EU-politiker röstar om fildelning och Internet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Finns det ingen som kämpar för integritet i dagens samhälle? Orwell vrider sig i graven...

Som någon sa tidigare... Internet var roligt så länge det varade...

Finns ju bland annat Piratpartiet som är starkt emot allt det här. Dock kan tänkas att en del tycker att de verkar oseriösa med det namnet, som någon annan föreslog nån annanstans så kanske "Privatpartiet" hade lockat flera.
Fyfan vad trött jag blir på allt det här, man ska väl inte behöva ge upp sin integritet för att staten ska kunna förebygga eventuella brott etc. Vi behandlas ju alla som misstänkta verkar det som.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Vi ses när det är dags att gå på plankan! Yarrrrrrrr!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimbo66
Nu när FRA lagen är i ropet så skulle det här med all säkerhet vara som att slänga bensin på elden, men tyvärr så verkar dom flesta tidningar ha missat det här!
Hela samhället verkar styras av en massa kontroll galna figurer som bara har ett upp och ett i minnet, och det är makt!
Hitler ville ha ett tredje rike och ett enat europa med Tyskland som den största maktfaktor, han får snart det han ville om det här fortsätter!
Jag tycker både Sverige med FRA och nu EU med det här börjar likna en diktatur med ideologier som är plockade ur fascismen!
Folket har ju ingenting att säga till om längre, utan vi blir överkörda av "Juntan" som fullständigt ignorerar vad människor tycker.
När statens behov går före folkets, så är vi ute på ett farligt bana som kan leda till en mycket otrevlig framtid.
Tragiskt nog så går politikerna i storbolagens koppel, man kan ju fråga sig vilka som bestämmer?
Jag skyddar inte piratkopiering, men när människor ska behöva offra sin integritet pga ett ekonomiskt problem då är man ute på hal is!

Bra skrivet

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det är inte så mycket statens behov som styr utan företagens. De ändringar som genomförs nu kommer inte att gagna staten för fem öre men de kommer garanterat att gynna de stora företag som vill stänga av mindre populära konkurrenter. Sen kommer givetvis dessa nya ändringar att göra att Antipiratorganisationer får mer möjligheter att jaga folk.
Helt sjukt att man genomför såna här saker, men sådant är vårt samhälle.

Det finns egentligen bara ett par effektiva sätt att ändra denna utvecklingen. Det ena är att man helt slutar att använda de tjänster som försämras p.g.a dessa förslag, vilket skulle sänka förtjänsterna på telekom-tjänster så mycket att man får ändra lagstiftningen. Tyvärr skulle detta aldrig gå hem hos den stora fårskocken.
Det andra tänker jag inte ta upp här ifall att FRA sitter och lyssnar men det rimmar på flodbad.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Är det inte på sin plats att vi ber tidningarna ta upp detta och uppmanar till debatt? Jag kommer att skriva till de stora svenska tidningarna. Gör det ni också så kanske det får lite genomslag. Är det någon som är bra på att formulera sig - skriv insändare till lokaltidningen. Det är fortfarande två månader kvar och förhoppningsvis finns det en chans att vi kan påverka resultatet om vi får en rikssträckande debatt. Men ge fan i att ta upp fildelningen, det är olagligt och kommer bara tas oseriöst. Många gillar fortfarande copyright.

Hoppas vi blir många som startar debatt. Kram.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Folkomröstning om att gå UR EU NU tack!

Instämmer.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

piratpartier har ju garanterat min röst i nästa val. ingen tvekan om saken. inte bara för fildelning. vi har ju trots allt ett gäng med politiker som överhuvudtaget inte förstår hur internet fungerar eller hur vår it-värld fungerar. Dessa politiker kör fullständigt över oss och kommer fortsätta att göra det om vi inte visar att vi inte tål detta.

Go piratpartiet. !!!

Permalänk
Medlem

Jag sträckläste precis trilogin "den mörka materian" av Philip Pullman, det är en ren fantasy-bok och har inte mycket med verklighet överhuvudtaget att göra(rekommenderas dock, underhållande, utom möjligen för djupt kristna) men det är träffande i tiden att jag läste en sån bok just nu då super-ateisten och super-liberalen Pullman trilogin igenom använder en företeelse som han kallar för "auktoriteten"("Gud", samt hela administrationen därunder) som rollfigur för den rena, mörka, ondskan.

Citat:

Tomorrow popular software applications like Skype or even Firefox might be declared illegal in Europe if they are not certified by an administrative authority.

EU. Det där auktoriserandet kan sträcka sig hur långt som helst, tro inte att det skulle stanna vid Skype eller Utorrent om det blir verklighet. Eller ens vid datorrelaterade företeelser. Fantasy in real life .. hmm .. snart dags för någon att axla hjältemanteln och bekämpa de onda krafterna i Universum

edit. btw, det var en intressant kolumn i någon av skvallerblaskorna idag av en professor i statsvetenskap där han nämner att fösvagandet av våra fri- och rättigheter är ett rent beställningsjobb från näringslivet som har gluttat avundsjukt ett tag nu på hur smooth det är att fixa tillväxt i länder som Kina och Ryssland. I Krig, Kärlek och Kapitalism är allting tillåtet. En hel del politiker verkar böjda att vika in på den beställda vägen, deras största problem ser inte ut att vara bekymmer över fri- och rättigheter utan snarare hur saker skall genomdrivas utan att oroa fårskocken allt för mycket. Ja, jag känner mig lite pessimistisk idag, kanske det känns bättre imorgon

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kingermann
piratpartier har ju garanterat min röst i nästa val. ingen tvekan om saken. inte bara för fildelning. vi har ju trots allt ett gäng med politiker som överhuvudtaget inte förstår hur internet fungerar eller hur vår it-värld fungerar. Dessa politiker kör fullständigt över oss och kommer fortsätta att göra det om vi inte visar att vi inte tål detta.

Go piratpartiet. !!!

Röstade på dem i förra valet ^^

Någon som vet hur man kontaktar de där politikerna som har röstat igenom lagen? Tycker det borde vara mer kommunikation mellan politiker och folket i allmänhet så man kan berätta för dem hur man känner så de inte röstar igenom förslag utan att veta att kanske massor med folk är emot dem. Man känner sig så maktlös när allt man kan göra är att läsa om vad som händer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
...
Ja, jag känner mig lite pessimistisk idag, kanske det känns bättre imorgon

Förhoppningsvis inte, det är att tro "Men det blir bra, de vill bara väl" och vara optimistiska som har lett oss in på denna stig.

Tycker folket behöver vakna upp, vara lite misstänksamma, pessimistiska och kanske äntligen börja lukta på verkligheten där allt inte är rosor, snälla företag och osjälviska politiker längre... om det någonsin vart det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

En sak som är skrämmande och det är att många motståndare idag kommer att bli anhängare imorgon när lagarna har funnits en tid.
Det blir en kollektiv hjärntvätt som gör att rätt idag blir fel imorgon och då kommer ännu fler vansinniga ideér upp till ytan.
I slutändan finns bara vansinnet kvar och då är det för sent!
Samma var det med Hitler, han hade inte speciellt många anhängare från början, men genom grupptryck och förtryck så fick han större delen av folket på sin sida.
Det har ju varit på tal om att reglera bloggarna inom EU och det skulle inte förvåna mig om dom kommer att ge sig på tryckfriheten i framtiden för att kunna tysta ner det opassande.
Demokratin kommer sakta men säker att gå mot en säker död och det är inte första gången i historien det har hänt.
Länder som har varit civiliserade har blivit omvandlade till slagfält över en natt, pga av makthungriga figurer som har påstått sig ha goda avsikter.
Man ska inte tro att allt som politiker säger, för många gånger så lurar vargen under ytan och då finns risken att vi blir uppätna i slutändan!

Permalänk
Medlem

Mistroendeförklaring av regeringen och enbart folkomröstningar som i schweiz är det enda sättet folkets vilja går i genom.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimbo66
En sak som är skrämmande och det är att många motståndare idag kommer att bli anhängare imorgon när lagarna har funnits en tid.

Det här gäller väl dock så gott som alla lagar, idag tycker vi att slaveri är omodernt och att straffet för att dräpa en person inte bör bero på vilket landskap denne kommer ifrån.

Permalänk
Medlem

Elgot: Om EU och Sverige får fortsätta så kommer nog slaveri att bli inne igen.
Då menar jag inte kroppsligt slaveri, utan vi blir slavar under tvångslagar som staten vill styra och kontrollera oss med.

Sverige och Eu´s regelverk:

När en regel inte är reglerad, så måste en ny regel skapas så att den oreglerade blir reglerad.
Skulle inte den regeln följas, så måste en ny regel reglera den regeln som skulle reglera den oreglerade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Mistroendeförklaring av regeringen och enbart folkomröstningar som i schweiz är det enda sättet folkets vilja går i genom.

