Permalänk
Medlem

Ny Mac användare!

Tjena alla mac fans!

Läget ligger till såhär att jag funderar på att köpa en iMac, kommer inte ihåg hur den var, hade 24 tum skärm, ett 8800 nånting graffe etc etc, såg den på mediamarkt i göteborg, men det är inte viktigt, jag kommer att köpa den bästa:P.
Pratade med deras macansvarig på mediamarkt och blev stort imponerad av hur en mac är och funkar. MEN...
1)Går det att spela spel på mac om man installerar windows, nackdelar och fördelar gärna.
2)kan man dra ut mus å tangentbord och koppla in en mus och tangentbord som tillhör en PC.
3)Lyssnar väldigt mycket på musik, kollar på film och har stort intresse för programmering och att göra hemsidor etc, är mac en bra dator att köpa då?
4)Hur funkar det med alla kort kommandon och hur är OS:et till mac jämfört med en PC, har nämnligen haft en PC i stort sett hela livet och vill byta över.
5)Hur gör man/hur funkar det med att köra OS och ett XP/vista på mac, kan man köra båda samtidigt eller hur funkar det?
Och sist men inte minst(om ni orkar:))vill gärna veta fördelar och nackdelar jämfört med en PC så jag verkligen vet att det är värt att köpa en iMac.
//Tack i förhand!

Visa signatur

GlappeT

Permalänk
Medlem

1. För det första så kan du inte bara installera Windows. Du kan dock installera program som Bootcamp eller Crossover för att på så vis växla mellan Windows och Mac OSX. Jag tror att det kan bli en viss prestandaskillnad. Men inget brutalt.

2. Japp.

3. Ja. När det gäller film och musik så är det ingen större skillnad. Men om du ska knacka hemsidor genom program som t.ex Dreamweaver och liknande, så är Mac oerhört mycket bättre, enligt min mening.

4. Oftast är det ungefär samma kortkommandon, bara att man byter ut ctrl emot äpple.

5. Bootcamp/Crossover.

Rent allmänt så känns Mac stabilare och snabbare (beroende på vissa faktorer förstås). Visst, det är väl inget jättetips om man är spelgalen och vill sitta och lira en massa dataspel hela tiden. Men ska man surfa, och jobba (med bilder, filmer, hemsidor, redigering av olika slag, etc)... då känns Mac helt överlägset. Jag har aldrig varit med om att en Mac har låst sig, så att man inte har kunnat fortsätta utan att starta om. På min PC har det ju dock hänt... det händer väl så pass mycket, så att det knappt går att räkna så långt.

Permalänk

1. Det ÄR bara att installera Windows. Skapa en ny partition och boota från Windows-skivan. Ingen som helst prestandaförlust. "It just works"

2. Funkar med alla tangentbord och nästan alla andra tillbehör som funkar till Windows.

4. Byt bara Ctrl mot Äpple så känner du dig som hemma

5. Blir precis som en dualboot med Win/Linux. Bara starta om och håll in alt-tangenten så kan du välja vilket OS du vill köra. Det finns också programm som Parallels som gör att man ÄVEN kan köra windows ungefär som ett program i Mac OS X.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Skit bra, tackar för svaren, det var det jag ville höra!

Visa signatur

GlappeT

Permalänk
Medlem

1. Som sagt fungera väldigt bra med bootcamp
2. ja, men om du har många knappar på mussen kan det hända att du måste ha tex. steermouse för att använda alla till rätt sak.
3. Fungerar bättre, rekommenderar stark programmet "Coda" till OS X bästa som finns. ^^
4. De mesta är samma(om du byter ut CTRL mot Kringla(äpple)) dock går det fort att lära sig dom nya då som står bredvid i meny valet.
5. Med bootcamp blir det som en "vanlig" dualboot dock kan du köra windows i emulator men då kan du inte köra några krävande spel och liknade.

Permalänk
Medlem

Vmware fusion 2.0 kommer ha stöd för dx9 med shaders. Då borde det gå att installera windows virtuellt och spela utan att starta om till bootcamp. Har inte testat själv men det finns en Vmware 2.0 beta ute.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
4. Byt bara Ctrl mot Äpple så känner du dig som hemma

Finns inget Äpple på mitt tangentbord på MacBook'en

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zkronk
Finns inget Äpple på mitt tangentbord på MacBook'en

Istället för ctrl så har Apple valt cmd, äpple eller kampingsymbolen. Knappen närmast blanksteg.
http://mac.sillydog.org/archives/pic/keyboard_changes_01.jpg

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Jag har en ny 24" iMac, dock inte "den bästa", utan den billigare av 24-tummarna.

1. Jag kör dual-boot med Windows Vista för spel och Windows-programmering, fungerar hur bra som helst. Boot Camp gör det enkelt att förbereda datorn för installation.

2. Det går fint. Själv bytte jag ut musen som följer med, eftersom den inte var så jätteskön. Tangentbordet som följer med är dock underbart.

3. För musik fungerar iTunes hur bra som helst. För film bör man installera Perian för att få de codecs man kan behöva. För webbutveckling använder jag Coda från www.panic.com. Riktigt trevligt program, helt klart värt pengarna. För vanlig programmering följer det med ett program som heter XCode på din OS X-skiva, fungerar bra med.

4. Den tangent folk brukade kalla för Äpple heter idag enbart Command (Cmd) eller Kringla.

5. För att köra både Mac OS X och Windows samtidigt behöver man som många nämnt en virtuell dator (som kan ordnas med hjälp av VMWare eller Parallells). Kan dock bli en stor prestandaförlust av det.

Allmänt bra om Mac: It just works, följer med en hel del bra program out of the box, så man behöver knappt installera något när man får den. Adium (för MSN) och Perian, sen klarar man sig långt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arood

5. För att köra både Mac OS X och Windows samtidigt behöver man som många nämnt en virtuell dator (som kan ordnas med hjälp av VMWare eller Parallells). Kan dock bli en stor prestandaförlust av det.

Anser inte att prestandaförlusten vid virtualisering är särskillt stor.. visst den finns, speciellt vid 3d-applikationer, men för vanligt desktopanvändande är det inte särskillt stor förlust.

Ett alternativ är ju VirtualBox - som är gratis.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)