Är Geforce GTX260 värd 700kr mer än 9800GTX+?

Permalänk
Entusiast

Är Geforce GTX260 värd 700kr mer än 9800GTX+?

Då det verkar dröja ett tag innan 9800GTX+ kommer till sverige så funderar jag på att avbeställa och välja något annat..

Så är det värt 700kr mer?

Tack på förhand.

edit: och hur är det med värmeproblemen? är inte 75 grader i load ganska högt, som jag sett att den brukar få i vissa recensioner..

edit#2: Ursäkta, satt den i fel forum. Kan en snäll moderator flytta?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Välj HD4870 istället

Permalänk
Hedersmedlem

* Flyttad *

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaffer
Välj HD4870 istället

What he said.

Permalänk
Entusiast

Tack toxic

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaffer
Välj HD4870 istället

Ingen mer ATI för mig iaf inte denna generationen. Sitter nu på ett 1950pro och innan dess ett 9700pro och båda har mer eller mindre haft värmeproblem. Så dags för ett nvidia för en gångs skull.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Tack toxic

Ingen mer ATI för mig iaf inte denna generationen. Sitter nu på ett 1950pro och innan dess ett 9700pro och båda har mer eller mindre haft värmeproblem. Så dags för ett nvidia för en gångs skull.

Du valde det sämsta tillfället isåfall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Tack toxic

Ingen mer ATI för mig iaf inte denna generationen. Sitter nu på ett 1950pro och innan dess ett 9700pro och båda har mer eller mindre haft värmeproblem. Så dags för ett nvidia för en gångs skull.

Riktigt smart! Om ett gammalt ATI kort har värmeproblem så måste ju alla nya också ha det!

>.<

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk

Givetvis ett HD4870, allt annat är bara dumma köp just nu. Du har haft otur helt enkelt. Har haft ett flertal ATi kort och visst fanken är dina två som du har ägt varma men HD4870 är det klass på till skillnad från dom (utvecklingen går frammåt).

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Entusiast

Ok, så nuförtiden så är 85c inget att vara rädd för? Det är väldigt mycket dock och kommer nog värma upp rätt gött i chassit..

Ursäkta om jag verkar envis, men som sagt inte haft de bästa erfarenheterna med ATI kort, och de har enligt mig en stämpel som väldigt varma kort som förr eller senare kommer uppvisa Artefakter. Och denna benchmarken ändrar ju inte direkt det jag är rädd för..

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Ursäkta om jag verkar envis, men som sagt inte haft de bästa erfarenheterna med ATI kort, och de har enligt mig en stämpel som väldigt varma kort som förr eller senare kommer uppvisa Artefakter. Och denna benchmarken ändrar ju inte direkt det jag är rädd för.. [/B]

du vet vell att fläkten på dom korten går bara i typ 20% av fläkthastigheten va?

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Riktigt smart! Om ett gammalt ATI kort har värmeproblem så måste ju alla nya också ha det!

>.<

Haha;).

Nej men herregud ATIs nya kort har absolut inga värmeproblem.

EDIT: Sen Firkraag angående din första edit i första inlägget så är 75c i load INGENTING!

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Skämtar ni?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

Skämtar om vad? AMD bestämde att göra ett chip som klarar höga temperaturer och istället se till att kylaren är tyst så man inte behöver köpa en ny för 300-400kr det första man gör.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Skämtar ni?

Om?

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Skämtar ni?

Nej det gör dom inte.
Det här är ett exempel på skämt.

"Hjälp! min bilmotor blir mellan 80 och 90 grader varm under belastning!
Den kan omöjligt tåla så höga temperaturer!
Hur skall jag kyla ned den till max 40 grader?"

Inget roligt skämt det medges, folk skulle nog tycka att det vore trist att läsa den här typen av skämt, flera gånger per dag på ett forum.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Skämtar om vad? AMD bestämde att göra ett chip som klarar höga temperaturer och istället se till att kylaren är tyst så man inte behöver köpa en ny för 300-400kr det första man gör.

Om man inte vill att kortet ska bränna sönder andra komponenter i datorn måste man ju skaffa ett S1 plus en 120mm fläkt plus en 92mm fläkt för VRM. Särskilt tyst är det ju inte heller:

"Even if it's load, making the rest of a system incredibly hot isn't really the right way to go as other fans will need to work harder and/or components might start to fail.

The noise level of the 4850 fan is alright, but when the 4870 spins up I tend to glance out the window to make sure a jet isn't just about to fly into the building. "

Rekommendera gärna 4800-serien till folk här, men ohämmade fanboys som ignorerar alla potentiella problem bara för att de ser ATI som någon sorts underdog som nu äntligen är på gång mot stora hemska nvidia och fantiserar, överdriver och ljuger är rätt störande i längden.

