Problem med installation av Vista OEM

Permalänk
Avstängd

Problem med installation av Vista OEM

Har hjälpt en polare med att bygga ihop en PC, men fastnat på det som bör vara det enklaste momentet: installera windows.

Problemet är att medan installationen av Vista OEM pågick kom min dumma sambo och drog ut elsladden av misstag. När jag försökte återuppta installationen igen så kommer jag inte längre än till "windows samlar ihop information" och sedan så visas bara den ljusblå bakgrunden och ingenting händer, trots att det går en timma!!

Har även testat med en annan vista oem skiva, men samma problem... Testade även att stoppa in hårddisken i en annan PC, formatera den och stoppa tillbaka och fortsätta installationen, men inte det heller hjälper...Jag kommer inte längre än till den blå bakgrunden!!

Alltså: inget fel på windows skivan, inget fel på hårddisken. Vad är problemet?? OEM?

Och ja - jag bootar med skivan och inte hårddisken.

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

prövat ta ur klockbatteriet/resettat cmos..

möjligen ta ur en ram sticka om du har 4Gb ram i vid installation.

Permalänk
Avstängd

hmm, det ska jag testa. Behöver jag bara ta ur batteriet för att resetta CSMOS? Eller måste jag göra något i bios också?

Det stämmer även att jag har 4bg ram, så jag ska testa ta ur en sticka (inte för att jag förstår vad det skulle vara bra för)

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intifadaman
hmm, det ska jag testa. Behöver jag bara ta ur batteriet för att resetta CSMOS? Eller måste jag göra något i bios också?

Det stämmer även att jag har 4bg ram, så jag ska testa ta ur en sticka (inte för att jag förstår vad det skulle vara bra för)

Det räcker att bara ta bort batteriet en liten stund så nollställs allt.

Anledningen till att du ska plocka bort minnet är för att för mycket minne kan strula till det under installationen.

Jag tror inte att problemet med installationen har någonting alls med strömavbrottet att göra utan att det mer är samma problem som jag och många andra har med vista och det är att det kan vara väldigt slött under installationen.

om du spanar in min tråd för några veckor sen så ser du

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=77765...

för mig tog det ca 15-20 minuter mellan menyerna i installationen, men jag har läst trådar där det har tagit flera timmar.

testa med en xp skiva, går det att installera utan problem så kan du nog vara säker på att det är vista som inte gillar din hårdvara

lycka till

Permalänk
Avstängd

Ok, tack för hjälpen. Skönt att se andra med samma problem:P

Ska testa att cleara cmos och minska minnet. Insåg ju nu att jag ändå inte kan ha 4gb RAM eftersom det är en 32-bitars version. Sedan får jag väl låta den tugga i flera timmar mellan menyerna...

Jag vågar inte testa med en xp-skiva för då kommer jag ju inte att kunna använda vista oem skivan senare ju..

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intifadaman
Ok, tack för hjälpen. Skönt att se andra med samma problem:P

Ska testa att cleara cmos och minska minnet. Insåg ju nu att jag ändå inte kan ha 4gb RAM eftersom det är en 32-bitars version. Sedan får jag väl låta den tugga i flera timmar mellan menyerna...

Jag vågar inte testa med en xp-skiva för då kommer jag ju inte att kunna använda vista oem skivan senare ju..

hmm, nej det kan man kanske inte.. har aldrig varit med om det.. men om man formaterar disken efteråt så borde det ju inte va några problem efter det..

aja.. testa runt lite och låt den tugga, kommer nog gå till slut.. lycka till

Permalänk

som dom säger ta ur ett eller flera minnen hade själv problem pga dom vid installationen fast i form av blåskärmar [bsod] precis innan datorn skulle boota om och slutföra installationen tog ur 2gb minne av 4gb så fungerade installationen klockrent sen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows