Permalänk
Medlem

Krångel med Q9450 och 4GB

SUCK!
Satte ihop mitt system igår med nämda moderkort och en Intel Q9450
och 2 st 2GB OCZ 6400 @ 800MHZ
Datorn startar men efter 2-3 sek startar den om sig utan att fläkten på processorn hinner gå igång. Sedan håller den på och startar om sig tills dess att man lessnar och stänger av nätagget ( som är på 630 W ).

Kollade lite på gigabytes hemsida och såg att processorn stöds av BIOS version F2. har ingen aning om vad det betyder men jag kollade även efter om minnena stöds och kunde inte hitta 2 GB minnen.

Én god vän till mig har ett Ep35- DS4 med annars samma prylar och det funkar bra.

Så min fråga då jag inte riktigt begriper är:

Kan jag köra min Q9450 och moderkortet? Eller är det minnena som är knas?

mvh
Mattias

Visa signatur

Tappar man byxorna, kommer baken fram.

Permalänk
Medlem

nej, inget e knas... du behöver bara ett usb-minne som du tankat hem F12 till och laddar in F12 på ditt moderkort

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
nej, inget e knas... du behöver bara ett usb-minne som du tankat hem F12 till och laddar in F12 på ditt moderkort

Låter väl snarare som endless reboot. Och om det nu skulle vara att processorns fel så behöver han en annan för att kunna flasha bios.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

ja juste, om hans cpu-fan inte ens hade dragit igång så kan han inte kommit fram till bootscreen och därmed inte kunna flasha... har du en s775 liggandes? alternativt din polares processor?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Kollade lite på gigabytes hemsida och såg att processorn stöds av BIOS version F2. har ingen aning om vad det betyder men jag kollade även efter om minnena stöds och kunde inte hitta 2 GB minnen."

Du har kollat på EP35-DS4 inte P35-DS4, vilket har du?

Eller, funkar det att köra BIOS från P35 på EP35?

Som någon sa tidigare i tråden "same s**t different name".

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Hej!!

Någon som vet om Artic Coolings Freezer 7 pro funkar på Gigabyte EP35-DS4??

Mitt gamla DS3 har pajat och jag har panik att få allting att funkar innan vår första bebis tittar ut....!

Man vill ju kunna skicka bebis-bilder till släkten...!

Tack på förhand!!

/Daniel

Permalänk
Medlem

Så har man problem med minnen igen...

Försöker trycka in ytterligare 4GB mer RAM in i burken, har 4GB för tillfället. Detta resulterar dock i random BSOD's i Windows, nån som har nån tanke på vad som kan behövas göras för att fixa till det?

Gigabyte GA-EP35-DS4
Samsung SpinPoint T166 500GB
Samsung SpinPoint T166 320GB
Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096MB CL5 (Försöker då trycka i 4GB till, totalt 8GB)
Corsair Powersupply 620W
XFX GeForce 9800GX2 680M 1GB
Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz

Kör Vista x64, med SP1. Minnes volten ligger på +0.3 för tillfället, var tvungen att dra upp detta då jag gick från 2GB till 4GB RAM resulterade i BSOD's. Har testat att gå upp till +0.45 när jag hade 8GB i, men gör ingen skillnad. Har testat minnerna i Memtest, inga errors.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkblue
Så har man problem med minnen igen...

Försöker trycka in ytterligare 4GB mer RAM in i burken, har 4GB för tillfället. Detta resulterar dock i random BSOD's i Windows, nån som har nån tanke på vad som kan behövas göras för att fixa till det?

Gigabyte GA-EP35-DS4
Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096MB CL5 (Försöker då trycka i 4GB till, totalt 8GB)
Corsair Powersupply 620W

Kör Vista x64, med SP1. Minnes volten ligger på +0.3 för tillfället, var tvungen att dra upp detta då jag gick från 2GB till 4GB RAM resulterade i BSOD's. Har testat att gå upp till +0.45 när jag hade 8GB i, men gör ingen skillnad. Har testat minnerna i Memtest, inga errors.

