Sweclockers Amd64 X2 (Dual Core) tråd. Bios, Moderkort, Problem, Prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lapdance
hej alla x2
kanske glider från tråden? men ville inte starta en ny tråd
problem här min x2 4600+, 939 med 1st x1900xtx,2048 ram, är betydligt sämre i 3Dmark 2001 än min andra rigg som innehåller en 3700+939,1st x1900xt,2048. inte klockat nåt, vista på x2,xp pro på3700+
använder ati 7.2 till vista burken,dual-optimizer,skiljer ca:8000 poäng mellan dom!!!är det fel att testa x2 i ett så gammalt test program?nästa problem när jag ska köra 3d mark 06 så lägger det av efter första testet?
möjligen problem med vista ? vet ej funkar det för er?. övrigt så fungerar den kanon känns betydligt stabilare och kraftigare/snabbare än 3700+(märks i spel).
ps har grymt dåliga siffror i testet så jag lägger inte ut dom här!! vill ju inte skämmas plus att ngn med en celeron hoppar på en med spydiga inlägg,

Esso har svaret på ditt problem kanske?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
Innan du installerar så läs igenom detta dokument
http://support.microsoft.com/Default.aspx?id=896256

WindowsXP-KB896256-v3-x86-SVE.exe
WindowsXP-KB896256-v3-x86-ENU.exe

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hur snabbare blir datorn efter överklockning?

Permalänk
Avstängd

Moget att skriva i en 7-8 år gammal tråd

Visa signatur

HomePc | När jag blir 30+

Laptop | MacBook Pro |

Permalänk
Medlem

hej! jag har köpt en AMD X2 6400+ 2 gb ram dator med asus moderkort. problemet är är att datorn är alldeles för slö. spel laggar efter några sekunder även fast de är gamla spel. öven filmer i full uppl hackar. min processor är på runt 52 grader och mb i ca 36 grader. tror att processorn är lite för varm? vad kan vara felet, bios? hur uppdaterar jag den? tack!

Permalänk
Avstängd

Min ligger runt 40 grader efter spelat ett tag och 25 - 28 grader Idle. Jag har en Zalman 9700 Ultra Quiet fläkt. Kör du med originalfläkten?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Min ligger runt 40 grader efter spelat ett tag och 25 - 28 grader Idle. Jag har en Zalman 9700 Ultra Quiet fläkt. Kör du med originalfläkten?

tror du verkligen att det beror på fläkten? borde ju inte vara så på en ny dator...

Permalänk
Hedersmedlem

Har du installerat moderkortsdrivisar, plus AMD:s cpu diton? Vad har du för grafikkort och vilka driviasr kör du med där + vilket OS kör du på?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av söderbo
tror du verkligen att det beror på fläkten? borde ju inte vara så på en ny dator...

Har du bytt pasta nån gång? kanske blivit luftbubblor eller nåt, bara en gissning

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Med orginal fläkten ligger min 6000+ på c:a 30 grader, så du har kanske lite dålig kylning i lådan bara. Men den kan omöjligt bli så varm så den blir ostabil med dom temperaturerna.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av söderbo
hej! jag har köpt en AMD X2 6400+ 2 gb ram dator med asus moderkort. problemet är är att datorn är alldeles för slö. spel laggar efter några sekunder även fast de är gamla spel. öven filmer i full uppl hackar. min processor är på runt 52 grader och mb i ca 36 grader. tror att processorn är lite för varm? vad kan vara felet, bios? hur uppdaterar jag den? tack!

Vad har du för grafikkort?
52 grader är inte direkt mycket i load med originalfläkten, inte heller nåt att oroa sig för.
Vad mäter du tempen med?

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Athlon 64 X2 5000+ 65nm (inte Black Edition) med ett Asus M2NPV-MX, doable?

Ska uppgradera min dator nämligen, och fick lös 500kr extra - tänkte lägga dom på en "ok" processor tills senare när I7 processorerna släpps, och tänkte att det blir lite mindre pengarna bortslängda om jag behåller mitt äldre moderkort, enligt alla uppgifter jag sett så ska det fungera - men inte riktigt säker, skulle vara skönt att få det bekräftat, och även ifall någon har några överklocknings erfarenheter - speciellt med processorn, ännu bättre om det är med processorn och samma moderkort.

Ytterligare en fråga; är Black Edition 65NM eller finns det en 65NM icke Black Edition modell? Isåfall ser det ut som vissa butiker missat att sätta dit Black Edition märket och kan jag spara 200kr och få en bättre processor på köpet!

