Telia sätter pris på Iphone 3G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Du får ju välja andra Telia-abonnemang om du vill. Att en telefonmodell är låst till en viss operatör är inget nytt, Tre gör det ju hela tiden. Som jag sa är abonnemangen riktigt dåliga, priserna är förväntade. Man kan ju knappast förvänta sig att en telefon av den här kalibern ska gå att köpa för nån tusenlapp utan abonnemang, eller för några tior i månaden. Om dom inkluderat obegränsad data hade det var ok.

Det finns ingen telefon som är modernare, alltså måste den ju vara modernast i världen. S60 och WM framstår ju som skräp i jämförelse. Räcker ju bara kolla på HTC, SE och Nokias hopplösa försök att tillverka en iPhone-dödare.

Får man välja andra telia-abonnemang?
Sätter du likhetstecken mellan modern och dyr?

Att en telefon är låst till en viss operatör är inget nytt nej, men en telefonmodell brukar inte vara låst till en viss operatör. Det är extremt ovanligt bortsett från exklusiva avtal precis vid lanseringen.

Permalänk
Medlem

Undrar vilken idiot som tecknar något annat än minimiabonnemanget, eftersom maxtaxan för internet med iPhonen är satt till 9kr/dygn med Telia. Därför blir det billigare att surfa max med det billigaste abonnemanget än det dyraste.

....Virrigt är bara förnamnet....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Ja för den kostar ju bara c:a 8500 hos 3.

Varför köpa den där den är så pass dyr då? >.<

Den finns på Pixmania för 5000kr, dessutom så är det 8 GB-versionen av N95.

Vanliga N95 kostar ca 3500kr hos e2save. Lite skillnad... dessutom så är ju telefonerna man köper hos 3, låsta till 3 och har dessutom deras mjukvara.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Skönt att jag inte bryr mig alls om detta
Jag kan inte ens ta emot mms med min mobil hehe

Fast en mobil med kamera vore nice ifs.
Har du en mobil med kamera du vill bli av med så skicka ett pm

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
Undrar vilken idiot som tecknar något annat än minimiabonnemanget, eftersom maxtaxan för internet med iPhonen är satt till 9kr/dygn med Telia.

Man får dock rabatt på själva telefonen, längre fri samtalstid och fler gratissms.

Permalänk
Medlem

Ja jag skulle då alla gånger köpa HTC touch Diamond eller Samsungs kommande i900 för en Iphone. Iphone är säkert helt ok den också men den är inte värd priset. Man får mer mobil för pengarna i de andra två.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Och ja, iPhone klarar WPA och WEP.

tackar.

Permalänk
Moderator
Moderator

Hur kan folk vara så korkade att de fortfarande tror att totalpriset för en lur skulle landa på 199 respektive 299 dollar? Det var hela tiden klart att det är den del man betalar i butik, sedan tillkommer abonnemangskostnader. Det är inte heller det pris Telia betalar Apple för varje telefon, den verkliga kostnaden är bra mycket högre.
Samma sak med alla som tror att Telia sätter sina priser som de vill själva, de styrs av Apples priser och Apple är delaktiga i hela prissättningsprocessen.

Sen låt oss räkna lite på jämförelsen med Nokia N95 som man idag får för runt 5400:- i onlinebutiker.

Vi tar 8Gb iPhone och mini som exempel, 18 månaders bindning
2495 i butik, 299 per månad i 18 månader, totalt 7877:-
Då får man: 100 minuter till alla nät, vi säger 59 öre/min så totalt värde 59:-
100 SMS 0.69 öre stycket så totalt värde 69:-
100MB, 3 tar 10 kronor per MB, tele2 tar 15, med "3Mobil Surf" får du fri datatrafik för 3kr/dag, så vi räknar med det då det blir den lägsta värderingen, total 90:-
summa 59+69+90 = 218:-

7877 - 218*18 = 3953:- eller ungefär 1500 under vad en Nokia N95 kostar

Så sluta argumentera ur röven

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Hur kan folk vara så korkade att de fortfarande tror att totalpriset för en lur skulle landa på 199 respektive 299 dollar? Det var hela tiden klart att det är den del man betalar i butik, sedan tillkommer abonnemangskostnader. Det är inte heller det pris Telia betalar Apple för varje telefon, den verkliga kostnaden är bra mycket högre.
Samma sak med alla som tror att Telia sätter sina priser som de vill själva, de styrs av Apples priser och Apple är delaktiga i hela prissättningsprocessen.

Sen låt oss räkna lite på jämförelsen med Nokia N95 som man idag får för runt 5400:- i onlinebutiker.

Vi tar 8Gb iPhone och mini som exempel, 18 månaders bindning
2495 i butik, 299 per månad i 18 månader, totalt 7877:-
Då får man: 100 minuter till alla nät, vi säger 59 öre/min så totalt värde 59:-
100 SMS 0.69 öre stycket så totalt värde 69:-
100MB, 3 tar 10 kronor per MB, tele2 tar 15, med "3Mobil Surf" får du fri datatrafik för 3kr/dag, så vi räknar med det då det blir den lägsta värderingen, total 90:-
summa 59+69+90 = 218:-

7877 - 218*18 = 3953:- eller ungefär 1500 under vad en Nokia N95 kostar

Så sluta argumentera ur röven

Förutsatt att man använder allt detta som bjuds för ens månadspeng.

Sen är det ju ganska fantastiskt att använda argumentet som att man "sparar" 3953kr förutsatt att man använder allt fullt ut.

Slår vad om att de flesta kommer inte nyttja all denna smörja som endast bjuds ut för att man ska känna att man får något mervärde för alla slantar man spenderar. Det som man tror sig "få" som bonus är egentligen sådant som är snudd på gratis för operatören i slutändan.

Permalänk
Medlem

Ska bli intresant och se vad telia erbjuder den för utan abb. Har redan flatrateavtal med telia via jobbet

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanpson
Sen är det ju ganska fantastiskt att använda argumentet som att man "sparar" 3953kr förutsatt att man använder allt fullt ut.

Det argumentet använde jag inte, det jag gjorde var en luddig värdering av vad det som "ingår" skulle kosta om man skaffade det på annat håll. För att vara uppriktig så ser jag inte anledningen till att man skaffar en iPhone om man inte tänker använda den, men givetvis kommer det vara många som inte fullt ut nyttjar det som ingår i abonnemanget, det är på dessa alla som levererar någon typ av tjänst lever

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Varför köpa den där den är så pass dyr då? >.<

Den finns på Pixmania för 5000kr, dessutom så är det 8 GB-versionen av N95.

Vanliga N95 kostar ca 3500kr hos e2save. Lite skillnad... dessutom så är ju telefonerna man köper hos 3, låsta till 3 och har dessutom deras mjukvara.

Byta mjukvara tar inte lång tid, min SE K800i cid52 tog bara 10min

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Och där försvann den telefonen från min vy... inte ens chans i helvete att jag betalar de ocker priserna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Det argumentet använde jag inte, det jag gjorde var en luddig värdering av vad det som "ingår" skulle kosta om man skaffade det på annat håll. För att vara uppriktig så ser jag inte anledningen till att man skaffar en iPhone om man inte tänker använda den, men givetvis kommer det vara många som inte fullt ut nyttjar det som ingår i abonnemanget, det är på dessa alla som levererar någon typ av tjänst lever

Tjae, min mobilräkning går väl på ~100 kr månaden (fasta avgifter + användning). Och det abonnemanget är värt bra mer (för mina behov) än dessa abonnemang.

Det är ju det som är det fina med att köpa en lös telefon, du har valfrihet och du är inte låst till någon.

Så om du vänder på det skulle jag antagligen få betala många tusenlappar mer om jag skulle ha en iphone än en telefon för 5400 kr. Och då är en telefon för 5400 kr alldeles för mycket också, anser jag. Känns inte särskilt vettigt att köpa jusst en N95 med 8 GB när man får betala nästan 2000 kr för 4 gb i minne extra? (är det bara det som skiljer?), om så är fallet är det ju dessutom väldigt bekvämt att jämföra med en telefon med ett sådant överpris

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Och där försvann den telefonen från min vy... inte ens chans i helvete att jag betalar de ocker priserna.

AMEN !!!

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det finns ingen telefon som är modernare, alltså måste den ju vara modernast i världen. S60 och WM framstår ju som skräp i jämförelse. Räcker ju bara kolla på HTC, SE och Nokias hopplösa försök att tillverka en iPhone-dödare.

Vad som är modern eller inte är i det här fallet naturligtvis en definitionsfråga. Det krävs en ordentligt fanatisk och framförallt inskränkt människa för att göra ett sådant här uttalande.

OnT: Priserna är höga som väntat, villket är bra, då man ju kommer att kunna sälja sin på Blocket för ett betydligt bättre pris än om de hade varit låga.

Visa signatur
Permalänk

Väldigt missnöjd med priset, får väl vänta tills de andra tillverkarna har kopierat av allt vettigt samt förbättrat konceptet.

Håller med dig M0rk!!

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnearne
iphone har inte mms. är inte alls förvånad, detta priset är helt i linje med vad iphone kostar i alla andra länder. kör vidare på min iphone 2g

Det där stämmer inte riktigt.

I Sverige kostar följande 20617 kr.
Iphone 8GB, 1000 min, 1000 sms, 1GB data.

I Österrike kostar följande 12878 kr.
Iphone 8GB, 1000 min, 1000 sms, 3GB data.
Notera de 2GB extra/mån.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Vad som är modern eller inte är i det här fallet naturligtvis en definitionsfråga. Det krävs en ordentligt fanatisk och framförallt inskränkt människa för att göra ett sådant här uttalande.

OnT: Priserna är höga som väntat, villket är bra, då man ju kommer att kunna sälja sin på Blocket för ett betydligt bättre pris än om de hade varit låga.

Måste man verkligen vara fanatisk och inskränkt för att tycka iPhone är modern? Jag är väl medveten om att den inte passar alla och att Apple utelämnat en hel del funktioner folk vill ha. Men den är ju faktiskt den enda telefonen som kommer med något helt nytt och verkligen satsar på ett vettigt gränssnitt. Att göra något modern handlar ju knappast om att klämma in flest funktioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkJones
Det där stämmer inte riktigt.

I Sverige kostar följande 20617 kr.
Iphone 8GB, 1000 min, 1000 sms, 1GB data.

I Österrike kostar följande 12878 kr.
Iphone 8GB, 1000 min, 1000 sms, 3GB data.
Notera de 2GB extra/mån.

I Sverige kostar följande 12899kr
Iphone 8GB, 100min, 100sms och OÄNDLIGT med data.

Bara en idiot (eller pratgalna fjortisar) tar något annat än det billigaste alternativet, eftersom iPhone-abonnemangen också har ett maxtak om 9kr/dag för surf/mail-taxa.

299kr+279kr(31 dagar x 9kr) = 578kr

För de 578kr kan man:

- Surfa hur mycket som helst varje dag i en hel månad
- Prata 100 minuter per månad
- Skicka 100 SMS

....Men tror knappast man maxar internetkvoten varje dag ändå iof...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Måste man verkligen vara fanatisk och inskränkt för att tycka iPhone är modern? Jag är väl medveten om att den inte passar alla och att Apple utelämnat en hel del funktioner folk vill ha. Men den är ju faktiskt den enda telefonen som kommer med något helt nytt och verkligen satsar på ett vettigt gränssnitt. Att göra något modern handlar ju knappast om att klämma in flest funktioner.

Man måste absolut inte fara fanatisk och inskränkt för att tycka att den är modern, men det var inte vad du skrev (vid två tillfällen, dessutom), eller hur? Du skrev att den var _modernast_, och att WM och Symbian framstod som _skräp_. De är altså skräp för att de har sämre användargränssnitt, men du kanske inte kan se förbi det?

Ser man t.ex. inte de stora fördelarna som WM har över iPhone (även om iPhone naturligtvis också har stora fördelar över WM) så man enligt mig inskränkt eller rakt av dum. Du säger dessa absurda saker med en sådan övertygelse (inte bara i denna tråd) att jag därför placerar dig i det första facket, men kanske är det fel.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

hahahah lycka till Felia.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Kan inte fatta hur man kan köpa denna telefon oavsett priset när det finns andra grymt mycket coolare och snyggare telefoner som tex Glofiish x800 eller HTC Touch Cruise / Diamond. Kostar ca 4000-6000 utan abonnemang och klarar turbo3G så man kan surfa utan problem. Vanliga 3g abonnemang fungerar kalas.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
I Sverige kostar följande 12899kr
Iphone 8GB, 100min, 100sms och OÄNDLIGT med data.

Bara en idiot (eller pratgalna fjortisar) tar något annat än det billigaste alternativet, eftersom iPhone-abonnemangen också har ett maxtak om 9kr/dag för surf/mail-taxa.

299kr+279kr(31 dagar x 9kr) = 578kr

För de 578kr kan man:

- Surfa hur mycket som helst varje dag i en hel månad
- Prata 100 minuter per månad
- Skicka 100 SMS

....Men tror knappast man maxar internetkvoten varje dag ändå iof...

Vad är det du försöker säga?

Jag tog de två abonnemang som visade den bästa jämförelsen.

För 284 kr/mån:

- Prata 1000 min
- Skicka 100 sms
- Surfa 3 GB

Vilket är 6816 kr totalt.

Hur vi använder telefonerna är väldigt individuellt. Jag pratar mellan 300-800 min varje månad beroende på vart jag är och använder runt ~ 1GB data.

Fick känslan att du försökte "försvara" den svenska prissättningen, ber om ursäkt om jag missförstod dig.

Vad Telia gjort går inte att försvara. Nu påverkar inte det här mig då jag uppenbarligen bor utomlands, vill bara påpeka att det inte ser ut så här i andra länder. För att reservera mig för påhopp bör jag väl tilllägga att det säkert finns länder där det är dyrare än i Sverige.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Man måste absolut inte fara fanatisk och inskränkt för att tycka att den är modern, men det var inte vad du skrev (vid två tillfällen, dessutom), eller hur? Du skrev att den var _modernast_, och att WM och Symbian framstod som _skräp_. De är altså skräp för att de har sämre användargränssnitt, men du kanske inte kan se förbi det?

Ser man t.ex. inte de stora fördelarna som WM har över iPhone (även om iPhone naturligtvis också har stora fördelar över WM) så man enligt mig inskränkt eller rakt av dum. Du säger dessa absurda saker med en sådan övertygelse (inte bara i denna tråd) att jag därför placerar dig i det första facket, men kanske är det fel.

Jag brukar bli ganska irriterad när jag läser felaktigheter om saker jag gillar, så när jag författade mitt inlägg i den här tråden överdrev jag för att provocera. Jag förstår mycket väl att WM och Symbian har fördelar över iPhone. Jag står fast vid att iPhone är den modernaste telefonen på marknaden och även om skräp var en överdrift tror jag WM-tillverkarna begränsas otroligt över en del dumma val i WM. T.ex. verkar ju HTC vara väldigt duktiga och med en bättre plattform hade dom nog kunnat konkurera med Apple.

Du behöver nog inte oroa dig för att jag är inskränkt och dum. Däremot stämmer det nog att jag är lite fanatisk när det kommer till Apple., om det stör dig finns ju alltid ignore-funktionen du kan använda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Du behöver nog inte oroa dig för att jag är inskränkt och dum. Däremot stämmer det nog att jag är lite fanatisk när det kommer till Apple., om det stör dig finns ju alltid ignore-funktionen du kan använda.

Nejdå, jag tycker att det är kul att läsa sådana inlägg, hade det stört mig så hade jag bara ignorerat det.

Däremot är jag förvånad över att höra en Apple-fanboy erkänna den för alla andra uppenbara fanatismen, det ska du ha creds för.

Visa signatur
Permalänk

mellan 8 och 20 000 för en leksak. vettigt.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Saxat från Telias hemsida:

Citat:

Du kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia men då rekommenderar vi att du tecknar Prisavtal Fastpris. Eftersom iPhone ansluter till internet kan det annars bli högre kostnader för datatrafik än du räknat med. Vi återkommer inom kort med möjligheterna och prisinformation för befintliga Telia-kunder att teckna sig för en iPhone 3G.

Permalänk
Medlem

Nej tack.
Max 4k för en mobil för mig och då skall det vara nypris på en som nyss kommigt ut i butik.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

LOL!
Skulle inte Iphone 3G vara billigare? 8-20 papp var rätt extremt för en Mobil..