Permalänk
Medlem

Windows Server 2003

Hej! Jag tänkte ta och testa windows server 2003 Enterprise och mina frågor är:1.Kan man både ha 32 och 64 bit?2. Funkar det bra att spela med till t.ex HL2,CS:S,CS 1.6 m.m?3. är det snabbare än xp bootup och avslut?!

Permalänk
Medlem

1. nej inte på samma gång men den finns i båda utförandena, ja
2. det kan tänkas
3. beror ju på vad du stoppar i den

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

vad menar du på fråga 1.? kan man stoppa i 4gb ram och den känner av det eller?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LexioN
vad menar du på fråga 1.? kan man stoppa i 4gb ram och den känner av det eller?

Windows Server 2003 finns som 32bit ELLER 64bit. Du kan inte ha båda på samma gång ifall du inte väljer att installera båda på olika partitioner givetvis.

Och 4GB är max för 32bit. Dock kommer du inte att SE mer än 3-3,75GB något sånt om du kollar hur mycket RAM som finns installerat. Detta eftersom t.ex. g-kortsminnet räknas in i denna 4GB-gräns.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Nej, du väljer version du ska ha och sen installerar du den. Så om du ska ha 4gb så installera 64bit.

här har du förövrigt en guide att göra den till workstation:

http://www.msfn.org/win2k3/

Permalänk
Medlem

ok tack ska ni ha då går det att ha 4gb fast den använder bara 3.75 då!?

Permalänk

Ja, du kan stoppa i 4GB men den kommer inte kunna använda allt i 32bit, men det fungerar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudburst
Ja, du kan stoppa i 4GB men den kommer inte kunna använda allt i 32bit, men det fungerar.

Jodå, med PAE aktiverat (default) så kan man använda upp till 64 GB i Enterprise Edition. I Datacenter Edition kan man använda 128 GB.

Server 2003 är snabbare än XP x86 men lika snabbt som XP x64.

Det går givetvis alldeles utmärkt att spela HL2 på Server 2003, men du måste först aktivera ljud och hårdvarustöd för grafik.

Jag säger: installera XP Professional x64 i stället. Det är på en CD-skiva, lika snabbt och du slipper aktivera massa avstängda desktop-funktioner.

Edit: Med snabbare menar jag allså generellt, inte hur lång tid det tar att boota.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Men jag har testat xp x64 men tyckte det sög,för varje gång man installera ett nytt prog så behövde man trycka på accept typ 100ggr...
Har nu Installerat Server 2003 Enterprise och det funka med 4gb ram
Kan inte ha mer p.g.a att mitt Moderkort ´klarar 4gb som max men det går ruskigt snabbt!!!
PS: Använder det som ett spel-operativ t.ex har satt upp en CS:S Server nu Funkar bra

Heja Server 2003!

Permalänk
Avstängd

Bästa operativsystemet någonsin om du frågar mig

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LexioN
Men jag har testat xp x64 men tyckte det sög,för varje gång man installera ett nytt prog så behövde man trycka på accept typ 100ggr...
Har nu Installerat Server 2003 Enterprise och det funka med 4gb ram
Kan inte ha mer p.g.a att mitt Moderkort ´klarar 4gb som max men det går ruskigt snabbt!!!
PS: Använder det som ett spel-operativ t.ex har satt upp en CS:S Server nu Funkar bra

Heja Server 2003!

Server 2003 är ett riktigt bra operativsystem.

Fast jag har inte upplevt problemen med att behöva acceptera programinstallationer hela tiden i XP x64.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror han blandar ihop med Vista. Men skapligt dåligt att dömma ut ett operativsystem på det. Hoppas du har mer anledningar så du har grundat ditt val väl.

XP x64 är exakt windows server 2003 under huven.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

så man kan använda upp till 64 GB ram i 32-bits versionen då eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LexioN
så man kan använda upp till 64 GB ram i 32-bits versionen då eller?

näe

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jodå, med PAE aktiverat (default) så kan man använda upp till 64 GB i Enterprise Edition. I Datacenter Edition kan man använda 128 GB.

då borde det väl gå eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Bästa operativsystemet någonsin om du frågar mig

fast Server 2008 är mycket bättre enligt mig

Permalänk
Medlem

Mne kan man använda upp til 64gb ram i server 2003 x86 Ja eller Nej!

någon som vet svara ärligt!

Permalänk
Medlem

Ja det går att använda 64GB ram i 32-bitars versionen (med PAE). Dock blir prestandan bättre om du använder dig av ett 64-bitars system.

Permalänk
Medlem

Något som är trevligt med Server 2003 är annars att man får Windows Server 2003 R2 SP2 Standard helt gratis om man är en Svensk student

Det är inte alla kurser som har Academic Alliance-kontrakt, så saknar man det kan man hämta Server 2003, Expression-suite, XNA Game Studio och Visual Studio 2005 Professional eller Visual Studio 2008 Standard här:

https://downloads.channel8.msdn.com

Gratis är ju en klar fördel jämfört med Server 2008 som är ganska dyrt och vars testlicenser går ut i ~Juli 08.

Needless to say, så är det här ett drag framsprunget ur att även en Linux Server-dist är komplett gratis och man vill att studenterna skall bli lärda the-right-stuff

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Någon som vet om någon webbkamera med bra mikrofon som fungerar på Windows 2008? Antingen x64 eller x86.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Folkskygg
Någon som vet om någon webbkamera med bra mikrofon som fungerar på Windows 2008? Antingen x64 eller x86.

det är ganska troligt att hårdvara som fungerar till vista fungerar finfint till windows server 2008, det är i praktiken samma os, de har ju åtminstonde samma kärna.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
det är ganska troligt att hårdvara som fungerar till vista fungerar finfint till windows server 2008, det är i praktiken samma os, de har ju åtminstonde samma kärna.

Ja. Men enligt Logitech så har de inte stöd för server operativsystem (2003/2008). Men jag gissar på att drivrutinerna fungerar, men "programvaran" med massa extra funktioner inte fungerar.

Såg nu att tråden jag postade i hette Windows 2003, jag verkar visst ha varit trött när jag postade mitt inlägg.

Permalänk
Medlem

Antivirus och brandvägg tillverkare har en ful ovana att låsa sina programvaror för server os men jag förstår inte varför man skulle göra det för en webkamera. Men det är ju ingen garanti för hur det skulle vara i det här fallet.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*
Gammal tråd som drog upps av misstag.
Ta en ny tråd i rätt forum ("Datortillbehör"?).

Själv har jag haft erfarenhet av att logitech krånglade med spärrar för server 2003.
Jag *tror* microsofts produkter (webbkameror) fungerar bäst, att de inte har några spärrar i drivrutinsinstallationen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG