Permalänk
Medlem

Gimp, behöver tips

Tja

Trots att man är programmerare så lär man ibland göra lite grafik. Jag har ingen talang alls och har nyss börjat med Gimp, men behöver ett par tips.

1: Jag ska göra en bakgrundsbild som ska upprepas, jag skulle vilja att GIMP upprepar bilden i någon vy för mig (typ tar ett lager och upprepar på valfri axel och visar i ett annat lager). Det är drygt att ändra - spara, testa på webben, ändra spara testa... i en evig loop.

Jag förväntar mig att GIMP kan upprepa ett lager automatiskt i realtid så att man ser om grafiken går att upprepa innan man sparar.

2: Detta blir jag helt galen på. När man gör en markering så kan man ju inte mha denna flytta materialet man har markerat, för det blir ju inte en sån där gul ram, utan en vit. Om jag markerar något och vill flytta det så får jag köra ctrl-x ctrl-v för att få rätt markering, vilket är ett redigt fulhack.

Hur gör man en sån där "gul markering" från början?

Sen om nån har en guide till hur man lär sig måla abstrakta växter (enfärgade, tänk svart tatuering) så välkomnar jag det enormt och lovar att behandla dig som gud ett tag framöver.

Alla noobtips / länkar till bra siter välkomnas.

Tack / Tobbe

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att byta från Gimp till GimpShop, så att du kan följa de miljarder av tutorials som finns på nätet för Photoshop.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset - och smart idé att imitera PS sådär. Däremot funkar det inte riktigt bra i vista, enligt både googlingar och eget testande precis nu. Det kraschade bara jag valde "Open file", så det behövdes 10 sekunder för appen att paja. Tror det fanns workarounds, men orka krångla...

Permalänk
Medlem

1. Du kan försöka hitta ett script-fu-skript som gör jobbet, men det kanske är att hoppas på lite för mycket. Du kan ju förstås skriva det själv

2. Jag kan markera, sedan klicka i markering och dra runt sakerna, funkar precis som du verkar vilja ha det? Samma effekt som ctrl+x - ctrl+v utan att trycka det. Detta utan att ramen blir gul.

3. För att måla sånt så kanske inkscape är ett bättre alternativ?

Permalänk
Medlem

tack tack...

1: Orka göra ett script själv... Men jag tycker att sånt borde finnas, för typ alla som gör bakgrunder till webben, eller texturer till spel vill ha sådana funktioner, så det borde finnas tycker jag.

2: Kan du? När jag markerar och drar så flyttar jag bara markeringen, innehållet stannar. Hmmmz.... Jag får väl gräva lite bland inställningarna (jag har btw senaste versionen, tankade igår).

3: Okej... Jag har ingen aning... Ska testa inkscape och se om inlärningskurvan + produktionstiden är kort nog jämfört med mitt halvkompetenta krånglande i Gimp. *downloading*

tack

Permalänk
Medlem

Provade en ny version, dom hade visst omarbetat markingsvektyget, nåväl, lätt fixat;
http://docs.gimp.org/en/gimp-using-selections.html

Permalänk
Medlem

Jag fattar ingeting, ingen av kombinationerna ctrl/shit+alt gör att jag kan flytta på det sättet som deras exempel visas, inte med det rektangulära verktyget. Men frihandsselecten fungerar det bra med... Jag får väl börja använda den bara då.

Permalänk

totoo: Markerar du i rätt lager?

Låter som att du markerar i fel lager.

Permalänk
Medlem

jaja.... eftersom frihandsmarkeringsgrejen och vanliga markeringsverktyget, fast i samband med klipp ut + klistra in fungerar bra.