Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DIFference
Jag fick hem min E8400 i förrgår och slängde in den i mitt nya Intel DP35DPM-moderkort. Använder kylaren som kom med fast med Arctic Cooling 5-pasta istället för den som satt på.

Min CPU ligger på ca 45 grader idle och efter ett bra tag med ett par Prime95 igång var den som mest uppe i 75 grader. Detta med standardkylaren och nypåsatt pasta (det tar ju 15-20 dagar innan pastat bränt fast ordentligt och ger full effekt). Ska även beaktas att jag har ett Antec Sonata III-chassi och det är ju relativt trångt. Fläktarna i lådan snurrar inte speciellt snabbt, vilket går att ställa upp såklart. Datorn är väldigt tyst så de snurrar inte fort alls just nu.

Tror dessa värden är ganska normala med standardkylaren?

Förresten. CPU-fläkten snurrar i 900-940 rpm idle och efter 30 min då CPUn nått 75 grader är den uppe i 1050 rpm. Funkar Intels standardkylare så? Kan väl säkert få den att snurra fortare med nåt program. Men datorn är jävligt tyst så jag är nöjd. CPUn kan ju inte gå sönder pga värme. Den throttlar ju ner vid en viss temp. Men man vill såklart inte att den ska throttla. Men nya E8XXX-serien ska tydligen blir jävligt varma innan de börjar throttla. Min throttlade inget alls när Prime95 kört upp den i 75 grader.

har du läst igenom denna tråd ??? tempprogrammen visar inte rätt så använd real temp eller använd coretemp o dra bort 10 grader så har du den rätta tempen

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
har du läst igenom denna tråd ??? tempprogrammen visar inte rätt så använd real temp eller använd coretemp o dra bort 10 grader så har du den rätta tempen

Klart jag har läst. Jag har ju diskterat i denna tråd med dig också http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=7520...

Men jag har insett själv att core temp visar åt helvete fel. Och att Intels eget IDU (och min bios) bara visar marginalen som är kvar till nån övre gräns. Men Realtemp visar mycket mindre. 7-8 grader mindre. Dock vet jag inte vilken inställning jag ska köra av -- och - och 0. Men han som gjort programmet kör ju -- med sin E8400 och då får jag ännu lägre. 7-8 grader mindre är med inställningen 0.

Permalänk

hej jag har själv funderingar på en E8400 kollade min E6600 nyss med real temp körde en 6loops Cpu test i Crysis knappa 46grader efteråt med intels original kylare

kan man förvänta sig sånna temper med en E8400 bör väl ha kommit nyare revisioner eller vad det heter så kanske var de första varma de nyare kanske inte

eller? samt blir det nån skillnad i spel med E8400 mot E6600 i stock/original klock?

medan PC Probe visar 47grader på CPu idle men real temp borde väl vara mer pålitlig?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd

LEGOLOPPA kör du realtemp på en E6600 så kan du glömma bättre temps , skälet är att realtemp är optimerat för E8400 kärnorna o visar istället 10 grader kallare en coretemp,dumma att den visar 6 grader kallare på alla gammla cpuer med så det är som ingen bra kombination ... med 3jepart kylare så låg jag i 4ghz på 33-35 grader i realtemp coretemp 43-44 grader på min E8400 ,dock säger jag aldrig mera 45 nm teknologi eller wolfdale för min del igen i allfall.

Visa signatur

Hata E8400 välj intel core 2 quad istället

Permalänk

så WOlfdale är alltså en slags P4 kommer ej ihåg namnet men den gick ju varm

så no WOldale tur jag ej beställt en då fär bli min E6600

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
så WOlfdale är alltså en slags P4 kommer ej ihåg namnet men den gick ju varm

så no WOldale tur jag ej beställt en då fär bli min E6600

prescott?

