Apple och Microsoft i reklamkrig

Permalänk
Medlem

i am a festis

Permalänk
Medlem

tycker det var ganska dåliga reklamer, säger inte så mycket om microsoft egentligen...

varför windows? om du överklocka och leka massa i datorn, leka med att modifiera os:et.
varför osx? om du vill ha det som funkar direkt, utan att behöva modifiera ngt...

Tror många går över till Mac då de flesta tycker det är enklast att köpa en dator som funkar direkt och inte en dator med massa extra program som följer med från datortillverkaren + massa klistermärken å skit...

Visa signatur

Apple: iMac 27" OSX 10.7 (summer 2011), ext.HDD 1TB+2TB, iPad 2 16GB och iPhone 4S 16GB.

Permalänk
Medlem

argumentationen går
-man kan inte spela
-man kan inte uppgradera
men varför ska man uppgradera sitt grafikkort om man inte spelar? visst PS utnyttjar grafikkortet men det är ju inte direkt livsnödviktigt om du har en macbook pro att uppgradera grafikkort efter två år.

back on topic

Citat:

Kanske måste MS komma med produkter som väcker ett ha-begär för att folk ska ändra sin attityd. Detta gäller väl främst mjukvarudelen, och jag hoppas innerligen att Windows 7 kan bli en sådan produkt.

PRECIS! Fast jag tycker hårdvarumässigt också! Reklamfilmen kändes mer som: "Ja, majoriteten av världen har PC så är det med det!"(.... inte någon nyhet direkt)
Det är liksom ingen "grej" att köpa PC idag. Alla gör det. Däremot om någon nära dig köper en mac är det lite: "Men komigen, har du fallit för hypen också?" Det är lite mer än bara ett datorköp på något sätt.
Personligen tycker jag att MS borde försöka att utveckla en egen "hipp" dator. Men då skulle de få tänka om, tänka rätt, tänka utanför ramarna och sedan tänka om igen. (För att kunna lyckas.) Vilket skulle kräva... gud/arna vet vad. Men då skulle skutan kunna segla istället för att gå för motor. De har ekonomin men de har helt klart inte modet eller förståndet för ett sådant projekt just nu.

Summa sumarum: helt fantasilös reklamfilm utan någon inverkan på mig!

http://www.youtube.com/watch?v=0-22EpQOm8c&feature=related
<-- där kan vi snacka informativ reklamfilm som fick med relevanta saker på ett kul sätt.

Visa signatur

"Jag har funnit det"

Permalänk
Medlem

Mac-reklamerna är roliga, speglar sanningen men de speglar långt ifrån HELA sanningen. Känns som Mac är flera gånger bättre än en PC så de lyckas ju med sin kampanj i alla fall.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Min kompis köpte en bärbar-mac för ca 12.000kr
Han kan göra massor med saker med webbkameran och surfa och starta ps, och inte spela Battlefield 2 men den är mycket fin blank och vit.

Pappa köpte en bärbar-"pc" för 6000kr.
Han kan göra samma saker som macen och han kan spela de flesta spelen ^-^

Jag köpte min bärbara-dator för 17.000kr för 2.5år sen.
Jag kan göra mer saker än macen och jag kan spela de flesta spelen. ^-^

En annan arbetskollega sa något väldigt bra.
"alla designers har mac" - apple gamla slogan "think different"?

De är som att köpa leksaker åt ett barn, en skallra som exempel
mac - den är blank, fin , super hot designad, den är mycket dyr men den låter inget
pc - den är fin, den låter och är billig.

Förut så gillade jag mac för jag arbetade på en eMac.

Kort och gott, man köper mac om man inte har någon susning om datorer och dess hårdvara, och man kanske är lite "slow".

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

Dom nya reklamerna från Microsoft var mycket bra. Tycker det känns som Apple-reklamen är lite förnedrande nu

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

efter att ha sett dom tre reklamfilmerna så tycker jag att mac hade bästa, iaf, klara budskap..
blev lite sugen på en mac nu, speciellt om man kunde ha windows os ^^

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Hur kan du se det?

bara att läsa http://macworld.idg.se/2.1038/1.180784 men sanningen var väll att det var bilderna som var gjorde på en mac, men ligger ju tydligen inte allt för avlägset att det skulle vara en mac som filmerna är gjorda på.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Det här är ju löjligt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Det här är ju löjligt..

helt korrekt

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Det är detta som möjligen är denna ända MS "vinner" på jämfört med Appel . winows är för alla och används alla. Appel produkter riktar sig långt ifrån till samma bredd av människor men är också det som gör Appel till ett mycket coolare och finare företag.

Permalänk
Medlem

Måste säga jag gillar mac reklamen mer trots:"I am a pc"

Permalänk
Medlem

Den här är ändå ett klockrent svar på mac reklamerna

http://www.youtube.com/watch?v=JixbzFjv_cU

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Mac reklamerna är dom mest omogna reklamerna jag någonsin har sett, så jävla barnsliga.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv

Slutsatsen som man kan dra från MAC-reklamen: En mac är bra för lata människor som inte kan så mycket om datorer, och inte gör mycket med sina datorer förutom att chatta med kompisar. Och då är det också väldigt mycket begränsningar i systemet. Men den stora massan stämmer bra in på dessa krav. Usch, det känns så hemskt pk ch mainstream med allt vad iCrap är och itunes.

Permalänk
Medlem

När man jämför reklamerna framstår MS som snälla och Mac som omogna klankare.
Argumenten mellan dom vet ni redan, nuff said.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Slutsatsen som man kan dra från MAC-reklamen: En mac är bra för lata människor som inte kan så mycket om datorer, och inte gör mycket med sina datorer förutom att chatta med kompisar. Och då är det också väldigt mycket begränsningar i systemet. Men den stora massan stämmer bra in på dessa krav. Usch, det känns så hemskt pk ch mainstream med allt vad iCrap är och itunes.

Börja jobba med unixsystem och du kommer inse att det är windowsmaskiner du inte kan göra något med.
Jag driftar unixsystem på jobbet och är tyvärr tvingad att arbeta på en windowsdator för det mesta. Men man är så grymt begränsad. Inget X11 vid datorn så man är tvingad att installera x-window-server på servern om man är i behov av detta. Och det är man om man tex vill installera F-Secure Policy Manager.

Du saknar alla tools som ssh, traceroute och bash om du sitter vid windows. Så i den riktiga världen. Där du behöver ett genomtänkt system för att kunna utföra arbete. Då är windows sämst.

Detta är varför jag sitter vid Mac OS X. Jag har ett fungerade skrivbordsystem där apple har fixat alla drivare för mig osv. så jag kan fokusera mitt arbete på servrarna jag driftar. Du har alla unixapps, du har x11 och du har en lokal unix-miljö.

Du säger att en mac är för folk som inte kan något om datorer. Jämför rent procentuellt folk som sitter vid windows och folk som sitter med os x. Det är extremt många mer windowsdatorer och därför kommer du också upptäcka att det är en högre procent duktig människor vid macar. Dessa har nämligen gjort ett aktivt val att byta dator. Till skillnad från den stora majoriteten som tror att windows är inbyggt i skärmen.

Det är klart mer mainstream att köra windows än os x.
OS X har ca 6% av marknaden, Windows XP har kanske 80%.

Permalänk
Medlem

Hehe, tyckte det var lite kul att PCs svarfilm inehöll udda karaktärer... hade väntat mig lite hippa folk som skulle göra bra reklam för PC... istället drar de in ngn lam bonde som säger att han gör energi av skit... eller en austronaut... supergeek - rocket scientist... haha

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

~4 tryck spolade igenom filmerna utan ljud. SÅ intresserad var jag.. borde ni med vara.

Som att diskutera Icas film reklam.

Permalänk
Medlem

Vem kunde ana.
Microsofts reklamer är gjorda på en mac.

http://www.appleinsider.com/articles/08/09/19/microsofts_im_a...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Du saknar alla tools som ssh, traceroute och bash om du sitter vid windows. Så i den riktiga världen. Där du behöver ett genomtänkt system för att kunna utföra arbete. Då är windows sämst.

Jag har ett flertal ssh och telnet liknande program på mobilen tom.
Traceroute, hört talas om tracert?
Bash, Cygwin?

Gah jag kan göra allt de där på min ps3a

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Vem kunde ana.
Microsofts reklamer är gjorda på en mac.

http://www.appleinsider.com/articles/08/09/19/microsofts_im_a...

Ja! och allt på internet är sant =O
Aldrig har någon person ljugit på internet för att smutskasta någon =O

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Vem kunde ana.
Microsofts reklamer är gjorda på en mac.

http://www.appleinsider.com/articles/08/09/19/microsofts_im_a...

läst mitt inlägg från första sidan? hehehe

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

PC speglar ju inte vilket operativ du kör även om Mac vill få det att se ut så. Men då undrar jag varför? Kör inte Mac samma eller väldigt lik hårdvara som PC? Vilket i så fall betyder att Mac är ganska schizofren i sitt budskap när de vill skilja sig från "PC" i sin egen reklamfilm

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

PC står ju för Personal Computer, alltså persondator, så ska man vara helt noggrann o ta ordet i dess bemärkelse, så har mac alltid varit en PC, även om PC brukar vara synonymt me windows. men egentligen äre väll IBM PC eller va det va, som det heter.

angående apples filmer, man måste ändå se apples filmer me lite distans och humor. inte ta det så gravallvarligt. fredrik, mac är en dator, inte ett företag utan det är apple gör mac. de vill skilja sig från windows/microsoft.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför man betalar dubbla priset för samma prestanda som på PC ?
Då måste man ha ett väldigt specefikt behov som endast kan göras på Mac,
men då är man också låst till just det och får se sig omkörd av PC på flertalet
andra program/beräkningar. Varför köpa ny dator för 10000-15000kr varje år
när man istället kan köpa nya komponenter för 5000kr och ligga på högre nivå ?

Har testat Mac ett antal gånger men insett att det inte är något för den som
vill ha ALLA möjligheter med sin dator.

Optimalt i en perfekt värld vore en dator med chassit och kringutrustning
från Apple, PC-hårdvara och Linux som OS med samma mjuvarustöd som
Windows XP, whohoo!

Permalänk
Avstängd

Enligt mig så är Mac för dom mest okunniga i datorvärlden, lätt gränsnitt, bara plocka upp ur lådan och köra på, inge krångel. Har du en PC med Windows så krävs de skills för att få de å fungera bra. Det är ungefär som att jämföra med bilköp. En som inte kan så mycket om bilar går oftast till en bilhandel och köper splitternya bilar som dom vet fungerar, medan en bilentusiast helst köper en äldre bil som kanske behöver lite service och gör den personlig, och i slutändan så går den äldre bilen mycket bättre. Sen finns de ju naturligtvis äldre personer som kör runt med äldre bilar (PC) och inte kan någonting.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
Jag har ett flertal ssh och telnet liknande program på mobilen tom.
Traceroute, hört talas om tracert?
Bash, Cygwin?

Gah jag kan göra allt de där på min ps3a

Ja! och allt på internet är sant =O
Aldrig har någon person ljugit på internet för att smutskasta någon =O

Cygwin är knappast ett vettigt alternativ till en riktig *nixmiljö, visst får du tillgång till verktygen som saknas som standard men det är så mycket smidigare om det finns direkt. Man vill ju faktiskt ha ett fungerande system från start och inte någon byggsats, inte ens linux (som windowsanvändare brukar klanka ner på) är så inklomplett som windows om man vill få lite arbete gjort. Man vill ju inte använda cygwin för att kunna använda sin egna dator effektivt, det blir grymt osmidigt.

gameresource: Ok, nu har du jämfört hur bra du kan spela spel på olika datorer, kan du jämföra vikt och batteritid också? Lätt vikt och lång batteritid är det viktigaste på en bärbar imho.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Kolla bara på användarsiffror så får man veta vad som går hem hos folket.

Btw, Timglas > Badboll

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer

gameresource: Ok, nu har du jämfört hur bra du kan spela spel på olika datorer, kan du jämföra vikt och batteritid också? Lätt vikt och lång batteritid är det viktigaste på en bärbar imho.

Enligt din åsikt som du så fint säger sist ;P
Beror väll helt enkelt på vad du ska göra med laptopen?

