Fujitsu Siemens Scaleo Home Server 1900

Permalänk
Melding Plague

Fujitsu Siemens Scaleo Home Server 1900

Windows Home Server är Microsofts försök att ta servern ut från serverhallen och in i hemmen. Vi har testat Fujitsu Siemens Scaleo 1900 1TB, en server med 1 TB lagringsutrymme och massor av intressanta funktioner.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Det är en scaleo. Ärendet avslutat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Det är en scaleo. Ärendet avslutat.

Diarienummer 8700/7 sektion 8 är återöppnat...men om vi skall försöka vara lite seriösa nu kanske?

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Såg testet på denna på NH för ett tag sedan, vart riktig intresserad redan då.

Det blev inte bättre nu kan jag säga.. Men för att det ska bli ett köp skulle jag vilja veta om den kan agera "dhcp server", är inte så sugen att först ha pfsense datorn igång plus denna burk.

Någon som vet om det går att stoppa i ett extra nätverks kort och få den att agera "router"?

Visa signatur

| AMD R9 5950X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Nvidia 5080 FE | 32GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Stämmer det att den, som det står i artikeln, fungerar till Vista x64 nu? Var mycket surr om detta för några månader sedan.

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk

Åhå, trevligt!

Dock saknade jag ett stycke HP MediaSmart EX470 i testet, vore högintressant om ni bänkat dessa mot varandra. Den är dessutom avsevärt mycket billigare vilket helt klart ligger på plussidan.

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Hedersmedlem

Bra skrivet! Själv gillar jag att bygga eget så blir ingen färdig lösning för min del.
I övrigt måste jag påstå att de kunde gjort den större men i stället helt tyst. en server ska ju bara stå och nöta. låter den för mycket stör den. Vet ju hur xbox 360 låter.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Skulle vilja veta om man kan ha den som domän kontrollant och då ha att användarna i hemmet loggar in mot den och har alla sina filer på servern från start. Det skulle vara det optimala för mig då vi inte har datorerna igång 24/7.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

jag hade velat se en recension på Drobo med nätverksdel :\

Permalänk

Mycket trevlig artikel, och då jag haft nöjet att köra Home Server sedan den kom ut kan jag kasta ljus över vissa av frågorna som ställts. Att köra Home Server utan att konfa om det går ju inte för sig

Pertan - Windows Home Server som operativsystem är en riktigt trevlig produkt precis som SweClockers konstaterat. Dock är den standardkonfigurerad för att vara enkel att få igång som klient på ett nätverk, dvs som standard letar den efter en DHCP-server i form av exvis en Router som redan är uppe och rullar. Då Home Server bygger på Small Business-versionen av Windows 2003 Server kan man givetvis köra den som DHCP, men tjänsten är default avstängd och får startas upp och konfas en smula. Man kan också köra Home Server som Router vilket kräver att man stänger av ICS (Windows Firewall/Internet Connection Sharing) och startar upp tjänsten Routing and Remote Access istället som även den är avstängd som standard. Som pricken över i'et startar man med fördel även upp DNS- och WINS-tjänsterna och har då i ett slag ersatt sin router.

Torach - Även om Home Server bygger på Small Business så har Microsoft vänt upp och ned på konceptet. Small Business-versionen måste vara domänkontrollant och saknar möjligheten att vara s.k Member Server i en domän, men en Home Server kan inte agera domänkontrollant, i vart fall inte utan nåt hack. Har man XP Home eller Vista Basic/Premium kan dessa hur som helst inte gå med i en domän.. Detta förenklade upplägg kräver nästan att man har samma kontonamn och lösenord på alla datorerna i nätverket för att allt skall flyta smidigt, iofs inget jag sett som något stort problem i en hemmamiljö.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk

Utmärkt inlägg, dbmannen!

Vad sägs att fira det med en liten kampanj på HP's MediaSmart i 500GB-version, vilken just nu genomgår en stenhård prisfight på Prisjakt? Datorbutikens pris idag var ju inte att leka med...hur kan det vara så? Det känns inte som DB-style att ligga så långt över konkurrenterna prismässigt.

