Vista: 32- eller 64-bitarsversionen?

Permalänk
Hedersmedlem

Från samlingstråden:
"Guide: Att få 32-bitars Vista OEM utbytt mot motsvarande 64-bitars" låter som den kan vara av intresse här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Ja du, jag litar faktiskt på att Tomshardware vet vad dem snackar om, vilket kanske inte är fallet men det är i alla fall en annan synvinkel på det. Vad jag har förstått så emuleras 32-bits programmen genom WOW64 vilket torde innebära att Windows behandlar 32-bits applikationen som en 64-bits applikation vilket alltså automatiskt innebär en större adressrymd, eller?

Sen som du säger, så är 32-bits applikationer de vanligaste så varför skall man köra en majoritet av 32-bits applikationer i en 64-bitars miljö?

Sen ang. grafikkortets minne så hittade jag följande: "Significant chunks of address space below 4GB (the highest address accessible via 32-bit) get reserved for use by system hardware:

• BIOS – including ACPI and legacy video support

• PCI bus including bridges etc.

• PCI Express support will reserve at least 256MB, up to 768MB depending on graphics card installed memory"

Så maximalt kommer ett grafikkort med 2GB VRAM att ta upp 768MB RAM om det stämmer.

Slutligen, jag tycker ni ska ge några länkar eller annan fakta som kan styrka era antaganden.

Nej WoW64 fixar lite bryggning mellan 32-bitarsprogram och 64-bitarsprogram. Minnesoverheaden från det borde vara obetydlig (64-bitprogrammet skulle ändå nog ta mer minne som jag sa med större instruktioner).
När man kör programmet växlar processorn ner till 32-bitar.
Det virtuella minnet som är tillgängligt för ett 32-bitarsprogram i 64-bit windows är oförändrade. Har det flaggan /LARGEADDRESSAWARE satt så blir det viss skillnad. Istället för 3/1 GiB user/kernel blir det 4/0 GiB (kerneln har ju sitt 64-bitars).

Jag vill påpeka att jag inte propagerar för 64-bit överallt. Jag har det på en maskin av goda skäl (jag vill utnyttja 8 GiB i Vista). På min laptop med 2 GiB RAM så har jag ingen 64-bitars CPU men hade jag haft det hade jag nog inte installerat Vista 64-bit.

Hur gammal är den där artikeln? Det verkar väldigt konstigt om det skulle finnas någon magisk gräns på 768 MiB. Kan det inte vara så att artikeln skrevs med tanke på vad för hårdvara som fanns då och det var 8800GTX / 8800Ultra som var toppmodell med sina 768 MiB.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
"Nej WoW64 fixar lite bryggning mellan 32-bitarsprogram och 64-bitarsprogram. Minnesoverheaden från det borde vara obetydlig (64-bitprogrammet skulle ändå nog ta mer minne som jag sa med större instruktioner).

Jag har inga ingående kunskaper i det området, jag tycker bara att det lät logiskt eftersom man arbetar i en miljö som är 64-bitars. Därför torde en emulering av 32-bits-programmen även medföra 64-bitars adresser, alltså att de resterande bitarna utöver 32-bit fylls med en massa nonsens eller nollor. Vilket gör att programmen generellt tar upp mer minne än vad det hade gjort i en 32-bits miljö. Är kanske ute och cyklar här? Men därför lät Tom:s utlåtande om att programmen tar upp 20-40% mer minne logiskt. Inte bara att 64-bits-programmen gör det utan att även de emulerade 32-bits-programmen.

[QUOTE]
När man kör programmet växlar processorn ner till 32-bitar.
Det virtuella minnet som är tillgängligt för ett 32-bitarsprogram i 64-bit windows är oförändrade. Har det flaggan /LARGEADDRESSAWARE satt så blir det viss skillnad. Istället för 3/1 GiB user/kernel blir det 4/0 GiB (kerneln har ju sitt 64-bitars).
[/QUOTE]

Jo alltså detta är jag helt med på. 32-bits-programmen får inte tillgång till mer minne, än då ~3GB med LARGEADDRESSAWARE-flaggaan.

