iTunes - musik från server till library

Permalänk

iTunes - musik från server till library

Är helt ny på itunes, jag undrar hur man ska lägga till sina mp3:or på bästa sätt.

Jag har all min musik på en server med följande filstruktur:
-Music
--Artist_1_Album
---Artist_1_Album_playlist
---mp3filer
--Artist_2_Album
...osv...

Allt är på ca 160gb.

Jag provade något som hette "Add folder to library" på hela "Music"-katalogen. Det har stått och tuggat i ca 4 timmar nu och kommit ca 10% med något som inte går att se vad det står(text som skrivits över tidigare text).

Är det så man gör, eller finns det något bättre sätt? Ska det ta sådan tid?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

iTunes går endast efter id3 taggarna på filerna.

Kanske något app som taggar dina filer åt dig?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Ja men de har redan rätt id3 taggar också, glömde skriva det.

Men är det så man gör när man lägger till filer till biblioteket?

Permalänk
Medlem

Itunes lägger till/kopierar alla filer som läggs till i biblioteket till mappen 'Itunes Music' lokalt på hdd:n. Önskar man ej detta måste man meddela Itunes det:

Inställningar -> Avancerat och bocka ur "Kopiera filer till mappen...".

Permalänk

Jo, det är "urbockat"...

Men vilket är bästa sättet att lägga till musiken till library:t??

File->Add folder to library...
eller
Preferences->advanced->peka om "Itunes Music folder"...
eller
något annat sätt?

Permalänk

YellowMan,

Du gör rätt. Peka om hjälper inte då det bara innebär att själva library filen kommer att hamna där + att ny-rippad musik hamnar där. Jag har cirka 60gb musik och det tog inte mer än 45minuter att lägga till(typ samma struktur som du). Jag kör gigabit nät mellan burkarna(brukar ligga på cirka 55mb/sec mellan burkarna i nätet, dvs det är hårddiskarnas hastighet som stoppar).

Lycka till!

// Lazze

Permalänk

Tack för svaret lazzerman! Skönt att veta

Då får det stå och tugga. Har sett vad det är som tar sådan tid nu, står "Processing Album art work". Så jag antar att det ska sökas covers till allt...

EDIT:
Det där blev inte riktigt som jag hade tänkt, mina playlists blev inte importerade.

Så nu försöker jag få in playlist:sen istället. Men det enda sättet verkar vara att dra in dom en och en??? Drar jag in flera samtidigt så mergas dom till en playlist.

Så finns det något sätt att få in alla playlists?

Finns det något sätt att stänga av att den ska leta efter album-artwork och att den kör nån "determining gapless playback". Dessa två saker tar helt sjukt lång tid...

Permalänk

Gulamannen,

Jag har för mig att man kunde stänga av import av album art - men nu hittar jag det inte.

Du kan trycka i "display fältet" i iTunes tills status texten "hämtar album art objekt x av X" dyker upp - då finns det ett Stop "X" längst till höger i displayen - för att avbryta hämtningen iallafall

// Lz

Permalänk
Medlem

En sak som brukar kunna ta låååång tid är när iTunes "Bestämmer kontinuerlig spelningsinformation"
Bara att låta iTunes fixa det så kommer allt funka prima sen.

Permalänk

Tack för era svar!

Det blev som så att jag satt och drog in varje playlist en efter en, sen fick iTunes köra både get albumartwork och gapless playback... Det tog _lite_ tid men nu är det som jag vill ha det, tror jag.

Följdfråga:
Om jag vill lägga till egna covers, är det lättast att köra "get info"->art work tabben och sen klistra in en bild? Eller finns det något enklare sätt?