Permalänk
Medlem

Hårstyling

Tjenare, har använt ett hårvax snart ett år nu, men det är riktigt kasst så nu undrar jag vad ni kan rekommendera? Alla tips förutom Dax vax är välkommna

Kopiera detta och fyll i:

Märke:
Inköpt:
Pris:
Beskivning:
Betyg:

Jag börjar:

Märke: Maria Nila extrem creator
Inköpt: Hos min frisör
Pris: 140 kr
Beskivning: Ger dåligt resultat när man använder det i blött hår (palla vänta på att det torkar efter man dushat?!). Det smälter typ i solen =/ Bra lukt och tvättas ur lätt, så det är ju bra
Betyg: 2,5/5

Nu är det bara att flytta i efter era erfarenheter! Finns en hel del bra där ute, men också en hel del nitlotter, så lika bra att kolla upp med er vad ni anser är bra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Vad gör du för frisyr?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Märke: Wella Shockwave Go Matt Clay
Inköpt: Hemköp eller Kicks
Pris: 40-50 kr per burk
Beskivning: Är som lera, ger håret en matt look och kan ge out of bed look. Förlorar dock styrkan efter ett tag vilket får håret att platta till sig om man har lite längre hår som är rakt utan fluff (som jag)
Betyg: 4/5, bland det bästa jag hittat.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Vad gör du för frisyr?

Har hår som är 5-6cm och kör tillruffsat typ, eller lite som en diskret tuppkamm, kan itne beskriva det bättre.

Derox, låter bra, kanske ska testa det då

Fler tips?

Visa signatur

PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem

När jag hade hår körde jag med American Crew.

Fiber och Matte,

http://www.blushingbuyer.co.uk/product_images/Medium/990382;W...
http://www.blushingbuyer.co.uk/product_images/Medium/990386;W...

Båda fungerar i handukstorkat hår, men är inte sådär jättebilliga, Fiber är den som håller bäst, medans matte är bra för det syns knapt att man har en produkt i håret. Matte luktar fruktansvärt bra dessutom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampari
Har hår som är 5-6cm och kör tillruffsat typ, eller lite som en diskret tuppkamm, kan itne beskriva det bättre.

Derox, låter bra, kanske ska testa det då

Fler tips?

De bytte tildigen namn på den i samband med att burken gjordes om. Det är nu Wella Shockwave Go Matt Clay typ. Öppnar man burken ser det ut som lera

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem

Märke: SoftSheen Sportin' Waves
Inköpt: Åhlens
Pris: ~70kr, kommer inte ihåg exakt, men det var under 100-lappen.
Beskivning: Gillar det starkt. Lätt att forma, funkar bra med blött/fuktigt hår, håller i sig, inte speciellt dyrt (stor burk) och det är enkelt att tvätta ur.
Betyg: 4/5 - mycket bra. Jag ser ingen som helst anledning att byta.

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk

tre tips: en med glans, en som inte syns och en matt.

Märke: d:fi d:struct pliable molding creme
Inköpt: någon frisör på ringvägen, men det finns lite överallt.
Pris: kommer inte ihåg, men skulle gissa på runt 150 kr
Beskivning: mjuk vaxkräm med hög stadga och viss glans. lätthanterligt.
Betyg: 4/5

Märke: philip b shin-aid pomade
Inköpt: minns ej
Pris: runt 300 kr
Beskivning: passar "naturliga" frisyrer. inte särskilt hårt. syns inte.

Märke: toni&guy model me erin matt styling paste
Inköpt: toni&guy
Pris: minns inte, men skulle gissa på 150-160 kr.
Beskivning: mjuk struktur. matt. passar nog bäst för relativt kort hår.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

Märke:H&M gelwax
Inköpt: Vilken H&M-butik som helst som har kosmetika
Pris:34 kr för en burk
Beskivning:Fruktasvärt stabil, lätt att tvätta ur, fungerar på kort och långt hår.
Betyg:4 av 5 (Bästa vaxet jag provat, det enda som är synd är att det lätt går ur i regnigt väder.)

http://farm1.static.flickr.com/188/417797117_e1cab8721e.jpg?v...

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Beskivning: Är som lera, ger håret en matt look och kan ge out of bed look. Förlorar dock styrkan efter ett tag vilket får håret att platta till sig om man har lite längre hår som är rakt utan fluff (som jag)

Jag håller med. Helt klart det mest prisvärda matta vaxet som finns.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Jag håller med. Helt klart det mest prisvärda matta vaxet som finns.

Precis.

Ett tips från mig till alla med Wellas lera är att blåsa håret med hårtork lite om man har lite längre hår (dvs mer än 4-5 cm). Låter man det lufttorka blir det oftast platt (iaf för mig) och när man då kleggar i leran så är det svårt att få det från rötterna, därav att det för mig "ramlar ner" och inte är lika out of bed längre efter några timmar, då måste man föra handen genom håret för att få upp det igen (dvs är inte leran borta). Men om man blåser håret blir det fluffigare och man får lättare ner leran längre ner utan att det blir för mycket i håret.

