Jag har hållit på en hel del med vanlig HTML, men... jag har förstått att det på sätt och vis är stenålder. Nu tycks det vara Flash, PHP, CSS och My SQL som gäller. Min fråga är därför om det går att sätta sig in i dessa verktyg på ett hjälpligt sätt på egen hand. Finns det t ex bra dokumentation på nätet? Kanske en naiv fråga, men... jag skulle gärna vilja utveckla min kunskap inom webbdesign. Enbart traditionell HTML känns som... igår.
HTML är inte stenålder, vad ska man använda istället för HTML om man ska göra hemsidor? Att bygga sidor helt i flash är enligt mitt tycke helt värdelöst. PHP är ju ett server-side språk, du måste använda dig utav HTML även om du kör PHP, webbläsaren tolkar ingen PHP kod.
"Nu tycks det vara Flash, PHP, CSS och My SQL"
Jag tycker SilverLight och ASP.NET är bra mycket hetare än PHP och Flash i dagsläget.
Men att lära sig PHP för att skapa dynamiska sidor är inte så dumt om man är nybörjare.
Hitta ett vettigt IDE att jobba i, Dreamweaver är rätt trevligt om man ska göra PHP sidor om man är nybörjare. Kolla lite på http://www.w3schools.com/ efter guider.
Tack för respons! Jag ska ta mig en titt! Började plötsligt känna mig mossig med mitt statiska HTML:ande... Men visst är jag själv annars ganska förtjust i HTML. Och själv föredrar jag en något enklare sida som har en snygg design, än en överteknisk sida som ser ut som skit.
Ursprungligen inskrivet av maDa HTML/CSS måste man kunna till att börja med. När det sen är läge att börja bygga dynamiska system så är PHP/MySQL ett mycket bra val.
Senast jag kolla så procudera även ASP.NET i slutändan HTML-kod, precis som PHP.
Givetvis blir det HTML kod i slutändan av ASP.NET kod. Har jag skrivit att det inte blir det?
Men som sagt vill man börja med att göra lite dynamiska sidor är PHP ett bra val. PHP är inte dåligt på något sätt, dokumentationen är väldigt trevlig och det är lätt att komma igång och skapa dynamiska sidor.