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Medlem

Varför inte bygga ihop en mycket billigare dator själv att använda som server på liknande sätt? Med 1TB lagringsutrymme bör ett eget bygge absolut inte behöva gå på mer än 3000kr ju.

Permalänk

Vill man köra WHS så kostar licensen en del också (styvt 1200kr). Billigare än Scaleon går att få, men om det är möjligt att spöa HP's MediaSmart prismässigt är tveksamt. Teoretiskt sett är det såklart möjligt, men värderar man unika komponenter såsom chassiet med hårddiskvaggorna så är det banne mig tveksamt.

Visst kan vi blanda in Linux-konfigurationer och annat mög i denna diskussion också men då glider vi plötsligt väldigt långt bort från den kundgrupp som dessa burkar riktar sig till.

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Medlem

Man kan få följande för samma pris:

Permalänk

Du glömde licensen?

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk

Freddesix - Jag får kolla upp Mediasmart-maskinen på måndag, känns som att vi får se över våra kanaler om vi skall vara med och leka..

tSp - Vi hade en kanonfint specificerad maskin under eget varumärke tidigare men den sålde för dåligt så den åkte ut nyligen. Vi var nog för tidigt ute..

Freddesix - HP som de andra är specad med 512Mb minne. Jag kan tycka detta är i minsta laget. Processorn behöver inte vara speciellt rapp, men 512Mb minne..
Den maskin vi tyvärr kastat ut byggde på detta chassi: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CMITOWER9... som är standardkonfat med 4st SATA-vaggor i fronten. Vi valde till detta ett moderkort med 6 SATA-portar på och satte 2st 500Gb-diskar i maskinen vilket lämnade de 4 i fronten tillgängliga för expansion. Vill minnas vi nöjde oss med 1Gb RAM och en modest propp, men om intresse finns nu kan vi säkert återuppliva den.

rzr1911 - 2 proppar? 2Gb RAM? Det du byggt är ett prestandamonster i förhållande till HPn. Du skall väl inte spela på servern va?
Edit: rzr1911 bytt screenshot.. En propp kvar.

Tillägg: 1200:- för ett kompetent Server-OS som Home Server är riktigt billigt i mitt personliga tycke, som vilken enkel klient som helst.

Visa signatur

Permalänk

db-mannen:

Ja, pris på över 5000kr när konkurrenterna kilar stadigt med runt 1100kr lägre pris funkar inte och rimmar illa med Datorbutikens policy. Kan jag förvänta mig ett härligt ras @ prisjakt på måndag tro? Ta täten före ClickOK så blir det hallonsaft.

Burken ni tidigare sålt har jag missat helt, testa att bundla den med WHS och marknadsför den som ett saftigare alternativ till HP och Fujitsus varianter. Chassiet var riktigt ballt, undrar som bäst om man kan trycka i fler uttag för vaggor? Tycker mig ha sett dem säljas separat tidigare. Vad kostade er nu nerlagda konfiguration? Kan ni återuppliva den och hålla er prismässigt i fas med Scaleon är den säkert konkurrenskraftig - kanske är svårt med ett så dyrt chassi? Hur som helst är WHS här för att stanna.

Angående minnet i HPn så går det att för små pengar (typ 300kr) byta till en 2GB-sticka, men i sedvanlig ordning lämnar vi ett frågetecken för garantin efter ett sådant ingrepp. Det går även att byta propp för den som saknar pulver. Antar att motsvarande operationer är möjliga att genomföra i Scaleon.

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rzr1911
Man kan få följande för samma pris:
http://bayimg.com/image/gakhdaabo.jpg

Kanske värt att tillägga att WHS inte primärt riktar sig emot Sweclockers krets av datorbyggare. Det har alltid varit billigare och bättre att bygga egen dator för de som kan välja och hantera hårdvaran. Och de flesta som i sin tur kan detta väljer troligen att installera något annat OS än WHS-operativ.

WHS riktar sig ju mot kreti och pleti som vill ha de enkelt och begripligt utan för många finesser, och det är nog en avsevärt större potentiell kundkrets än de som bygger själv.

En fundering jag har i allmänhet med diverse NAS eller "semi-serverlösningar": Hur skyddas dessa mjukvarumässigt? Det kan skickas och tankas hit och dit, de kan agera webservrar och det ena och det tredje. Själv köpte jag för länge sedan en liten d-link 323 som man bara pluggar rätt in i routern och sedan når från var helst man vill. Jag har dock pensionerat denna sedan ett tag tillbaka för att jag inte förstår hur den skyddas... OK - den sitter bakom en hårdvarubrandvägg i routern, men sen då? Inte nöjer jag mig med att skydda min vanliga dator med en router. In och utgående trafik vill man ju ha koll på med en mjukvarubrandvägg.

Vad gäller i detta fall för NAS i allmänhet (t.ex d-link 323 eller Netgear readyNAS)? Finns det mjukvarubrandväggar som går att ha någorlunda kontroll över eller är man som användare helt ovetande om ifall ens filer ligger vidöppna för dem som vill? Hur sköts detta på WHS? WHS är väl en nedbantad Server 2003 så det borde gå att installera vilken serverbrandvägg man än behagar eller..?

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk

Freddesix - HPn får vi som sagt vänta med tills på måndag.. Vår burk var konfad med WHS och mycket riktigt pinpointad som en högre specad variant. Frågan är vad en privatkonsument vill lägga på en hemmaserver.. För byggare som SweClockare är det en annan sak - många (precis som jag ) har drivor med hårdvara liggandes och kan skruva ihopa detta, komplettera med ett ballt chassi och WHS och få det att rulla snyggt och bra för ett par tusenlappar.. För de som vill köpa färdig kvarstår frågan - vad får en högre specad Homeserver kosta, och ännu viktigare - finns behovet av en sådan?

flopalot - WHS är en tweakad version av windows 2003 Server Small Business Edition. De flesta mer avancerade tjänsterna som DHCP, DNS, WINS och Routing and Remote Access finns där men är avstängda och ersatta med enklare varianter för "hemmabruk", som ICS. För avancerade användare/datorbyggare som kan sina saker är det en enkel match att tweaka upp WHS till en fullvärdig server, nära "Business grade", detta bortsett från att man inte kan skapa någon domän. Brandväggen i Routing and Remote Access på WHS är densamma som i de "riktiga" serveroperativen, och ger dig som kan hantera den full kontroll. Jag kan inte se några hinder för att installera någon annan brandvägg, men ser ej heller behovet då den inbyggda funkar utmärkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Windows på en server rofl, jaja vill man ha det osäkraste operativ systemet i världshistorien på en server burk får man skylla sig själv..

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Intressant. Inte för att jag är intresserad, men intressant utveckling.

En sak jag undrar över är:
"Vi valde till exempel att ta en säkerhetskopia av alla våra maskiner under natten mellan midnatt och klockan 6 på morgonen. "
Hur gör den det? Kör den någon form av Wake on Lan, och Windows Home Server Console ligger och kör i bakgrunden så servern kan göra vad den skall?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Small Business-versionen måste vara domänkontrollant och saknar möjligheten att vara s.k Member Server i en domän, men en Home Server kan inte agera domänkontrollant, i vart fall inte utan nåt hack. Har man XP Home eller Vista Basic/Premium kan dessa hur som helst inte gå med i en domän.. Detta förenklade upplägg kräver nästan att man har samma kontonamn och lösenord på alla datorerna i nätverket för att allt skall flyta smidigt, iofs inget jag sett som något stort problem i en hemmamiljö.

Är det inte dags för Microsoft att vakna upp och inse att det här konceptet är föråldrat? Det finns säkert många användare som känner sig mer hemma, eller kanske föredrar, Windows så varför ska inte de kunna få en komplett, kompetent operativsystem utan stympning? Jag trodde faktiskt att Microsoft skulle visa lite mer generositet gentemot hemmaanvändarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Windows på en server rofl, jaja vill man ha det osäkraste operativ systemet i världshistorien på en server burk får man skylla sig själv..

Vilka extrema fördommar du har.
OnT: Fin recension!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Rushdie - Man kan per klient konfa om servern skall väcka sovande maskiner för att ta backup eller ej, så svaret är ja.

