Firefox 3, den officiella tråden! [Hjälp, teman, tillägg, tips, osv.]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siefer
Ska ge trean en chans till, ska dock följa rådet o ladda ner Adblocker och ev Flashblocker också o se om det gör nån skillnad.

Adblock Plus och NoScript gör många sidor mycket snabbare för mig i alla fall :). Vet inte hur jag hade klarat mig utan dem.

Permalänk
Medlem

Fy fasen vilken skillnad det blev med Adblocker och Flashblocker. Firefox ligger stadigt på cirka 1% cpu och 80mb allokerat minne.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siefer
Fy fasen vilken skillnad det blev med Adblocker och Flashblocker. Firefox ligger stadigt på cirka 1% cpu och 80mb allokerat minne.

Så bra, då var det nog diverse flash, reklam och annat som drog iväg CPU- och RAM-användningen. Ett annat tips som Novac skrev ovan är NoScript, och den blockerar ytterligare script som laddas från t.ex andra servrar, vilket gör att sidor laddas snabbare. Fast om sidan du besöker inte fungerar som de ska kan man godkänna sidor med en ikon nere i högra hörnet i Firefox.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Hedersmedlem

Nu ser vi till att få lite liv i denna tråden igen!
Jag ska installera om datorn ikväll & undrar om man kan spara historiken på något sätt? Tycker att det är så irriterande att behöva slå in alla lösen på olika sidor igen!

Sen vill jag gärna ha tips på något snyggt tema till Firefox 3! Gärna i stil med Aero fox, men andra förslag uppskattas med!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zabron
När det gäller tema så gillar jag
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/7527

Tack, det var fint! Lägger till det i listan.

Permalänk
Medlem

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/4517
kör jag med Men zabrons var också fin

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk

Tycker det är grymt dåligt om snygga "teman" till firefox, tyvärr! Ingen av dom är direkt wow!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Ja, det enda snygga jag hittat är Qute

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/7

Det har jag kört länge, använde bara detta tema i FF2 också.

Permalänk

Till Firefox 3 är det dåligt med snygga teman, och det rejälaste i tema-väg jag hittat är ACE Safari Foxdie (blue), men den är inte kompatibel med Firefox 3 ännu. Skaparen har skrivit bland annat på deviantart att det kommer att dröja några månader att göra klart det. Men det fanns inställningar till det temat där man kunde bestämma lite mer utförligt hur det skulle se ut.

Alla andra teman jag tyckte var snygga innan bleknade tills jag upptäckte Foxdie. Fast just nu, när man kör Firefox 3 så kör jag med ett tema som heter Energy och har "små ikoner" i verktygsfältet, tillsammans med ett ett extension, kallat Glasser. Tycker det ser rätt fräscht ut då (om man kör Vista).

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Hedersmedlem

Teman tillagda! Många bra förslag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Alla andra teman jag tyckte var snygga innan bleknade tills jag upptäckte Foxdie. Fast just nu, när man kör Firefox 3 så kör jag med ett tema som heter Energy och har "små ikoner" i verktygsfältet, tillsammans med ett ett extension, kallat Glasser. Tycker det ser rätt fräscht ut då (om man kör Vista).

Såg riktigt nice ut, men väntar med att lägga till de då de fortfarande är i beta stadie. Meddela mig gärna när de är helt klara!

Permalänk
Medlem

Litet trix kan man väll kalla detta.

Skapa ett nytt bokmärke och lägg till följande som adressen:

javascript:(function(){var s = '';if( document.cookie == '' ){s += 'Inga';}else{s += document.cookie.split('; ').join('\n\n');}alert(s);})()

* Självklart ska det inte vara något mellanrum på "javascript"

När du trycker på bokmärket kommer en meddelande ruta fram som visar alla kakor på en sida

Permalänk

Jag vill ha Internet Explorer's nedladdare till Mozilla Firefox den ska se exakt ut som IE's , vilket tillägg heter den?

Visa signatur

-

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicer_nicer
Jag vill ha Internet Explorer's nedladdare till Mozilla Firefox den ska se exakt ut som IE's , vilket tillägg heter den?

Verktyg>Inställningar>kryssa ur "använd filhämtaren"
Sen kan du ju alltid dra detta temat:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/4129
Närmare IE än så kommer du nog inte.

Permalänk
Avstängd

Beta 3.1 är dock helt ok och snabb.
noterar skillnad mellan den och vanliga 3.0 versionen.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Kanske inte så nödvändig men jag gillar ColorfulTabs

Permalänk
Medlem

Jag har två problem med mitt firefox:

Dels så när jag är inne på vissa specifika sidor: www.xboxlive.com t. ex drar den 100% CPU... finns det några lösningar?

Men den viktigaste: Adressfältet, när jag öppnar addressfältet visas inte adresser som jag nyligen skrivit in upp, utan den visar bara ett gäng gamla, och den töms inte när jag tömmer mina uppgifter...

Tacksam för hjälp.

EDIT: testade Oldbar men det avhjälper ju inte det faktum att den autmatiskt lagrar mina bokmärken i adressfältet och det vill jag inte att den ska göra... skitfirefox. Ingen som vet en lösning på det?

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Hedersmedlem

Hur stänger man av virus scannen när man laddar ner filer via firefox? har kollat under inställningar men hittar inget som där man avaktivera antivirus programmet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
Hur stänger man av virus scannen när man laddar ner filer via firefox? har kollat under inställningar men hittar inget som där man avaktivera antivirus programmet

http://mintywhite.com/tech/firefox/disable-automatic-virus-sc...

Detta ska funka

Permalänk

Är det någon som vet nåt tillägg som gör så att man kan se alla tabs på en sida som små rektanglar, som i internet explorer.

EDIT: Nwm hittade det https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/1810

Visa signatur

“Since the dawn of time, human beings have felt the need to share - from food to art. Sharing is part of the human condition. A person who does not share is not only selfish, but bitter and alone"
Paulo Coelho

Permalänk
Medlem

Har alltid ett vla meck att konfigurera FF som jag vill ha det
Det här är dock några av de tillägg jag kör med som kan vara nyttiga och hjälpsamma för andra.

All-in-one Sidebar - Tillägg som gör att du kan hantera dina tillägg, teman och andra inställningar för FF via en sidopanel i webbläsaren

Better Gmail 2 - Låter dig konfigurera och hantera Gmail i webbläsaren på ett enkelt och lätt sätt

CustomizeGoogle - Inställningar för sökmotorn Google, ex hur många träffar som visas per sida, reklam och information Google samlar in om dig

FoxyTunes - Låter dig hantera nästan vilken musikspelare som helst i FF, smidigt med spelarkontrollerna i statusfältet!

IE Tab - Embeddar Internet Explorer till tabbar i Firefox. Om en sida ex in visas korrekt i FF-miljö

CoolPreviews - Håll muspekaren över vilken länk som helst och du kan lätt genom ett nytt litet fönster förhandsgranska vad som finns bakom länken

Hoppas det är till nytta!

Permalänk
Hedersmedlem

går det på något sätt o lösa flashbuggen i firefox? mina youtube videon stannar efter 3sekunder. måste stänga ned browsern o starta om på nytt :/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

går det på något sätt o lösa flashbuggen i firefox? mina youtube videon stannar efter 3sekunder. måste stänga ned browsern o starta om på nytt :/

Ja, installera betan av Flash Player 10 (det är inte Fx som buggar, utan Flash Player 9) -> http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10.html

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Ja, installera betan av Flash Player 10 (det är inte Fx som buggar, utan Flash Player 9) -> http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10.html

finns det något annat alternativ? när jag installerade flash player 10 så försvann en massa funktioner på min blog så jag var tvungen o installera flash 9 igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

finns det något annat alternativ? när jag installerade flash player 10 så försvann en massa funktioner på min blog så jag var tvungen o installera flash 9 igen.

Jag har tyvärr själv inte hittat något annat sätt som verkligen löser problemet, trots massor av efterforskningar. Att Flash inte fungerar korrekt på vissa siter med betan är något jag köper i detta läge.

Edit: Kan tillägga att betan även löser problemet med ljud som försvinner.

Permalänk
Hedersmedlem

Här var det visst aktivitet igen!

Har uppdaterat allt nu, tack för bidragen!

Kanske bör denna tråden läggas i den stora samlingstråden så den inte dör ut? Mycket bra tips hittills, keep em coming!

Permalänk
Hedersmedlem

kan man få filhämtaren o inte spara dom senast ned laddade filerna? eller begränsa det till dom senaste 5?

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag installerat FF 3.0 till sist, men efter att ha installerat oldbar så har jag fortfarande ett problem; I adressfältet så kommer det bara upp en liten lista med begränsade förslag /cirka 20 stycken som sällan innehåller adressen jag ska till)! I FF2 (som nu kraschar direkt efter start när jag installerat 2.0017 eller vad det nu var för uppdatering, också anledningen till att jag överhuvudtaget installerade FF3) så kommer precis alla förslag som nu börjar på de bokstäver som jag skrivit in. Hur ändrar man tillbaka till den mycket mer effektiva hanteringen av förslag i ff2?

Permalänk
Hedersmedlem

är det någon som vet varför jag inte kan spela upp quciktime filer i firefox 3? har redan testat o ladda ner senaste versionen av quicktime. klickar jag på en quicktime film trailer från apples sida så händer inget men byter jag över till IE via IE view så dyker spelaren upp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ohrstrom

Men den viktigaste: Adressfältet, när jag öppnar addressfältet visas inte adresser som jag nyligen skrivit in upp, utan den visar bara ett gäng gamla, och den töms inte när jag tömmer mina uppgifter...

Tacksam för hjälp.

EDIT: testade Oldbar men det avhjälper ju inte det faktum att den autmatiskt lagrar mina bokmärken i adressfältet och det vill jag inte att den ska göra... skitfirefox. Ingen som vet en lösning på det?

Retar mig på samma sak!
Varför ligger det gamla bokmärken kvar där för? Även om man tömmer historiken så ligger de där....... Bokmärkena kommer även upp när man ska skriva i adressfältet. Måste gå att få bort det på nååååååågot sätt?

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi_ _ _AMD Ryzen 9 9950X+NZXT Z73_ _ _Palit 4080 Super_ Kingston 6000MHz 2x32GB CL30
1xM.2 512GB 2xM.2 1TB 3xM.2 2TB+ 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL_ _Samsung oled G8 34"_ASUS ROG CHAKRAM
Corsair K100 Air_Logitechprylar: G25, Z-4,