Jag är nog otydlig i mitt resonemang. Jag menar att t.ex. ett spel som Half Life 2 kanske tar upp ~300MB RAM i 32-bits Vista medan det tar upp ~300*1,2=360MB RAM i 64-bits Vista pga. längre minnesadresser.

Eller tänker jag galet?

[QUOTE]
Jag vill påpeka att jag inte propagerar för 64-bit överallt. Jag har det på en maskin av goda skäl (jag vill utnyttja 8 GiB i Vista). På min laptop med 2 GiB RAM så har jag ingen 64-bitars CPU men hade jag haft det hade jag nog inte installerat Vista 64-bit.
[/QUOTE]

Nej och jag vill absolut inte propagera för 32-bits Vista heller. Bara att man inte automatiskt ska slänga sig på 64-bitars tåget för att man har 4GB i RAM. Man kanske i slutändan får mindre RAM att använda i 64-bit än 32-bit.

[QUOTE]
Hur gammal är den där artikeln? Det verkar väldigt konstigt om det skulle finnas någon magisk gräns på 768 MiB. Kan det inte vara så att artikeln skrevs med tanke på vad för hårdvara som fanns då och det var 8800GTX / 8800Ultra som var toppmodell med sina 768 MiB.
[/QUOTE]

Ja, vi kan nog bortse från den artikeln tror jag, du har nog rätt. Så rent teoretiskt kommer ett R700 äta upp 1GB, inte två eftersom det kortet har 2x1GB VRAM.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Från samlingstråden:
"Guide: Att få 32-bitars Vista OEM utbytt mot motsvarande 64-bitars" låter som den kan vara av intresse här.

Gah om jag hade hittat den där tråden direkt, jag har ju precis samma problem som han hade.
Men jag orkar inte ringa runt och krångla, skaffar nog Vista Ultimate 64 bit på ett annat sätt

Ursprungligen inskrivet av DinomanJa, vi kan nog bortse från den artikeln tror jag, du har nog rätt. Så rent teoretiskt kommer ett R700 äta upp 1GB, inte två eftersom det kortet har 2x1GB VRAM.

Men om man har 64 bit Windows och 4GB RAM, hur mycket RAM käkar den då?
Ja jag är newbie på det här..

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Från samlingstråden:
"Guide: Att få 32-bitars Vista OEM utbytt mot motsvarande 64-bitars" låter som den kan vara av intresse här.

Gah om jag hade hittat den där tråden direkt, jag har ju precis samma problem som han hade.
Men jag orkar inte ringa runt och krångla, skaffar nog Vista Ultimate 64 bit på ett annat sätt

Ursprungligen inskrivet av DinomanJa, vi kan nog bortse från den artikeln tror jag, du har nog rätt. Så rent teoretiskt kommer ett R700 äta upp 1GB, inte två eftersom det kortet har 2x1GB VRAM.

Men om man har 64 bit Windows och 4GB RAM, hur mycket RAM käkar den då?
Ja jag är newbie på det här..

Samma. 1GB RAM är 1GB RAM oavsett operativsystem.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Hmmm.
Då finns det ingen större anledning att byta till 64 bit OS??

32 bit kan utnyttja cirka 3,5GB RAM, endast 0,5GB går förlorat om man har 4GB.
Och det 0,5GB som man tjänar in med 64 bit förloras snabbt i och med att 64 bit käkar mer minne.

Jag kan inte se någon anledning alls att byta till 64 bit =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_

Men om man har 64 bit Windows och 4GB RAM, hur mycket RAM käkar den då?
Ja jag är newbie på det här..

Ingenting. Det är för att minnesadresserna tar slut i 32-bitars som gör att grafiken måste stjäla minnesadresser från internminnet. Med 64-bitars finns det minnesadresser så det räcker, och grafiken får helt egna.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Ingenting. Det är för att minnesadresserna tar slut i 32-bitars som gör att grafiken måste stjäla minnesadresser från internminnet. Med 64-bitars finns det minnesadresser så det räcker, och grafiken får helt egna.

