Permalänk

Har nu benchat mitt Club 3D 4870x2 med lite tråkiga resultat. I 3dmark06 (för sakens skull =P ) får jag 12700p med en Phenom @2.3GHz. Dock körde jag med ett gammalt M2N-SLi Deluxe kort som endast har PCI-E 1.0.

Har sökt runder på miljontals (nästan ) forum och kommit fram till slutsatsen att det är PCI-E bussen som flaskar. Förstod nästan det då det måste kräva enorm bandbredd när man kör med dual-gpu genom endast en slot. Ska testa på ett nyare AM2+ moderbord och se ifall det nu gör någon större skillnad. Kommer testa med samma processor i samma freq.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helmesjoe
Har nu benchat mitt Club 3D 4870x2 med lite tråkiga resultat. I 3dmark06 (för sakens skull =P ) får jag 12700p med en Phenom @2.3GHz. Dock körde jag med ett gammalt M2N-SLi Deluxe kort som endast har PCI-E 1.0.

Har sökt runder på miljontals (nästan ) forum och kommit fram till slutsatsen att det är PCI-E bussen som flaskar. Förstod nästan det då det måste kräva enorm bandbredd när man kör med dual-gpu genom endast en slot. Ska testa på ett nyare AM2+ moderbord och se ifall det nu gör någon större skillnad. Kommer testa med samma processor i samma freq.

jag har också gamla pci-e o får runt 13-14k i 3dmark06, så det stämmer nog bra.

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Medlem

Inga rykten om 4870x2 med ny kylning från någon leverantör? Tog ju minst sagt tid innan det kom 3870x2 men ny kylare.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Inga rykten om 4870x2 med ny kylning från någon leverantör? Tog ju minst sagt tid innan det kom 3870x2 men ny kylare.

Diamond skall redan ha lanserat HD4870X2 med vattenkylning som bygger på Super RV770.

Förlåt om detta redan har frågats. Har inte följt hela tråden då jag precis fått mitt HD4870X2 idag. Vilket program är det som skall användas till överklockning/fläktkontroll osv. Är det ATI Tray Tools eller ATI Tool?

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
kan det vara att din processor drar mer störm när den är högre klockad vilket inte ger tillräckligt med ström till ditt 4870x2?!
det står ju att du kör med ett corsair 520 agg... testa å byt agg och se om det är lösningen på problemet?!

om du kollar nån sida bakåt så ser du att jag redan provat med ett Zalman 850W agg som kostar 1800:- ~ så felet ligger inte där, blir att köpa nytt moderkort och testa...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bonji
är p150 tillräckligt stor innuti för kortet? är ju bara millimeter till godo i p180.

600w av bra kvalite borde räcka för x2an.

chassit ska bytas e de tänkt undrade mest över psut .. men kanske ska ta ett nytt sådant med då, någon som har tips på rymliga chassin e lite sugen på ett entec nine hundred isåfall någon som har erfarenhet av det tillsammans med 4870x2 ? har byggt i ett sådant chassi förut men tänkte inte på utrymmet direkt

tacksam för svar

Visa signatur

Raz 66

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
kan det vara att din processor drar mer störm när den är högre klockad vilket inte ger tillräckligt med ström till ditt 4870x2?!
det står ju att du kör med ett corsair 520 agg... testa å byt agg och se om det är lösningen på problemet?!

Funkar utmärkt på mitt system.

Permalänk

Någon som vet hur man gör det här "När det gäller Crysis fick vi först konstiga resultat med HD 4870 X2, runt 25 bilder per sekund i båda upplösningarna. Det visade sig att kortet inte körde 3D-frekvenserna i spelet, när vi manuellt ställde om 2D-frekvenserna till samma nivå som 3D blev det märkbar skillnad. Detta påverkade endast Crysis och kommer förmodligen att lösas med nyare drivrutiner." Från recensionen

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teddybeer
Någon som kan förklara vad som behöver göras?