Visa signatur

former wow addict
former daoc addict

Permalänk
Medlem

...

Hallå.
Kalla mej gärna dum men jag kan inget om processorer men olika sockets är det typ olika storlekar på processorerna som passar på olika moderkort eller vad är skillnaden på olika sockets?

Visa signatur

AMD Phenom II 940 3.0 @ 3.6 - Asus EAH4850 1GB - 4GB Crucial DDR2 PC-6400 @ 940 - Gigabyte GA-MA790GP - Corsair PowerSupply 650W - Samsung SpinPoint F1 750GB 7200 rpm 32mb cache - Antec nine hundred

Permalänk
Medlem

Olika storlekar, olika tekniker på hur dom gör saker etc.

Visa signatur

former wow addict
former daoc addict

Permalänk
Medlem

...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helme
Olika storlekar, olika tekniker på hur dom gör saker etc.

Så det btyder att en AM2+ inte passar på en AM2 plats isånnafall?
Jag har nämligen en AMD Athlon 64 X2 5000+ som står listad på både AM2 och AM2+ på komplett. Är den plus eller inte?

Visa signatur

AMD Phenom II 940 3.0 @ 3.6 - Asus EAH4850 1GB - 4GB Crucial DDR2 PC-6400 @ 940 - Gigabyte GA-MA790GP - Corsair PowerSupply 650W - Samsung SpinPoint F1 750GB 7200 rpm 32mb cache - Antec nine hundred

Permalänk
Avstängd

Re: ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ados
Så det btyder att en AM2+ inte passar på en AM2 plats isånnafall?
Jag har nämligen en AMD Athlon 64 X2 5000+ som står listad på både AM2 och AM2+ på komplett. Är den plus eller inte?

AM2+ är AM2 som klarar lite högre buss, vilket inte spelar någon roll på AMD-system då bussen redan är galet snabb ändå. Med andra ord så bry dig inte om skillnaden. Finns ingen skillnad att bry sig om. Det enda du behöver veta är att AMDs 700-serie chipset är det man bör ha på sitt moderkort om man köper nytt idag. Alltså blir det AM2+ moderkort. Men om du sedan sätter en AM2 processor eller en AM2+ processor i den eller inte spelar ingen som helst roll.

Dock så finns det som alltid ett problem med att flera år gamla moderkort inte har stöd för de senaste processorerna. Så har man ett gammalt AM2 kort och vill stoppa i en Phenom t.ex. så bör man kolla om det gamla moderkortet klarar strömkraven och har uppdaterat biosen. Då får man titta på sin moderkortstillverkares hemsida.

Men köper man nytt så köp det AM2+-kortet som ser bäst ut och stoppa i vilken AM2/AM2+ processor du vill. Fast själklvart klarar inte ett mini-itx-kort strömhungrigaste processorn.

Permalänk
Medlem

köpte detta paketet
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200

och ska installera fläkt på CPUn, men det går inte!
sitter ju lås mekanism på båda sidorna av fläkten, som ska passa på modulen.
men kan bara sätta dit låset på ena sidan, så går det inte sätta fast den på andra.
sätter jag dit på höger sidan, går det inte på vänster.
sätter jag dit på vänster, går det inte på höger.

nån som vet vad som är fel?

Lite idiotiskt om dom sätter ihop ett paket med delar som inte fungerar ihop.
Men folk har ju skrivit recensioner att det inte är några problem, toppen paket etc...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radacci
köpte detta paketet
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200

och ska installera fläkt på CPUn, men det går inte!
sitter ju lås mekanism på båda sidorna av fläkten, som ska passa på modulen.
men kan bara sätta dit låset på ena sidan, så går det inte sätta fast den på andra.
sätter jag dit på höger sidan, går det inte på vänster.
sätter jag dit på vänster, går det inte på höger.

nån som vet vad som är fel?

Lite idiotiskt om dom sätter ihop ett paket med delar som inte fungerar ihop.
Men folk har ju skrivit recensioner att det inte är några problem, toppen paket etc...

Fan jag funderar att köpa samma efter jul, hoppas det fungerar

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radacci

Lite idiotiskt om dom sätter ihop ett paket med delar som inte fungerar ihop.
Men folk har ju skrivit recensioner att det inte är några problem, toppen paket etc...

Det är förmodligen inte det är paketet som är fel utan den som monterar ihop det isf.

Kolla på denna youutbe filmen för att förstå hur låsmekanismen fungerar

http://www.youtube.com/watch?v=9StBjnOXaPA