WORD

Har sagt det innan och säger det igen. Vi får starta ett nytt parti "Folkomröstningspartiet", alla större frågor SKA ha folkomröstning.

Permalänk
Medlem

ta det lugnt, detta med FRA och EU lag är sista vågen, går allt genom smort för dom, kommer det att börja svida marknade fort. Fildelning finns ej utan orsak, och om det förbjuds kommer inte bara vi förlora något utan marknaden lika mycket. Jag tänker inte köpa underhållning för dom groteska priser oavsett om jag kan ladda ner det eller ej och likt mig kommer många handla likadant, för det är inte upp till åsikt, utan det är upp till ekonomin. Dödar dom fildelning, kommer dom drastiskt minska priset, exakt samma sak i slutändan, bara "lagligt".

Permalänk
Avstängd

Lutar ju fan bara mer och mer åt att flytta till Norge. Inga dumma FRA-lagar, inte med i EU, gott om jobb och mycket bättre betalt.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meltra
ta det lugnt, detta med FRA och EU lag är sista vågen, går allt genom smort för dom, kommer det att börja svida marknade fort. Fildelning finns ej utan orsak, och om det förbjuds kommer inte bara vi förlora något utan marknaden lika mycket. Jag tänker inte köpa underhållning för dom groteska priser oavsett om jag kan ladda ner det eller ej och likt mig kommer många handla likadant, för det är inte upp till åsikt, utan det är upp till ekonomin. Dödar dom fildelning, kommer dom drastiskt minska priset, exakt samma sak i slutändan, bara "lagligt".

Marknaden, om man bortser från internetleverantörer, har väl inte så mycket att förlora? Dagens priser är nog ungefär så höga att de ger maximal vinst, en måttlig prissäkning ger inte tillräckligt många nya köpare för att löna sig. Man skulle kunna tänka sig att detta ändras om piratkopiering upphör (eller minskar kraftigt), om folk blir mer benägna att köpa när priser sänks kommer jämviktsläget bli lägre. Företagen kommer inte att förlora pengar dock.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Lutar ju fan bara mer och mer åt att flytta till Norge. Inga dumma FRA-lagar, inte med i EU, gott om jobb och mycket bättre betalt.

Ja, jag säger det samma, när jag läst klart mina studier tror jag nog att jag söker jobb och boplats i norge om detta ska fortsätta....

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | MSI B550 Tomahawk | EVGA GTX1080 SSC | Corsair Force MP600
Kamera: Sony A7 III |Zeiss 18mm 2.8 | Sigma 35mm 1.4 | Sony 85mm 1.8 | Tamron 28-75 2.8

Permalänk
Medlem

Perfekt om man vill jävlas med grannen som har trådlöst...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Ojoj, de får väl betala sina räkningar på banken. På den gamla goda modemtiden stängde de av telefonen för folk som skötte sig för illa, det är mera handikappande.

De har dock inte röstat om själva paketet än, det kommer i september.

1, Njaa.. med illa var det då Spam och saker som skadade personer, inte kooperationer.
Man måste nog titta på straffskalan också. Folk kör ihjäl folk och får ändå köpa bilar, och behålla körkort (självklart dras in en period).

Vet inte hur mycket du varit med från början, men Internet som det var tänkt, börjar långsamt infiltreras av företag och organisationer med egen agenda. Vissa påpekar tom. att själva grundideén vittrat bort i och med att vår personlighet är mindre skyddad än att skicka normal post eller springa ut på gatan och ha ihjäl människor.

I vilket fall som helst tror jag inte folk jobbade i flera år för att bygga en struktur där ALLT går igenom en server och tom. LAGRAR information om personer, utan misstanke. Tycker en organisation inte om att någon laddar ner en film, kan de väl själva stå för övervakning och begära IP genom domstol etc. Det finns ju lagrat redan hos ISPn. Det funkar ju utan att kränka alla.

Det är VÄLDIGT sällan något som röstats faller i högre instans i EU, men varsågod rätta mig hoppas såå gärna att jag har fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Vet inte hur mycket du varit med från början, men Internet som det var tänkt, börjar långsamt infiltreras av företag och organisationer med egen agenda. Vissa påpekar tom. att själva grundideén vittrat bort i och med att vår personlighet är mindre skyddad än att skicka normal post eller springa ut på gatan och ha ihjäl människor.

Internet har gått från att vara en samlingsplats för akademiker till att bli en del av samhället, och det är nog inte så mycket man kan göra åt det (om man nu skulle vilja). Ju större rollen internet spelar blir, desto mera får man nog finna sig i att det regleras på olika sätt. Som någon sade ovan, eller kanske i någon annan tråd, "det var roligt så länge det varade", men det är knappast hållbart att ha till exempel piratkopiering (i alla fall öppet) i dagens omfattning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Det är VÄLDIGT sällan något som röstats faller i högre instans i EU, men varsågod rätta mig hoppas såå gärna att jag har fel.

Det de har röstat om var väl huruvida dessa tillägg skulle göras till telekompaketet. Själva paketet skall de sedan ta ställning till i september, och fram till dess finns möjlighet att påverka förslagets utformning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedRiderSWE
Ja, jag säger det samma, när jag läst klart mina studier tror jag nog att jag söker jobb och boplats i norge om detta ska fortsätta....

hoppas ni kommer bo nära sveriges gräns.. Annars blir det inte roligt att handla saker.

kul jul med (tex) öl för 60-70kr glaset ute på lokala krogen..

måhända att norde låter som ett enkelt allternativ men man måste ju se på helheten endå... inte BARA att dom har dissat EU och alla FRA lagar..
Man ska ju leva också.. right?

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Medlem

Orka ladda hem filmer liksom.. allt som görs är ändå skräp. Har Canal+ och går på bio någon enstaka gång.. Har varken köpt eller laddat ner någon film på hur länge som helst.

Samma med den mesta musiken. Finns 3-4 band som jag lyssnar på (köper skivor/downloads) för att de gör *bra* musik och ligger på oberoende små skivbolag.. Resten är för det första oinspirerat och tråkigt, och för det andra matas man ju med det på radio gång på gång på gång...

Kan absolut inte kalla mig "fildelare"...Kanske när man var 16-18 år men då var det ju mer för att få en imponerande "Share" (DC på den tiden) än att man faktiskt orkade sitta och lyssna igenom skiten. Att staten, EU och en massa privata företag ska hålla på och spionera på mig och behandla mig som en misstänkt brottsling känns därför väldigt kränkande.

Har en kompis som laddar väldigt mycket film och tittar mycket.. Intressant nog köper hon även väldigt mycket filmer.. Är filmälskare helt enkelt. Har därför väldigt svårt att tänka mig att olaglig nedladdning påverkar försäljningssiffrorna särskilt mycket. Antingen laddar man ner för att man är film/musikälskare, och då köper man en hel del filmer och skivor också... Eller så laddar man ner för nedladdandets skull och då hade man ju ändå inte köpt filmen/skivan.

Det är ett konstigt samhälle när företag som producerar små plastskivor med inspelningar av folk som skrålar och sjunger eller springer omkring och låtsas vara någon annan kan få igenom sånna här lagar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ProwIer
Kryptera med bittorrent etc? Förbjud kryptering(för alla utom t.ex. banker), lagen som kommer tillåta detta röstas det om i september.

Är detta sant, eller är det farhågor om vart det barkar? För om det är sant så är det dags att börja bearbeta politikerna redan nu. -Jag googlade lite men har inte hittat nåt än.

Visa signatur

I \w+ regular expressions.

Permalänk
Medlem

Jag som hoppades på att vi lever i ett fritt samhälle. Kan ju hoppas på att detta är mildare än vad det låter som, annars kommer man bli utan internet för att man använder något program som inte finns med i någon data-bas eller liknade...
Denna lagen känns inte så genom tänkt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsin

Det är ett konstigt samhälle när företag som producerar små plastskivor med inspelningar av folk som skrålar och sjunger eller springer omkring och låtsas vara någon annan kan få igenom sånna här lagar.

Haha. Well put.

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem

Dags att slänga mp3 spelaren när lagen går igenom då??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
Är det bara jag som allvarligt funderar på att rösa på piratpartiet "bara för att"? I nuläget känns det som om de - mot alla odds - är det vettigaste alternativet. De verkar i.a.f. begripa vikten av integritet, yttrandefrihet et cetera...

Det står mellan piratpartiet kalle anka partiet och sverige demokraterna i år från min sida.

Appropå dessa jävla lagar osv om internet varför tar de inte bara o stänger ner internet helt o hållet. Ta o stäng ner telefonlinjerna också folk kan väl snacka med konservburkar och fiskeline. Ta alla kraftverk också. Då får vi ju mycket bättre miljö och folk kommer vara ute mer och då försvinner fetman. Oj så mycket bra saker det finns med att bara skita i all teknik och gå tillbaks till stenåldern..!! >_<

Permalänk
Musikälskare

Piratpartiet har iaf min röst nästa val

Mest för att röra om lite...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?