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
så WOlfdale är alltså en slags P4 kommer ej ihåg namnet men den gick ju varm

så no WOldale tur jag ej beställt en då fär bli min E6600

den är inte som en prescot processor som går för varm. Utan mer som en processor som inte har det fulla stödet av temperatur porgram och sensorer

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
den är inte som en prescot processor som går för varm. Utan mer som en processor som inte har det fulla stödet av temperatur porgram och sensorer

Jag gör så här:

Har på real Temp (eftersom det var snällare temps)

Visar RPM på fläkten i everest

Tänker lite och räknar ut att :aha, den är varm nu, eftersom fläkte går som fan.

Race driver Grid ca 1 varv 2 min spelat = 65 grader enligt everest och CPU fan 2.3K RPM

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Precis satt ihop in dator med e8400 ej överklockad med orginal kylaren. I pc probe visar temperaturen 45C. Har antec three hundred chassit med 2 fläktar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiki_god
Precis satt ihop in dator med e8400 ej överklockad med orginal kylaren. I pc probe visar temperaturen 45C. Har antec three hundred chassit med 2 fläktar.

ALTSÅ VA FAN retas du eller??? du lägger in ett inlägg i en tråd som förklarar ALLT läs tråden trån topp till slut då har du alla svar du behöver

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
ALTSÅ VA FAN retas du eller??? du lägger in ett inlägg i en tråd som förklarar ALLT läs tråden trån topp till slut då har du alla svar du behöver

Absolut inte, du måste missförstått. Jag sökte heller ingen hjälp med problemet utan var menat som ett rent kuriost inlägg, eftersom jag i bios har 10 grader högre temp. Tänkte om det var någon som hade problem med orginalkylaren som är en bitch att få på. Men såhär i efterhand var ju mitt inlägg oerhört OT, dock ej menat som något att brusa upp för.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiki_god
Absolut inte, du måste missförstått. Jag sökte heller ingen hjälp med problemet utan var menat som ett rent kuriost inlägg, eftersom jag i bios har 10 grader högre temp. Tänkte om det var någon som hade problem med orginalkylaren som är en bitch att få på. Men såhär i efterhand var ju mitt inlägg oerhört OT, dock ej menat som något att brusa upp för.

Mitt grafikkort har lägre temps än min CPU mätt i everest idle x)

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiki_god
Absolut inte, du måste missförstått. Jag sökte heller ingen hjälp med problemet utan var menat som ett rent kuriost inlägg, eftersom jag i bios har 10 grader högre temp. Tänkte om det var någon som hade problem med orginalkylaren som är en bitch att få på. Men såhär i efterhand var ju mitt inlägg oerhört OT, dock ej menat som något att brusa upp för.

Jag ber om ursäkt men då du sitter i en tråd som dom flesta svar på allt innom E84 finns så börjar man undra ,ja då borde du åxå veta att senorerna inte stämmer 100

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
Jag ber om ursäkt men då du sitter i en tråd som dom flesta svar på allt innom E84 finns så börjar man undra ,ja då borde du åxå veta att senorerna inte stämmer 100

Be inte om ursäkt, befogat... något oklart... yea yea

Permalänk
Medlem

Jag fick min e8400 igår och idag klockade jag upp den i 3.4ghz med stockkylaren..
Tempen ligger på 78/77 grader på respektive cores med maxbelastning av orthos.. den verkar lägga sig där efter 2-3 minuter..
Ska köpa en bättre kylare och sen drar jag upp den i max 9x400mhz, plus att jag ska stoppa in en till chassifläkt..

Det är lite hög temp, men det är lite beroende på att jag behöver en till chassifläkt plus att det är över 35 grader i rummet nu.. Sablarns sommarvärme.. På vintern kan jag nog lova att den går MINST 10 grader svalare..

Edit:
Bara för att testa klockade jag upp den i max nu, 3.6ghz.. Funkar fint men vågar inte belasta den så kommer klocka ner till 3.2ghz tills jag fixat en bättre kylare(tips på det förresten?)
Drog igång orthos och båda cores var uppe i 82 grader inom 5 sekunder så jag stängde ner det omedelbums..

Men nu vet jag att det fungerar iaf Bara hitta en bättre kylare och beställa nu så

Asus P5B bios 1902
OCZ Platinum XTC PC2-6400 800MHz 5-4-4-18
Intel core2duo e8400 3.0GHz

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen ett nytt system med en e8400.

Spana in tempsen: http://static.pici.se/pictures/dntfhLLSy.jpg

Det känns som detta är för varmt för denna prollen. Vad har jag gjort fel?
Kör på stockcooler f.ö. Oklockad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forzy
Köpte nyligen ett nytt system med en e8400.

Spana in tempsen: http://static.pici.se/pictures/dntfhLLSy.jpg

Det känns som detta är för varmt för denna prollen. Vad har jag gjort fel?
Kör på stockcooler f.ö. Oklockad

Största felet är nog att du använder speedfan... Ladda ner RealTemp och kolla med det istället..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem

Tjena killar har läst forumet nu dock så blir jag inte smartare angående E8400. Många gillar inte denna E8400 som verkar vara mycket CPu för den lilla pengen eller är det verkligen en skit processor? Kör min E6600 nu klockad till 3ghz med Antec Nine Hundred och CPU cooler Artic freezer 7 och ligger i ca 27 celsius IDLE och 45 celsius MAX load orthos efter 1 timme. Kollar temp i HWmonitor som jag tycker funkar rätt bra, real temp visar samm som hw monitor hos mig. Min fråga är då är denna E8400 något att ha ni som redan kör med den?

Tacksam för svar

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damir2d
Tjena killar har läst forumet nu dock så blir jag inte smartare angående E8400. Många gillar inte denna E8400 som verkar vara mycket CPu för den lilla pengen eller är det verkligen en skit processor? Kör min E6600 nu klockad till 3ghz med Antec Nine Hundred och CPU cooler Artic freezer 7 och ligger i ca 27 celsius IDLE och 45 celsius MAX load orthos efter 1 timme. Kollar temp i HWmonitor som jag tycker funkar rätt bra, real temp visar samm som hw monitor hos mig. Min fråga är då är denna E8400 något att ha ni som redan kör med den?

Tacksam för svar

En med everest + real temp

En med Real Temp, othros och Guild Wars igång

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwiceFire
En med everest + real temp

http://i130.photobucket.com/albums/p244/DarkNshY/namnls.jpg

En med Real Temp, othros och Guild Wars igång

http://i130.photobucket.com/albums/p244/DarkNshY/OthrosGuildW...

Tack för svar, vad har du för kylning på CPU? Kör du standard Antec fläktar i chassit?

Vad tycker du om processorn? Har du kört kanske nån E6600 innan så du kan jämföra?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damir2d
Tack för svar, vad har du för kylning på CPU? Kör du standard Antec fläktar i chassit?

Vad tycker du om processorn? Har du kört kanske nån E6600 innan så du kan jämföra?

Det är i min brors dator jag har en sån, NXZT Hush. Alla fläkar orginal förutom processorykylaren, tänkte köpa kylpasta till org kylaren men en ny kylare var inte mkt dyrare.

https://www.inet.se/artikel/6308282 Funkar fint

edit, nej jag har aldrig kört med med en E6600 så jag kan inte jämföra, men processorn funkar bra för mig

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Jag kör nu en Artic Freezer 7, var det en sån du vill köpa? Den funkar skit bra, kan överklocka processorn också en hel del men inget extrem överklockning, då bör man skaffa större.

JAg har tänkt köpa moderkort också, vad kör ni med brorsan och du? Och är det någon överklockningsbar?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damir2d
Jag kör nu en Artic Freezer 7, var det en sån du vill köpa? Den funkar skit bra, kan överklocka processorn också en hel del men inget extrem överklockning, då bör man skaffa större.

JAg har tänkt köpa moderkort också, vad kör ni med brorsan och du? Och är det någon överklockningsbar?

