Första ryktena om nya grafikkort från AMD och Nvidia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_blueflame
Jobbigt, vet inte när jag ska köpa min dator...

Strunta i att köpa en ny dator tills det kommer ett spel du vill spela som hackar, eller när den gamla datorn går sönder.

Finns ingen anledning till att köpa nytt bara för att få hög poäng i 3DMark eller vad det nu kan vara.

Själv så är min dator nästan 4 år gammal, och den kör nuvarande spelen helt ok så jag har ingen anledning till att köpa nytt. Bioshock, The Witcher osv funkar finfint. Har dock inte testat Crysis eller UT3, men har å andra sidan inget intresse för dem heller.

Permalänk
Medlem

Snart kommer tiden då grafiken inte kan bli bättre, då kan man äntligen få lite spel som är lite mer arbetade.

Permalänk

nvidia brukar alltid ha lite skumma minnes siffror, skulle gissa på 500 mb - 1 gb DDR5 och 256 minnes buss. det blir dock definitivt inte de siffrorna som har kommit ut nu iaf.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | QuadCore Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3 Ghz| 4GB corsair DHX 5-5-5-18 | Raptor 150 GB 10000RPM, 16MB |Seagate Barracuda 7200.11 500GB, 32MB, 7200RPM | 2x Sapphire Radeon HD4850 512MB CROSSFIRE Setup| Cooler master 700W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Snart kommer tiden då grafiken inte kan bli bättre, då kan man äntligen få lite spel som är lite mer arbetade.

Längtar faktist redan dit, vad ska vi säga om 10år? sen efter det kommer ju alla spel bara bli bättre fysiskt men inte grafiskt och då blir det en marknad med fysikkort någon som är med på att starta ett sådand företag i tid ;D?

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Undrar vad ATIs nästa serie kommer heta? Kanske HD 5870?

Och då är det ta mig fan bäst för ATI att specen ser ut så här:

GPU: 45nm 1.2GHz

Memory: GDDR5 0.6ns 4.8GHz 1GB 512bit

Shader pro & clock: 1800SP(minst) 3.2GHz (Separat shaderklock TACK!)

TUM: 240 ROP: 192

2 x 6pin and 180~ watt at load.

Men drömma kan man ju.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk

Min källor säger 2143 ROP´s 10NM gpu på 12Ghz 1,337gb GDDR8 på en 591bitars buss , kommer dock att kräva pci-e 2.1 vilket endast kommer att släppas til Socket A moderkort , korten kommer att ha inbyggt nätagg som måste kopplas in i 380V trefas.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Det borde komma lite mer spela så man har nytta av grafikkorten med :/

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Min källor säger 2143 ROP´s 10NM gpu på 12Ghz 1,337gb GDDR8 på en 591bitars buss , kommer dock att kräva pci-e 2.1 vilket endast kommer att släppas til Socket A moderkort , korten kommer att ha inbyggt nätagg som måste kopplas in i 380V trefas.

Skojare

OFFT: Har nytt bygge på gång och det ska vara klart innan jul. Grafikkorten ska vara 2 st 4870X2 och ett Rampage Formula X48.

För tillfälligt har man ett HX520 och detta borde väll driva ett 4870X2 utan problem?

Tänkte uppgradera till något starkare om det inte räcker för att driva 2 st 4870X2. Kanske ett Corsair 750?

Sorry för OffT

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Känns lite meningslöst att börja diskutera spec redan nu med tanke på att vi inte med full säkerhet ens dagarna innan release visste hur spec:en för denna generations kort såg ut. De gjorde ett bra jobba att förvirra oss, speciellt ATI med det ihärdiga ryktet om 480 SP.

Men fantisera kan man ju som sagt alltid

Permalänk
Medlem

Käranån.....
O jag som tycker mitt 8800 gts G92 trycker på bra ennu.
vart ska de sluta ?
varje hem får ett tjernobyl som kan driva våra elapparater ?
Sen smäller alla och jorden blir ett minne blott.......

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Avstängd

Nu behöver vi inte jaga upp oss för mycket. Det är förmodligen rätt lång tid innan vi får se dessa kort.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
2GB minne är väll liteväl overkill när inte ens 1GB har blivit standard...

Det är förmodligen två kärnor på kortet eftersom det bästa har dubblats. Det innebär att du bara kan utnyttja 1GB ändå eftersom kärnorna inte lär dela minne.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

det var inte alltför längesedan man uppgraderade till 8800gts 512mb tycker det kortet trycker på rätt bra ännu. och vafan ati 4800serien/ nvidia gt200 kom nyss ut :S

neh tycker dem skyndar på lite för mkt. dem borde istället ta sej lite tid och göra produkter som e helt klara. känns som att dem likssom bara tar en gammal gpu och lägger till lite mer minne + mer minnes bus och "poff" så har vi ett nytt kort.

