Permalänk

Standardupplösning idag?

Var kan jag hitta statistik på vad för upplösning folk kör med idag?

Har googlet runt men hittar inga nyare källor än 2006 och de anser jag som värdelösa idag, snart 2009 med inte en enda crt skärm innom synhåll.

Permalänk
Medlem

http://www.w3schools.com/browsers/browsers_display.asp tycker jag verkar vara en ganska vettig källa när det gäller webbläsarstatistik.

Visa signatur

#include disclaimer.h

Intel E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | MSI P945 Neo5 | Powercolor HD4670 | Huntkey 350W | Cooler Master CM Stacker 820

Permalänk
Hedersmedlem

Satt hälften av folket med 800x600 så sent som 2003?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Satt hälften av folket med 800x600 så sent som 2003?

Det skulle inte förvåna mig .. utveckling går fort och det var trots allt 5 år sedan..

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk

Det som förvånar mig mest som jag stöder på som problem hela tiden är hur många som sitter med ie6 när ie7 är en helt underbar webbläsare.

Hade varit kanon för oss utvecklare om ie teamet gjort på samma sätt som ff teamet att om man inte är en acancerad användare så fattar man inte hur man ska SLIPPA updatera.

(Visserligen är det ju kul hur vissa ff användare skryter med updaterings procenten, med tanke på omständigheterna är det rätt lustigt. )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=*ThE_cRoW*=-
(Visserligen är det ju kul hur vissa ff användare skryter med updaterings procenten, med tanke på omständigheterna är det rätt lustigt. )

- Vaddå då?

Permalänk
Medlem

Bara 12% över 1024x768 2005?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Pontus_mRI, omständigheterna jag syftade på är att om man inte själv gjort den inställningen (vilket väldigt få gjort, eller ens fattat hur) så uppdaterar FireFox automatisk.

Det kommer upp en dialogruta där det frågas om man vill installera uppdateringen nu eller om man vill att den ska installeras nästa gång man startar ff. Står inget alls i den dialogrutan som gör att man kan strunta ia att updatera helt och hållet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=*ThE_cRoW*=-
Pontus_mRI, omständigheterna jag syftade på är att om man inte själv gjort den inställningen (vilket väldigt få gjort, eller ens fattat hur) så uppdaterar FireFox automatisk.

Det kommer upp en dialogruta där det frågas om man vill installera uppdateringen nu eller om man vill att den ska installeras nästa gång man startar ff. Står inget alls i den dialogrutan som gör att man kan strunta ia att updatera helt och hållet.

Det är bara bra, anser jag. Dumt att inte uppdatera.

Dessutom förstår jag inte varför det verkligen tar flera sekunder att öppna en ny flik i IE (jag har testat på flertalet datorer, minst ett tiotal), när det i alla andra webbläsare går på direkten.

Men, nu är det inte vad tråden handlar om

Till trådskaparen: du kan lugnt anta att minimiupplösningen är 1024x768 idag!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

blomqvist, jo jag håller med angående uppdateringen, som jag skrev. Men läs de jag skrev om vissa ff anhängares glädje när de skryter om updateringsstatistiken igen.

Permalänk

Med tanke på hur många som använder LCD idag (kommer med hem-datorerna) så kan nu nästa anta att 1280x1024 är standard. (17" LCD)

Permalänk

Jao, jag tänkte så också, men vi bestämde oss för 1024 ändå pga att vi riktar oss mot skolor å de ligger ju sällan i framkant eftersom vi är ett land med massor av skatter men feta politiker.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=*ThE_cRoW*=-
Jao, jag tänkte så också, men vi bestämde oss för 1024 ändå pga att vi riktar oss mot skolor å de ligger ju sällan i framkant eftersom vi är ett land med massor av skatter men feta politiker.

Effekterna av höga skatter borde väl om något vara gynnsamma för skolor?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag ser garanterat 1024x768 som standardupplösningen - även 19" LCD har det förinställt om jag inte är helt ute och cyklar.

Offtopic: FF3 slår IE7 så jäkla hårt att det inte är sant. Nästan synd att alla Windows-användare på lågnivå inte informeras bättre om att det faktiskt finns mycket bättre alternativ till IE. Konsekvenserna skulle väl då bli att IE slängdes i väggen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ivarska
Jag ser garanterat 1024x768 som standardupplösningen - även 19" LCD har det förinställt om jag inte är helt ute och cyklar.

Nope, med ytterst få, om några, undantag är standardupplösning på en 19" LCD 1280x1024...
[edit] därmed inte sagt att man kan spika upplösningen till 1280x1024. Jag sitter och designar om en site nu och jag kan säga att jag kommer inte att göra en sida bredare än 900px. Dels blir det svårt att överblicka om det blir bredare, och detta är oavsett upplösningen på skärmen, och dels får man faktiskt acceptera att majoriteten av användare i sverige, och utomlands för den delen, inte har så hög upplösning som merparten av besökarna på sweclockers...

Visa signatur

#include disclaimer.h

Intel E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | MSI P945 Neo5 | Powercolor HD4670 | Huntkey 350W | Cooler Master CM Stacker 820

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidvpt
Nope, med ytterst få, om några, undantag är standardupplösning på en 19" LCD 1280x1024...

Jo, men när windows efter installation glatt meddelar att upplösningen har höjts för att ge en bättre upplevelse är det väl 1024x768 som åsyftas?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidvpt
Nope, med ytterst få, om några, undantag är standardupplösning på en 19" LCD 1280x1024...

Sitter på en 19-tummare just nu (snart 1 år gammal dator), och vi hade 1024x768 förinställt såvitt jag vet. Våran gammla dator, 17", hade också den upplösningen. Och den här länken (som tidigare postats i den här tråden) är ganska avgörande. Visst, enligt statestiken börjar 1280x960 (eller högre) bli allt vanligare, men vi lever fortfarande i nuet.

Permalänk

Värt att tänka på: Många idag skaffar bärbara, de flesta bärbara som köps idag har en skärm med 1280x800-upplösning. Så jag skulle våga påstå att det är dagens standardupplösning, samt 1280x1024 för 4:3-skärmar.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Hedersmedlem

Gällande uppdateringssakerna tycker jag ni ger IE mer skit än det förtjänar. Jag använder firefox 2.x just nu, autouppdateringen har inte gett mig firefox 3.x...
Småfixar till IE kommer via windows update så man kan säga att IE också uppdaterar för jag hoppas alla använder windows update på ena eller andra sättet. Dock kommer inte 3:e parts uppdateringar med där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av chaos_maniac
Värt att tänka på: Många idag skaffar bärbara, de flesta bärbara som köps idag har en skärm med 1280x800-upplösning. Så jag skulle våga påstå att det är dagens standardupplösning, samt 1280x1024 för 4:3-skärmar.

hehe du menar 1280x1024 för 5:4 skärmar 4:3 var väl de flesta CRT och rätt förhållande på 1280 blir 960. Håller med om att upplösningen inte gått uppåt så mycket pga. bärbara. finns väl 1440x900 med. Själv har jag 1680x1050 på min 15,4" laptop och tycker det är underbart, finns ju de med 1920x1200 men det var lite för mycket.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG