Underligt ökande temperatur, behöver lite tankar och råd.

Permalänk
Medlem

Underligt ökande temperatur, behöver lite tankar och råd.

Uppgraderade mitt system för ett par månader sedan.
De nya delarna är Gigabyte GA-P35C-DS3R, en Q6600 (G0) och 2x1Gb Crucial DDR2 BallistiX PC8500.
Jag kollade lite temperaturer och klockade lite hit och dit för att testa lite.
Jag nöjde mig med att köra på 3.0GHz (9x333) eftersom jag bara körde orginlakylaren.

Vid 3GHz (9x333)låg jag runt 65 grader full load på kärnorna
Vid 3.24GHz (9x360)låg jag 71-72 ungefär, men jag var inte sugen på att köra så varmt så jag nöjde mig vid 3.0GHz (9x333). Orginal klocken låg runt 60 grader full load har jag för mig. Vcore kör (och har alltid kört) orginal; runt 1.24V.
Hade vid det här tillfället också världens sämst ventilerade låda, intryckt i en möbel, samt värdelös ventilation i lägenheter (=varmt).

Efter jag hade kört systemet i ett par månader så märker jag att alla temperaturer har krupit upp en bra bit, både idle och load.
Efter att ha klockat ner till orginal igen så får jag inte lägre temperaturer för det.

Jag har nu datorn på golvet under ett vanligt skrivbord. Slängt det gamla chassiet och inhandlat ett P182. Kör med tricool fläktarna som följer med, på low och med orginalkylaren till processorn. Dessutom så har jag bytt ut fläkten i nätagget till en noctua. Allt som allt kan man säga att jag har duktigt mycket bättre luftcirkulation i burken nu än innan, vilket man tydligt ser på temperaturerna på diskar och grafikkort.
Och här har vi mitt lilla huvudbry.

Hur fasen jag än beter mig så kan jag inte får ner load temperaturen på kärnorna under 70 grader. Kör 2.4GHz (stock) samt vcore på 1,24. Samma sak gäller med idle temperaturena som ligger runt 50 grader, medans de vid nyinstallation av hårdvaran låg runt 40. Allt har blivit svalare i lådan efter chassiebytet och möbelbytet med fasiken inte processorn.
Jag har givetvis provat att montera om kylaren både en och två gånger utan förbättring.
Tycker det är ganska (o)lustigt att jag har fått en sådan temperaturökning utan att förändra något som borde göra att systemet går varmare, snarare tvärtom.

Tacksam för lite idéer och tankar.

Permalänk
Medlem

Testa köra alla fläktar på max, ev. montera/köp ny kylare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akiira
Testa köra alla fläktar på max, ev. montera/köp ny kylare.

Nu får du allt ta o läsa inlägget en gång till..

Temperaturökningen kom utan förändrade förutsättningar alltså från runt 60 grader full load (3GHz) till 70 grader vid orginalklock (2.4GHz).
Jag har planer på att byta kylare och köra med andra chassiefläktar, men det är faktiskt ganska ointressant förtillfället då frågan gäller förändringar under samma förutsättningar.

Efter att jag upptäckte att jag hade högre temperaturer trots lägre klock så gjorde jag ett chassiebyte som jag hade planerat sen tidigare, men inte fått tummen ur. Vilket förvånande nog inte gjorde någon skillat på just temperaturen på processorn.

Ska endå ta o testa lite och se om jag kan få till några temperatur förändringar.

Klockade precis ner till 1.2GHz (6x200) för ett se vad som händer och nu ligger loadtemperaturen runt 60 grader på kärnorna. Idle är dock oförändrat runt 50.

For the record: Skillnaden om jag kör fläktarna på low och high är 2 grader. Alltså sjönk från 70 till 68 vid 3GHz och från 60 till 58 vid 1.2GHz.

Permalänk
Medlem

Vad jag menade var att originalkylaren är inget att hänga i granen. Eftersom temperaturerna blev sämre ju längre tiden gick bör du testa montera om kylaren...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akiira
Vad jag menade var att originalkylaren är inget att hänga i granen. Eftersom temperaturerna blev sämre ju längre tiden gick bör du testa montera om kylaren...

Jo, jag har gjort det, vilket det framgår i inlägget.
Och ja, jag vet att kylaren är skräp i jämförelse med till exempel TRUE, men jag har svårt att tro att intels orginalkylare skulle försämras så avsevärt efter 4 måndaders användning.

Kan tillägga att det är inte damm eller dylikt som är problemet, om någon tänkte på den idén.

Ska dock ta o montera om kylaren igen när jag har lite tid och ork för att vara på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem

Ursäkta. Får nog skaffa bättre glasögon.

Kan ju dock tillägga att min originalkylare har gått upp med 5-10 grader på mindre än en månad. Visserligen är det varmare nu men ändå.

Permalänk
Medlem

vad använder du för program för att kolla tempen?

kan en uppgradering av bios medfört en bugg som visar tempen fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akiira
Ursäkta. Får nog skaffa bättre glasögon.

Kan ju dock tillägga att min originalkylare har gått upp med 5-10 grader på mindre än en månad. Visserligen är det varmare nu men ändå.

Haha, lugna puckar.
Jo, det där med att det har blivit varmare. Jag tänkte lite på det med med tidigare men runmstemperaturen är nog ganska oförändrad runt datorn skulle jag tro. Eftersom jag har dels bytt möbel så datorn står inte inknödd nånstans, dessutom så har jag flyttat så att hela klimatet i nya lägenheten är svalare.
Men jag ska helt klart undersöka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
vad använder du för program för att kolla tempen?

kan en uppgradering av bios medfört en bugg som visar tempen fel?

Jo, program. Jag använder mig just nu av everest, både för temperatur och stabilitets test. Körde tidigare med speedfan (med temperatur korrigering) och coretemp för temperatur samt Orthos och Passmark BurnInTest för stabilitet.
Har kört dessa program parallellt med everest och uppnår samma belastningstemperatur och avläsningstemperatur med samtliga program.
Så min slutsats är att det är inte ett avläsningsfel.

Däremot så kan det kanske vara en ide att uppgradera/nergradera bios. Nu när du säger det så är det faktiskt något jag har förändrat sedan jag installerade hårdvaran. Får återkomma när jag har provat.

EDIT:
Provade med F10 bios (hade F8 innan) utan förändring.
Kollade dessutom temperaturen med CoreTemp och det visade samma värden som med Everest.

Permalänk
Medlem

dum fråga kanske.. men du bytte väl kylpasta när du monterade om kylaren ???

Permalänk
Medlem

Helt naturligt, det blir dammigt runt flänsarna och det blir svårare för luften att tränga in. Bara lugn.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
dum fråga kanske.. men du bytte väl kylpasta när du monterade om kylaren ???

Givetvis, varje gång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Helt naturligt, det blir dammigt runt flänsarna och det blir svårare för luften att tränga in. Bara lugn.

Om du läser mitt tredje inlägg så ser du att det är inte damm som är problemet.

Alla komponenter har varit utanför chassiet och är renblåst med tryckluft. Speciellt noga har jag varit med processorkylaren. Dessutom så fastnar det inte mycket damm i intels orginalkylare, eftersom det är glesare, tjockare fränsar.

Permalänk
Medlem

Kanske att du inte rengjort supernoga under bottnen? Vissa använder ju kemiskt ren aceton n such..

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Tog ett snabbt beslut och beställde en TRUE och lite noctua fläktar. Nu ska det fasiken bli svalt!