Jag blir tokig på mitt kort snart!!! Fär inte till "Manuel" fläkthastighet... Kör ett PowerCollor ATI HD4870 512. Fläktljudet i sig stör mig inte men ljudet från vattenkylningn som pumpas runt kokande i kortet gör mig galen!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teddybeer
Jag blir tokig på mitt kort snart!!! Fär inte till "Manuel" fläkthastighet... Kör ett PowerCollor ATI HD4870 512. Fläktljudet i sig stör mig inte men ljudet från vattenkylningn som pumpas runt kokande i kortet gör mig galen!!!

I profilen som du redigerar så ska du bara ändra värdena på den raden där det redan finns värden. Där finns ju 2 st, 1 och 0 ( <Feature name="FanSpeedAlgorithm_0 eller 1"> ).

För mig är det nr1, eller rättare sagt core 2 som jag ställer in för att ändra hastigheten. Det jag glömde vilket gjorde att det inte funkade var att aktivera ATI Overdrive. Du högerklickar på skrivbordet, startar Catalyst Control Center och går ner till ATI Overdrive i listan till vänster. När du klickat in på den så kommer du se att allt är grått, alltså inget går att ändra. Du måste då låsa upp det genom att trycka på hänglåset som är en liten ikon där. Testa nu att göra en ny profil, ändra värdena och sen aktivera. Peace!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Avstängd

Hur högt låter 4870X2 på ett ungefär när man inte spelar?

såg en film på youtube där en testat, är det realistiskt?
http://br.youtube.com/watch?v=_MeDBUow6io

tänkte beställa nu

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Hur högt låter 4870X2 på ett ungefär när man inte spelar?

såg en film på youtube där en testat, är det realistiskt?
http://br.youtube.com/watch?v=_MeDBUow6io

tänkte beställa nu

Går inte att jämföra så. Ju högre du har ljudet i inställningarna, desto högre kommer videon att låta.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Går inte att jämföra så. Ju högre du har ljudet i inställningarna, desto högre kommer videon att låta.

Jo det sant men om man jämfört med ljudet när han pratar. självklart låter det mycket mer om han sätter micken i lådan.

men är det liksom störande, viktigt att kortet är hyffsat tyst när man inte spelar i alla fall

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Jo det sant men om man jämfört med ljudet när han pratar. självklart låter det mycket mer om han sätter micken i lådan.

men är det liksom störande, viktigt att kortet är hyffsat tyst när man inte spelar i alla fall

Skulle jämföra hur en Delta fläkt lät för några månader sen. Lät ganska högt i högtalarna när man på något sätt försökte återskapa den miljön. Men den är långt från verkligheten. När man väl får ett kort så kopplas även andra sinnen upp på något sätt. Blir att du kanske är överasskad hur tyst det är eller hatar den eller inget av dem, men sakta ger en migränliknande huvudvärk i bakhuvudet. Helt annorlunda in real life helt enkelt. Så här kommer du få en massa olika svar och synpunkter, men inget kommer komma så nära som att höra det själv liksom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helmesjoe
Har nu benchat mitt Club 3D 4870x2 med lite tråkiga resultat. I 3dmark06 (för sakens skull =P ) får jag 12700p med en Phenom @2.3GHz. Dock körde jag med ett gammalt M2N-SLi Deluxe kort som endast har PCI-E 1.0.

Har sökt runder på miljontals (nästan ) forum och kommit fram till slutsatsen att det är PCI-E bussen som flaskar. Förstod nästan det då det måste kräva enorm bandbredd när man kör med dual-gpu genom endast en slot. Ska testa på ett nyare AM2+ moderbord och se ifall det nu gör någon större skillnad. Kommer testa med samma processor i samma freq.

