Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Medlem

USB-portarna har lätt gått sönder

har en Antec P182. båda USB-portarna har "lätt" gått sönder efter några månader.
mkt billigt skit med usb-portarna.

gäller detta garantin eller hur?, orkar inte plocka isär och lämna lådan. och i andra sidan orkar man inte sätta i usb kontakten på datatillbehör på baksidan av datorn....

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110

Permalänk
Medlem

USB PORTARNA FRAM

Såg att någons USB-portar på framsidan gått sönder av "vanlig" användning.

Har inte hört talas om detta förut, att portarna på framsidan skulle blivit utslitna av normal användning?

Garantin gäller ju för normal användning, så att säga.

Men, precis som en lampsladd, eller vilken annan sladd som helst, så måste man ändå visa en viss försiktighet när man tar ut något ur USB-kontakterna.

xpna

Permalänk

Har lite glapp i mina portar frampå min P180 också. Trist att man inte var ensam om det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

de gick sönder en efter av normal användning. "billig skit"

orkar inte plocka isär alla komponeneter i datorn och åka med lådan till Inet.

Kan man få ersättning istället? eller någon lösning?

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110

Permalänk

Ring Inet och fråga vettja.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

offtast när USB portar har pörjat strula för mej så har de bara varit att klämma ihop dom jordande höljena...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

mer detaljerad angående P182:ans USB-port på framsidan som har gått sönder:

det fanns en plastbricka i själva usb-porten som håller i usb-kontakten när man kopplar den. Den plastbricka har gått sönder och kommit ut.

Den går alltså sönder efter en tids användning.

Brist på kvalitet på detta....

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xpna
Såg att det var någon här tidigare som undrade om någon har problem att kyla sitt nätaggregat med 4st hårddiskar monterade i nedre hårddisk buren.

Jag har personligen 4st Samsung F1 diskar på 500GB längst ner. I mitten sitter sedan en Noctua NF-P12. Nätaggregatet är ett ACE på 520Watt, bytte ut orginalfläkten mot ännu en Noctua NF-P12.

Vet inte hur jag ska se över om nätaggregatet får nog med kylning men diskarna är svala. Runt 25-27 grader när jag kopierar eller packar upp på dom.

Så det bör väl få nog med kylning där nere.

F.ö så måste jag ju bara säga,

har haft detta chassie i snart ett års tid nu. Hade lite problem med ljudnivån från orginal fläktarna, jag är av den skolan att jag stör mig på motorljud från fläktar och dylikt.

Tog ett litet tag innan jag bytte från orginal fläktarna till ett par ZALMAN runt om i burken. Men blev inte nöjd där heller.

Så nu sitter det 5st Noctua NF-P12 samt 1st Noctua NF-P12 på nätaggregatet i. & det som hörs är, om jag lägger örat mot chassiet ett svagt, mycket svagt brummande från någon av diskarna som arbetar. Men då får jag verkligen anstränga mig för att höra, dämpningen med silikonpropparna är ju verkligen helt otroligt bra.

Älskar det här chassiet.

Hmmm. Ok du skruvade alltså isär nätagget & bytte till noctua?

Visa signatur

Antec p182 - asus-p8p67-ws-revolution-b3 - intel i7 2600k@4.5ghz - evga Gtx 580 sli - corsair 16gb ram - Corsair1000W - crucial m4 128gb mm. - Windows 8.1 64bit - Samsung TFT 27" S27A950D LED 120Hz
Har visst inte uppdaterat signaturen på länge :)

Permalänk
Medlem

Angående USB-porten:

Hej,

Det du beskriver är orsakat av yttre åverkan. Tyvärr är detta inget som täcks av garanti.

Med Vänliga Hälsningar
Inet Service
_____________________________________________-

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nätagget

knuttelyft.

Japp, skruvade isär nätagget och bytte fläkten till en Noctua.

Permalänk
Medlem

Fick mitt P182 igår och är väldigt missnöjd. Det första var att det var det jobbigaste chassit jag arbetat i, men det går ju att överleva eftersom det inte behöver göras ofta. Däremot kylningen i förhållande till ljudnivån är ju enormt dålig sett till priset.

Den kyler inte bättre än mitt gamla Chieftec med Papst 12dB fläktar. Där hade jag hårddisktemp på 30-32 grader. I detta har jag 37-42 grader. Har dessutom en hårddisk i den övre buren med en Nexus 120mm fläkt bakom och den går ändå upp i 37 grader. Förstår inte alls. Och den nedersta fläkten orkar ju inte ens dra in någon luft överhuvudtaget. Blåser ingenting om den, står mest och lever om till ingen nytta.

Sen fick jag inte heller ned temperaturen på processorn. Var tvungen vända fläkten i locket så den suger in luft rakt på processorn för att den skulle ge någon nytta överhuvudtaget. Det sänkte temperaturen på processorn med ca 4 grader. Däremot höjdes givetvis temperaturen i chassit istället. Moderkortstempen går nu upp i hiskeliga 54 grader under max load.

Ljudnivån var inte alls vad jag tänkt mig. På Low brummar fläktarna väldigt hörtbart. Inte störande, men hade helt klart förväntat mig ett mycket lägre ljud. Tycker inte chassit dämpar ljud bra överhuvudtaget. Hårddiskarna låter precis lika mycket i mitt gamla chassi förutom att jag inte har störande vibrationer längre.

Det här köpet var nog den största besvikelsen på länge. Kunde lika gärna köpt ett chassi för halva priset som kylt bättre och som knappt haft högre ljudnivå. Enda jag är nöjd med är att jag inte längre har några vibrationer.

Är för mig ofattbart hur det kan kosta så mycket. Ljuddämpningen i sidorna är ju rent skräp, bättre köpa ett billigare och sätta in mattor själv. Hade det inte varit så stort och klumpigt hade jag skickat tillbaks det eller sålt det. Nu får jag väl se det som en dyr investering för att bli av med lite vibrationer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
[Se nedan]

> Fick mitt P182 igår och är väldigt missnöjd.
Så tråkigt.

> Det första var att det var det jobbigaste chassit jag arbetat i, men det
> går ju att överleva eftersom det inte behöver göras ofta.
Jag skulle snarare beskriva det som "annorlunda". För den som gillar att bara trycka i komponenterna och låta sladdarna ligga i ett ormbo så är den inte så bra. Men för den som vill dra kablarna snyggt och ur vägen så är den sensationellt bra pga utrymmet bakom moderkortsplåten (även om den inte är ensam om den finessen längre).

Men visst är det lite frustrerande första gången man bygger, speciellt med den usla manualen som följer med.

> Däremot kylningen i förhållande till ljudnivån är ju enormt dålig sett till
> priset.
Konstigt - det är verkligen inte de flestas synpunkt. Kanske bara ett fall av att förväntningarna var för höga? När jag köpte mitt första så trodde jag att det skulle lösa alla problem, men så är det förstås inte.

> Den kyler inte bättre än mitt gamla Chieftec med Papst 12dB fläktar. Där
> hade jag hårddisktemp på 30-32 grader. I detta har jag 37-42 grader.
Det är ju svårt att argumentera med siffror. Men vad gäller hårddiskarna så kan du glömma att det är ett problem. 42 grader är en perfekt temperatur för diskar. Att ha mer ventilation är onödigt. Det är sant att flödet i nedre kammaren till stor del är blockerat av nätdelen, men det behöver inte vara större än det är heller.

> Har dessutom en hårddisk i den övre buren med en Nexus 120mm fläkt
> bakom och den går ändå upp i 37 grader. Förstår inte alls.
Som sagt, 37 grader låter bra. Den mesta luften drar väl rakt förbi hårddisken helt enkelt?

