Varför använder du Linux? Vad irriterar dig?

Permalänk
Medlem

Varför använder du Linux? Vad irriterar dig?

Det här är inget "För att linux är bättre än Windows" tråd.
Nej, jag undrar varför ni just använder Linux, vad ni använder det till samt vad irriterar dig
Vet inte i fall det finns en liknande tråd.

Varför:
Tycker att det är relativt snabbt, smidigt och lätt att installera program (beroende på dist).
De flesta program är gratis samt operativsystemet.
Snyggt (ifall man gör det snyggt).
Det går att ändra efter sitt eget tycke.
Känner mig relativ säker. (använder brandvägg)
Spelar ej spel...

Vad:
Arbetet och skolan.
Kör Windows som Virtuella maskiner. Använder de system kunden har.
Programmering!

Irriterar:
Att debian inte har stöd för mitt NIC (Laptop. Lenovo 3000 v200), försökte hitta men lyckades inte.
Dock fungerar det med Dreamlinux (bygger på debian), fast jag ville ha endast debian
Compiz fungerar inte med netbeans... (kör utan compiz nu)

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Avstängd

Varför?
* Fri mjukvara / open source
* Underbart mjukvaru ekosystem (allt är FOSS, ingen trialware, demo, malware, spyware, shareware, nagware, etc)
* Känns väldigt modernt (Compiz är underbart)
* Systemet håller sig automatiskt uppdaterat (inkl alla program). Utan att jag behöver kolla om det finns nya versioner, gå till en sida, ladda ner dem, avinstallera gamla versionen, installara nya versionen.
* Säkert (man är inte root, grym brandvägg, inga virus, spyware, malware).
* Trevligheter som terminalen, virtuella skrivbord, virtuell PDF printer, 3D skrivbords kub.
* Kommer med stöd out-of-the-box för PDF, PS, SVG, bittorrent, ISO bränning, etc.
* Ubuntu kommer med grymma program (Firefox, GIMP, Pidgin, Rhythmbox, Evince, OpenOffice).
* Har en ny fräsch Ubuntu utgåva varje sjätte månad (Windows XP->Vista = 7 år).

Vad?
* Hemma.
* Surfa, lyssna på musik, filmer, spela, etc.

Irriterar?
* Nvidia vill inte släppa open source drivrutiner eller dokumentation.
* Jag blir ledsen när jag inte hittar ett paket i mjukvaru repository.
* GTK/Qt segregering.

Önskar?
* Full DirectX stöd i Wine.
* Full ACPI 3.0b stöd.
* UDF 2.60 read/write stöd.
* Stöd för EFS (krypto) subsystemet i NTFS.
* Lab color space stöd i GIMP.
* Bättre (och lättare) stöd för ICC profiler.
* Val av färger för mappar i Nautilus.
* Universell system-vid stavningskontroll.
* Lätt hantering av disk quota i GNOME.
* Byta namn på FAT32/NTFS partioner via GUI i GNOME.
* Snyggare audio-visualering i Rhythmbox och Totem.
* En fullständig open-source implementation av Flash.
* OpenGL 3.0 stöd i Mesa.

Permalänk
Inaktiv

Kör dualboot med Ubuntu och Win 2003 (endast till spel)

Varför:

Smidigt att installera (och avinstallera) saker med cli, slipper leta runt på nätet för att hitta saker.

Installerar från live-cd, logiskt och bra, man kan surfa medans man installerar, man slipper hålla på med cd-nycklar och aktivering.

Snyggt och snabbt.

Insyn i kod och utveckling om man orkar.

Relativt hög säkerhet + hyffsad virusfri miljö.

Vad:

Vanlig hemdator, musik, TV-avsnitt. Msn och surf.

Irriterar:

Nördstämpeln.

Stora vanvårdade skägg.

Permalänk
Inaktiv

Varför?

Känns väldigt modernt, både teknologiskt och politiskt.
Gillar att kunna skräddarsy mitt system
Gillar att ha kontroll
Gillar att pilla
Fungerar många gånger bättre än Windows (för mig iaf) när man väl fått till det.

Var?

Hemma O.o

Irritationsobjekt:

Alla andras åsikter och attityder, att det inte är ett operatisystem att räkna med. Börjar ändras lite nu, men ändå. Kan inte på rak arm komma på något med just operativsystemet som irriterar mig, det är mer allt runtomkring.

Permalänk
Medlem

Varför?