Brorsan kör Gigabyte GA-EP35-Dsd3r/Ds3 och Samma kylare som du (AC Freezer 7 ngt) och tempsen är från honom.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Sådär.. Nu sitter grejerna i Antec 900 chassit och e8400an har fått en Thermalright 120 ultra extreme.. Jag antar att 3.4ghz inte är så mycket men jag har bara ett P5B moderkort och PC2-6400 minnen.. Prollen går inte varm alls men orthos stoppar efter ett litet tag bara pga hardware error om jag kör i 3.6ghz.. Så det får nog räcka såhär..
P5B hade ju från början bara 1066MHz FSB, men med dom senare bios uppgraderingarna så stödjer det även CPUs med 1333MHz buss.. Så jag gissar att 1500MHz som jag kör den i nu är lite i överkant för vad kortet pallar med.. Någon annan som sitter med ett P5B får gärna säga hur högt ni lyckats klocka med det..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk

En vän hade uppdaterat biosen på sitt Gigabyte-kort och allt stod att det gick bra sen när han skulle starta upp datorn så funkade inte moderkortet, kunde inte komma in i biosen ens. Han har en E8400 och ett gigabyte GA-P35-DS3L. Vågar inte sj uppdatera bios efter att detta hänt, ska förresten ha ungefär samma system som honom...

och hans temperaturer visar ungefär 50 grader idle.

Visa signatur

Intel Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | Corsair Vengeance LPX Red DDR4 3200MHz 2x8GB | MSI GeForce RTX 2070 GAMING Z | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Crucial MX300 750GB | Cooler Master Hyper 212 LED | Cooler Master V700 | NZXT H440W Silent Ultra New Edition Black/Red Window

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst denna tråd är jag ej klokare eller visare om detta är rätt cpu att uppgradera till från min 4600+.

Den är ju billig o verkar snabb o allt. Men klurigt detta med värmen.

Så vad säger ni? Är denna något att satsa på eller har ni någon annan att rec tro? Gärna runt samma pris.
Har ej hängt med i "Cpusvängen"

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tjae, min förra cpu låg på 70+ grader med belastning med standardkylaren och det var inga problem, att denna ligger på ca 50-60 med full belastning är nog inget problem heller..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Efter att ha läst denna tråd är jag ej klokare eller visare om detta är rätt cpu att uppgradera till från min 4600+.

Den är ju billig o verkar snabb o allt. Men klurigt detta med värmen.

Så vad säger ni? Är denna något att satsa på eller har ni någon annan att rec tro? Gärna runt samma pris.
Har ej hängt med i "Cpusvängen"

Jaa det är en bra CPU att satsa på, de flesta får bra temps, andra får acceptabla temps.

Mina cores ligger på ca 60C vid load på en Gigabyte-EP35-DS4, kyld av en TRUE (Lappad, mixtrad,Myntad "u name it, ive done it") får tyvär inga bättre resultat än så.

Körde en ej stabil klock på 4.0ghz också och då låg tempsen på max 72grader på cores.
(allt är mätt i såväl Everest som Coretemp med Orthos pumpandes)
Sen rätta mig om jag har fel men "CPU tempen" spelar väll ingen större roll? det är väll ändå core 1&2 som gäller.

Visa signatur

2600K -NH-D14 -Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB -ASUS P8Z68-V PRO - ASUS GeForce GTX 580DirectCU II + MSI GTX 580 - Corsair Obsidian 650D - Corsair AX 850W - Intel SSD 320 120GB
"Computers are a lot like aircondition - Doesnt really work with windows open"

Permalänk
Medlem

Alltså så länge processorn inte brinner upp så spelar det väl egentligen ingen roll? (vid vilken temperatur brinner en e8400 upp förresten, min har varit uppe i 83 grader utan att gå sönder, dock bara några sekunder hehe)

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk

Enligt Intel är 72 grader maximalt för E8400, men jag skulle rekommendera att man håller sig under 65 C.