Jag har min laptop för att använda när jag jobbar natt och helg-pass där inte mycket händer, jag ser på serier/filmer och spelar spel. Jag har alltid ett eluttag här, så för mig spelar prestandan+storlek på skärmen roll

Andra kanske har den enbart för att ta med sig hem från jobbet för att sitta och tjafsa med att maila över materialet, eller bränna och dylikt, och slår helt enkelt av den, tar hem den, pluggar in i eluttaget

Andra har den som stationär dator för den tar mindre plats än en stationär, men vill ha en stor skärm och prestanda.. också alltid ett eluttag

Och ska du på möten med din laptop, så dels finns det väll nästan alltid eluttag i konferansrummet i nödfall, och en batteri tid på 1-2 timmar täcker antagligen de flesta mötena

Ska du däremot använda laptopen på t.ex en tåg eller liknande så måste man självklart ha bra batteri-tid, eller om man tar med den nästan överallt så är storleken av största vikt.

On topic:

Som jag ser det typ

Mac: Väldigt bra för de mindre duktiga, väldigt enkelt att använda, och allt är klart från början mer eller mindre, även väldigt bra om man håller på med design/editering och dylikt, där tycker majoriteten att den spöar pc'n ganska duktigt, dock så kan mac vara väldigt begränsat för avancerade datoranvändare, eller gamers. Alla program finns inte till mac, finns väldigt dåligt stöd för spel, du kan inte byta hårdvara bara sådär som på en PC

PC: Funkar bra för alla från nybörjare till avancerad datoranvändare. Det är inte många begränsningar i windows, och du väljer helt enkelt själv vad du vill göra med den, och du kan räkna med att all hårdvara funkar till datorn, och enkelt uppgradera detta själv. Dock tackvare all kompatibilitet så är windows inte lika stabilt som OS X (dock tycker jag vista är ett stort steg frammåt i detta avseendet, inte en enda krash som jag inte åstadkommit själv genom att undervolta osv på 1½ år.) Ett annat problem med kompabiliteten är att detta uttökar resurskravet för OS:et för att de ska ha stöd för skit som var modern 97.

Linux: Har ingen direkt erfarenhet av linux, men rent generellt verkar det mest vara avancerade användare som trivs i linux eller de som bara vill ha en dator och surfa på, men inte betala stor summa pengar för OS:et, du har inga direkta begränsningar, men som jag förstått det så får man plugga på en hel del för att kanske ens lyckas med de enklaste grejerna man tar för givet i windows. Har för mig en polare sa det för några år sedan, att han blev helt ställd av att det inte funkade att bara stoppa i en USB sticka, så funkade det, utan han var tvungen läsa på hur han skulle gå till väga. Detta kanske har ändrats med senare/andra versioner av linux dock?

Om man kollar rent generellt

Mac: Nybörjare/Medium användare/Designers
Windows: Nybörjare/medium/advancerade/gamers/hårdvaru fantaster
Linux: Snåljåpar (ta det inte seriöst ^^)/Medium+/advancerade/Folk som bara älskar att pilla och undersöka saker.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Enligt din åsikt som du så fint säger sist ;P
Beror väll helt enkelt på vad du ska göra med laptopen?

Jag har min laptop för att använda när jag jobbar natt och helg-pass där inte mycket händer, jag ser på serier/filmer och spelar spel. Jag har alltid ett eluttag här, så för mig spelar prestandan+storlek på skärmen roll

Andra kanske har den enbart för att ta med sig hem från jobbet för att sitta och tjafsa med att maila över materialet, eller bränna och dylikt, och slår helt enkelt av den, tar hem den, pluggar in i eluttaget

Andra har den som stationär dator för den tar mindre plats än en stationär, men vill ha en stor skärm och prestanda.. också alltid ett eluttag

Och ska du på möten med din laptop, så dels finns det väll nästan alltid eluttag i konferansrummet i nödfall, och en batteri tid på 1-2 timmar täcker antagligen de flesta mötena

Ska du däremot använda laptopen på t.ex en tåg eller liknande så måste man självklart ha bra batteri-tid, eller om man tar med den nästan överallt så är storleken av största vikt.

Jo visst har man olika användningsområden, men det går inte bortse ifrån att det är låg vikt, små yttermått och lång batteritid som kostar pengar. Och därmed måste man väga in det också när man jämför, det är samma sak om man jämför PC med PC. En ultraportabel är dyrare än ett 17"-monster trots att 17"-aren har betydligt bättre prestanda.

Vill man ha en stationär som tar mindre plats än en traditionell stationär samtidigt som man vill ha stor skärm så har faktiskt Apple en väldigt bra produkt, kallad iMac

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"