Permalänk

Tips till en bra serverdator

Jag hade tänkt sätta ihop en dator som främst ska användas som server. Då jag mest kommer att koncentrera mig på att ha uppe olika spelservers, så är jag mest villig att köpa en bra processor. Sedan tidigare har jag ett 8600GS och ett 450W nätaggregat från en tidigare dator. Även en del andra komponenter som DVD, hårddisk och nätverkskort från tidigare, dock så är jag osäker om de verkligen är "up to date" och kommer att passa ihop med resten av datorn.

Jag vill helst att den ska kunna stå på ett antal dagar utan några problem. Vore bra om den var ganska tyst också. Operativsystemet ska vara Linux. Vad för delar föreslår nu ni att jag ska köpa? Processor, moderkort, RAM?

Max pris: 2000-3000 kr.

Permalänk
Medlem

Om du skall ha flera olika spelservers uppe samtidigt så skulle jag kolla på en snabb quadcore med mycket L2-cache. ram och moderkort är inte så himla noga, se bara till att sätta i RIKTIGT nätverkskort som avlastar cpu med packet assembly o.s.v. Ditt 8600GS kan du sälja och köpa lite mera ram för pengarna

Permalänk

Tack för tipset. Vad tror du om denna processor? http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=HD985ZXAG...

En sak som jag skulle vilja passa på och fråga är varför det är så står skillnad mellan Intel och AMD's priser? AMD är betydligt billigare, någon nackdel?

När det gäller nätaggregatet. Menar du att det jag har nu inte är tillräckligt kraftigt? Jag är också

Permalänk
Medlem

Marknadspositionering, jag och massa andra envisas med att köpa Intel och därför kan de ta ut ett högre grundpris.

AMD funkar kanon med Linux så det är ingen nackdel. 450w lär räcka då du inte kommer att lasta på med tung grafik. Men någon annan kanske följer upp tråden på konkreta köptips. 2.5Ghz är 2 och en halv miljarder operationer per sekund gånger typ 4 (minus massa I/O wait) den kan du ha mängder med servertjänster på. En spelserver med några få spelare tar inte så mycket last.

Tänkte efter; Kommer du att ha över 100pers som spelar samtidigt? Annars kan du kanske köpa begagnad cpu och moderkort och köpa till mer minne och ett riktigt server nätverkskort för pengarna. Men den du hittat på db är helt klart bra för ett rejäl spelserver för massa folk. Har du bandbredd och minne nog att hålla tjänsterna responsiva?

Permalänk

Tack åter igen för de bra svaren.

Jag hade mer tänkt hålla mig till Valve-spel som TF2, Garry's Mod och lite diverse HL2 mods. Där brukar det ju oftast vara runt 20 spelare per server.

När det gäller brandbredd så har jag obegränsat då jag ska använda mig av mitt eget bredband. Det är för övrigt 10mbit uppladdning och det antar jag är tillräckligt.

Är det något särskilt som gäller med nätverkskort? Jag har så här långt inte märkt någon skillnad på dessa.

Permalänk
Medlem

Inga problem, körde en del servrar förr i tiden.

Om du "bara" har 10Mbit ut så är det första flaskhalsen för dig. HL2 är rätt så förlåtande med Latency men säg det till spelarna... Tror att runt 80 spelare faktiskt är max för att få jämt flyt. Alltså 4 fulla servrar då. Så köp den processorn så har du en fet dmesg att posta på nätet också En server per Core.

Räkna med att varje server tar 512Mb så om du har 2Gb tot så kan du lätt klara dig med RAM också. (16 spelare tar ~384Mb) Visst minne delas så i praktiken kan du lasta på mer säkert. Men jag räknar lite koservativt åt dig så du inte blir lurad av mig.