"Optiska lagringsmedier har ingen framtid"

Permalänk
Melding Plague

"Optiska lagringsmedier har ingen framtid"

Lagringsmedier såsom CD-ROM, DVD och Blu-ray har funnits på marknaden sedan tidigt 80-tal. På den tiden var datorer i nätverk ovanligt, och internet fanns inte på samma sätt som idag. Även om kapaciteten har ökat från 650 MB till hela 50 000 MB under tidens gång är de optiska lagringsmedierna hopplöst föråldrade.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tur att jag beställde två 750 gigare igår då

Visa signatur

P182 | TX 650W | Q6600 | EP35-DS4 | 9800 GTX 512MB | 4*1 GB PC8500 | 2x500GB int. + 500GB ext. | 24'' TFT @ 1920x1200 | G15 | DeathAdder | VHP 64-bit

Permalänk
Medlem

Skulle inte gå riktigt så långt så att jag skulle kalla den döende. I dagsläget är ju hårddiskar helt värdelösa att ha med sig (även externa), och en skiva är väldigt smidig. Dessutom håller väl asiaterna på att knacka upp proteinlagring på ett par tb?

Permalänk
Hedersmedlem

750GB är en döende storlek då plattorna ändras till 333 nu.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
750GB är en döende storlek då plattorna ändras till 333 nu.

förklara lite mer tack=) Är det dumt att köpa 750gigaren från db då, den är ju mycket billigare än de andra hdd:arna

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk

Ge oss snabbare internet!
Längtar tills 100 mbit fiber är slöfart.

Staten/regeringen eller vilka det nu är som sköter internet måste ju inse att det lönar sig att investera i höghastighetsinternet, det tillhör ju infrastrukturen. Lika viktigt som bra vägar, elnät osv.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Nej, endast att plattorna i HDDerna kommer att ha 333GB, vilket innebär att en HDD på 750GB är omöjligt att uppnå.

Så om det är lagringsutrymme då är ute efter så ska du ju alltid köpa den HDDn som ger mest GB/kr.

Visa signatur

Speldator - X870E | 9800X3D | 64GB 6000 CL30 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk

Oh, det är ju värsta bra för miljön. Inga plastskivor längre; bara internet (som vi ändå alltid är uppkopplade till).

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

I stort håller jag med artikeln, trenden är tydlig att data på lösa skivor håller på att tappa i betydelse. Samtidigt är gemene man långtifrån punkten där de blir ointressanta.

Vi har ovanligt snabba internetuppkopplingar i Sverige. I många andra länder är 256 kbit/s fortfarande mainstream. Långtifrån strömmad film i ens DVD-kvalitet.

Bärbara datorer ökar i popularitet och där ligger hårddisken fortfarande på runt 200 GB. Ska man då börja ha 50 gigabytes HD-filmer på datorn blir inte filmsamligen särskilt omfattande.

Att koppla datorn till TVn och spela upp film den vägen är i vilket fall som helst fortfarande alldeles för tekniskt avancerat för de flesta. Musik till MP3-spelare är ju relativt enkelt, bara att plugga in med medföljande USB-sladd. TVn står däremot ofta inte ens i samma rum.

Däremot så tror jag inte det räcker med att nästa generations skivor ökar kapaciteten med mer än 6 gånger på nytt. Det måste till något revolutionerande med de fysiska skivorna för att de ska bli heta igen, säg 100 gånger högre kapacitet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker man drar lite väl höga växlar när ett medium anses föråldrat bara för att ett annat lagrar betydligt mycket mer.
Förhållandet kr/GiB kan ses som dåligt om man jämför hårddiskar och DVD-skivor, men vad spelar det för roll när det inte går att tillverka 4GiB-hårddiskar som kostar 4kr/st för slutkund?

Att dessutom säga att mediumet är föråldrat, bara för att man kan distribuera mycket av det material - som tidigare var vanliga lagringsområden - över en Internet-uppkoppling, säger inte så mycket om lagrinsteknikens tillkortakommandon.