Visa signatur

Gammal Värsting/ Core 2 Duo E6850 @3.6ghz / EVGA 680i Sli / Corsair Dominator 1066 4gb/ Gainward 8800 Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plexorg
Och vilken tillverkare ska finnas då bara intel? ja det skulle ju funka så bra om dem var stört på marknaden där också NOT!

Intel är störst på grafikkortsmarknaden

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

En kul reflefktion bara!

Så fort det dyker upp nya nyheter rörande grafikkort så finner jag ett flertal signaturer som påstår att de ska köpa det nya GFX-kortet!

Då är min fråga som följer: hur fan har ni råd med att uppgradera i takt med nvidia osv?

Är det bara tomt snack eller?

Här sitter jag på mitt sketna 8800 Ultra med en 24" skärm och jag hittar ingen anledning till att slänga 5000kr i, sjön förrens något vidunder infinner sig på marknaden,

(har dock två spelkonsoller!)

Men okey jag börjar kanske bli gammal och gaggig nu i 40års åldern
och jag har hittat bättre hål att pyttsa slantarna i - som i min kärring till till exempel.

Ja nåväl! jag önskar ofta att jag hade den entusiasm och nördighet som krävs för att hänga med här i svängarna!

Fan ja é ett pancho!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
En kul reflefktion bara!

Så fort det dyker upp nya nyheter rörande grafikkort så finner jag ett flertal signaturer som påstår att de ska köpa det nya GFX-kortet!

Då är min fråga som följer: hur fan har ni råd med att uppgradera i takt med nvidia osv?

Är det bara tomt snack eller?

Här sitter jag på mitt sketna 8800 Ultra med en 24" skärm och jag hittar ingen anledning till att slänga 5000kr i, sjön förrens något vidunder infinner sig på marknaden,

(har dock två spelkonsoller!)

Men okey jag börjar kanske bli gammal och gaggig nu i 40års åldern
och jag har hittat bättre hål att pyttsa slantarna i - som i min kärring till till exempel.

Ja nåväl! jag önskar ofta att jag hade den entusiasm och nördighet som krävs för att hänga med här i svängarna!

Fan ja é ett pancho!

Precis. Håller med dig där.
Dock så kostade ju 8800 Ultra en riktigt stor slant när det kom
Jag funderade på att köpa 4850, men får se hur det blir med det nu.
Dock så verkar den här nya serien ganska distant.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

hehe jag tror det kommer dröja 8 månader minst innan informationen är tydligt och ytterligare 4 månader innan de säljer nästa generation, min gissning.

själv ska jag satsa på 4870/50 efter sommaren, får se vad lönen hamnar på, och priserna har nog sjunkit bra efter 6 månader, kanske, då köper jag ett till för crossfire om det behövs. kan man nästan hoppa över RV800 generation och invänta nästa efter det.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av clappen
Tur att jag inte köpt ett nytt grafikkort på evigheter, annars skulle jag få ångest med tanke på att det släpps nya grafikkort hela tiden ._. [/QUOTE

Waaaah, jag beställde nyss ett 9800GX2, skit oxå, ångest:P

Permalänk
Medlem

Vilken enorm hets det är på marknaden idag, nästan så att jag får magsår.

ATi RV870 ska vara en helt ny arkitektur enligt det jag har läst, läste även något om 2000 shaders, men resten står skrivet i stjärnorna.

Kan de inte komma överrens om att ha sina showoffs på nya kort en gång om året, så får spelmarknaden anpassa sig efter det?

Läste även i tråden att snart kan inte grafiken bli bättre, nä kanske inte den som används idag. Men sen kommer ray tracade (läs ray tracing) spel, AMD är på god väg att börja med det.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Läste att R870 kommer att lanseras antingen Q2 eller 3 nästa år. Med största sannolikhet kommer det ha stöd för DX11. Gissar det blir så för GTX300. Stödet kommer med tanke på att Windows 7 kommer nästa år. Jag gissar att båda korten kommer att ha 1GB i minne. Lät overkill med 2GB i minne. Däremot kommer säkert kort med dubbla gpu på ett kort ha 2GB minne. Ska köpa mig 1GB versionen av 4870 snart

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

själv kommer jag invänta recensioner på dessa kort samt på Intels nya CPU och AMDs motsvarighet, bättre att uppgradera hela "kärnan" i datorn, så har man en stabil sådan som funkar ett tag iaf än att köpa nya grafikkort som blir flaskhalsade av en gammal CPU ändå:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Snart kommer tiden då grafiken inte kan bli bättre, då kan man äntligen få lite spel som är lite mer arbetade.