Har du dessa inställningar? :

1. Disable ‘AI Tuning’ för ASUS, ‘C.I.A.2’ för Gigabyte
2. Set PCI Express (PCIe) frequency @100Mhz
3. Disable Hyperpath 3 (for P5W DH endast)
4. Disable ‘spread spectrum’
5. Disable Q-Fan (för ASUS endast)
6. Disable ‘Limit CPUID Max to 3’
7. Disable all overvoltage protection
8. Disable ‘C1E’
9. Disable ‘EIST’
10. Disable Virtualization Technology
11. Disable No-Execute Memory Protect
12. Disable allt som du inte använder.
13. se till att inte enabla någon som helst hastighets ökning i bios dvs auto eller så då vi vill styra detta manuellt.
14. Set pci porten till 33mhz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nightdriver
Hej!!

Någon som vet om Artic Coolings Freezer 7 pro funkar på Gigabyte EP35-DS4??

Mitt gamla DS3 har pajat och jag har panik att få allting att funkar innan vår första bebis tittar ut....!

Man vill ju kunna skicka bebis-bilder till släkten...!

Tack på förhand!!

/Daniel

Ja den ska få plats!

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem

Fick hem nya datorn idag, märkte att "load plate" var trög med e8400an i. Tittade till o märkte att plattan var lite böjd, bilden visar kanske lite dåligt.

http://img112.imageshack.us/my.php?image=dsc01351rh8.jpg
http://img67.imageshack.us/my.php?image=dsc01352cc8.jpg

Går inte att "låsa" gängan eftersom det är så trög, så efter en liten bit vågade jag förståss inte fortsätta. Ska försöka skicka tillbaks. Någon som varit med om samma problem?
Oerhört störande då jag oroar mig så för processorn och att kylningen inte kommer kunna få bra kontakt med proc. + Att detta fick mig o peta extra mycket på processorn/runt i kring, förhoppningsvis ingenting som drar ner på prestandan bara jag rengör den noggrant.

Inte skönaste början på mitt första seriösa bygge.

Visa signatur

e8400@4GHz -1.34V <60C SFFT-Orth, ~70C (10x IBT) , MUGEN, P182, EP35-DS4, 3GB HyperX, 9800gtx 840/2050/1175

Permalänk

Nu är jag helt seg i huvudet här i värmen, men vart hittar jag så jag kan ställa in pci-porten på 33Mhz? ^^

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kakibaki
Fick hem nya datorn idag, märkte att "load plate" var trög med e8400an i. Tittade till o märkte att plattan var lite böjd, bilden visar kanske lite dåligt.

http://img112.imageshack.us/my.php?image=dsc01351rh8.jpg
http://img67.imageshack.us/my.php?image=dsc01352cc8.jpg

Går inte att "låsa" gängan eftersom det är så trög, så efter en liten bit vågade jag förståss inte fortsätta. Ska försöka skicka tillbaks. Någon som varit med om samma problem?
Oerhört störande då jag oroar mig så för processorn och att kylningen inte kommer kunna få bra kontakt med proc. + Att detta fick mig o peta extra mycket på processorn/runt i kring, förhoppningsvis ingenting som drar ner på prestandan bara jag rengör den noggrant.

Inte skönaste början på mitt första seriösa bygge.

Om jag inte minns fel så såg/ser min också ut så. Inget jag la märke till direkt utan gissade att det skulle vara så. Iom att den är lite böjd så blir det ju bättre tryck på CPUn som garanterat får kontakt med pinnarna då.

Vet inte hur trögt det ska gå att trycka ner "låsningen" då detta är mitt första s775-bygge men man fick ju trycka lite extra iaf. Inte som en valig processorsockel.

Visa signatur

ASRock B650-HDV/M.2 - AMD Ryzen 7 9800X3D - ASUS Radeon RX9070 - 64GB Lexar CL32 DDR5 @6400MHz - WD Blue SN550 500GB SSD - Samsung 32" G80SD OLED 4K 240 Hz Linux Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drbrain
Iom att den är lite böjd så blir det ju bättre tryck på CPUn som garanterat får kontakt med pinnarna då.

Vet inte hur trögt det ska gå att trycka ner "låsningen" då detta är mitt första s775-bygge men man fick ju trycka lite extra iaf. Inte som en valig processorsockel.

Läste runt lite (PCStats m.fl) och de skrev att man inte ska behöva trycka så värst hårt, pinsen tar emot redan- så varför ska man behöva mosa ner det ännu mera för att stänga igen? Pinsen är ju känsliga och med den kraften jag måste trycka för att låsa plattan känns det som de lätt skulle vika sig.

drbrain, du har inte haft några problem med proc.kylningen dårå? angående ojämn kontaktyta.

Dessutom gör det lilla knastrande ljudet mig inte mera lugn, får väl vänta o se...

Visa signatur

e8400@4GHz -1.34V <60C SFFT-Orth, ~70C (10x IBT) , MUGEN, P182, EP35-DS4, 3GB HyperX, 9800gtx 840/2050/1175

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malici0us
Nu är jag helt seg i huvudet här i värmen, men vart hittar jag så jag kan ställa in pci-porten på 33Mhz? ^^

Den är låst på 33MHz redan som det är. Inget att oroa sig över alltså.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kakibaki
Läste runt lite (PCStats m.fl) och de skrev att man inte ska behöva trycka så värst hårt, pinsen tar emot redan- så varför ska man behöva mosa ner det ännu mera för att stänga igen? Pinsen är ju känsliga och med den kraften jag måste trycka för att låsa plattan känns det som de lätt skulle vika sig.

drbrain, du har inte haft några problem med proc.kylningen dårå? angående ojämn kontaktyta.

Dessutom gör det lilla knastrande ljudet mig inte mera lugn, får väl vänta o se...

Hade också samma "problem". Knastrade när man stängde sockeln. Fungerar utmärkt dock.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Den är låst på 33MHz redan som det är. Inget att oroa sig över alltså.

Ok, tack.

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Hade också samma "problem". Knastrade när man stängde sockeln. Fungerar utmärkt dock.

Men säg att jag nu skulle låsa anordningen, eftersom plattan är lite böjd skulle då inte kontakten mellan prockylare-processor bli väldigt dålig eftersom de inte får ligga platt mot varandra?

Tack så mycket för alla svar såhär långt, dock fortfarande lite osäker om jag vågar mosa dock, så otroligt trögt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låsningsmekanismen har väl ingen större inverkan på kontakten mellan cpu<->kylare. Den lär ju inte böja cpu/ihs och den blir ju rak när du väl låst den.

Min knirrade också när jag tryckte ner låsningen... men det är väl normalt det med när pinnarna och kontaktytan på cpun rör vid verandra.

Visa signatur

ASRock B650-HDV/M.2 - AMD Ryzen 7 9800X3D - ASUS Radeon RX9070 - 64GB Lexar CL32 DDR5 @6400MHz - WD Blue SN550 500GB SSD - Samsung 32" G80SD OLED 4K 240 Hz Linux Mint

Permalänk
Medlem

Är man tillbaka igen, med vad jag antar är minnes problem, börjar dock bli lite fundersam över fall om det inte är något annat, men... börjar få slut på ideer.

Gigabyte GA-EP35-DS4
Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096MB CL5
Creative X-Fi Gamer
Corsair Powersupply 620W

Kort sammanfattning:
Installerade datorn med 2GB RAM i, patchade upp allt och tryckte sedan i ytterligare 2GB. Datorn började då BSOD'a. Skruvade upp minnes volten +0.3 och då försvann BSOD's och jag kunde använda 4GB. Körde detta i ca 1 månad. För ca 1 vecka sedan bestämmde jag mig för att trycka i 4GB till, det resulterade i BSOD's också, men denna gång räckte det inte med att dra upp minnesvolten. Så jag struntade i det och gick tillbaka till 4GB.

Nu efter ca 1 vecka så har datorn börjat BSOD'a och Låsa sig lite random, i spel och utanför när jag inte gör nått specielt. Detta hände en gång direkt efter jag gick tillbaka från 8GB till 4GB men jag trodde det var pga av att minnesvolten var för hög efter det att jag höjt den för att försöka få 8GB att fungera. Efter jag sänkte det så fungerade det... tills nu dvs.

