Tja
Trots att man är programmerare så lär man ibland göra lite grafik. Jag har ingen talang alls och har nyss börjat med Gimp, men behöver ett par tips.
1: Jag ska göra en bakgrundsbild som ska upprepas, jag skulle vilja att GIMP upprepar bilden i någon vy för mig (typ tar ett lager och upprepar på valfri axel och visar i ett annat lager). Det är drygt att ändra - spara, testa på webben, ändra spara testa... i en evig loop.
Jag förväntar mig att GIMP kan upprepa ett lager automatiskt i realtid så att man ser om grafiken går att upprepa innan man sparar.
2: Detta blir jag helt galen på. När man gör en markering så kan man ju inte mha denna flytta materialet man har markerat, för det blir ju inte en sån där gul ram, utan en vit. Om jag markerar något och vill flytta det så får jag köra ctrl-x ctrl-v för att få rätt markering, vilket är ett redigt fulhack.
Hur gör man en sån där "gul markering" från början?
Sen om nån har en guide till hur man lär sig måla abstrakta växter (enfärgade, tänk svart tatuering) så välkomnar jag det enormt och lovar att behandla dig som gud ett tag framöver.
Alla noobtips / länkar till bra siter välkomnas.
Tack / Tobbe