16" 2-i-1 Laptop - Max 13K | HP OmniBook X Flip 16 Ultra?

Permalänk
Medlem

16" 2-i-1 Laptop - Max 13K | HP OmniBook X Flip 16 Ultra?

Hej!

Jag är på jakt efter en 16" (15.6 hade också fungerat) laptop med 2-i-1 / tablet funktion.

Min budget är 13 000 kr.

Jag tänker att jag vill ha:
- Intel Ultra 7 processor
- 32 GB ram
- OLED-skärm
- Integrerat grafikkort

Datorn kommer att köra Linux och användas för enklare spel men framför allt anslutning med Parsec till en kraftfullare desktop, både i dockningsläge och på resande fot. Jag prioriterar en dator med bra kompatibilitet för Linux, som är tystgående och har god batteritid. Därför tittar jag främst på -V snarare än -H-processorer - eller har det mindre betydelse än man kan tro?

Jag har fastnat för HP OmniBook X Flip 16 Ultra 7-258V/32/2TB/OLED 16" som nyligen såldes för cirka 13 000 kr på Elgiganten med rabattkod. Ångrar nu att jag inte köpte den då, men hoppas att priset kan komma ned igen.

Jag har även kikat på HP Envy x360 2-in-1 Laptop 16-ac0089no som säljs för 10,500 kronor i dagsläget, tycker dock datorn ovan är betydligt mer intressant trots prisskillnaden.

Kom gärna med synpunkter eller tips på andra alternativ i denna prisklass som är likvärdiga OmniBooken.

Jag har också en tendens att överskatta vilken prestanda jag behöver. Är det därför onödigt att satsa på 32 GB RAM och en Ultra 7-processor för mina ändamål, eller anses dessa datorer vara prisvärda?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Lenovo yoga 2 in 1 ? De har två alternativ, en med intel och en med amd som är 16" sedan så har varie alternativ fler undermodeller 🙂

https://www.lenovo.com/se/sv/c/laptops/yoga/yoga-2-in-1-serie...

32gb ram är ju trevligt speciellt om det inte finns möjlighet att uppgradera och du gillar många flikar i webbläsaren 🙂 och kör man integrerad grafik så använder ju det ram minet också.
Men om det är nödvändigt för dig låter jag vara osagt. Skälv har jag två datorer med 16gb och jag använder oftast strax över hälften bara. Men jag är ingen "poweuser" direkt. 😅

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.