> Och den nedersta fläkten orkar ju inte ens dra in någon luft
> överhuvudtaget. Blåser ingenting om den, står mest och lever om till
> ingen nytta.
Jag hör inte min fläkt överhuvudtaget där inne. Och flödet räcker som sagt till.

> Sen fick jag inte heller ned temperaturen på processorn. Var tvungen
> vända fläkten i locket så den suger in luft rakt på processorn för att den
> skulle ge någon nytta överhuvudtaget. Det sänkte temperaturen på
> processorn med ca 4 grader.
Som vi har varit inne på många många gånger i tråden så kan man för processorer som drar mycket kräm behöva mata processorn med kall luft via ett intag i 5 1/4" platserna, helst via en tunnel. Detta gäller förstås speciellt om man har ett grafikkort som sitter och kokar luften på väg till processorn den vanliga vägen.

> Däremot höjdes givetvis temperaturen i chassit istället.
> Moderkortstempen går nu upp i hiskeliga 54 grader under max load.
Det är väldigt mycket, men inte så konstigt om du vänt på fläkten.

> Ljudnivån var inte alls vad jag tänkt mig. På Low brummar fläktarna
> väldigt hörtbart. Inte störande, men hade helt klart förväntat mig ett
> mycket lägre ljud.
Om du hade läst den här tråden och tester på nätet innan så hade du vetat att standardfläktarna är rätt så kassa. Jag skulle inte själv säga att de är mycket högljudda på Low, men jag skulle aldrig behålla dem heller, utan byta ut mot varvtalsreglerade Nexus/Noctua/wahtever floats your boat.

> Tycker inte chassit dämpar ljud bra överhuvudtaget. Hårddiskarna låter
> precis lika mycket i mitt gamla chassi förutom att jag inte har störande
> vibrationer längre.
Inget chassi kan göra underverk, och det viktigaste när man bygger en tyst dator är att ha tysta komponenter. Själv har jag nio hårddiskar i en burk och hör inte diskarna alls, men så har jag också mycket tysta WD-diskar, innan jag bytte ut dem hörde jag de gamla diskarna tydligt. Däremot hör jag förstås fläktarna som kyler dem ganska tydligt.

> Det här köpet var nog den största besvikelsen på länge. Kunde lika
> gärna köpt ett chassi för halva priset som kylt bättre och som knappt
> haft högre ljudnivå. Enda jag är nöjd med är att jag inte längre har
> några vibrationer.
> Är för mig ofattbart hur det kan kosta så mycket. Ljuddämpningen i
> sidorna är ju rent skräp, bättre köpa ett billigare och sätta in mattor
> själv. Hade det inte varit så stort och klumpigt hade jag skickat tillbaks
> det eller sålt det. Nu får jag väl se det som en dyr investering för att bli
> av med lite vibrationer.

Den allmänna åsikten om P18x är nog att det bästa med det ljud/kylningsmässigt är att det är så lätt att modifiera till just de krav du själv har mha nya fläktar, kanaler, sätt att montera diskar, etc. Vi som har haft dem ett tag tycker inte att de är perfekta från fabrik, men det är ju halva nöjet att fixa det.

Men i grunden är det mycket bra. Luftflödena är bra, och ljuddämpningen är fantastiskt bra. Visst kan du få det lika bra med att sätta in dämpmattor själv, det är väl ingen som ifrågasatt det. Men det gäller ju alla finesser med alla chassin.

Men tack för att du påminner oss alla om att inget chassi är perfekt, och att man inte skall förvänta sig underverk med sin dator bara för att man byter till ett nytt chassi. Alla komponenter behöver vara bra balanserade och anpassade till varandra...

