wlan & diverse inställningsfrågor

Permalänk
Medlem

wlan & diverse inställningsfrågor

hejsan.
jag hittade inga direkta svar på mina frågor när jag sökte, så jag frågar istället.

jag har en macbook och det är lite småsaker som jag inte riktigt kommer på vad jag ska göra med.

1. kan man stänga av så att ingenting händer om man slår igen locket. vill koppla in den till TV:n och jobba med den istället, men om man stänger locket så somnar den ju snällt.

2. kan man lägga till upplösningar? jag får inte rätt upplösning till TV:n (720p) som val. den ger väl konstig info till mac:en kanske. kan man lägga till en upplösning själv nånstans?.

3. kan man stänga av macbookens skärm om man har en extern?

4. (kanske inte rätt forumdel) hur ansluter man till wlan som inte hostas av airport-utrustning?. verkar inte få det att funka mot min 3com direkt. har iofs inte provat utan någon säkerhet men det är ju inget vidare om man inte kan använda säkerhet. vad stödjer mac för säkerhet på wlan?

EDIT: 5. läste att det finns fiberoptisk ut på mac:en. hur funkar det? blir det likadant som analogt eller blir det en "line out" och kan man ställa in den så att det blir en "line out"?

det var väl det mesta just nu, tror jag.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

1. Koppla in TV:n, slå igen locket, vänta tills den somnat. Väck den med ett externt tangentbord eller mus. Voila! Den är vaken även fast locket är stängt.

2. SwitchResX fungerar fint.

3. Sänk ljusstyrkan till noll. Håll inne F1.

4. Upp till WPA2. Finns väl inget högre vad jag vet.. Eller?

5. Om jag förstår dig rätt så.. ja, det blir line out.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapaas
3. Sänk ljusstyrkan till noll. Håll inne F1.

Stänga av, inte släcka skärmen.

Permalänk
Medlem

1. hmm, funkar det med trådlöst tangentbord tro?

3. ja. vad jag menade lite är ju att "ta bort" den. nu så finns den ju fortfarande så musen åker in dit ibland och vissa fönster öppnas där.

Visa signatur

/facepalm

Permalänk
Medlem

OS X stöder exakt samma wlan-funktioner och standarder som windows. Det är inga problem. Det spelar absolut ingen roll om det står Apple eller 3com på basstationen heller.

Permalänk
Medlem

jo, jag misstänkte det. får väl pilla mer med inställningarna på nå't sätt, ; /

Visa signatur

/facepalm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Stänga av, inte släcka skärmen.

Ser man till att den är kopplad till extern skärm, sen stänger locket och väcker den därefter så är skärmen avstängd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otur
jo, jag misstänkte det. får väl pilla mer med inställningarna på nå't sätt, ; /

Är nog formatet (ascii/hex) på lösenordet som spökar.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

1. hmm, funkar det med trådlöst tangentbord tro?

3. ja. vad jag menade lite är ju att "ta bort" den. nu så finns den ju fortfarande så musen åker in dit ibland och vissa fönster öppnas där.

1. Alldeles utmärkt!

3. Då är det bara att köra på stänga locket - väcka med externt tangentbord-tekniken.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem

ja, det verkar fungera med locket.

fick faktiskt wlan att fungera med, men jag får köra på wpa istället. vilket i sig gör att den andra bärbara inte fungerar då den bara klarar wap. får väll uppgradera den istället.

Visa signatur

/facepalm

Permalänk
Medlem
Citat:

ja, det verkar fungera med locket.

fick faktiskt wlan att fungera med, men jag får köra på wpa istället. vilket i sig gör att den andra bärbara inte fungerar då den bara klarar wap. får väll uppgradera den istället.

Varför?
Kör WEP, sen använder du den nyckel som står på "Key1" i routern till din Macbook, om det är 10 alt. 26 tecken anger du "WEP 40/128 bit HEX" och om det är 5 eller 13 tecken anger du WEP 40/128 bit ASCII när du skriver in nyckeln på Macbooken,

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.