Det måste vara en klar besvikelse förstår jag.... Det är ju inte mkt. bättre än ett 8800GT. Blir kul att se resultat när du bytt mobo.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

20k med en PCI-E 1.1 buss, men jag har väl en turbo+ buss.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Jo det sant men om man jämfört med ljudet när han pratar. självklart låter det mycket mer om han sätter micken i lådan.

men är det liksom störande, viktigt att kortet är hyffsat tyst när man inte spelar i alla fall

Jag hade hört mardrömshistorier om fläkten och blev någolunda positivt förvånad. Den låter ungefär lika mycket som en Antec TriCool 120mm fläkt på Low om det hjälper. Kanske lite mer. Det är ju visserligen inget för den väldigt kräsna men det funkar...man blir ju inte irriterat. Jag kan ju säga att samtidigt som jag trycker in en knapp på tangentbordet nu så kan jag inte höra datorn över huvud taget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av helmesjoe
Har nu benchat mitt Club 3D 4870x2 med lite tråkiga resultat. I 3dmark06 (för sakens skull =P ) får jag 12700p med en Phenom @2.3GHz. Dock körde jag med ett gammalt M2N-SLi Deluxe kort som endast har PCI-E 1.0.

Har sökt runder på miljontals (nästan ) forum och kommit fram till slutsatsen att det är PCI-E bussen som flaskar. Förstod nästan det då det måste kräva enorm bandbredd när man kör med dual-gpu genom endast en slot. Ska testa på ett nyare AM2+ moderbord och se ifall det nu gör någon större skillnad. Kommer testa med samma processor i samma freq.

Har till viss del att göra med att du inte har PCIe 2.0 kan jag tänka mig men också att du använder Phenom. http://www.legionhardware.com/document.php?id=770&p=0

Det är helt enkelt Intels Quad Processorer som gör mest för det här kortet. Tyvärr (inte för mig men det känns lite synd att alla processorer skall flaska så förbannat).

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Som jag sa för tre minuter sen, har då 20k med en 1.1 buss så jag tvivlar på att man behöver en 2.0 buss, iaf för 3dmark.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Jag hade hört mardrömshistorier om fläkten och blev någolunda positivt förvånad. Den låter ungefär lika mycket som en Antec TriCool 120mm fläkt på Low om det hjälper.

Tack! Det hjälper absolut (har 2 stycken p180). Beställde precis och köpte även med en extra fläkt som jag tänkte sätta så den blåser på kortet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av helmesjoe
Har nu benchat mitt Club 3D 4870x2 med lite tråkiga resultat. I 3dmark06 (för sakens skull =P ) får jag 12700p med en Phenom @2.3GHz. Dock körde jag med ett gammalt M2N-SLi Deluxe kort som endast har PCI-E 1.0.

3dmark är ju inte mycket och bry sig om. testa vad du får i spel istället och då de lägsta fpsen, det är dessa som är viktiga att du får upp. vad jag känner till så påverkar processorn en hel del och 3dmark tycker bättre om intel än amd. möjligen har du också tlb buggen enablad?
du kommer med all sannolikhet kunna köra de flesta spelen mycket bra. möjligen kan spel som crysis bli lite lidande på en segare buss, har läst att ett problem som just gör att crysis har svår och dra nytta av vissa grafikkort är att det skickar så många kommandon till kortet. de flesta spel packar ihop data i större klumpar och skickar färre kommando till grafikkorten.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

raz jag har en antec ninehundred och är mäkta nöjd. Det är både svalt ,snyggt och ganska mycket utrymme efter att du har lagt in kortet.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sadin
raz jag har en antec ninehundred och är mäkta nöjd. Det är både svalt ,snyggt och ganska mycket utrymme efter att du har lagt in kortet.

kanon tackar för svaret

Visa signatur

Raz 66

Permalänk

Du kommer inte att ångra dig , andas kvalite när man öppnar kartongen ehhehe.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Tack! Det hjälper absolut (har 2 stycken p180). Beställde precis och köpte även med en extra fläkt som jag tänkte sätta så den blåser på kortet.

Som sagt kortet är ju relativt högljutt men inte särskilt störande. Men min fläkt är just nu fast på 40% av någon anledning så den låter mer än vad de brukar göra. Just nu (datorn har dock iofs precis startat) ligger kärnorna på 56/42 grader. Kortet låter sjukt mycket när man kör 3d-applikationer dock, så du får köra med headset när du skall spela.

Förhoppningsvis kommer det lite after-market coolers till HD4870X2 nu när det har blivit ett så populärt kort. Var ju inte samma marknad för HD3870X2.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

Oscar sätt kortet på 38% då låter den mycket mindre. Du behöver inte ha den på 40 %. Min ligger på 38% och tempen är inte högre än 75c i full load.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
20k med en PCI-E 1.1 buss, men jag har väl en turbo+ buss.

jo men du har Q6600, jämnför gpu points ska du se att dem ligger nära varandra.

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Medlem

Nån mer än jag som har strul i crysis med detta 4870x2 kortet? min skärm flimrar och datorn låser sig rätt ofta när jag lirar crysis å så blir det ett sprakande ljud i högtalarna :/ har inte samma problem med andra spel eller jo det har hänt att wow låste sig nån gång! nån som vet vad det är för problem? (det flimrar i andra spel med)

Kör med vista ultimate 64bit
CCC version som vad på skivan man fick med kortet.. har testat den senaste driver version med men det e samma sak där med så jag testa lägga in den här från skivan märker också att mitt grafikkort är kallare med den drivern från skivan så jag håller mig till den tills det släppts nån ny driver.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sadin
Oscar sätt kortet på 38% då låter den mycket mindre. Du behöver inte ha den på 40 %. Min ligger på 38% och tempen är inte högre än 75c i full load.

Okej skall testa det. Rivatuner 2.10 har ju släppts nu och stöder 4870X2 vilket är riktigt gött. Får mixtra lite med fläkten. Är det någon som upplever samma problem som jag...att fläktarna har fastnat vid en viss hastighet trots att den är på auto? Iofs så har jag inte startat om datorn sedan kortet sattes in i burken och det skulle kunna vara en bugg i samband med att man tabbar ur 3d-applikationer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WiggAn3
Nån mer än jag som har strul i crysis med detta 4870x2 kortet? min skärm flimmrar och datorn låser sig rätt ofta när jag lirar crysis å så blir det ett sprakande ljud i högtalarna :/ har inte samma problem med andra spel eller jo det har hänt att wow låste sig nån gång men inget flimmer det är bara i crysis! nån som vet vad det är för problem?

Kör med vista ultimate 64bit
CCC version som vad på skivan man fick med kortet.. har testat den senaste driver version med men det e samma sak där med så jag testa lägga in den här från skivan märker också att mitt grafikkort är kallare med den drivern från skivan så jag håller mig till den tills det släppts nån ny driver.

Det är många som har problem med Crysis och för de flesta är det den nyaste drivrutinen som spökar. Vänta till Catalyst 8.9 kommer ut så kan jag tänka mig att det blir en förbättring.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är många som har problem med Crysis och för de flesta är det den nyaste drivrutinen som spökar. Vänta till Catalyst 8.9 kommer ut så kan jag tänka mig att det blir en förbättring.

Får hoppas på det annars vet jag inte vad ja ska ta mig till vill ju kunna lira utan att det håller på å strula :/
Du vet inte när det kan tänkas komma?

Permalänk

Tror det har med ljudet att göra, Crytek har alltid haft problem med ljudet i sina engines.

Vad har du för ljudkort?

Har du uppdaterat spelet till 1.2 ?

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sadin
Tror det har med ljudet att göra, Crytek har alltid haft problem med ljudet i sina engines.

Vad har du för ljudkort?

Har du uppdaterat spelet till 1.2 ?

hmm nae tror inte detta e problemet körde nyss Age of conan o samma skit inträffade!