Permalänk
Medlem

Koppla dator till TV + ljud

Hej!

Med risk att detta frågats flera gånger tidigare så gör jag ett försök iaf!

Har en dator med VGA-utgång samt helt vanligt s/pdif utgång.
Har en TV Samsung LE-37M86 där jag vill få ut bild och ljud.

Har testat en kort VGA-kabel så det blev bra bild och det blev det, men behöver ca 7 meter kabel så tänkte köpa denna: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010057387 Bord nog bli okej bild.

Problemet jag har är att när jag testade med VGA-kabelg så testade jag även med en 3,5mm -> 2xRCA (röd/vit) men fick inte ut något ljud. Vad kan det bero på? Har nu kollat på följande kabel: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010116430 . Vill ju såklart ha ut ljud om jag köper den. Har fyra par RCA-ingångar, vet inte vilken jag ska använda egentligen. Ska inom en ganska snar framtid koppla in ett hemmabiosystem och ta ut lite kraftigare ljud där är tanken.

Kan någon hjälpa mig?

Tack på förhand!

//Richard

Permalänk
Medlem

En kompis som körde lång VGA kunde inte ha dom högre upplösningarna pga längden. Han trodde att en med högre kvalitet skulle vara bättre.

Inte säkert du kommer ha ovanstående problem men värt att veta.

Ljudet kopplar du förmodligen med en sån här.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=14388589

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Okej. VBet inte om jag kan köra med 3,5mm faktiskt. Hur som helst borde det ju funka lika bra med RCA. Det har jag ju massor av! Vet inte om jag vill lägga pengarna på en suprakabel för flera tusen faktiskt så provar nog med en lång billigare vga. Annars blir dety nog billigare att köpa en lång hdmi-kabelk och DVI-konverter.

Men det är som sagt ljudet som oroar mig mest. Undrar om det kan vara något man ska ändra i datorn med ljudet. Kollade lite på det, men hittade inget som hjälpte.

//R

Permalänk
Medlem

Jag hade inte heller köpt supra kabel för flera tusen men tyckte det var värt att nämna.

Ja du kan det vara så att du måste koppla med 3.5mm. Ljud kontakterna är oftast kopplade till en bildkontakt och om den ljud ingången är en 3.5mm så får du allt gilla läget

Om du nu är helt säker på att du kopplat rätt så så prova höja volymen. Jag måste ha min volym på 2/3 för att få lite volym på tvn.

Edit:

Tycker mig klart och tydligt se en 3.5mm ljudingång med vga-kontakten. Så då är mysteriet löst.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Okej. Nu har jag beställt kabel för bilden iaf. Fick bli en http://www.kabelgiganten.se/nyheter.asp?id=195 istället för VGA så borde det bli bättre bild iaf! Återstår att se hur det går med ljudet, men verkar konstigt att inte köra med 3,5mm -> RCA tycker jag. Har en kollega som kör den kopplingen med en LE-40R86.

Nåväl. Kabelvalet känns bättre nu. Var ju bara ca 50:- dyrare än den VGA-kabel jag kollade tidigare. Nu borde jag ju garanterat inte få sämre bild pga kabellängden.

//R

Permalänk
Medlem

Till HDMI ser det ut att vara RCA.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Sådär! Nu är allt inkopplat, men inte utan problematik... Såklart!! =/

När jag kopplar in den kabeln jag körpte får jag bra bild när jag kollar film, men inte när jag kör internet eller bara har skrivbordet framme. Det är litesom otydligt, nästan suddigt!. Högupplöst film går iaf bra som sagt. Då är jag riktigt nöjd! Vad kan detta bero på? Kan ju tillägga att passformen på min DIV-ände på kabeln inte hade jättebra passform. Ser nästan ut att ha tilltylglar insticket i datorn på ett ställe. Ska se om jag kan pilla det till rätta lite försiktigt.

Ljudet tar jag nu ut i mitt nyinköpta hemmabiosystem från LG. Bra tryck med musik. Upptäckte nu när jag drog igång film att det ligger något hoppigt pip/tjut/brus i bakgrunden. Inget man märker av vid musik då det är mer ljud hela tiden, men vid film så hörs det mer påtagligt tyvärr speciellt i tysta scener. Det ökar med volymen också vilket inte gör det bättre. Kanske får testa med en annan kabel. Den jag kör med är 3,5mm -> RCA

Tack på förhand!

//R

Permalänk
Medlem

Tur att jag hjälper dig

Bilden gissar jag inte alls är högupplöst om det är suddigt. Den är nog inte högupplöst när du kollar på film heller i sådanafall...
Har du dubbel kollat upplösningen?
Kan det vara så att du har hög upplösning men fel aspekt så tvn måste kompensera?

Kör du vga?

Bruset är ett bakgrund ljud som finns i din anläggning någonstans. Möjligtvis kan det hjälpa att jorda apparaterna. Eller iaf jorda ihop dom som är, det kan hjälpa även om du inte ha ett jordat utagg. Eftersom förhoppningsvis ska "jord" spänningen gå genom den i stället för dina ljudkablar.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Ja! Jag är evigt tacksam!!!

Fick till bilden lite bättre när jag ställde om finliret i TV-inställningarna. De viktigaste är dock att film ser bra ut, och det gör det!

Testade med en enmeterskabel och det vart inte bättre ljudmed den, som jag hade hoppats på. Alltså att det skuille bero på kabeln.

Hur jordar jag dem då? Låter jobbigt och som något man bör slippa. Jag tror att det uttag jag använder är jordat. Tycker det ser ut som ett sånt. Relativt nytt om jag uttrycker det så.

Vad gör jag härnäst lämpligast? Måste få det här att fungera! Har byggt allt kring det.

Tack för hjälpen hittills!

//R

EDIT: Hade lite svårt att förstå vad du menade i ditt senaste inlägg, men sov på saken och nu testade jag att koppla in strömmen till ett annat uttag (där datorn ska komma att stå när mitt skrivbord är klart) och då försvann ljuden!

Det enda jag egentligen skulle vilja fixa nu är så jag får klockren bild på TV'n när jag kör med min HDMI -> DIV koppling och inte bara när jag kollar på film. Det är iofs bara just film jag har kopplat ihop dem för, men iaf...

//R

Permalänk
Medlem

Bilden vet jag inget mer om... Om man förut sätter att allt är bra från datorn till tvn (du har matchat upplösningen med den tvn vill ha, native) så tycker jag att du testar dig fram på tvn som du gjort.

Gött att ljudet blev bra. Brumet kom förmodligen av att spänningar vandrade via jorden. Och den ytre ringen på RCA kontakten är ofta kopplad till jord. Därför kan det gå en ström där som inte ska vara med.

Också lär mig att jordade utagg kan kopplade på olika "jordar" och då kan du får en spänning som vandrar från en jord till en annan.
Tv/radio utagget i väggen är också jordat på en annan jord.
Har man problem med den kan man köpa en liten pryl som bruter jorden, typ 90 kr på kjell.

Edit: det jag menade i förra inlägget var att jag förutsatte att du inte hade jordade utagg och en apparat hade en spänning i jorden som vandrade via ljudkabeln så kunde du testa att fästa en ledning mellan chassina. Det är ju en amatör lösning men ändå

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk

tjenare jag tar och lånar lite av tråden om det är ok,

har en dator med detta grafikkort: XFX GeForce 8500GT 450M 256MB DDR2, PCI-Express, DVI/HDCP/Tv-Out, Heatsink
nu är det så att jag vill kunna koppla så jag kan få datorns bild att visas på tv:n, så jag har kopplat en s-video från grafikkortet till en scartomvandlare som kopplats in i tv:n även ljudkablarna sitter i scartomvandlaren.

scartomvandlaren är en sådan här: http://www.siba.se/Product/viewLargeImage.aspx?itemName=4161...

till grafikkortet är det NVIDIA inställningar och jag har testat med deras olika guider för hur man kopplar in tv:n men det har inte funkat, har även testat att använda tvtool men även det utan framgång

någon här som kan tipsa mig om hur jag ska göra? tack på förhand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DavidZZ0n
tjenare jag tar och lånar lite av tråden om det är ok,

har en dator med detta grafikkort: XFX GeForce 8500GT 450M 256MB DDR2, PCI-Express, DVI/HDCP/Tv-Out, Heatsink
nu är det så att jag vill kunna koppla så jag kan få datorns bild att visas på tv:n, så jag har kopplat en s-video från grafikkortet till en scartomvandlare som kopplats in i tv:n även ljudkablarna sitter i scartomvandlaren.

scartomvandlaren är en sådan här: http://www.siba.se/Product/viewLargeImage.aspx?itemName=4161...

till grafikkortet är det NVIDIA inställningar och jag har testat med deras olika guider för hur man kopplar in tv:n men det har inte funkat, har även testat att använda tvtool men även det utan framgång

någon här som kan tipsa mig om hur jag ska göra? tack på förhand

Var fallerar det?

Får du ingen bild alls? finns massor av trådar om det använd sökfunktionen.

strunta i tvtool det är väl hur gammalt som helst.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DavidZZ0n
Massor av text...

Prova att köpa en DVI - HDMI kavel om du har en HDMI-ingång i TVn. När du köper så frågar du om du kan få så att öppet köp gäller även fast förpackningen är bruten. Det fick jag. Då kan du lämna tillbaka kabeln efter du har testet, vilket kan vara bekvämt då dessa kablar är rätt dyra i butik.

Kan man få HD-upplösning via SCART-kabel? Jag är osäker.

Visa signatur

Dator: MacBook Air 13" 2012 & Raspberry Pi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razkie

Kan man få HD-upplösning via SCART-kabel? Jag är osäker.

Nej. Komponent och RGB i scart är 2 olika signaler.

Visa signatur

minhembio.com/darkages