Extern 1TB HDD, USB3 VS E-Sata?

Permalänk

Extern 1TB HDD, USB3 VS E-Sata?

Hej alla glada, tänkte införskaffa mig en redig extern hårddisk i framtiden och undrade om man ska vänta på USB 3.0 (när kommer dom mer exakt?) Eller skaffa mig en e-sata hårddisk.. Det känns nästan som att e-sata kommer bli onödigt när väl usb3 kommer till marknaden. Hur många använder igentligen firewire?

Iallafall, tror ni att e-sata kommer finnas i alla moderkort framöver även fast usb3 kommer komma? Vad kan prisskillnaderna vara? vad skulle ni valt?

Det handlar för tillfället om en 1tb hårddisk, vad kommer nästa stopp vara på externa/interna hårddiskar, 2tb?

MVH

Visa signatur

Intel Q6600, XFX 780i, 2x2gb OCZ SLi, 1700GB, XFX 8800gt, Cosmos1000, cooltek600w

Permalänk
Inaktiv

heh skulle precis göra en likadan tråd såååe, ingen som vet?
När kommer usb 3.0 ut mindre exakt? haha:D har ingen aning jag...

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ju google om man orkar?! =/

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

De var inte riktigt den frågan jag ställde.. (när usb3.0 kommer)..

Visa signatur

Intel Q6600, XFX 780i, 2x2gb OCZ SLi, 1700GB, XFX 8800gt, Cosmos1000, cooltek600w

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lewl44
heh skulle precis göra en likadan tråd såååe, ingen som vet?
När kommer usb 3.0 ut mindre exakt? haha:D har ingen aning jag...

SÅÅÅåååE?

Hinner en hårddisk skriva/läsa i USB2.0 hastigheter eller? Trodde attt de bara klarade ca 300 mb/s eller ngt. Och eftersom usb 2.0 är 480... så.

vetifan jag skulle köpt nu, usb 3.0 = ny dator, nytt allt. (iaf mobo ^^)

Visa signatur

ATI och NVIDIA är lika söta! <:]

Permalänk

känns inte som att USB 3.0 kommer förren slutet på 09/början 10 så ser ingen anledning att vänta på det, blir ju att köpa ett nytt moderkort när det väl kommer för att få det att funka också.

Jag tror inte heller att e-sata kommer försvinna direkt när USB 3.0 kommer. Men tror inte heller att alla moderkort kommer vara utrustade med e-sata.

USB 2.0 klarar ca 60MB/s har jag för mig, dom flesta externa hårddiskarna vkerskar skriva ca 30-35 MB/s via USB och ~40 via firewire.

Hur är det med externa diskar, kan man köra med både USB och Firewire samtidigt?

Visa signatur

Annars då?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweclock£rs
SÅÅÅåååE?

Hinner en hårddisk skriva/läsa i USB2.0 hastigheter eller? Trodde attt de bara klarade ca 300 mb/s eller ngt. Och eftersom usb 2.0 är 480... så.

vetifan jag skulle köpt nu, usb 3.0 = ny dator, nytt allt. (iaf mobo ^^)

sååååe=talspråk

varför hacka på det när du ändå förstog vad jag menade?
Mkey, så en e-sata extern är inget att satsa på heller då? Sitter på en laptop serru^^,
Tyckte jag läste nånstans att usb 3.0 skulle va kompitabel med 2.0 uttagen, men har säkerligen fel:P

Permalänk

usb2.0=60mb/s
e-sata=300mb/s

Kort och gott så lyckades jag googla fram det, det verkas som att eSata är ett givet val.

Nog om talespråk.

"As for USB, the very maximum you can transfer over USB 2.0 is 60MB/s. That is ideal based on the maximum bandwidth of 480Mb/s, you will never reach that speed." taget från tomshardware.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mathaiseklof
usb2.0=60mb/s
e-sata=300mb/s

Kort och gott så lyckades jag googla fram det, det verkas som att eSata är ett givet val.

Nog om talespråk.

"As for USB, the very maximum you can transfer over USB 2.0 is 60MB/s. That is ideal based on the maximum bandwidth of 480Mb/s, you will never reach that speed." taget från tomshardware.

å fan...

Men jag skulle inte väntat på usb 3.0 om jag inte vill köpa ny dator.

Visa signatur

ATI och NVIDIA är lika söta! <:]

Permalänk

Nej jag ska inte heller vänta, de är nog värt med e-sata, trots att det kostar ~700kr mer. Vad har man pengar till

Visa signatur