Permalänk
Medlem

Speldator för ca. 8000kr!

Tjaba, Ska bygga ihop en dator till min vän. Men han verkar aldrig bli nöjd känns det som, så jag frågar er!
Duger detta bra?!
(Spel dator sa han)
Snabb hårddisk ville han också ha..

Jag böt moderkort samt processor till
INTEL E8400 o Gigabyte GA-N650SLI-DS4L nForce 650i, s775..

Duger Intels orginal kylare till honom?
Han ska inte överklocka eller något.

Visa signatur

| Chassi: NXZT Hush | Nätagg: Antec Truepower Trio 430 W | AMD Athlon 4850+ BE 2.8 GHZ | 3 GB RAM Corsair | Sapphire HD 4730 | Samsung Spinpoint 160 GB + Samsung Spinpoint 250 GB |

Permalänk

Ta en stor hårddisk, nästan lika snabb som en raptor. Tex en WD 640 GB eller samsung 750 GB, då får du ca 600 kr till att lägga på chassi = Antec p182 med corsair 520W som nätagg. Sen byta mobot 650i till 750i eller 780i, Gigabyte ds3 ligger ungerfär runt 900kr så då blir det + 100 kr från det andra

Allt skulle bli runt 8000 kr nått sånt..

EDIT: det chassit och nätaggregatet skulle visst bli 800kr dyrare än sonatan /: men det är det värt!

Visa signatur

|<Antec P182 + nexus>|<Corsair 750W>|<Gigabyte GA-X48-DS5>|<Corsair pc6400 XMS2 2x2GB>|<E8400 3.0 GHz + NH-U12P>|<WD 640 GB>|<Asus 4870>|<Zalman ZM-MFC1-Plus>|<Vista 64 bit>|<G15>|<Ikari optical>|<W2207H>|<Siberia>|

Permalänk
Medlem

Sedärja!
Nu måste jag bara övertyga honom..

Visa signatur

| Chassi: NXZT Hush | Nätagg: Antec Truepower Trio 430 W | AMD Athlon 4850+ BE 2.8 GHZ | 3 GB RAM Corsair | Sapphire HD 4730 | Samsung Spinpoint 160 GB + Samsung Spinpoint 250 GB |

Permalänk

Bara så du vet finns det corsair 550W och 520W så som 650W och 620W, Det är 520 och 620 som är modulära (löstagbara sladdar), men det höjer ju priset en del. 520W kostar väl runt 750kr

EDIT: såg att du valt 2GB minne? Ska han ha xp eller? annars så slå till på 4 GB då det är så lite skillnad i pris. Sen hade du valt ds4 istället för ds3. Men det är ju ditt val..

Visa signatur

|<Antec P182 + nexus>|<Corsair 750W>|<Gigabyte GA-X48-DS5>|<Corsair pc6400 XMS2 2x2GB>|<E8400 3.0 GHz + NH-U12P>|<WD 640 GB>|<Asus 4870>|<Zalman ZM-MFC1-Plus>|<Vista 64 bit>|<G15>|<Ikari optical>|<W2207H>|<Siberia>|

Permalänk
Medlem

Folk som inte är så inbitna på datorer lär knappast uppskatta modulära agg och kvalitets chassin. Kör med Sonata III du, de är mycket bra och trevliga. Vänta någon vecka till och köp ett HD4870 för ca 3000, då kommer han verkligen bli nöjd. 4 gig minne borde du också köra på.

Förstår du mitt resonemang?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

men går 9800gtx in i sonatan då?

Visa signatur

Intel E6320 | 2046 mb ram | 400 gb hdd | 8600 gts 512 mb

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa det här:

Intel Q9450
Asus P5Q Deluxe (P45)
ATi 4850
BallistiX 1st 2Gb 1066MHz
Corsair TX650W
Antec Three Hundred
Seagate Barracuda 320Gb

För 7750kr. Ett jädra bra överklockningssystem.
Kan någon få det bättre än så här under 8k så säg till Tror det kommer bli tyst.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredde.best
Bara så du vet finns det corsair 550W och 520W så som 650W och 620W, Det är 520 och 620 som är modulära (löstagbara sladdar), men det höjer ju priset en del. 520W kostar väl runt 750kr

EDIT: såg att du valt 2GB minne? Ska han ha xp eller? annars så slå till på 4 GB då det är så lite skillnad i pris. Sen hade du valt ds4 istället för ds3. Men det är ju ditt val..

Tack så mycket för tipset!
Jag ändrade moderkortet samt nätagget.

Anledningen till 2 GB = Han kör enbart XP.. Tycker ni att 4 GB e värt och slänga in så gör jag det.
Svar till mig själv:

Men eftersom han kommer ha denna dator ett tag så slängde jag in 4GB minne. Får ta o fixa VISTA 64-Bitars till han..

Är det sant att ATi 4850 kommer ligga på 1.8?
Såfall köper jag nog ett sådant till honom istället. Det verkar väldigt nice TBH!

Svar till smoothy:
Anledning till chassit = Jag hatar o jobba i lågkvalités chassi. Jag blir enbart arg och tappar tålamodet, dessutom låter dom förbannat illa sen, Skramlar och har sig.

Svar: Fire_Ice (Överklockningssystemet)
Han den här killen ska knappast överklocka någonting.

EDIT 7 typ tror jag.. FRÅGA:
Måste man ha FLOPPY med?
För med min dator: Då stod det när jag skulle starta upp datorn första gången utan floppy i "No floppy found" sen typ error data, så jag koppla in floppy då funka datorn utmärkt. Så min fråga lyder:
Behöver man med en floppy eller inte?

Visa signatur

| Chassi: NXZT Hush | Nätagg: Antec Truepower Trio 430 W | AMD Athlon 4850+ BE 2.8 GHZ | 3 GB RAM Corsair | Sapphire HD 4730 | Samsung Spinpoint 160 GB + Samsung Spinpoint 250 GB |

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Svar adde:
Känns som jag får ut mer med den datorn jag byggt själv.

Visa signatur

| Chassi: NXZT Hush | Nätagg: Antec Truepower Trio 430 W | AMD Athlon 4850+ BE 2.8 GHZ | 3 GB RAM Corsair | Sapphire HD 4730 | Samsung Spinpoint 160 GB + Samsung Spinpoint 250 GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Folk som inte är så inbitna på datorer lär knappast uppskatta modulära agg och kvalitets chassin. Kör med Sonata III du, de är mycket bra och trevliga. Vänta någon vecka till och köp ett HD4870 för ca 3000, då kommer han verkligen bli nöjd. 4 gig minne borde du också köra på.

Förstår du mitt resonemang?

Lästa du?

Och ja kortet passar i Sonata.

4850 kostar under 1600 just nu.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simael

EDIT 7 typ tror jag.. FRÅGA:
Måste man ha FLOPPY med?
För med min dator: Då stod det när jag skulle starta upp datorn första gången utan floppy i "No floppy found" sen typ error data, så jag koppla in floppy då funka datorn utmärkt. Så min fråga lyder:
Behöver man med en floppy eller inte?

nej du behöver ingen floppy.

Visa signatur

Intel E6320 | 2046 mb ram | 400 gb hdd | 8600 gts 512 mb

Permalänk
Hedersmedlem

skulle sattsa på 2 likadana diskar och köra raid på dme i stället för en dyr snabb disc mer prestanda för penagran obs ifall du kör raid kan det fatiskt avra så att du behöver en floppy för att sätta upp raid bios det behöver du dock abar göra en gång i princip så skulle låan en för det och inte köpa en.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Såja.
Nu har jag gjort i ordning tre datorer som ni ska få rösta på vilket han ska ta!
Han orkar inte vänta mer än MAX. 1 vecka. Så här har ni!

Alternativ nummer 1:
Fördelar:
Antar att jag får ut lite mer av grafikkorten
Nackdel:
Sämre chassi + Nätagget, vet ej om det räcker till.

Alternativ nummer 2:
Fördel:
Jämn o bra dator igenom
Nackdel:
Hittar inga förutom att den kostar ca 200 för mycket.

Alternativ nummer 3:
(8.274 KR Inkl. Frakt)

Jag testade bygga en dator på datorbutiken och fick fram en bra dator IMO!

Fördelar:
Grafikkortet
Nackdelar:
Chassi/Nätagg

Visa signatur

| Chassi: NXZT Hush | Nätagg: Antec Truepower Trio 430 W | AMD Athlon 4850+ BE 2.8 GHZ | 3 GB RAM Corsair | Sapphire HD 4730 | Samsung Spinpoint 160 GB + Samsung Spinpoint 250 GB |

Permalänk
Medlem

Jag skulle tagit alternativ 2 och sen bytt ut E8400 mot en Quad, men det är ju jag det.

Permalänk
Hedersmedlem

skulle nog också kört på nummer 2 men om han framförallt vill spela hadda jag definitivt inte bytt cpun mot en quad

HAr du kolalt med han om chassiets storlek spelar någon roll. Antec 180 e skit nice men väger en hel del och jag får tex inet plats med det där min burk står idag.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Jag kör på alternativ nummer 2.
Chassit ska jag fråga om.. kommer med edit senare!

Visa signatur

| Chassi: NXZT Hush | Nätagg: Antec Truepower Trio 430 W | AMD Athlon 4850+ BE 2.8 GHZ | 3 GB RAM Corsair | Sapphire HD 4730 | Samsung Spinpoint 160 GB + Samsung Spinpoint 250 GB |