Måste nog införskaffa en hårtork

Visa signatur

Permalänk

Märke: Osis - Mess Up
Inköpt: Frisörsalong
Pris:179:-
Beskivning: Riktigt bra för kort hår. Håller i länge, ger håret en matt look. Vet dock inte hur det funkar till längre.
Betyg: 5/5

Permalänk
Medlem

dude! offra pengar för håret mer än shampoo som är tillräckligt dyrt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner

Märke: d:fi d:struct pliable molding creme
Inköpt: någon frisör på ringvägen, men det finns lite överallt.
Pris: kommer inte ihåg, men skulle gissa på runt 150 kr
Beskivning: mjuk vaxkräm med hög stadga och viss glans. lätthanterligt.

I second that.
Gillar d:fi. Fungerar både i tort och handdukstorkat hår. Lätt att tvätta ur. Lite av effekten går ur i slutet på dagen, men kan oxå bero på att jag inte tar så mycket.

Min far, 50+, använder det här oxå och han ser genast 10år yngre ut...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
När jag hade hår körde jag med American Crew.

Du vet inte vart man kan köpa "American Crew Fiber" över disk någonstans?

Kan själv skriva om några som jag själv använt:

d:fi d:struct (osv osv)
Inköpt: Säljs hos lite "finare" hårsalonger
Pris: Runt 150-160kr
Beskivning: Mjuk krämliknande vax, enkelt att forma. Släpper mer och mer efter några timmar, så jag tycker inte det lämpar sig för längre hår.
Betyg: 3/5

American Crew Fiber
Inköpt: Köpt någonstans... minns ej
Pris: Minns ej
Beskrivning: Hårt vax som kräver att man värmer upp det i handflatan innan man börjar forma med det, håller 100% tills dagen efter.
Betyg: 4½/5

mvh

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typh00n
Du vet inte vart man kan köpa "American Crew Fiber" över disk någonstans?

Kan själv skriva om några som jag själv använt:

d:fi d:struct (osv osv)
Inköpt: Säljs hos lite "finare" hårsalonger
Pris: Runt 150-160kr
Beskivning: Mjuk krämliknande vax, enkelt att forma. Släpper mer och mer efter några timmar, så jag tycker inte det lämpar sig för längre hår.
Betyg: 3/5

American Crew Fiber
Inköpt: Köpt någonstans... minns ej
Pris: Minns ej
Beskrivning: Hårt vax som kräver att man värmer upp det i handflatan innan man börjar forma med det, håller 100% tills dagen efter.
Betyg: 4½/5

mvh

Om du bor i umeå

Permalänk

Lánza Urban Molding Paste
Inköpt: Frisör
Pris: ca 160:-
Beskrivning: Mjukt vax i en stor tub (200ml). Mitt senaste vax som jag är otroligt nöjd med. Funkar riktigt bra för både kort och halvlångt hår. Ger en hyffsat matt look och håller länge och mycket bra i vind och annat slit. Man kan liksom fortförande forma håret efter att det torkat. Funkar bäst med torkat hår och försvinner lätt vid dusch. Den stora tuben håller dessutom länge (Är snart uppe i 1½ månad trots att man fixar frillan ca 2 gånger om dagen). Luktar ganska neutralt, men inget speciellt. Lite gurka om jag ska försöka beskriva det
Betyg: 4.5/5!

Wella Shockwave Go Matt Clay
Inköpt: Coop
Pris: ~50kr
Beskrivning: Som många andra har skrivit redan, helt underbar för lite längre hår som ska se torrt och matt ut. Inte allt för dyr och luktar dessutom gott. Nackdelarna ligger i att den inte håller så länge eller bra i vind och att burken tar slut väldigt snabbt om man har mycket hår Funkar bäst med torrt hår och försvinner lätt med lite vatten. Luktar gott.
Var dock noga med att du tar rätt burk! Det finns nämligen en sämre variant av samma märke med grön burk, men istället för ett grönt blänkande klistermärke på locket så är det ett silvrigt sådant, och vaxet är mycket vitare än denna som ska vara mer grå.

En stor varning

Lóreal Studio Indestructible
Pris: ~60kr
Beskrivning: Kan jämföras med att doppa huvudet i korvspad. Helt värdelöst då man ej kan forma någon som helst frisyr av det, och så ser håret fettigt och äckligt ut. Svårt att duscha bort också!
Betyg: 0/5

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo

Beskrivning: Som många andra har skrivit redan, helt underbar för lite längre hår som ska se torrt och matt ut. Inte allt för dyr och luktar dessutom gott. Nackdelarna ligger i att den inte håller så länge eller bra i vind och att burken tar slut väldigt snabbt om man har mycket hår Funkar bäst med torrt hår och försvinner lätt med lite vatten. Luktar gott.
Var dock noga med att du tar rätt burk! Det finns nämligen en sämre variant av samma märke med grön burk, men istället för ett grönt blänkande klistermärke på locket så är det ett silvrigt sådant, och vaxet är mycket vitare än denna som ska vara mer grå.

http://www.no.pg.com/imagebank/18_07.02.06_110p_rgb.jpg

Testa mitt tips att torka håret med hårtork. Jag vet inte varför, men hårtork + lite mindre gegga än normal gör att håret blir fluffigare och håller sig så längre. Jag kan oftast gå över 12 timmar utan att håret åker ner alls när jag har använt hårtork (även att ha huvud uppochner genom att luta sig frammåt när du först sätter i geggan ger ännu bättre resultat)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Testa mitt tips att torka håret med hårtork. Jag vet inte varför, men hårtork + lite mindre gegga än normal gör att håret blir fluffigare och håller sig så längre. Jag kan oftast gå över 12 timmar utan att håret åker ner alls när jag har använt hårtork (även att ha huvud uppochner genom att luta sig frammåt när du först sätter i geggan ger ännu bättre resultat)

Hur långt hår har du?

Tack för alla fina tips! Blir kanske till att köpa en av varje modell att testa?

Visa signatur

Foto:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampari
Hur långt hår har du?

Tack för alla fina tips! Blir kanske till att köpa en av varje modell att testa?

Luggen är väl en 7-8 cm just nu. Resten är väl 6-7 cm. Om man drar upp det alltså. Hårstråna är typ 6-7 cm

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

En stor varning

Lóreal Studio Indestructible
Pris: ~60kr
Beskrivning: Kan jämföras med att doppa huvudet i korvspad. Helt värdelöst då man ej kan forma någon som helst frisyr av det, och så ser håret fettigt och äckligt ut. Svårt att duscha bort också!
Betyg: 0/5

http://www.drogerie-matous.cz/obrazky/2557/l-oreal-studio-ind... [/B]

Kan bara hålla med. Köpte det vaxet för ett tag sedan. Går verkligen inte att tvätta ur typ. Min burk står mest bara och skäms just nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Citat:

http://www.no.pg.com/imagebank/18_07.02.06_110p_rgb.jpg

Helt rätt, det är bra skit!

Föregångaren är en ljusgrön burk, helgrön. Det är i princip samma vax, lite mindre "matt"-effekt bara, men det är marginellt. Kostar 19kr burken på ÖB när de får in sina lass. Den heter bara Shockwave Wella Clay N Play, och du kommer typ inte märka nån skillnad mot Go Matt Clay. Prisvärt till max!

Har halvlångt hår, o den funkar till alla möjliga olika frisyrer helt klart.

5/5 av mig. Har använt i rätt många år nu

EDIT: Den du nämner som är kass heter Texturizing Gum, och ja, den är sämst! Inte samma typ av vax heller.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Märke: d:fi d:struct
Inköpt: Finns hos alla frisörer
Pris: 150-200
Beskivning: Riktigt trevligt om man har lite kortare frisyr eller vill komplettera med lite spray om man som jag har en frisyr som består av 50% Hamster, 30% Järv och 20% Utter.
Betyg: 4/5 pga att det inte funkar jättebra när man har långt eller tjockt hår

Märke: d:fi extreme hold styling
Inköpt: Finns nästan hos alla frisörer, lite svårare att hitta här i Karlstad än den d:struct
Pris: 150-200
Beskivning: Det här vaxet är betydligt fastare och kräver en del "uppvärmning" innan man börjar kladda med det i håret. Håller riktigt bra och man kan få bra ruffs med det.
Betyg: 4/5 Inte riktigt fullpoäng här heller för det stelnar lite för fort vilket gör att man måste va lite halvsnabb när man har i det

Permalänk

vad är det för skillnad egentligen mellan vax och hårgele? :S

Permalänk

Keps

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989

Undrar jag också

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989

Vax stylar håret utan att det blir hårt (om du inte tar mycket). Hårgelé blir antingen hårt eller är helt värdelöst så det varken ger hållfasthet eller hårdhet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Vax stylar håret utan att det blir hårt (om du inte tar mycket). Hårgelé blir antingen hårt eller är helt värdelöst så det varken ger hållfasthet eller hårdhet

aja mitt hårgele håller som fan till min lugg. man kan typ sova med frillan och man har samma när man vaknar på morgonen. typ L'oreal indestrctible gel. dock så luktar den lite men gott.

Permalänk
Medlem

Märke: Fudge
Inköpt: Manaman, finns på fler frisor.
Pris: 199kr
Beskivning: Perfekt för tort och lagom långt hår. Gör så att håret inte ser så flötigt ut, ser mer tort ut vilket ser bäst ut. Håller formen länge och går väldigt lätt att ducha ur.
Betyg: 10/10

Fudge är rätt dyrt men är ochså det bästa jag haft, har testat det mesta jag kommit intill.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.