Permalänk
Medlem

Får 17330 poäng i 3dmark06 med nya moderkortet nu, prollen i 3.6 och grafikkortet oklockat..

SM2.0 7570
SM3.0 9650
CPU 3294

Får jag bara råd att köpa snabbare minnen så löser sig allt då kan jag köra processorn i typ 5ghz då kommer det gå undan..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ Asus TUF GAMING RX 9070 XT OC ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem

Har upptäckt en till bugg

I fall ni har CSS, testa bli flashad så ska ni se att bilden "blinkar" på något konstigt sätt...

Annars älskar jag kortet, fett mycket skillnad jämnför mitt gamla, NX8800 GT O.C

Permalänk

Kollade upp mitt Xion nätaggregat och hittade rec på att den inte ens kan leverera kanppt 475w trots att den ligger på 630w vilket skräp. Inte konstigt att datorn dör vid krävande spel.

Sammanfattning: Xion XON-630P12P gjorde så vår testdatorn kraschade, vartefter Windows inte ville starta igen. Nätaggregatet klarade inte att lämna de utlovade 600 watten utan stängde av sig vid endast 475 watt

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sadin
Kollade upp mitt Xion nätaggregat och hittade rec på att den inte ens kan leverera kanppt 475w trots att den ligger på 630w vilket skräp. Inte konstigt att datorn dör vid krävande spel.

Sammanfattning: Xion XON-630P12P gjorde så vår testdatorn kraschade, vartefter Windows inte ville starta igen. Nätaggregatet klarade inte att lämna de utlovade 600 watten utan stängde av sig vid endast 475 watt

Vad är det för kasst nätagg?

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ Asus TUF GAMING RX 9070 XT OC ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk

Billigt sådant , så undvik )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funderar på att byta upp mig från 7900:an nu..(på tiden)
Någon speciell tillverkare ni rekommenderar?
Asus, Sapphire, HiS etc etc?
Blir nytt agg också och det lutar åt corsair...:)

Permalänk
Avstängd

Bara att välja den billigaste + ett 620W Corsair-agg

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Jag har beställt själv 750w från Corsair, trött på mina ofrivilliga shuttdowns:)

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freneticz
det är sant men många bäckar små......till slut kan man ha uppnått vad nätagget klarar.
och som bonji skriver så rekommenderar dom 650watts nätagg, men jag är ingen expert bara brainstormar lite

Om du har 5-10 hårddiskar och lika många fläktar kanske.

Permalänk
Medlem

såhär kan min gpu användning stå emellanåt, gör absolut inget speciellt med datorn.

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk

Nuuker , det är frågan hur bra nätaggregat är. Jag hade en 630w och visst det låter bra ,men den kan inte leverera mer än 475w i full load.

Så fort kortet behöver mer ström så kommer datorn att dö så är det bara.

Bara kortet 4870 x2 drar runt 440 w elllr något.

Det är underverk att min dator funkar ens i vissa spel:)

Klippt ur Guru3d:

Videocard
System Under FULL load

Radeon HD 4850 269 Watt
Radeon HD 4870 334 Watt
Radeon HD 4850 Crossfire (2) 421 Watt
Radeon HD 4870 X2 (R700) 437 Watt
Radeon HD 4870 Crossfire (2) 480 Watt
Radeon HD 4870 X2 (R700) Crossfire 740 Watt

The monitoring device is reporting a maximum system wattage peak at 437 Watts with 2-way 4870 embedded on the X2. Two in Crossfire is seriously scary at a near 740 Watts !

Power supply wise I recommend at the very least, 600 Watts. You might not utilize all that power distribution, yet especially in this high-end game make sure you have some reserves folks. You do not want your PSU to run at it's maximum all of the time. See, it's not that your PC will consume that much power, it's just that you want to make sure your PSU can deal with the hefty load and will stay stable during you entire gaming experience.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bonji
http://img300.imageshack.us/my.php?image=524procentth0.jpg

såhär kan min gpu användning stå emellanåt, gör absolut inget speciellt med datorn.

Nån fin bugg i catalyst 8.8 Inget att oroa sig för

Visa signatur

/ Preed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Preed
Nån fin bugg i catalyst 8.8 Inget att oroa sig för

ah ok, då behöver ja inte svettas

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Medlem

Eftersom detta är officiella 4870x2 så ska väll denna frågan kunna ställas här,

Vad ska man köra? Windows XP 32 bit eller Windows Vista 64 bit?

Med tanke på att kortet stödjer directX 10.1, så hade det vatt najs att ha det MEN, jag har haft vista förut med ett annat system och då vart jag lite missnöjd pg.a jag förlorade ganska mycket i FPS jämnfört med XP...

Btw, kommer antagligen ladda hem en kopia i så fall, pg.a jag har köpt det innan men sålt det nu, och jag var missnöjd med köpet...

Permalänk
Medlem

Har tweakat lite mer med mina minnen, fick upp dom till 830MHz.. Dvs CPU@3735 FSB@1660..
Kör även GPUerna i 772/960 och här är senaste 3dmark06 resultatet..

18463 3DMarks

SM2.0 Score: 8000
HDR/SM3.0 Score: 10515
CPU Score: 3441

Jag är lite sur att mina minnen inte går att köra i högre hz.. Dock så tror jag att dom eventuellt går det för jag verkar ha problem med att ställa ut DRAM V.. Har ställt in 2.20V i BIOS men CPU-Z säger 1.8V(standard).. Det kan dock vara nåt med CPU-Z som inte visar korrekt? Vad kan man annars använda för program för att se data om DRAM? Har ett Asus P5B om det spelar någon roll?

Visa signatur

/ Preed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Eftersom detta är officiella 4870x2 så ska väll denna frågan kunna ställas här,

Vad ska man köra? Windows XP 32 bit eller Windows Vista 64 bit?

Med tanke på att kortet stödjer directX 10.1, så hade det vatt najs att ha det MEN, jag har haft vista förut med ett annat system och då vart jag lite missnöjd pg.a jag förlorade ganska mycket i FPS jämnfört med XP...

Btw, kommer antagligen ladda hem en kopia i så fall, pg.a jag har köpt det innan men sålt det nu, och jag var missnöjd med köpet...

Jag kör Windows Vista 64-bit SP1 nu och det funkar kalas. Tog ett tag i början att hitta, dom har möblerat om en del, men det är inget jag klagar på. Sen är det ju även 100ggr snyggare än XP

BTW, du behöver inte nämna HUR du har tänkt att få tag i din kopia om det nu är genom fulingvägen =P

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Inaktiv

Som ett troget Asus fan har jag hamnat i kläm. Eftersom efterfrågan på asus är oändlig så funderar jag på att införskaffa något annat fabrikat.

Problemet är att jag inte riktigt litar på andra fabrikat, och vill inte "kasta" bort 4000 på något jag inte är nöjd med. Någon som har några kommentarer om bl.a. Sapphire, Gigabyte, Powercolor etc.

Ljudet är en viktig del för mig. Låter kanske lite konstigt med tanke på att jag funderar på ett 4870x2. Men det handlar mer om skillnaden mellan högt brummande fläktar och visslande högljudsmonster.

Sen såg jag att det fanns möjligheter att importera från tyskland, någon som har erfarenhet av det? Garanti etc?

Permalänk
Medlem

Körde nyss 3d mark 06, (basic verisionen, gratis)

Fick ungefär 13000, med mitt förra system:

8800 GT
AMD 64x2 2.8ghz
sen 800mhz minnen

Nu fick jag med mitt nya system (kolla ner på min signatur)

15269 poäng, är inte det lite dåligt?

Någon annan som får asdåligt på CPU testet? För typ sammanlagt på de 2 Cputesten, 60 fps! alltså bara 60 poäng...

Något fel eller? Jag hade lika "dåligt" på mitt förra system.. :S

Permalänk
Medlem

Alltså, det är ju i princip samma kort som alla har. Sen är det faktiskt relativt tyst tills det plötsligt drar på fläkten i 7000 varv när den når 89 grader.

Fascinerande att man kan göra hur komplicerade kort som helst men att göra en fancontroller som är bra, det är fucking svårt!

Permalänk
Medlem

SHIT! I panik behov utav hjälp!

Mitt grafikkort låter ungefär som en hårddisk när den laddar, fast mycket snabbare och ljusare när man gör något med datorn!!

Det räcker tex med att dra runt ett fönster på desktopen så låter det "klick klick" skit snabbt och ljust!

Det händer så fort jag scrollar! Helt enkelt, när skärmen ändrar sig(inte att allt bara står still så klart) så låter det!

Va fan e detta? Vad är det som låter? Bör jag oroa mig?

Har ett PowerColor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Mitt grafikkort låter ungefär som en hårddisk när den laddar, fast mycket snabbare och ljusare när man gör något med datorn!!

Det räcker tex med att dra runt ett fönster på desktopen så låter det "klick klick" skit snabbt och ljust!

Har ett PowerColor.

Har sett många inlägg om detta, och jag har precis samma ljud när kortet jobbar så ja kan tänka mig att det är så det skall vara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har ett PowerColor.

Kan nog vara en kondensator som gått sönder. Reklamerade just min 8800GT pga detta och kan möjligtvis bero på som i mitt fall värme. Mitt kort låg på 80grader idle när mitt 260GTX låg på 41. I load tryckte den uppemot 110 innan hårfösen drog igång.

mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]Ursprungligen inskrivet av bonji
Har sett många inlägg om detta, och jag har precis samma ljud när kortet jobbar så ja kan tänka mig att det är så det skall vara.

Haha ok skönt och höra

För i går lät det inget alls...

Nu när jag satt och pillde med lite över clockings program, hör jag plötsligt detta och blir skit rädd (överclockar CPUn)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KBG Kan nog vara en kondensator som gått sönder. Reklamerade just min 8800GT pga detta och kan möjligtvis bero på som i mitt fall värme. Mitt kort låg på 80grader idle när mitt 260GTX låg på 41. I load tryckte den uppemot 110 innan hårfösen drog igång.

mvh[/B]

Hur märker jag det? Att kortet kommer presera sämre? Eller vad?

Permalänk
Citat:

Det händer så fort jag scrollar! Helt enkelt, när skärmen ändrar sig(inte att allt bara står still så klart) så låter det!

Har ett PowerColor.

Det är inte från högtalarna det låter då? Jag hade länge det problemet, men det var mitt moderkort som "läckte". Så när jag scrollade eller liknande och datorn skicka runt signaler så blev det små tick ljud. Jag lyckades dock klaga till mig ett nytt moderkort, fast minns inte om det hjälpte (har inget sånt nu iaf). Bäst är ju med separat kort. Att det skulle vara grafikkortet i ditt fall tror jag inte. Det kan också vara som för mig en annan gång (min vanliga tur =P ) att även bak vid den inbyggda nätverks porten kom det gnissel ljud när jag scrolla.

PS. Till alla er som upplever problem eller är missnöjda med era resultat, LÄS TRÅDEN. Har följt med här länge nu och folk skriver om liknande problem stup i kvarten, när kanske 3 andra har lyckats lösa det. (:

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur märker jag det? Att kortet kommer presera sämre? Eller vad?

Njaa, inte vad jag märkt. Men den låter som ett sandpapper mot trä ungefär när man scrollar ned.

Permalänk
Medlem

Jaha, så hur ska jag nu kunna veta vad som är fel?

Jag kan OMÖJLIGT höra exact vad det kommer från...

Vet ej hur jag ska fel söka det.

EDIT: Skumt fan detta, när jag scrollar låter det mycket, när jag skrollar genom att klicka in "hissen"(blåa scrollpinnen) och dra upp och ner låter det inte alls lika mycket...

Permalänk
Medlem
Citat:

Från grabbar på andra forum med liknande problem har de rullat ett a4 papper som ett rör och använt detta som ett stetoskop.

mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

om det nu är fel på kortet om man hör detta ljud, så har MÅNGA fel på sina kort.
du är inte den första som frågar om "hårdiskliknande ljudet".
man kan ju försöka leta efter någon ytterligare info.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Från grabbar på andra forum med liknande problem har de rullat ett a4 papper som ett rör och använt detta som ett stetoskop.

mvh

Haha fan va smart, detta ska testas omedelbart, tack för tipset!

EDIT: Mycket svårt och höra endå, jag kan endå inte höra i fall det kommer från moderkort eller grafikkortet...

Ska prova låta skiten stå av ett tag och se i fall missljuden försvinner

Permalänk
Citat:

EDIT: Skumt fan detta, när jag scrollar låter det mycket, när jag skrollar genom att klicka in "hissen"(blåa scrollpinnen) och dra upp och ner låter det inte alls lika mycket...

Jag kom på att jag faktist har sånt problem med mitt 7600gt på en annan dator. Efter ett tag så började jag höra konstant klickande i datorn, precis som en hårddisk. Och efter lite felsökande så kom jag fram till att det är fläkten på graffet som orsakar det. Sätter jag in fingret och stannar fläkten (inte för länge såklart ^^,) så slutar det. Dock gör den ju det konstant, och det beror nog mer på att fläkten är sliten, vilket är svårt och tro i ditt fall

Visa signatur