Skapa värme i bilen så man kan sova där i helgen?

Permalänk
Graded.se

Skapa värme i bilen så man kan sova där i helgen?

Hejsan ungdomar, kamrater och annat löst folk.

I helgen kommer jag och ett antal vänner åka iväg till uppsala för att spendera lite kvalitetstid under BIRDIE

Vi har varit där 6år i rad, och brukar sova i bilarna, då musiken och folket inte är allt för trevliga i sovsalen.

Nu är birdie dock lagt tidigare iår, och det kommer bli välligt kallt i bilarna under natten.

Så hur ska vi göra för att få det bekvämt? Finns det möjligen något tipps på någon värme fläkt eller liknande på 12v? eller vad kan man annars komma med för tokiga ideér ?

Välmött!

Permalänk
Medlem

Re: Skapa värme i bilen så man kan sova där i helgen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalare
Hejsan ungdomar, kamrater och annat löst folk.

I helgen kommer jag och ett antal vänner åka iväg till uppsala för att spendera lite kvalitetstid under BIRDIE

Vi har varit där 6år i rad, och brukar sova i bilarna, då musiken och folket inte är allt för trevliga i sovsalen.

Nu är birdie dock lagt tidigare iår, och det kommer bli välligt kallt i bilarna under natten.

Så hur ska vi göra för att få det bekvämt? Finns det möjligen något tipps på någon värme fläkt eller liknande på 12v? eller vad kan man annars komma med för tokiga ideér ?

Välmött!

det finns värmefläkt för 12V japp

http://www.danmobility.se/product.asp?c=1762811966&n=12274494...

men för att slippa risken att dra ut batteriet kan ni ju använda ett par varma sovsäckar istället.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Graded.se

Re: Re: Skapa värme i bilen så man kan sova där i helgen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
det finns värmefläkt för 12V japp

http://www.danmobility.se/product.asp?c=1762811966&n=12274494...

men för att slippa risken att dra ut batteriet kan ni ju använda ett par varma sovsäckar istället.

Hittade en på 200w på biltema! Så en sån blir det + varma sovsäckar.. Sen även ett externt batteri utanför bilen, så man slipper dra ur batteriet

Permalänk

Jag sov i tält i Uppsala senast igår. Det var inte speciellt kallt.

Permalänk
Medlem

Var 14 grader i Stockholm inatt

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Avstängd

Stoppa en slang på avgasröret och led in den varma luften som kommer därifrån in i hytten genom ett fönster, tejpa för fönstret runt slangen så att den varma och mysiga luften inte slipper ut. Bara att starta motorn och luta sig tillbaka och njuta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Stoppa en slang på avgasröret och led in den varma luften som kommer därifrån in i hytten genom ett fönster, tejpa för fönstret runt slangen så att den varma och mysiga luften inte slipper ut. Bara att starta motorn och luta sig tillbaka och njuta.

Jepp, kommer garanterat sova gott.

Permalänk
Medlem

Garanterat mer effektivt att dra värmen till max i bilens fläktsystem. Fast det klart, en kombination vore bäst. Då utnyttjar man energin i bränslet till max och slipper vara onödigt elak mot miljön.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Det är väldigt varmt ute om nätterna nu, så frågan är om du kommer behöva fläkt och sovsäck överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowzzer
Det är väldigt varmt ute om nätterna nu, så frågan är om du kommer behöva fläkt och sovsäck överhuvudtaget?

Har frusit när jag sovit i bil till och med på sommaren. Men med sovsäck sover man säkert bra.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

är ni minst 2 i varje bil med en filt lär ni svettas ihjäl

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Stoppa en slang på avgasröret och led in den varma luften som kommer därifrån in i hytten genom ett fönster, tejpa för fönstret runt slangen så att den varma och mysiga luften inte slipper ut. Bara att starta motorn och luta sig tillbaka och njuta.

Haha

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk

kupévärmare med sladd till något uttag på en byggnad t.ex.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Rekommenderar istället tjock sovsäck, få saker som är mysigare än att ligga i en varm sovsäck när det är kallt ute.

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem

Jag tror du klart underskattar kroppsvärmen. Jag har sovit i en bil tillsammans med en polare på dreamhack (på vintern). Allt man behöver är en sovsäck och mjukisbrallor. Vi köpte dom billigaste sovsäckarna på biltema och dom dög gott.

Permalänk
Medlem

Känns onödigt att citera...

Det räcker gott och väl med er kroppsvärme och varsin sovsäck... visst, det kommer vara kallt när ni går och lägger er, men om ni ska ha extra värme så kommer ni kunna simma ur bilen på morgonen.

Permalänk
Medlem

vafan, det är fan vår nu, en sovsäck räcker mer än väl, bilen är ju isolerad så kroppsvärmen komme rhålla bilen varm, ni kommer tom få öppna fönster så varmt det blir

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
vafan, det är fan vår nu, en sovsäck räcker mer än väl, bilen är ju isolerad så kroppsvärmen komme rhålla bilen varm, ni kommer tom få öppna fönster så varmt det blir

Måset man inte öppna ett fönster så inte syret ska ta slut? .. jag gjorde då så.. öppnade en liten springa bara

on topic.

Få se .. 200W sa du.

I= P/U

200/12 = 16,7A

Dvs har du ett riktigt friskt bilbatteri a. 65Ah

Då räcker det 3.89 timmar.. ungefär en halv natt ^^

Såvida du inte har något fett batteri på 100Ah + .. fast då måste du ändå ladda det på morgonen på något sätt.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Måset man inte öppna ett fönster så inte syret ska ta slut? .. jag gjorde då så.. öppnade en liten springa bara

on topic.

Få se .. 200W sa du.

I= P/U

200/12 = 16,7A

Dvs har du ett riktigt friskt bilbatteri a. 65Ah

Då räcker det 3.89 timmar.. ungefär en halv natt ^^

Såvida du inte har något fett batteri på 100Ah + .. fast då måste du ändå ladda det på morgonen på något sätt.

Jo öppna fönstret är rekommenderat. Dels blir det kvavt (inte så man dör av syrebrist, men inte bra) och dessutom kommer alla fönster imma igen

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Det är för tillfället 10 plusgrader 3 mil utanför uppsala...
Jag tror det räcker med kroppsvärme..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk

värsta med att sova i bilar etc är fan kondensen.. kylan går in i benen på en.. Gör heller inte som rumänen i Lomma.. (grilla bak i skåp bilen.. han blev inne bränd)

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Har sovit i bilen ett antal gånger, kan faktiskt inte säga att jag sovit riktigt bra nån gång.
Å andra sidan så sover jag inte jättebra inne i sovsalen heller.

En bil med dieselvärmare/bensinvärmare vore ju perfekt, men tror inte jobbet lånar ut bilen över helgen för att jag ska ha nånstans att sova.

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk

Det är inte bra för bilbatteriet att dra på det några längre perioder, det är gjort för starka punktinsatser. Man förkortar livslängden ganska ordentligt genom att köra det i botten.

Lämna en springa öppen i fönstret - det är läskigt att vakna flåsandes som en tok pga syrebrist.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Inte fan fryser du i en bil när du ligger i en normal sovsäck! Så länge du inte fått sol och fyllefrossa det vil säga. men då fryser man ju överallt:P

Gör som fastforwards sa lämna en liten springa i ett fönster. Sen behöver du inte göra mer.

Su skulle nog klarat dig hyffsat utan sovsäck tillochmed. Själv var jag ute en hel natt i slutet på april med bar överkropp och ett par trasig byxor på mig. Men det är en annan historia. Då var det lite småkyligt iallafall men med en sovsäck så kommer det inte vara några problem.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Enklast vore väl att klä av sig nakna och ligga tätt intill varann och ta vara på varandras kroppsvärme. Funkar ju på filmer där folk riskerar att frysa ihjäl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
Enklast vore väl att klä av sig nakna och ligga tätt intill varann och ta vara på varandras kroppsvärme. Funkar ju på filmer där folk riskerar att frysa ihjäl.

Det där röstar jag på! Och som alltid vill vi ha bildbevis!

Permalänk
Medlem

Det bästa sättet att värma en godtycklig sovplats är väl alltid att lägga en het tjej bredvid sig

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Avstängd

Varmvatten flaskor, fast så jäkla kallt är det inte ute nu längre..

Jag sov i bilen förra helgen i södra dalarna, eller väldigt norra västmanland.. kalt? nope men en del imma i rutorna

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Låt bilen stå på tomgång då så blir det ju varmt. En bil drar inte så mycket soppa på tomgång.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
Låt bilen stå på tomgång då så blir det ju varmt. En bil drar inte så mycket soppa på tomgång.

Fel, motorn drar mer bensin på tomgång än körning... låter konstigt men så får jag höra ofta.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.