Bredband lägger av vid telefonsamtal mm.

Permalänk

Bredband lägger av vid telefonsamtal mm.

Tjabba!

1. Har ett problem med bredbandet på min dator.
Varje gång det ringer och man svarar, eller lägger på luren efter ett samtal, så lägger internetuppkopplingen av. Den startar upp igen efter någon minut.
Fått förslaget att bredbandet inte är kopplat till 1:a-jacket, men det är det så vitt jag vet.

2. Jag har även fått störningar ungefär var 5:e minut som inte beror på telefonsamtal, en kompis gav förslaget att det har att göra med förnyelse av IP-adress. Förslag?

Dessa två problem har gjort det till en omöjlighet att spela online eller använda skype en längre tid. Jag skulle vara mycket tacksam för förslag på lösningar.

Ha det bra!
MVH Tobbe

Visa signatur

Q6600 | 4GB | 9600GT

Permalänk

Det är för att du inte Routern i första telejacket!
Det bästa är att pröva olika jag hade samma problem ett tag tills jag hittade det på övervåningen:p
Lite surt så det var ju bara och dra en kabbel ner igen och sen up till mitt rum:D
Men eftersom vi har en familjedator så var jag tvungen!

Permalänk
Medlem

det ska sitta i första jacket, men har för mig att det även bör vara kopplat rätt i första jacket.

alltså typ

kan möjligen orsaka sånna där problem om vidarekopplingen till andra jacket är lagt på samma skruvar som inkommande, är väll värt att kolla i alla fall

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Tack för svaren, tror att nr.2 skulle kunna vara lösningen. Har kollat på förstajacket och det såg ut precis så som du inte ville ha det;P

Visa signatur

Q6600 | 4GB | 9600GT

Permalänk
Medlem

ska finnas bättre bild på det, men hittar den inte.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Att kolla om det e första jacket?? tag en glasspinne eller nått ej ledande matreal.... kör då in det i det avlånga spåret på det jack du tror e första jacket ..då skall ALLA telefoner vara döda... får du ton ändå i andra telefoner e det felkopplat.... kanske e det pararellkopplat på vinden eller i källaren eller så.... har hänt ofta i framförallt i gammla hus

Permalänk

I vårt hus finns det tre tele-linor dragna från teleboxen utanför till huset, vilket resulterar i att vi har tre "första jack". Därför kan vi bara använda några av dem utan att döda internetanslutningen.

Visa signatur

CCNA

Permalänk
Medlem

Ja det finns två anledningar till att dina problem som tidigare skrivits.

Modemet sitter inte i första jack, eller så sitter det i första jacket men jacket är paralellkopplat med ett eller flera jack.

Måste vara kopplat som Jens beskrivit annars är risken stor att man får de problemen du upplever.

Permalänk

Hej allihopa!
Tack för alla svar!
Om jag fattat allt rätt:

1:a-jack: underifrån inkommande tele, över till nästa jack.
2:a-jack: underifrån från 1:a-jack, under till nästa jack.

osv. med resten av jacken, bara kopplat på undersidan.

Tänkte posta bild men vet inte hur man gör...

Bra att veta att parallellkoppling också ger problem.

MVH Tobbe

Visa signatur

Q6600 | 4GB | 9600GT