Har testat minnerna i memtest och Vista minnes testet, inget fel. Har gått igenom ca 10 st olika minnes stickor.

Kan det vara något annat som orsakar detta förutom minnet? De förslag som jag fick tidigare i denna thread när jag försökte få 8GB att fungera gör ingen skillnad. Fel på mobot (igen), PSU eller kanske GFX? Kan dessa göra BSOD's (IRQ_LESS_OR_MORE) och minnes dumpningar, samt låsningar?

Kör Vista x64, SP1.

Permalänk
Medlem

Kanske står i tråden men det är för många sidor o läsa. Vad exakt skiljer DS3 och DS4:an åt?
DS3:an har väl inte möjligheten och köra dubbla grafikkort. Mer?

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 16" PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpppa
Kanske står i tråden men det är för många sidor o läsa. Vad exakt skiljer DS3 och DS4:an åt?
DS3:an har väl inte möjligheten och köra dubbla grafikkort. Mer?

Prisjakt har jämförelser, använd den funktionen!
I korthet så har DS4 fler anslutningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, hur är skillnaden överklocknings sett?
Ser att du har ett Antec 900 chassi, funderar mellan den och P182. Hur upplever du din ljudmässigt?

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 16" PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpppa
Ok, hur är skillnaden överklocknings sett?
Ser att du har ett Antec 900 chassi, funderar mellan den och P182. Hur upplever du din ljudmässigt?

Ja den är tyst med fläktarna på low. Tillräckligt bra kylning för att kunna kyla ett överklockat och passivt 8800GT till 40/53*C. Lagom mycket utrymme i lådan, men jag funderar på att göra hål lite här och där för att förenkla t ex byte av CPU-kylare då min har backplate och sen når inte kablarna helt på baksidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hejsan, tänkte kolla ifall EP35-DS4 har stöd för WOL(Wake On Lan)? Jag har sökt en del men det var svårt att hitta några relevanta svar. Jag har kollat runt lite i BIOS men inte hittat något som tyder på detta, så det ser inte jätteljust ut, men om någon har fakta så vore jag tacksam.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk

Hejsan.

Jag lyckas inte få mina minnen att rulla i 800mhz. Kollar jag i CPU-Z så står de på 400mhz.

Jag har såklart ett GA-p35-DS4, Core 2 Quad Q6600, 2st Corsair CM2X2048-6400C5

Någon som vet hur man gör?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LuffarJoh
Hejsan.

Jag lyckas inte få mina minnen att rulla i 800mhz. Kollar jag i CPU-Z så står de på 400mhz.

Då rullar dom i 800MHz.
CPU-Z visar inte minnehastigheten i DDR (dvs *2).

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drbrain
Då rullar dom i 800MHz.
CPU-Z visar inte minnehastigheten i DDR (dvs *2).

ah. kanon. blev lite fundersam när den visade 400mhz.
tack för infon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LuffarJoh
Hejsan.

Om du ska klocka den setupen vill jag gärna vilja veta hur det går, körde samma innan men har nu bytt minnen p.g.a blådumpar i mängder när jag körde minnes timingen manuellt, kvitta om de va överklockade eller ej, kom vid surfning mm. Antar att det är de minnen med kylflänsar??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nerylf
Om du ska klocka den setupen vill jag gärna vilja veta hur det går, körde samma innan men har nu bytt minnen p.g.a blådumpar i mängder när jag körde minnes timingen manuellt, kvitta om de va överklockade eller ej, kom vid surfning mm. Antar att det är de minnen med kylflänsar??

Jag kör också med denna setup. Aldrig fått en BSOD. Har dock inte provat att klocka nått än.

Permalänk
Medlem

Just det, det hade inte jag heller, körde 378fsb o mina minnen i 945mhz funka kalas tills jag satte timingen på minnena själv, då kom det bsod som ett brev på posten. även när de va under 800mhz o körde manuellt

reta mig en hel del för det drar iväg i latency när de kommer upp i frekvens,
men det är en annan femma o ska inte tas i denna tråd!