Stockkylaren är redan så dålig att överklockning bränner kortet direkt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Om man inte vill att kortet ska bränna sönder andra komponenter i datorn måste man ju skaffa ett S1 plus en 120mm fläkt plus en 92mm fläkt för VRM. Särskilt tyst är det ju inte heller:

"Even if it's load, making the rest of a system incredibly hot isn't really the right way to go as other fans will need to work harder and/or components might start to fail.

The noise level of the 4850 fan is alright, but when the 4870 spins up I tend to glance out the window to make sure a jet isn't just about to fly into the building. "

Rekommendera gärna 4800-serien till folk här, men ohämmade fanboys som ignorerar alla potentiella problem bara för att de ser ATI som någon sorts underdog som nu äntligen är på gång mot stora hemska nvidia och fantiserar, överdriver och ljuger är rätt störande i längden.

Stockkylaren är redan så dålig att överklockning bränner kortet direkt.

Godmorgon på dig,du är medveten om att man kan ändra fläkthastigheten va?
Verkar inte så..

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Plus att stockkylaren inte är avsedd för överklockning!

Lite mer OnTopic: HD4870!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Om man inte vill att kortet ska bränna sönder andra komponenter i datorn måste man ju skaffa ett S1 plus en 120mm fläkt plus en 92mm fläkt för VRM. Särskilt tyst är det ju inte heller:

"Even if it's load, making the rest of a system incredibly hot isn't really the right way to go as other fans will need to work harder and/or components might start to fail.

---Text--

Om du har ett elektriskt värmeellement på 500W med två fläkthastigheter, blir rummet varmare om du kör på den lägre?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Godmorgon på dig,du är medveten om att man kan ändra fläkthastigheten va?
Verkar inte så..

Då låter den ju mycket. Dessutom om man låser den på något lågt så kommer den ju överhetta om man kör kortet i full belastning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Swede
Plus att stockkylaren inte är avsedd för överklockning!

Nej, men andra kort klarar det, så att säga att det inte finns risk för värmeproblem med dessa kort (när det är på gränsen att de överhettar från fabrik) är att fantisera.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Då låter den ju mycket. Dessutom om man låser den på något lågt så kommer den ju överhetta om man kör kortet i full belastning.

Vad spelar det för roll att grafikkortet varvar lite när man spelar om jag får fråga?
Eller du kanske kör utan ljud:P?

Men lås det inte på något då.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

har haft både 9700 pro och 1950pro.. båda blev stekheta när kylningen gett sig men det får man räkna med att ev. behöva byta kylare.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
har haft både 9700 pro och 1950pro.. båda blev stekheta när kylningen gett sig men det får man räkna med att ev. behöva byta kylare.

Nu är det inte dom gammla korten vi diskuterar,men visst blev dom varma...
Men inte såpass att dom gav upp eller liknande,inte mitt iaf.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Entusiast

Mot eran expertis så tänker jag nog ändå köra på Nvidia. Då en av svaranden här inne stärkte min nuvarande ATI-Skräck.

Någon som kan svara på min fråga och säga ifall GTX260 är 700KR bättre än ett 9800GTX+ ?

Tack på förhand.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Hjälpsam

Sorry för offtopic.

Det är egentligen bara du som vet om det är värt 700kr mer för dig.
Men om jag säger så här.
9800GTX+ är inte lika kraftfullt som GTX260, det har inte heller lika mycket minne.
Risken finns att du köper det billigare kortet och blir missnöjd med det, då ger det väldigt lite nöje per krona
Om 2 månader tänker du inte längre på dessa 700 extra du gav, då tänker du bara på vilket kort du äger.
Så jag röstar på GTX260 om du inte har väldigt tajt budget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Mot eran expertis så tänker jag nog ändå köra på Nvidia. Då en av svaranden här inne stärkte min nuvarande ATI-Skräck.

Någon som kan svara på min fråga och säga ifall GTX260 är 700KR bättre än ett 9800GTX+ ?

Tack på förhand.

jag sitter på ett 4870 själv i ett chassie med total avsaknad av chassiefläktar.
Kortet ligger på 80grader idle, har aldrig varit med om artifakter eller liknande och det har funkar perfekt.

störs man över tempen kan man höjja fläkthastigheten, du får ner tempen till en 50 grader eller så innan de börjar låta.

MFM:

Tjena nvidia fanboy.. Det märks att du aldrig har varit i närheten av ett nytt ati kort.