Jag vågar påstå att optiska lagringsmedier har en lång livstid framför sig - så pass lång att man idag inte kan kalla dem för föråldrade.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Medlem

Något som artikelförfattaren verkar ha förbisett är även USB-minnets kraftiga (billigt, enkelt, snabbt) intåg som gör optiska enheter överflödiga ur synvinkeln att säkerhetskopiera för privatpersoner. Detta anser jag tala för en något snabbare utfasning för hemdatorer med "cd/dvd/blueray"-läsare!

Permalänk

Tror nog detta är lite för långt att gå.

Tror fortfarande vi kommer se endel programvara och film på optiska medier. Därimot borde priset på bluray skivorna sjunka tycker jag.

Permalänk
Medlem

Om några år kommer vi varken ha traditionella moderkort, CPUer eller grafikkort. Hårddiskarna kommer också förändras, men det tar längre tid. Först kommer flashminnen bli standard, och sen blir de ersatta om minst, vad blir det, 5, 10 år av proteinminnet. Anledning till att vi bl.a. inte kommer ha traditionella moderkort är för att i framtiden kommer all information inte få plats på kretskort. Se fram emot pyttesmå datorer, kanske blir de intergrerade i skärmar som standard. Skärmarna kommer föresten inte ha brister som dagens har. De kommer vara tunna, ha ultrahög kontrast och priset kommer (så småningom) vara bra med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knugge
Något som artikelförfattaren verkar ha förbisett är även USB-minnets kraftiga (billigt, enkelt, snabbt) intåg som gör optiska enheter överflödiga ur synvinkeln att säkerhetskopiera för privatpersoner. Detta anser jag tala för en något snabbare utfasning för hemdatorer med "cd/dvd/blueray"-läsare!

Håller me dig.

Nja, lite långsynt är det trots allt tycker jag.

Permalänk
Medlem

detta påminde mig om en artikel jag läste innan - kolla in detta:
http://www.aftonbladet.se/pryl/ljud/article2282037.ab

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk

Jag tror att om några år så kommer Hårddiskarna och cd/dvd/br bli mycket svårare att komma åt i vanliga butiken för alla dessa flashminnen.
redan nu finns det ju flashminnen dom är mindre och smidigare är en skiva och en hårddisk men kan lagra mer än t.ex. en blue ray skiva
Det va det jag hade att säga

Visa signatur

måndagar är ett värdelöst sätt att slösa bort en sjundedel av sitt liv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Användare världen över har börjat inse smidigheten med att ha all digital data, oavsett om det handlar om musik, film eller foton, samlad på en enda [U]plast[/U] enkelt tillgänglig via en fjärrkontroll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [MSK]Jäger
Jag tror att om några år så kommer Hårddiskarna och cd/dvd/br bli mycket svårare att komma åt i vanliga butiken för alla dessa flashminnen.
redan nu finns det ju flashminnen dom är mindre och smidigare är en skiva och en hårddisk men kan lagra mer än t.ex. en blue ray skiva
Det va det jag hade att säga

Vart har du sett flashminnen med en lagringskapacitet på över 50GB?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Vart har du sett flashminnen med en lagringskapacitet på över 50GB?

Dröjer nog inte då 32GB finns.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
detta påminde mig om en artikel jag läste innan - kolla in detta:
http://www.aftonbladet.se/pryl/ljud/article2282037.ab

Låter riktigt intressand, men man lär väl vara några år äldre när det väl kommer...

Någon som vet vad som hände med "Holographic DVD"? Hitta inga vettig info.

Visa signatur

12700K | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning, tror också att optiska lagringsmedium kommer att dö ut snart.

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
Skulle inte gå riktigt så långt så att jag skulle kalla den döende. I dagsläget är ju hårddiskar helt värdelösa att ha med sig (även externa), och en skiva är väldigt smidig. Dessutom håller väl asiaterna på att knacka upp proteinlagring på ett par tb?

Meh? Det finns ju externa hårddiskar som är nästan hälften så liten som en cd/dvd med fodral och dom rymmer flera hundra gb så hur blir en cd/dvd smidigare?, ska jag flytta mindre filer, nån gb typ så använder jag mobilen, smidigare kan det inte bli

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Tror det kommer ta ett tag innan dom dör ut helt. Men visst i bland är det kul å äga lite orginal skivor av nåt man tycker var ricktigt bra, film, spel eller musik. Men brukar ändå kröa en image antigen av min egna skiva eller en jag tankar ner i dom fallen för nåt jag annser är största problemet med optisk media är att det är för ömtåligt. En liten olycka eller nån annan lite MINDer varsam får fatt i den så är den körd. Visst en disk tål inte å tappas men å andra sidan kan du ta i den på ett helt annat vis och sedan brukar den ju sitta i en kabinet eller ett chassi så käns ju mer säkert.

Själv har man väl ca 34st diskar för lagring jus nu. ca 14Tb tror jag.
Funderade i dag på å köpa 2-3Tb te men istället blev det en UPS till som jag hittade till extrapris å det var rena rean och så hade jag lite rabat på stället med så hoppas den kommer intakt hem på posten bara. 24Kg men måste ju vara rädd om filserversen

Jag har typ 300 skivor liggandes som ska kasseras men var gör man av ca 130st med fodral och ca 170-200st i en bag? Hehe låvar blir en stor papp kartong med plast.

Optiskt media får gärna dö ut för min del. Sitället ser jag hellre att multimedia komemr på flash minnen som är read only typ som gammla nes Hade vart nåt.

Permalänk

Jag är mer än gärna med om skivornas död, finns inget otympligare än att leta reda på skivor hela tiden.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på ett par kronor och tior. När man pressa några miljoner skivor, varför krångla till det med att fylla usb-minnen?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

problemet blir väll bara hur de ska distrubera sina filmer, inte alla som kan tanka ner en blu ray film på 40 gig utan att det tar typ 2 dar . Folk måste ju ha iaf 24mbit för att det ska gå någorlunda snabbt. Om man nu ska sälja över nätet osv.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaya
Meh? Det finns ju externa hårddiskar som är nästan hälften så liten som en cd/dvd med fodral och dom rymmer flera hundra gb så hur blir en cd/dvd smidigare?, ska jag flytta mindre filer, nån gb typ så använder jag mobilen, smidigare kan det inte bli

Ofta man använder fodral till skiten.^^ På sin höjd stoppar man en DVD i ett litet papperskuvert och viker det, men det är dvd, det. CDs är för billiga och äckliga för att man skall orka skydda dem...

Permalänk
Medlem

Håller med en hel del om artikeln men jag tror inte att skivorna kommer att dö ännu på ett tag. Själv är det lite både och även fast jag inte kört igång min TV maskin ännu.

Mest av allt håller jag med när det kommer till musik fast jag tycker att iTunes suger hårt. Beatport.com FTW.

Permalänk
Medlem

Denna artikeln vad bägaren som fick det att rinna över för mig.
Gått och tänkt på det här, http://barneyk.blogspot.com/2008/07/det-digitala-molnet.html, länge nu men fick äntligen tummen ur att skriva ner det.
Inte så bra men det är iaf nerskrivet nu.

Dagens distribution av media var gammal redan för ett par år sedan...

Permalänk

Film är ju inte lika roligt att köpa om man ska tanka den tycker jag. Om jag köper en film vill jag ha ett fysiskt bevis på att jag köpt filmen som ett snyggt fodral jag kan sätta upp i hyllan, annars kan jag bara tanka den på annat sätt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON

En 2,5" Extern hårddisk är väl smidigare än en CD/DVD/Blu-ray? Är dessutom inte hälften så ömtålig och lagrar mycket mer data.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro