Installerade 2GB extra minne - blåskärm hela tiden.

Permalänk
Medlem

Installerade 2GB extra minne - blåskärm hela tiden.

Har fått stora problem med datorn nu och hoppas att det finns någon här som kan hjälpa mig!

Jag köpte nyligen 2GB extra minne, så har totalt 4GB nu. Problemet är att efter jag installerade minnet har datorn börjat krascha. Går kanske 5-10 minuter mellan varje krasch. Det kommer upp en blåskärm väldigt hastigt innan datorn stängs av och klagar på att det inte finns tillräckligt med fysiskt minne.

Någon som känner igen detta problemet?

Minnet: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBTWXD28...

Jag har redan 2GB av dessa installerat och har aldrig haft problem innan men det är först nu när jag installerade ytterliggare 2GB av det minnet som blåskärmen kommer hela tiden.

Min dator:
Windows XP
Asus P5K SE
Corsair XMS2-6400 DDR2 PC2-6400 800MHz (totalt 4GB nu.)
Leadtek Winfast 8800GTS 640MB

Tacksam för svar!

//Mattias

Permalänk
Medlem

Det tyder på att något utav dina nya minnen inte fungerar som dom ska, testkör minnena med memtest.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Du kan också testa köra minnena i single channel

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Har du kollat så minnena har rätt spänning? 1.9V enligt tillverkarens datablad.

Permalänk
Medlem

Det brukar sällan vara en bra ide att köra med fyra minnen.( I alla fall på en del kort. ) Räkna med en hel del laborerande i bios med volt, frekvens och timing innan det funkar, om det gör det ?
Kör minst en loop memtest mellan varje ändring.
http://www.ultimatebootcd.com/
Går det inte att få att funka så sälj dina minnen och köp 2x2GB.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Men som det sades tidigare, testa att köra dom nya stickorna 1 och 1 i memtest så får du snabbt reda på om det är fel på dom eller inte, funkar det utmärkt, då vet du att det sitter i ditt mobo.

Hoppas verkligen att du inte ska behöva skicka tillbaka dom till db.com, jag returnerade en uppsättning minnen dit och det har gått 9 veckor nu och dom har fortfarande inte undersökt dom. Starkt jobbat

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Det tyder på att något utav dina nya minnen inte fungerar som dom ska, testkör minnena med memtest.

Har provat köra minnena och båda fungerar felfritt. Antar att det är strul med moderkortet då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ldarax
Har du kollat så minnena har rätt spänning? 1.9V enligt tillverkarens datablad.

Ligger på 1.8V, samma som de 2 gamla stickorna. Något problem här kanske?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Du kan också testa köra minnena i single channel

Hur ändrar jag detta? Blir det någon skillnad i prestandan jämfört med dual-channel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savi
Hur ändrar jag detta? Blir det någon skillnad i prestandan jämfört med dual-channel?

Du kör med en eller två stickor i samma kanal, dvs antingen till vänster eller till höger, inte en på plats 1 och en på plats 3 (dual channel)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Köpte just de där minnena till ett bygge förra veckan, ett av dem var trasigt. Skall nog köpa 2x2GB istället av något annat fabrikat.

Visa signatur

AMD 4850e - 2x2GB Corsair XMS2 5-5-5-18 - Gigabyte GA-MA78G-DS3H - Grafikkort sökes.. idéer?

Permalänk
Medlem

Tror jag skickar tillbaka minnet. Får inte ordning på detta alls :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarasus
Du kör med en eller två stickor i samma kanal, dvs antingen till vänster eller till höger, inte en på plats 1 och en på plats 3 (dual channel)

Har 4x1GB stickor så de går ju inte då.

Permalänk

funkar det om du väljer en lägre bussfrekvens för minnet?

Permalänk

Får jag fråga varför du ska ha 4 gb till XP? Vad jag kommer ihåg så får du inte ens ut all effekt i XP.. Testa å sätt in vista i burken ist om din hårdvara pallar det.. om det nu inte var nå strul med minnena i testet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mighty Mario
Får jag fråga varför du ska ha 4 gb till XP? Vad jag kommer ihåg så får du inte ens ut all effekt i XP..

Någon som vet mer om detta?

Permalänk
Medlem

Windows XP Pro and Home both are designed to support up to 4 gb of RAM.
"All processes (e.g. application executables) running under 32 bit
Windows gets virtual memory addresses (a Virtual Address Space) going
from 0 to 4,294,967,295 (2*32-1 = 4 GB), no matter how much RAM is
actually installed on the computer." The 64-bit edition of WinXP can handle something like 128GB of RAM. The amount of usable RAM is dependent on the hardware devices you have in your system.

32 bit OS (like WinXP) are capable of addressing all 4 GBs of RAM, however, some is set aside for hardware devices (PCI-E, PCI, etc.) which is why you will see Windows reporting something less than 4GBs.

Usually you will see somewhere between 2.75GB and 3.5GB available.

Putting is 4 sticks will keep your system operating in dual channel mode, where as 3 x 1GB will not. So, put in the 4 x 1GB and enjoy

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Hmm det kanske är därför som det krånglar om nu minnet från grafikkortet inkluderas i dessa 4GB max.

Aja, har provat allt möjligt nu men inget verkar funka.

Tack för svaren iaf!