Eh, det dröjer nog ganska läääänge innan vi kommer dit.
Dem kommer ju klistra fast allt fler kärnor på korten, precis som dem gör på processorerna.
X2, X4, X6, X8 etc....
Till slut kommer nanoteknik och dem nya optiska chippen ta över, som funkar med ljus.

Då kommer vi se en prestandaökning på 1000x om inte mer, och det gäller allt som har med datorer att göra, alltså processorn och hela rubbet.
Klockfrekvenser på 320GHz kommer inte vara några problem, och dessutom så alstrar inte ljus någon värme, så datorerna kommer vara helt knäpptysta. (ingen kylning behövs) Och datorn kommer kunna slås på och av som en lampa.

Så eh ja.. den tiden när grafiken inte kan bli bättre, som du säger, då kommer jorden för länge sedan vara en död himlakropp i vintergatan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninotramp
Säger samma som er andra. Tekniken går för snabbbt fram. Hoppas mitt 7900GTX håller i några år till

Håller med sitter och planerar ett CF med 4000 serien sen får det fan räcka i 2 år minst! har suttit med mitt i 2 år 7900gtx men vissa spela börja bli tunga o dra!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seadxre3rg
det var inte alltför längesedan man uppgraderade till 8800gts 512mb tycker det kortet trycker på rätt bra ännu. och vafan ati 4800serien/ nvidia gt200 kom nyss ut :S

neh tycker dem skyndar på lite för mkt. dem borde istället ta sej lite tid och göra produkter som e helt klara. känns som att dem likssom bara tar en gammal gpu och lägger till lite mer minne + mer minnes bus och "poff" så har vi ett nytt kort.

Det är marknaden som bestämmer hur de lancerar nya produkter. Så länge konsumeterna inte kräver att de skall optimera sina produkter mera iställe för att bara pumppa upp råa prestandan i korten så gör de så. Plus att de får mera pengar när de säljer en produkt än när de finslipar drivrutiner till befintliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninotramp
Säger samma som er andra. Tekniken går för snabbbt fram. Hoppas mitt 7900GTX håller i några år till

Yea, i feel you. Det är nästan deprimerande när man tvingas dra ner upplösningen under skärmens rekommenderande, typ Race Driver GRID >.<

Å andra sidan så känner jag faktiskt fortfarande inte det minsta behov av uppgradering om jag skall vara ärlig. Mkt nöjd med mitt gamla 7900gtx, bra kort imo.

Permalänk

Som nämnts innan, vilken hets det är just nu. Också nämnts innan så kommer det en tid där det säger stopp, förhoppningsvis så är vi där snart!
Låt spelutvecklarna hinna ikapp, själv så köpte jag ett 2600XT för inte så längesen, kanske inte high-end men det funkar riktigt bra, stabila fps i wow och i crysis.
Blir väl och vänta på Intels nya Nahalem (stavning?) och se vad grafikkortsmarknaden erbjuder då!

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

hmm hoppas att det komer till nästa sommar ungefär funderar på en rejäl uppgradering då. om det kommer nåt spel som motiverar det vill säga

Permalänk
Avstängd

Skulle vara intressant och veta hur många 7900GTX och 8800GTX kort som sålts totalt.

EDIT: Angående att spelen inte drar nytta av grafik så tror jag en del av förklaringen ligger i att konsolerna styr, spelmotorer måste fungera på flera plattformar och då får man göra kompromisser kan man förmoda. Ytterligare en orsak är kompetens hos programmerare.

Förhoppningsvis så blir spelmarknaden för PC större så den får mer tyngd i spelutvecklingen. Läst att nästa större uppdatering för någon av konsolerna inte kommer inträffa före 2010 så möjligen kommer skillnaden mellan PC och konsolerna bli så stor att det styr valet av inköp, detta samtidigt som PC bara blir billigare och billigare.

Nästa konsol är kanske inte XBOX, Wii, PS3 utan en HTPC. Får de ner linjebredden till 40nm så kommer de säkerligen kunna kräma ur en hel del kraft utan att det drar speciellt mycket ström. Även om kortet kan stängas av när det inte används blir förmodligen en hitt.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Vad var skillnaden mellan Nvidias streamprocessorer och ATI/AMD's?
Antalet skiljer ganska mycket menar jag.

Permalänk

Jag förstår mig inte på er folks här inne. Det ni säger just nu är lite som att "Jag vill bara ha lite sex, inte så mycket" - Gah?

Det finns inget som heter overkill.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.