Ahaa, wow.
Hmm, kan någon annan bekräfta detta?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Hmmm.
Då finns det ingen större anledning att byta till 64 bit OS??

32 bit kan utnyttja cirka 3,5GB RAM, endast 0,5GB går förlorat om man har 4GB.
Och det 0,5GB som man tjänar in med 64 bit förloras snabbt i och med att 64 bit käkar mer minne.

Jag kan inte se någon anledning alls att byta till 64 bit =/

Men om vi säger att grafikkorten växer till sig så de behöver 2048 MiB adressutrymme, då kommer ju 64-bit göra nytta för sig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
[...]
Jo alltså detta är jag helt med på. 32-bits-programmen får inte tillgång till mer minne, än då ~3GB med LARGEADDRESSAWARE-flaggaan.

Jag är nog otydlig i mitt resonemang. Jag menar att t.ex. ett spel som Half Life 2 kanske tar upp ~300MB RAM i 32-bits Vista medan det tar upp ~300*1,2=360MB RAM i 64-bits Vista pga. längre minnesadresser.

Eller tänker jag galet?

[...]

Ja, vi kan nog bortse från den artikeln tror jag, du har nog rätt. Så rent teoretiskt kommer ett R700 äta upp 1GB, inte två eftersom det kortet har 2x1GB VRAM.

Programmet har bara virtuella minnesadresser, som fortfarande är 32-bit.

Adresserna översätts till fysiska, från någon virtuell 'page' till fysiska 'frame'.
Svaret på hur det här egentligen sker med översättningen från 32-bitars virtuell till 64-bitars fysisk är nog svår att hitta.
http://www.amd.com/us-en/Processors/DevelopWithAMD/0,,30_2252...
"AMD64 Architecture Programmer's Manual Volume 2: System Programming" kan nog vara en start.

Hur som helst kan vi enas om att varje pekare inte kommer ha en längre adress, men kanske viss metadata behövs för det där.

Har inte min 64-bitarsburk över sommaren så jag kan tyvärr inte göra något test av det här (helt enkelt göra ett program som allokerar en viss mängd minne och testa den på 32 och 64-binärer.

Lite intressant det där med adresserna. Det är ju mest PCI-bussen som satt hindret i.o.m. att den är 32-bitars i normala datorer.
PCI-Express borde ju ha stöd för mer (annars känns det inte som det kommer skala så bra). Någon gång så kommer de ju behöva göra om till 64-bitarsadresser för att inte 32 räcker alls för MMIO. Då kommer verkligen 64-bitars utvecklingen när det blir 64-bit only hårdvara

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Aqualize, kan du bekräfta att om man har 64 bit os så käkar inte grafikkortet nåt RAM minne alls?

EDIT: Confirmed.
Hehe

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Ahaa, wow.
Hmm, kan någon annan bekräfta detta?

Ja alltså det är som hardware guy skriver. Med 64-bitars adresser kan de som "skuggas" av MMIO-adresser (t.ex. grafikkorts-VRAM) flyttas till ovanför 4 GiB-strecket (detta kallas för memory remapping).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Hmmm.
Då finns det ingen större anledning att byta till 64 bit OS??

32 bit kan utnyttja cirka 3,5GB RAM, endast 0,5GB går förlorat om man har 4GB.
Och det 0,5GB som man tjänar in med 64 bit förloras snabbt i och med att 64 bit käkar mer minne.

Jag kan inte se någon anledning alls att byta till 64 bit =/

Huh? 64bit käkar mer minne för att göra datorn snabbare.
64bit har mycket mycket bättre minneshantering än 32bit OS när man har 4gb ram.

Ingen som vet nått om hur det funkar kör 32bit när dom har 4gb ram.

Vista 64bit är mycket bättre och stabilare OS än 32bit versionen

http://www.bit-tech.net/bits/2007/10/16/64-bit_more_than_just...

Permalänk

Aa men nu visade det sig att om man har 64 bit OS så käkar inte grafikkortet nåt RAM minne alls.
Så 64 bit verkar inte vara så pjåkigt trots allt

Permalänk
Medlem

Det verkar som om det är väldigt mycket förvirring här? Det är inget minne som käkas av grafikkortet! Alltså, tänk det som om att det är små studentrum med minne. Problemet är att det bara finns adresslappar för 4GiB, eller att postens sorteringsterminal bara har fack nog att sortera post för 4GiB. Resterande studentrum måste dessvärre stå outnyttjade då det inte går att leverera post till dem. Det är så det är här. RAM och VRAM hanteras av samma postterminal. Grafikkortet käkar alltså inget minne, men blir den sammanlagda mängden av minne i burken högre än 4GiB går det inte att använda allt, och då får delar av internminnet stå tillbaka, outnyttjat.

Med 64-bit kan 16 EiB adresseras. 1 EiB (exbibyte) är drygt 1 miljard GiB (gibibyte).

Sen finns det givetvis en massa detaljer i detta också, men men... Detta är principen i vart fall.

(GiB är vad folk här i tråden har refererat till med GB eller gb, se http://en.wikipedia.org/wiki/Gibibyte)

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Det verkar som om det är väldigt mycket förvirring här? Det är inget minne som käkas av grafikkortet! Grafikkortet käkar inget minne, men blir den sammanlagda mängden av minne i burken högre än 4GiB går det inte att använda allt, och då får delar av internminnet stå tillbaka, outnyttjat.

Käkas upp, förloras, gå till spillo, etc.. det är typ samma sak.
Behöver inte ta allt så bokstavligt
Men det är ändå så att: hur mycket VRAM som grafikkortet har= så mycket RAM minne förloras. ( Om man har 32 bit OS och mer än 3GB RAM? http://www.dansdata.com/askdan00015.htm )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Käkas upp, förloras, gå till spillo, etc.. det är typ samma sak.
Behöver inte ta allt så bokstavligt

Nej, visst. Jag fick bara uppfattning att folk här, som skrev eller som tyst läste kunde få uppfattningen att det inte spelade någon roll hur mycket RAM man hade installerat, eller hur mycket VRAm vi pratade. Att alltså ett 256MiB grafikkort skulle ta 25% av 1GiB installerat internminne, för att dra det långt. Därför jag ville förtydliga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Men det är ändå så att: hur mycket VRAM som grafikkortet har= så mycket RAM minne förloras. ( Om man har 32 bit OS och mer än 3GB RAM? http://www.dansdata.com/askdan00015.htm )

Njae.. Typ. Vet inte exakt vilka adressområden som går till RAM, OS, VRAM osv. Men har du 4GiB RAM och byter från ett grafikkort med 512MiB till ett med 1GiB kan du använda 512MiB mindre RAM, ja. Det står i artikeln du länkar till, även om han inte är så tydlig.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

Jag är chockad... Var är alla f u c k Vista och XP är bäst oavsett vad kommentarerna i detta inlägg????

Otroligt men sant

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Aa men nu visade det sig att om man har 64 bit OS så käkar inte grafikkortet nåt RAM minne alls.
Så 64 bit verkar inte vara så pjåkigt trots allt

Du gör bort dig om du säger att det käkar minne. Reserverar minnesadresser är mycket mer lämpligt. Sen så är det inte bara grafikkortet som är skyldigt men det är skyldigt för merparten av de förlorade adresserna.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hjälpsam

Hur kommer datorn åt minnet?
Genom att addressera en minnesaddress och sen läsa eller skriva till denna.

Hur kommer datorn åt övrig hårdvara?
På samma sätt, hårdvaran har speciella addresser som datorn läser eller skriver till.

Ett 32-bitars operativ kan adressera drygt 4GB en del minne och en del övrig hårdvara, ett 64 bitars OS kan addressera mycket mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jag blir galen på allt snack om 64, 32, xp och vista.
Jag har två frågor.

1; Jag kommer skaffa detta system http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=287173,319351,255550,20...
Antar att det är "gjort" för 64, men jag vet inte hur det är angående processorn. Jag hatar att leta efter drivrutiner och vad jag vet så är det knappt någon skillnad på 64 och 32 prestandamässigt. Vad ska jag välja?

2; Jag kollade på olika licenser och retail var rent sagt svindyrt, nästan 3000 kr.
Nu sitter jag och funderar på ett OEM för 999 ( http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=WINVHP32S... ), och i och med att mitt system är 100% nytt så anser jag det som ett bra val? Har aldrig behövt microsofts hjälp och jag kan bygga datorer. Dessutom är mitt moderkort ganska framtidssäkert i och med am2+.

Sitter lite i en vägkorsning. När jag hade vista på en ny bärbar innan jag lämnade tillbaka den så upplevde jag vista lite långsamt och att det drog mycket ram, har detta ändrats eller ska jag hålla mig till XP?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Vad ska jag välja?

Flödesschemat på sida ett gäller fortfarande; om du inte har för avsikt att koppla in gammal hårdvara eller köra äldre program kan du gott välja 64-bitarsversionen.

Observera också att det inte nödvändigtvis är dåligt att ramminnet används, funktioner som superfetch gör till exempel att program startar snabbare än under till exempel xp.

Permalänk
Avstängd

1: Att det är "gjort" för 64 kan man ju egentligen inte säga... men däremot så kan man säga att ett 64bitars operativ fungerar utmärkt på den datorn.

Och rent allmänt så kan man väl säga att det inte är många som har någon VERKLIG nytta av ett 64bitars operativ i dagsläget så länge man inte sysslar med 64bitars program som t.ex. 3d-program o cad eller något i den stilen.

Dessutom så behöver man MER än 4GB minne i datorn för att tjäna på det. Eftersom 64bitars mjukvara tar upp mer minne än 32bitars.

2: Oavsett vad folk säger så finns det INGEN som helst anledning att köpa en RETAIL-licens. Eftersom OEM-licensens begränsningar inte gäller i praktiken.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Flödesschemat på sida ett gäller fortfarande; om du inte har för avsikt att koppla in gammal hårdvara eller köra äldre program kan du gott välja 64-bitarsversionen.

Observera också att det inte nödvändigtvis är dåligt att ramminnet används, funktioner som superfetch gör till exempel att program startar snabbare än under till exempel xp.

Det var mer än jag viste, tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
1: Att det är "gjort" för 64 kan man ju egentligen inte säga... men däremot så kan man säga att ett 64bitars operativ fungerar utmärkt på den datorn.

Och rent allmänt så kan man väl säga att det inte är många som har någon VERKLIG nytta av ett 64bitars operativ i dagsläget så länge man inte sysslar med 64bitars program som t.ex. 3d-program o cad eller något i den stilen.

Dessutom så behöver man MER än 4GB minne i datorn för att tjäna på det. Eftersom 64bitars mjukvara tar upp mer minne än 32bitars.

2: Oavsett vad folk säger så finns det INGEN som helst anledning att köpa en RETAIL-licens. Eftersom OEM-licensens begränsningar inte gäller i praktiken.

Det är ung samma uppfattning som jag har om 32 vs 64, att jag inte har någon större nytta av 64 bitarssystemet. CAD kanske kommer användas någon gång, men knappast frekvent.

Och eftersom jag anser att man inte behöver mer än 4gb för spel i dagens läge och om man räknar in det du tog upp så kanske jag ska köpa ett 32bitars OEM trots allt?

Vad anser ni om xp vs vista? Har vista blivit så pass bra att man kan använda det och få dx10 och framtida 11 som bonus (jo, det finns moddar till xp, men det finns väl mer än så i vista)?

Permalänk
Medlem

I mitt tycke var Vista överlägset XP redan för 1½ år sedan, och det var innan jag införskaffade ett DX10-kort.

Slutsatsen på bit-tech motsäger vad jag tror Spawnbadboy vill ha sagt.
Framtiden är 64-bit, men det är inte nödvändigt i dagsläget.
"With that being said, it's still not quite a perfect system - the steeper hardware requirements in processing power and memory versus the lack of current software leave it more to "If you have it, you should use it" rather than "I need this now!""

