Permalänk
Avstängd

Vad skall bytas ut?

Jag är lite missnöjd med prestandan på min dator. Mest för att den tar en j-vla tid på sig att starta upp. Det händer även att jag får "blackscreen" när jag spelar WoW på medium inställningar @1680 x 1050. Om jag kör på max inställningar får jag blackscreen direkt. Det verkar uppenbarligen vara något allvarligt fel på kortet (har googlat och upptäckt att många har samma problem med detta kort; det kyler inte ordentligt) så nu tänker jag byta ut skiten mot något vassare.

Jag tänker skaffa mig ett ASUS RADEON HD4870 X2 PCIE 2GB. (Ja, jag vet att kortet är overkill för att lira WoW, men jag ska ha det i alla fall ) Jag ska även uppgradera minnena till 8GB istället för 2GB.

Då är min fråga: Kommer HD4870 att fungera bra i mitt befintliga system, eller måste jag byta moderkort eller PSU?? För min processor borde ju vara tillräcklig, eller?

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk

För att kunna besvara din fråga så måste vi veta vad du sitter med för prylar i ditt system i dag, så om du skulle vilja posta det så vore det trevligt....

Permalänk
Avstängd

Sorry, jag är visst lite bakis idag.. Se signatur nu för mitt befintliga system

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Medlem

pja, du kan ju ta o klocka upp prollen lite om du ska skaffa 4870x2. Då lär du väl inte ha några problem.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

kom ihåg att du måste ha 64 bitars os om du ska kunna nyttja mer än cirka 3,5 gig ram

Permalänk
Medlem

Han har Vista 64-bit enligt signaturen så det är nog lugnt.
Resten av systemet ska inte vara några problem, vill du få ut max av ditt nya grafikkort lär du som sagt få klocka din processor upp mot 3GHz.

Visa signatur

Din dator är snabbare än min.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intifadaman
Sorry, jag är visst lite bakis idag.. Se signatur nu för mitt befintliga system

skulle skaffa en e8400 vid första tillfälle och överklocka till 4ghz.
skillnaden i fps är där lite större än med din gamla cpu.
4870x2 är cpu bundet under ca 3.8ghz heh.

din psu är tillräcklig.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

Ok, tack för svaren. Ska alltså trycka i mer RAM och klocka prollen en smula.

Nu var det dock länge sedan jag höll på och klockade, så jag undrar bara: måste jag klocka manuellt i bios eller räcker det att använda asus programvara som följer med moderkortet? Blir det någon skillnad i resultat? Jag menar, jag behöver väl knappast klocka minnena, eller?

Är det någon som vet på rak arm vad temp gränsen ligger på E6700. Jag borde väl lätt kunna köra den in 3,4Ghz?

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Medlem

överklockning av processor ska ske i bios . slut

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intifadaman
Ok, tack för svaren. Ska alltså trycka i mer RAM och klocka prollen en smula.

Nu var det dock länge sedan jag höll på och klockade, så jag undrar bara: måste jag klocka manuellt i bios eller räcker det att använda asus programvara som följer med moderkortet? Blir det någon skillnad i resultat? Jag menar, jag behöver väl knappast klocka minnena, eller?

Är det någon som vet på rak arm vad temp gränsen ligger på E6700. Jag borde väl lätt kunna köra den in 3,4Ghz?

Du verkar ha 800Mhz minnen så utan att överklocka minnena borde du kunna komma upp i 3,6Ghz(sänk multipeln till 9x och höj vcoren lite). Annars beror det mest på vilken typ av E6700 du har. Om du har en G0 stepping så kan du lätt överklocka den till 3,6Ghz, om du har en B2(som jag har) så kan det bli svårare.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Du borde väl egentligen få upp din prolle till 4GHz med att sätta FSB till 4x400=1600

och jag tror inte att det lönar sig för dig att köpa ny prolle

däremot behöver du absolut inte 8GB ram!!
helt onödigt...
4 Räcker...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s