlingarna inte går vägen väntas rättegång.

Citat:

IFPI uppger inte heller vilken internetleverantör det egentligen är frågan om. Musikindustrins representant hävdar dock att det handlar om ett särskilt problematiskt företag.

Genom att inte avslöja vilken leverantör man avser så har man på det här sättet med hjälp av sweclockers och andra media just hotat sveriges samtliga internetleverantörer med stämning.

Sedan är det bara att ringa runt och se vilka som viker sig. Mycket lågt tycker jag.

/Snail

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem

helt klart vidrigt, men det kmr vi kunna gå runt;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Om dom gör det mot telia kan ju IFPI lätt förvänta sig mitt HOTMAIL!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vichle
BBB eller Bahnhof skulle jag tippa på. Förmodligen Bahnhof.

Jag tippar på Bredband2 eller vad nu Birgerssons bolag heter. Han
är väl känd för att ha en högst liberal inställning till fildelning?

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nae0
Om dom gör det mot telia kan ju IFPI lätt förvänta sig mitt HOTMAIL!

Dom kommer inte ge sig på telia. Det är nog som dom flesta säger ett mindre bolag med mindre resurser.

Permalänk
Medlem

Kan vara Bredband2 (förvisso en ganska liten leverantör), de marknadsför sig i stadsnätet i Lund med texten "Till skillnad från vissa andra internetleverantörer så censurerar vi ingenting på Internet. Vi tror på ett fritt nät och låter oss inte påverkas av lobbygrupper från mediaindustrin. Vi garanterar även att vi inte kommer lämna ut dina personuppgifter till Antipiratbyrån eller liknade organisationer."

Givetvis har jag valt bredband2 100/100 Mbit.

Permalänk
Medlem

Dra hem till stämningarnas modersland USA IFPI. Lustigt att fildelning ska sensureras när det finns så sjuka saker på nätet. Vore det inte bättre att jobba mot barnporr, snuff, racism, terrorism (personligen inget stöd för USAs agerande) o sånn skit istället?

Visa signatur

GAH

Permalänk
Medlem

Jag önskar mig ett slags förbund av alla svenska ISP's. Där alla svenska ISP's inbetala en viss summa varje månad som blir ämnat till just sådana olaga angrepp och hot från IFPI-Mafian.
Vill IFPI stämma skiten ur en liten ISP är det lika svårt som om dom skulle hota Telia eller BBB. Alla svenska ISP's skulle tjäna på det.
Sen är det en fråga om demokrati ochså. Skall verkligen en lobbyorganisation huvudsakligen styrd av USA bestämma hur rättsväsendet skall ser ut i Sverige resp. Europa???
I politiken kallars sådana försök för testballonger. Går detta igenom så använder sig IFPI ochså i framtiden av domen.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dira
Dra hem till stämningarnas modersland USA IFPI. Lustigt att fildelning ska sensureras när det finns så sjuka saker på nätet. Vore det inte bättre att jobba mot barnporr, snuff, racism, terrorism (personligen inget stöd för USAs agerande) o sånn skit istället?

Vad skulle skivindustrin tjäna på det?
Hårt, men väldigt sant. De bryr sig inte om sånt, de bryr sig bara om sina inkomster, och det verkar inte finnas någon gräns för vad de offrar för att få slut på piratkopieringen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Detta är precis som om biltillverkare ska kolla så man inte använt bilen till att köra för fort med eller smugglat öl från Tyskland med.

Tips till svenska staten: Stämm biltillverkare för att dom säljer massor med kombibilar som i sin tur används flitigt vid både den Tyska och Danska gränsen!

Visa signatur

BAAH