Känns väldigt modernt, både teknologiskt och politiskt.
- Instämmer
Roligare!
Älskar flera skrivbord
Snyggt

Vad
Beräkningar
Programmering
Rapportskrivning
Internet och musik/film

Irriterar
Dåligt med spel
Kan vara krångligt då saker inte finns i förråden (kör Ubuntu)

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Varför?
Det är öppen källkod och därmed är det gratis och man kan pilla.
Underbara grafiska miljöer.
Bash är extremt användbart.
Det fungerar hela tiden
Inget skit som spyware, malware trials mm
Lätthanterligt
Det är alltid snabbt
Finns dokumentation om precis allt.
Jag känner mig säker när jag använder det.
Om något väl går fel så är det enkelt att fixa det
Enkelt att programmera och bygga

Var?
Alla mina burkar.
Håller även på att övertyga resten av familjen.

Irriterar?
Att alla stora spelutvecklare vägrar släppa bra spel till linux
Jobbigt att välja mellan alla program som alla är bra fast gör samma sak
Små buggar i de flesta programmen
Folks idéer om att linux är jättesvårt att använda och därmed sätter en nördstämpel på det.
Svårt att bestämma sig för vilken dist man egentligen älskar mest.

Permalänk
Medlem

Varför:
De flesta program jag använder finns i synaptics, kräver därför väldigt lite underhållning.
Tokdör inte av tunga program för beräkningar.

Var:
Jobbet

Irriterar:
Acrobat Pro, Illustrator finns ej. För Acrobat Pro finns det tom inga alternativ som uppfyller kraven.
Inget propert Exchange-stöd (Evolution suger hårt).

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

därför använder jag linux:
* linux och massvis av program är gratis.
* det går att installera på i princip all möjlig hårdvara.
* linux är stabilt
* det mesta går att anpassa efter behov
* enkelt att hålla systemet inkl. applikationer uppdaterade (det sker automatiskt)
* låg risk att infekteras eller sprida virus vidare.
* alla val som finns. kde vs xfce vs gnome. open office vs koffice. vlc vs mplayer. massor av val, helt gratis!
* finns alltid ett sätt att korrigera om något går fel: terminalen eller en live-cd.
* möjligheten att aktivt deltaga och föra utvecklingen framåt.

irritationsmoment:
* olika gränssnitt för applikationer och tyvärr är en del hiskligt fula eller dåligt planerade.
* dåliga drivrutiner för viss hårdvara. grafikkort exempelvis.
* kompabilitet med andra operativ (läs. windows) är ibland inte alltid fullgod. det är inte Linux-världens fel egentligen men faktum kvarstår: vid tillfällen går det inte att utbyta filer rakt av.
* webbplatser eller program som utestänger icke komersiella operativsystem som windows. användare av osx drabbas av detta också men inte lika ofta, trots att det är ett komersiellt os.
* sämre prestanda i gränssnitt jämfört med windows, vilket sägs vara accosierat till grafikdrivrutiner.
* ibland är det krångligt att ställa in rätt inställningar.
* motsvarigheterna till applikationerna i windows ligger nästan alltid lite efter.
* distrubutionen som används (ubuntu) har inte alltid tillgång till den senaste programvaran i förrådet (synaptic eller aptitude).

var?
* servrar på arbetet
* arbets-/testmaskinen i hemmet.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag använder Linux för att det är stabilt och känns modernt och är gratis. Och därför att det inte segas ner hela tiden som windows gör man slipper ominstallera en gång i månaden om man vill hålla det i toppskick. Sen slipper man virus och spyware osv. Paket hantering är underbar i Ubuntu oxå. Sen att bara plugga in saker och dom fungerar direkt(för det mesta)

Irritations moment, är ganska många fortfarande, det saknas grafiska inställningar för mycket, och det finns fortfarande ingen riktig central plats för alla inställningar.

Och om det krånglar med hårdvara, finns inga inbyggda drivrutiner osv så är det svårt att fixa för det mesta. Microsoft sätter käppar i hjulen för linux med att få i princip alla speltillverkare att göra spel till DirextX istället för OpenGL, så spelutbudet är väldigt litet till linux vad det gäller nya spel.

Använder Linux hemma och på jobbet, installerade Ubuntu på en USB sticka eftersom jag inte får installera det på jobb datorn. Det förenklar jobbet extremt mycket, eftersom vi testar saker hela tiden, skrivare t.e.x funkar direkt jag pluggar in dem. Iställlet för att gå ut och leta i 10-20min minst för att hitta drivrutiner till windows. Möss och tangent bord är bara att plugga in flera efter varandra utan att de slutar funka som i windows.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Varför? Varför inte?