DX10 till XP - glöm det. Alchemy eller vad projektet hette var en bluff där skaparen försökte lura till sig pengar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
I mitt tycke var Vista överlägset XP redan för 1½ år sedan, och det var innan jag införskaffade ett DX10-kort.

Slutsatsen på bit-tech motsäger vad jag tror Spawnbadboy vill ha sagt.
Framtiden är 64-bit, men det är inte nödvändigt i dagsläget.
"With that being said, it's still not quite a perfect system - the steeper hardware requirements in processing power and memory versus the lack of current software leave it more to "If you have it, you should use it" rather than "I need this now!""

DX10 till XP - glöm det. Alchemy eller vad projektet hette var en bluff där skaparen försökte lura till sig pengar.

Då kör jag på 32 i dagens läge, och när den dagen kommer så uppgraderar jag mig till 64!
Det är trots allt inga stora pengar vi pratar om.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Då kör jag på 32 i dagens läge, och när den dagen kommer så uppgraderar jag mig till 64!
Det är trots allt inga stora pengar vi pratar om.

Oavsett om du köper 32 eller 64 så gäller "Licensnyckeln" för båda. Dock så får du endast ENA versionen på installationsmediet ifall du inte beställer RETAIL. Köper man RETAIL-versionen så får man båda skivorna.

Men köper man t.ex. en OEM-licens så kan man beställa en skiva från Microsoft med den andra versionen för ca 200kr. Alltså du behöver inte betala fullpris för en ny licens ifall du vill byta från ena till det andra.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Har läst en del in den här tråden men jag är fortfarande lite osäker på vad jag ska köpa till min dator

Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
4gb ram (4x1024)Kingston KVR800D2N5/1G 1024MB DDR2 PC2-6400 800MHz CL5
Asus GeForce GTX 280 TOP 1024MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express
(copy o paste från db)

och kör xp pro(32-bit) nu och tänkte uppgradera till vista för dx10 o lite annat. Jag brukar göra lite allt möjligt på den datorn men mest spel och grafik. Har en laptop med vista 32-bit som jag arbetar på och jag börjar gilla vista mer och mer.

Så nu undrar jag om ska vara vista 32 eller vista 64 till min speldator ?
och kommer mitt kontrollerkort fungera i vista ? (totalt 7 diskar)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Köper man RETAIL-versionen så får man båda skivorna.

det stämmer inte, eller åtminstonde så var det inte så för ett tag sedan. Då var det bara i ultimate versionen bägge skivorna följde med.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

There appears to be a shift taking place in the PC industry: the move from 32-bit to 64-bit PCs.

http://windowsvistablog.com/blogs/windowsvista/archive/2008/0...

Fler och fler fattar att 64bit vista ÄR bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Men köper man t.ex. en OEM-licens så kan man beställa en skiva från Microsoft med den andra versionen för ca 200kr. Alltså du behöver inte betala fullpris för en ny licens ifall du vill byta från ena till det andra.

Jag vet inte riktigt om det där stämmer.

Jag frågade microsoft om dem kunde skicka en 64-bit skiva till mig. (Jag hade Vista OEM installerat på datorn när jag köpte datorn.)
Och fick detta svar från dem:

" Kunder som har köpt Vista i en affär har möjligheten till att beställa en 64 bit CD av oss. Följde Vistat med en dator så finns det ingen möjlighet från vår sida, utan du måste kontakta tillverkaren av datorn.
Men har du en retail licens så ska du gå in på denna sidan för att göra en beställning:
http://www.microsoft.com/windowsvis...se/default.mspx "

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
http://windowsvistablog.com/blogs/windowsvista/archive/2008/0...

Fler och fler fattar att 64bit vista ÄR bättre.

Beror helt på, det är ett tveäggat svärd.

Finns inget svart och vitt bara ett behov och beroende på hur det behovet varierar så varierar valet av såväl hårdvara som mjukvara. Skillnaderna är inte SÅ stora mellan 32-bit och 64-bit Vista men som den bloggaren säger att om man köper ett system nu så ska man satsa på Vista 64-bit är verkligen att sparka in en öppen dörr.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt