Vilket programmings språk lär man sig i kuserna programmering A, B, C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll
Vilket GUI-bibliotek använde ni, och hur tyckte du att det fungerade?

Har provat lite TkInter och wxPython. Eftersom jag kör kursen (är fortfarande på C) ganska självständigt fick jag typ välja att fortsätta med det jag tyckte kändes bäst, vilket var wxPython för mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är det man får lära sig på kurserna egentligen?
Gör man plattformsoberoende program eller kodar man till något speciellt OS?
Är det värt att gå kurserna i programmering om man redan kan hyfsad programmering?

Jag hade tänkt att läsa nv med matte och data där man läser programmering a och b, men efter den här tråden känner jag mig inte så sugen på att läsa programmering längre.
Eller finns det någon som gått nv på eber i norrköping och vet vad för programmering man får läsa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonsas
Vad är det man får lära sig på kurserna egentligen?
Gör man plattformsoberoende program eller kodar man till något speciellt OS?
Är det värt att gå kurserna i programmering om man redan kan hyfsad programmering?

Som sagt, man lär sig inte ett språk, man lär sig att programmera. Vilket språk eller OS man kodar för varierar, men det spelar ingen större roll egentligen. Nu är det ju svårt att veta vad "hyffsad programmering" är för dig, men jag tycker B och C är ganska bra att gå (A var mer en repetition).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trodde inte c++ och vb.net var så vanligt. java är väl bättre val då det är mer neutralt och är något enklare. Python är väl också ett mycket bra alternativ numera.

Är ju inget som direkt hindrar att man väljer språk själv. Det är ju dock en stor fördel att välja det som läraren kan.

Permalänk
Hedersmedlem

Prog A: http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0809&in...
Prog B: http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0809&in...
Prog C: http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0809&in...

Det låter fint men är långt ifrån verkligheten vad som görs. Vissa har bra lärare och får en bra kurs. För andra (likt han som hade gått komvux och fått MVG) så lär man sig inget när man i programmering A fått leka runt i VB6 och göra saker som inte riktigt lär en någonting. Som om man på bildundervisningen skulle slänga åt eleverna några kritor och bara säga "rita något fint".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arood
Vi använder Python på vår skola. I A-kursen lärde vi oss basics i programmering, dvs olika datatyper, att skriva if-satser osv.

I B-kursen blev det mer algoritmer och sånt. Att skriva effektiv kod typ. Det var den drygaste av kurserna imo men troligtvis den nyttigaste också.

Och i C-kursen började vi med objekt-orientering och lite GUI-tänkande.

Men som sagt, det är ju programmering man ska lära sig och inte ett programmeringsspråk. Kan man programmera ordentligt kan man ju i princip sätta sig in i vilket programmeringsspråk som helst på otroligt kort tid. Vi använder boken Think like a computer scientist (with Python) som är ganska bra inriktad för detta imo, dvs man lär sig både allmän programmering och Python (även om den nyaste utgåvan som numera kallas "Thinking Python" eller nåt sånt känns skummare).

Det där låter som en riktigt vettig utbildning. Jag gillar när programmeringens möjligheter kommer fram och inte programmeringsspråkets hinder är ivägen. Räcker med att läsa inledningen till boken (som är en gratis bok som finns på nätet) för att inse varför man vill lära ut python istället. Sen det ni har lärt er är i B-kursen är nyttigt, vad som senare skiljer en som kan programmera från en som bara hobbyprogrammerar i sin egen lilla värld (min lärare i programmering A...).
Börjar du på någon datavetenskaplig utbildning på universitet senare så kommer du känna igen vissa saker (boken är ju gjorrd för universitetskurser).

Thinking in Python-boken är dock inte relaterad till den första (vad jag kan finna).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Thinking in Python-boken är dock inte relaterad till den första (vad jag kan finna).

Think Python skulle den visst heta. Samma bok, fast nyare utgåva som ska börja tryckas nånstans.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arood
Think Python skulle den visst heta. Samma bok, fast nyare utgåva som ska börja tryckas nånstans.

Där har vi den.
http://www.greenteapress.com/thinkpython/

Citat:

This book is a substantially revised version of How to Think Like a Computer Scientist: Learning with Python.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Själv har man inte gått programmering i gymnasiet (går tredje året nu), men har "hobbyprogrammerat" lite jätteenkla saker i C++ (gått igenom och förstått genomgången på cplusplus.com), för att nu ha gått över till PHP då mitt mål är att kunna bygga användarvänliga/fina/bra/[insert ord för bra hemsida] webplatser. Jag har således aldrig lärt mig att "tänka programmering", är det något jag har missat eller tror ni att det är bortkastad tid att gå en kurs på exempelvis komvux? (eller hoppas på Programmering B som jag tror finns på skolan, då dem antagligen är klara med Programmering A snart... )

Här är två kodsnuttar där jag återskapar hjulet...
En som skapar en tio bokstävers sträng där jag blandat gemener, versaler och siffror för att skicka tillbaka ett md5-hash värde som jag kan använda vid registrering och när jag skapar cookies för användare.

function randString(){ $lowChar = "abcdefghijklmnopqrstuvwxyz"; $highChar = "ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ"; $intChar = "1234567890"; $value = " "; for($i=0; $i<10; $i++){ $select = rand(1, 3); switch ($select){ case 1: $rNumb = rand(0, 26); $pick = substr($lowChar, $rNumb, 1); $value .= $pick; break; case 2: $sLength = strlen($highChar); $rNumb = rand(0, 26); $pick = substr($highChar, $rNumb, 1); $value .= $pick; break; case 3: $rNumb = rand(0, 10); $rNumb2 = $rNumb; $pick = substr($intChar, $rNumb, 1); $value .= $pick; break; } } return (md5($value)); }

Och en där jag kontrollerar om båda lösenorden är likadana samt om lösenordet är lika dant även efter att jag kört mysql_real_escape_string på det ena, samt slutligen så att lösenordet är längre än 6 men kortare än 16 karaktärer långt.

function passCheck($dPass1, $dPass2){ if($dPass1 == $dPass2){ $sqlPassCheck = mysql_real_escape_string($dPass1); if($dPass1 == $sqlPassCheck){ $returnPass = $dPass1; if((strlen($returnPass) >=6) && (strlen($returnPass) <=16)){ return (md5($returnPass)); }else{ die("Ett eller flera fält är inte korrekt ifyllt! DIE6"); } }else{ die("Ett eller flera fält är inte korrekt ifyllt!DIE7"); } }else{ die("Ett eller flera fält är inte korrekt ifyllt!DIE8"); } }

så... skulle jag ha nytta av en programmeringskurs?? Eller finns det någon bok i ämnet som tar upp lite hur man borde skriva, samt länka olika variabler och bygga upp koden?

//pscs3

EDIT: Eller är learning/think python som ni länkade till något jag skulle kika på??

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Någon som vet en bra guide till visual studio 2008. nybörjar guide då. vi arbetar med det i skolan och jag ligger lite efter.

Permalänk
Medlem

Tycker att man ska lära sig först ett språk som kräver att man anger int, char, string, double, float osv... Det är bra att kunna datatyperna.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk

Vi ska börja med C# i A-kursen sen ska vi fortsätta med C# i B och C-kursen.