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Varför - Finns väl ett flertal anledningar. Började för att testa något nytt, men nu har jag helt enkelt fastnat vid alla program jag använder. Dessutom är det gratis (på ett lagligt vis) och går att anpassa efter egna behov. Jag är långt ifrån kunnig i Linux, men har redan insett hur kraftig terminalen är om man kan hantera den.

Vad
Till allt förutom webbdesign, fotoredigering och spel. Pillar även med iPoden i Windows då gtkpod inte fungerar som jag vill. Men som sagt, mycket surfande, chattande och lyssna på musik.

Irriterar
Tja, det är väl avsaknaden av vissa program som t ex Photoshop, Premiere osv. Dessutom vore det kul med fler spel som utvecklades till linux.

Permalänk
Medlem

Varför: Öppet och fritt. Finns bra program och gränssnitt.

Vad: Skolarbete, film, internet och musik typ.

Irriterar:
Fungerar inte lika bra som windows.

Var: Laptop

Önskar:
Windows vista minimal install med te.x fluxbox eller xfce

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

krångligt vid installation om man måste kompilera källkodspaket.
att saker lägger sig sprida i bla /bin mappen mm.
inte samma filuppbyggdad som i Windows med c:\ d:\
utan istället hda eller sda och att man vid montering måste gå in i /etc/fstab och lägga in hårddisken.

sen är det jue spel visst finns gratis spel men det kommer inte alls i närheten av CoD 4 eller nhl och fifa spelen. Fungerar dåligt med wine dessutom.

det positiva är att linuxkärnan inte kraschar om det grafiska kraschar som det är i windows och mac osx. Visste ni att mac osx bygger på Linux på BSD.

När man väl har fått Linux att rulla på en maskin så är det jue oftast stabilt under en längre tid medans windows oftast behöver installeras om efter ca 2-3år.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Varför?

(Jag använder Ubuntu)
* Tycker inte Windows är värt 1000 kr med tanke på att Linux är gratis
* Snabbt att installera, och lätt att får en bra ordning
* Smidigt Uppdateringar
* Slipper installera massa tilläggsprogram för drivrutiner.
* Slipper installera massa program för att få vissa saker att funka
* Säkert utan ytterligare program
* Stabilt... funkar i dagar och veckor i sträck (slår av min dator någon gång ibland)
* Lätt att få tag i bra grattis program om något mot förmodan skulle fattas eftergrund installation

Till Vad

* Surt
* Mail
* Hemsida
* Fotoalbum
* Musik

Saknar / Irriterad på

* Att man ständigt glöms bort av banker, svenska spel och alla andra.
* Inga spel är gjorda för linux (jag menar riktiga kommersiella spel)
* Tillverkare av hårdvara skulle kunna bjuda på lite mer intresse i form av drivrutiner

Jag har även en spelburk som har Windows Vista licens till... men den är i bitar för de mesta.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Varför:

Kan få det precis som jag vill ha det
Stabilt
Roligare
Lätt att få hjälp över internet om nått krånglar
Resurssnålt
Smidigt
Många bra gratisprogram
Terminalen
Blir vad man gör det till

Till:

Allt förutom spelande

Irritera mig:

Att jag fortfarande är fast i vissa program som tex Photoshop
Spel
Flesta kommersiella grejer är anpassade till Windows och ibland Mac

Permalänk
Medlem

varför (egentligen en väldans massa saker men här är det viktigaste):
gillar tanken på open-source
mitt tv-kort fungerar mycket bättre i linux än i windows

till:
allt egentligen, jag spelar inte och har nog inte varit inne i windows på länge:)

irriterar mig:
ljudet krashar i tid och otid, resultatet av det är att jag måste starta om datorn

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Varför jag använder Linux:
Jag kan göra ungefär det jag vill/behöver göra m.h.a. det. Det är fritt och gratis.

Vad som irriterar mig:
Fanatikersnacket runtomkring. Man blir korsfäst om man kritiserar minsta lilla sak med Linux. Det kan dessutom vara väldigt svårt att få hjälp med icke-triviala problem. Politiskt käbbel istället för utveckling.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Of topic.