KimTjik - Man kan misstänka att Microsoft förmodligen strypt hemmaversionerna på lämpligt sätt för att inte företag skall använda dessa istället för operativ för 5-6 gånger mer pengar, en fullt begriplig strategi. På serversidan får man ju förstå att Microsoft inte vill att företag skall köra de billigare hemmaversionerna, men utan dessas existens (företagare och dyrare serveroperativ) hade det inte funnits en hemmaanpassad version av den kaliber som WHS utgör. I botten är de ju alla samma operativ med olika markander i sikte. Vista Ultimate på klientsidan är dock "allt" från båda världarna, mitt förstahandsval både på jobbet och hemma då den både kan vara medlem i en domän och klient till en WHS.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Visst förstår jag strategin datorbutiken.com, och det är just därför jag skrev "föråldrad", för det är samma gamla strategi som de alltid haft. För ett företag som generar så ofantligt mycket kapital borde det finnas marginal att acceptera att marknaden nu ser annorlunda ut. För Microsoft skulle förlusten av att småföretag körde hemmaversionen istället för SMB versionen vara relativt obetydlig. Kanske de t o m vunnit över några pirater (även i Europa finns det fullt av servrar med illegal Microsoft mjukvara)?

Än om det är mitt jobb, så har jag ju å andra sidan inget egenintresse av att Microsoft vinner andelar bland hemmaservrarna, snarare tvärtom.

Permalänk

Lite konstruktiv kritik ang. artikeln:

"Fujitsu Siemes Scaleo Home Server 1900 är större och otympligare än till exempel HP Mediasmart Server men kostar å andra sidan lite mindre."

Det köper jag inte, nog för att EX475 kan ha använts som benchmark här med sin 1TB men jämför man med EX470 som torde vara var mans val (såvitt man inte tycker 700kr för en 500GB-disk är okej) så är HPn avsevärt billigare. Kan dock tänka mig att så inte var fallet när ovan citerad text skrevs, med tanke på hur HPs burkar rasat i pris på senare tid.

På sidan 2 uppges att Scaleon är utrustad med gigabit-närverk, vilket jag inte tror stämmer. Närvärk låter inte alls trevligt och jag tror att tanken är att det ska stå nätverk.

"På baksidan finns en nätverkskontakt (Gigabit-närverk), två stycken USB 2.0-portar och 2 stycken eSATA-portar."

Än en gång, lysande initiativ och extra plus i kanten för att ni så väl gick igenom marknaden för add-ins. Minus blir det för att ni inte hade någon EX470 eller EX475 att jämföra med - då hade testet varit fulländat.

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Medlem

Hmm. Jag har nog läst lite slarvigt... Orkar någon hjälpa mig så jag slipper leta?

Är det 1TB totalimente eller kan man slamma i 4 x 1 TB om man vill?

1 TB totalt skulle ju vara lite fjuttijgt minst sagt. Men återigen, förvisso inte för Lasse 58 år som vill spara digitalfoto på barnbarnen.

Visa signatur

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flopalot
Hmm. Jag har nog läst lite slarvigt... Orkar någon hjälpa mig så jag slipper leta?

Är det 1TB totalimente eller kan man slamma i 4 x 1 TB om man vill?

1 TB totalt skulle ju vara lite fjuttijgt minst sagt. Men återigen, förvisso inte för Lasse 58 år som vill spara digitalfoto på barnbarnen.

Tycker det framgår rätt tydligt hur det ligger till
Servern dom testat har 1TB hårddiskutrymme vid leverans och det är fördelat på två 500GB-diskar som går att se på sida två. Det finns dock plats för fyra diskar totalt så man kan då stoppa in två till efter man köpt den.
Detta står på sida två:

Citat:

Hårddisk: 2 x 500 GB Seagate Barracuda 7200. Totalt kan 4 stycken hårddiskar installeras internt

Den totala maxstorleken lär bara begränsas av hur stora hårddiskar du kan få tag på och då fyra stycken sådana. Sen kan man ju även ansluta eSATA- och USB hårddiskar om dom fyra interna inte räcker till.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Första FSC produkten som jag sett som verkar vara någorlunda genomtänkt och köpvärd, imponerande av dom.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Första FSC produkten som jag sett som verkar vara någorlunda genomtänkt och köpvärd, imponerande av dom.

Håller med!

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64