För att visa dig din okunnighet kan jag säga att jag som har både 4870 och ett 4850 i en annan dator kan säga som jag sa till dig i tråden "GTX260 är kallare....."

att fläkten låter precis ingenting alls. Ifall du håller örat mot kortet kan du kanske höra den men det är tveksamt.

Du kan höjja fläkten till en 40% innan det börjar låta något speciellt på både 4870 och 4850 och det räcker i mina oventilerade 300kr chassien för att kyla ner korten till 50 grader ungefär.

Läs på innan du säger något.

Permalänk
Medlem

Du funderar på ett nVidia-kort som du tycker blir varmt enligt recensioner.
Du har väl inte missat att Nvidias kort dör som flugor, iofs mest i bärbara, men det lär även vara för stationära. Dåligt kisel eller en temperaturgivare som sitter i en sval del av coren kan man bara spekulera i.

Du har erfarenhet av äldre ATI-kort som gått varma och väljer därför bort dem, trots bäst pris/prestanda. Tex 9700 hade en kylare som är en mycket effektiv dammfångare, och att de korten gick varma efter något år (med hund eller katt hemma kunde det vara tal om några månader innan kylare var igensatt).

Till skillnad från äldre ATI-kort där kylaren sattes igen och korten gick varma utan att du märkte något förrens grafikbuggarna uppstod, har nyare ATI-kort en temperaturstyrd fläkt som bara går i en bråkdel av maxhastigheten. Blir kylaren igensatt har fläkten stora reserver till att pressa igenom luft och hålla kortet på acceptabel temperatur. Då kommer du definitivt att höra fläkten, och då vet du att det är dags att rengöra kylaren.

GTX260 är något bättre. Den lilla prestandaskillanden är inget jag skulle betala 700:- för.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Sorry för offtopic.

Det är egentligen bara du som vet om det är värt 700kr mer för dig.
Men om jag säger så här.
9800GTX+ är inte lika kraftfullt som GTX260, det har inte heller lika mycket minne.
Risken finns att du köper det billigare kortet och blir missnöjd med det, då ger det väldigt lite nöje per krona
Om 2 månader tänker du inte längre på dessa 700 extra du gav, då tänker du bara på vilket kort du äger.
Så jag röstar på GTX260 om du inte har väldigt tajt budget.

Tack, du vet allt hur man talar till en person med besluts-ångest. Ska sova på saken, verkar som att 9800GTX+ blir väldigt sent släppt vilket definitivt är en faktor då jag vill ha ett kort idag

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa

MFM:

Tjena nvidia fanboy.. Det märks att du aldrig har varit i närheten av ett nytt ati kort.

För att visa dig din okunnighet kan jag säga att jag som har både 4870 och ett 4850 i en annan dator kan säga som jag sa till dig i tråden "GTX260 är kallare....."

att fläkten låter precis ingenting alls. Ifall du håller örat mot kortet kan du kanske höra den men det är tveksamt.

Du kan höjja fläkten till en 40% innan det börjar låta något speciellt på både 4870 och 4850 och det räcker i mina oventilerade 300kr chassien för att kyla ner korten till 50 grader ungefär.

Läs på innan du säger något.

Ha, jag har haft ATI de senaste tre åren även om jag har nvidia nu. Jag har inget emot ATI som så, bara att ni inte ska lura folk att 4800-serien är guds pefektion och inte låtsats om allt som de klagat på i ALLA seriösa recensioner.

Varken jag eller recensionerna säger att man ska köpa nvidia bara för det (sen kan nvidia passa i andra situationer, men även i dessa kommer lådvis med fanboys och tjatar om samma ATI-kort även om de inte passar)

Men de är förstås helt okunniga på tom's hardware, anandtech, osv för ATI är ju guds gåva med så bra kylning att hela huset blir svalare bara man tänker på att köpa ett 4870... För så brukar det låta i trådarna här.

Finns för övrigt många andra här i forumet som tycker fläkten låter som bara fan vid 30%, så bara för att du tycker det är tyst tycker inte alla det. Fläkten är för övrigt offtopic eftersom du tagit det från en annan tråd, och 260 låter säkert ännu mer.

Enda anledningen till att jag skrev i tråden var att jag tyckte att det var rent ohederligt av er att försöka skyffla undan de välkända värmeproblemen när det var det han specifikt frågade om.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Men suck att folk inte kan svara på en enkel fråga, han har gjort klart för er att han inte vill ha ett ATI kort.
Varför då alla upprepningar om "über"kortet 4870?

Well för att svara på din fråga, satsa på 260, det kommer växa med bättre drivers imo och redan nu är det e ruggigt bra kort.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]