Jag är väl själv lite i gränslandet mellan windows -> Linux. Anledningen till att jag inte har/vågar pröva linux är nog för att det är som ni säger, jag har fått för mig att det är svårt, krångligt och det finns hundra miljoner olika verisoner av linux.

En annan sak jag fått för mig är att det inte finns många spel till linux, som de som finns till windows. Det är det som gör att jag tvekar mest, då jag spelar relativt ofta med polarna..

Har jag helt fel här ?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramsam
Of topic.

Jag är väl själv lite i gränslandet mellan windows -> Linux. Anledningen till att jag inte har/vågar pröva linux är nog för att det är som ni säger, jag har fått för mig att det är svårt, krångligt och det finns hundra miljoner olika verisoner av linux.

En annan sak jag fått för mig är att det inte finns många spel till linux, som de som finns till windows. Det är det som gör att jag tvekar mest, då jag spelar relativt ofta med polarna..

Har jag helt fel här ?

du kan jue alltid prova en live-cd tex Kubuntu eller Ubuntu.
då behöver du inte installera nånting på datorn utan kör direkt från cdn.

Nej spel då är det windows som gäller.
vissa spel går via Wine eller cedega.
Dock är windows fortfarande optimalt för spelande.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

(Ubuntu 8.04)

+
* Open source
* Ingen/liten risk för virus
* enkelt att installera programvara.
* Roligt för den som vill testa nya saker. Det kommer ju en ny version två gånger per år och det händer saker nästan hela tiden.
*

-
* Rätt så krångligt, GUI:et är lite som en kopia av windows.
* sudo (urchs, dåligt implenterat och kass idé, måste vara det sämsta som hänt i nutid?)
* Drivrutiner. Ny hårdvara är ofta svårt att få igång.
* En del saker fungerar helt enkelt inte, eller fungerar för dåligt för att vara användbart. Tex webcam i msn, windows spel. Ingen av dom har jag dock lidit så mycket av

EDIT.. just de.. till vad?

Allt, surfning, hantering av musik, film, bilder, bränna cd skivor, youtube,mail osv. Jag använder bara linux, endast liten del windows då jag måste på skolan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Visste ni att mac osx bygger på Linux på BSD.

Mac OS X bygger inte på Linux utan på Unix...

Varför?
- Open Source
- Gratis
- Stabilt
- Advancerat
- Lättviktigt (beroende på dist.)
- Väldigt konfig-bart
- Man kan bygga ett eget OS
- Inga licens nycklar
- Virus/Spyware fritt
- Ext3 filsystem
- Enkelt att installera program med distar med pakethanterare

Till vad?
- Min bärbara
- Min andra bärbara

Irriterande?
- Snålt med accelererad grafik och WLAN drivers
- Vänteläge och viloläge funkar inte på alla datorer
- Opopulärt, därför finns inte alla program som till Windows

Permalänk
Medlem

Millepromille, förklara varför "sudo" är en dålig idé? Hade du istället sett att man hela tiden kör med root access? (Får då faller ju säkerheten ganska mycket)

Jag använder Ubuntu för att det är fritt. Gillar inte att man ska behöva punga ut med flera tusen för att kunna använda ett operativsystem!

Allt som jag gör till vardags fungerar i Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Jag glömde nästan att nämna att allt som har med ljud att göra suger på en intergalaktisk skala i Linux.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Tack till trådskaparen för en bra tråd!
Ursäkta att jag lånar tråden för en kort fråga.
Tänkte pröva mig på Ubuntu men skulle gärna att någon av Er belyser säkerheten lite djupare.
Ska ffa använda "ubuntu" datorn till bank och aktieaffärer varför jag vill ha den maximalt säker.
Räcker den säkerhet som finns i grundversionen eller finns det något mer att installera eller göra?
Kör idag på bredbandsbolagets router som inte har någon hårdvarubrandvägg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exry
Millepromille, förklara varför "sudo" är en dålig idé? Hade du istället sett att man hela tiden kör med root access? (Får då faller ju säkerheten ganska mycket)

Jag använder Ubuntu för att det är fritt. Gillar inte att man ska behöva punga ut med flera tusen för att kunna använda ett operativsystem!

Allt som jag gör till vardags fungerar i Ubuntu.

Nja. mest är det dåligt implementerat. root användare ser jag inga som helst problem med att sita på om det är enanvändarsystem. dom filer jag är rädd om äger jag hur som helst. Så både root och min användare kan förstöra lika mycket. (jag bryr mej inte om ifall den går loss och raderar kärnan. Jag bryr mej om mina bilder, bokmärken, musik, filmer osv osv.) Nu är ju dock ubuntu ett fleranvändarsystem, och det är ju såklart bara positivt om man kan hindra ett buggigt program från att göra datorn obrukbar, men det får ju inte ske på bekostnad av användarvänlighet.

En bättre implentering skulle kunna vara att den inte frågar efter lösenord. Och bara har kvar den där knappen "Unlock" som brukar sitta i en del program. Sen kan man döpa om den till något som varnar om att inställningar påverkar systemet och andra användare, typ "Unlock system wide settings". Sen gör man om lite i systemet så att en vanlig användare faktiskt kan göra saker som den borde få göra. Tex köra synaptic och installera program. (varför ska man vara root för att installera och köra det program man vill?) Så länge inte programmet körs uid root så ser jag inga säkerhetsrisker.

Men det kan ju vara bara jag som tycker det. Skulle vara skönt iaf någon kunde skapa en egen dist och sätta användavänlighet i som största fokus.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför: Stabilitet + säkerhet + mindre resurser äts av systemet än windows.

Vad: Server

Irriterar: Varför kan man inte få en "use Sudo" ruta i gui. Byta ägare av mapp - klicka i "use sudo" och man får skriva i, samma gäller andra saker där man inte har rättigheter - man ska inte behöva gå in i terminalen - det ska bara komma upp en lösenordsruta. Irriterande.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy

Irriterar: Varför kan man inte få en "use Sudo" ruta i gui. Byta ägare av mapp - klicka i "use sudo" och man får skriva i, samma gäller andra saker där man inte har rättigheter - man ska inte behöva gå in i terminalen - det ska bara komma upp en lösenordsruta. Irriterande.

Du kan alltid få till en fullösning genom att köra "gksudo <din filhanterare>"

men jag tvivlar på att du vill köra en filhanterare hela tiden via "gksudo"

Permalänk
Medlem

Jag använder fri mjukvara (varav linux är en liten del) på grund av att källkoden är öppen (do'h). Det innebär en enorm frihet och öppenhet som värderas väldigt högt av mig. De flesta utvecklarna utnyttjar öppna standarder, och man står på jättars axlar (standing on the shoulders of giants) precis som inom vetenskapen. Det råder en öppen konkurrens som ger oss många valmöjligheter och leder till en känsla av "tävling" som gör folk mer motiverade, samtidigt som man ofta samarbetar med varandra vilket leder till snabbare utveckling. Fri mjukrvara funkar ungefär som evolution, survival of the fittest.

Det jag gillar med Linux är skalbarheten, säkerhetsmodellen (hade dock inte skadat om den var lite mer flexibel), hårdvarustödet (Linux är åtminstone bättre än alla andra öppna kärnor), och den transparenta utvecklingsmodellen. Gör man nåt bra så kommer Linus förmodligen snappa upp det i sin nästa officiella release av kärnan. Det som suger är stödet för en del hårdvara såsom wlan-kort.

Det jag gillar med Debian är filosofin (bl.a. social contract), återigen den transparenta utvecklingsmodellen (de flesta diskussionerna utvecklare mellan sker helt öppet på mailinglistor t.ex.), flexibiliteten (netinst, stable/testing/unstable/experimental, antalet paket mm), och den kunniga och hjälpsamma (om man ställer vettiga frågor) användarbasen. Det som suger är de med jämna mellanrum förekommande dispyterna mellan utvecklare som tar fokus från det man borde fokusera på istället, nämligen att förbättra Debian. Det är dock något man får räkna med i ett projekt med tusentals bidragsgivare där alla har sin egna åsikt om vilken riktning projektet ska ta. Något som fascinerar mig med Debian är att det inte finns någon som säger vad som ska göras, det finns inte många generella mål att sträva efter, utan alla gör i princip vad de känner för och ändå lyckas man få fram en så bra distribution.

Jag tänker inte prata om fördelar/nackdelar med specifika program under Linux för det känns inte så speciellt intressant.

Jag glömde visst: jag använder Linux till det mesta. Det gamla vanliga dvs film,web osv, programmering, olika serverapplikationer, i min datorskärm, inom en nära framtid på mobilen, på skolan och säkert på andra ställen som jag inte kommer på så här på rak arm.

Permalänk

Varför:
Jag gillar frihet.
Jag vill inte vara låst till ett företag som styr min framtid.
Mängder av riktigt bra applikationer.
Jag gillar tanken att dela med sig och visa hur man gör saker.
Användarvänligt för avancerade användare (och nybörjare i viss mån).
Det fungerar i princip överallt från datorer till mobiler till mediaenheter.

Vad / Var:
Privat, arbete, servrar, workstation, laptop (och snart mobil hoppas jag)
Programmerar, sätter upp servrar, virtualiserar och alla vardagssysslor.

Irriterar:
Stör mig på att frihet har blivit samma sak om gratis. Skulle vilja det fanns en bättre marknad att sälja applikationer till Linux komersiellt (men ändå vara under vettig licens).
Att det släpps så få "vanliga" spel (och att UT3-klieten för Linux aldrig kommer). Hoppas ID fortsätter i samma goda stil.
Fortfarande krångligt att ställa in X.org, speciellt med TwinView även om det blivit bättre. Jobbigt när något är fel och allt skiter sig.
KDE 4, har bytt till Gnome så länge. Blev lite less på KDE 3.5.10.
Stallman och FSF är lite väl galna ibland.
Flash. Ush, speciellt 64-bitars fulversionen. Urk.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
"Text om sudo..".

Sudo implementerades av olika skäl för att göra livet lättare för administratörer. Ett skäl är t.ex. att vid vanlig "su root" så kan systemet endast se att en användare blev root vid ett visst tillfälle men sen är det i princip omöjligt att koppla olika händelser till användaren som egentligen utfördet saken, vid direktinloggning försvinner även detta momentet och root blir anonym och farlig.
Detta gör ett fleranvändarsystem med många root-accesser "krångligt" och "osäkert" då man inte kan koppla saker utförda av root till fysiska individer. Vid användning utav sudo så kan systemet alltid koppla händelser till ett visst konto - en fysisk individ. Detta medför att root inte längre är anonym. Enligt mig ett mycket viktigt skäl till att använda sudo.

Andra skäl är att man inte behöver ge alla användare i systemet full root-access, t.ex.kan en användare endast få köra ett specifikt program som root men inte göra något annat. Detta är inte möjligt med vanlig root-login.

Man undviker också att alla användare måste dela och samsas om ett enda root-lösenord som är det viktigaste lösenordet i ett system. Ju fler användare som kan ett lösenord desto större är risken att det kommer i fel händer, kommer det i fel händer så kan man inte utan sudo veta vem som gjort vad med root-accessen.

Det finns i princip bara fördelar med att använda sudo. Den enda nackdelen är att man måste skriva in sitt lösenord ibland. Sudo kan tyckas vara onödigt om man sitter själv på ett system eller tänker i Windows-banor där "alla ska vara admin alltid".

Ursäkta off topic.

Jag är främst OSX-användare nu för tiden men jag arbetar med Linux/Unix dagligen och är mycket förtjust i systemen.

Fördelar:
* Väldigt rent och snyggt vid minimala installationer (Debian, Gentoo, Arch osv.)
* Mycket anpassningsbart
* Perfekt för dedikerade tjänster och servrar
* Snabbt och effektivt (utan GUI)
* Underbart med text-baserat läge (aka bash, terminal, shell osv)
* SSH och allt vad det innebär (scp, sftp, ssh tunnlar, rsync över ssh osv..)
* Säkert
* Stabilt
* Utvecklas med rasande fart
* Mycket kraftfullt
* Debian och APT

Irritationsmoment:
* Många mer "avancerade" GUI som t.ex. Gnome/KDE känns stora och ganska långsamma.
* Dåligt stöd för ACPI-prylar. T.ex. fungerar sleep och div. strömsparsfunktioner mycket dåligt på många bärbara maskiner där det behövs.
* Lite konstig/dålig prioritering av utvecklingen på vissa ställen där man t.ex. prioriterar snurrande 3D-skrivbord framfört att få fungerande suspend eller göra skrivarinstallationer enklare.
* X.org har mycket att önska i konfigurationsväg. Det är ofta man får gå in och tweaka inställnignar i konfigurationsfiler för att få enkla saker som t.ex. mouse4/5 att fungera.
* Nästan för många val och kombinationer utav diverse program, gränssnitt och lösningar för diverse saker som på något vis ska kunna passa ihop. Detta skapar problem

Var:
* Hemma i server/router.
* På jobbet då jag administrerar flertalet Linux-maskiner och en del Solaris-maskiner.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)