Permalänk
Medlem

altair4: Allt du säger är tvärtom hos mig. Den här lådan är den bästa jag haft och är väldigt nöjd med den, förutom kassa usb-port på framsidan.
Den sänker ljudnivån avsevärt.

själv har jag mina hårddiskar stående längst ner med god mellanrum och temperatur.

du får se vad du har gjort för fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av porja25
altair4: Allt du säger är tvärtom hos mig. Den här lådan är den bästa jag haft och är väldigt nöjd med den, förutom kassa usb-port på framsidan.
Den sänker ljudnivån avsevärt.

själv har jag mina hårddiskar stående längst ner med god mellanrum och temperatur.

du får se vad du har gjort för fel.

Antagligen har vi olika krav, åtminstone gällande ljudnivå. Sen var mitt gamla chassi dämpat med mattor också.

Permalänk

Altair,
Vad har du för komponenter i chassit?

Funderar på om du skulle kunna göra som så många andra gjort och sätta igen topphålet helt så blir du av med en fläkt samtidigt som luften bakfläkten skickar ut kommer att ha passerat moderkortet i större utsträckning.

P.S.
Dum fråga: Visst har du satt fläkten i botten så den blåser bakåt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Altair,
Vad har du för komponenter i chassit?

Funderar på om du skulle kunna göra som så många andra gjort och sätta igen topphålet helt så blir du av med en fläkt samtidigt som luften bakfläkten skickar ut kommer att ha passerat moderkortet i större utsträckning.

P.S.
Dum fråga: Visst har du satt fläkten i botten så den blåser bakåt?

Nja ser ingen anledning sätta igen topphålet då det är mer eller mindre det enda som skiljer mot gamla chassit i att få bra luftflöde till processorn. Men visst blir inte speciellt bra flöde ut från lådan nu när jag satt den på att dra in luft istället. Men känns som min gamla låda drog in luft mycket bättre, men den hade ju inte en dörr framför luftintagen och inte heller dammfilter och nån filterdörr. Känns verkligen som de blockerar luftintaget.

Jodå den nedra drar in luft. Tycker bara det är så extremt dåligt luftflöde för att vara 120mm fläktar som ändå snurrar på i runt 1200rpm.

Permalänk
Medlem

Något som verkligen suger med p182 är reglagen till fläktarna! Bestämde mig för att ta ur reglagen då jag ville ta en titt på dem och döm av mig förvåning när de inte satt som de ska när de placerades åter. Armarna/pinnarna som ska förhindra att reglaget trillar in i chassit är förbrukade. De vägrar haspa reglagen utan sitter strax utanför, som om det inte klarade av att föras åt sidan.

Någon som varit med om detsamma och hur återgärdade ni i så fall det?

Sen borde det väl finnas fyra nivåer på reglatet, av, low, medium och hard. Som det är nu går de inte att stänga av.

Permalänk

Altair,
Luckorna över dammfiltren i framsidan är onödigt restriktiva. Med en brytbladskniv och 15 minuter över är det en lönande "mod" att öka genomsläppet där. Kika tillbaka i den här tråden så hittar du länkar till en liten guide över hur man gör. Jag har postat länken ett par gånger och jag tror nån annan har det med.

Beträffande dörrens skadlighet – hur påverkas tempen i lådan av att du kör med öppen dörr då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I min burk så påverkas inte temperaturerna nämnvärt med öppen eller stängd dörr och då har jag dessutom tryckt dit en dämpmatta...

Du kan ju testa ta bort luftfilter, lucka och köra med öppen dörr och se hur pass stor tempskillnad det blir.

b.t.k.a., köpte andra fläktar och satte igen hålet
Går det inte att bända tillbaka hasparna lite då?
Det brukar sällan gå att stänga av fläktarna även på en "riktig" fläktkontroller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Altair,
Luckorna över dammfiltren i framsidan är onödigt restriktiva. Med en brytbladskniv och 15 minuter över är det en lönande "mod" att öka genomsläppet där. Kika tillbaka i den här tråden så hittar du länkar till en liten guide över hur man gör. Jag har postat länken ett par gånger och jag tror nån annan har det med.

Beträffande dörrens skadlighet – hur påverkas tempen i lådan av att du kör med öppen dörr då?

Menade luckdörrarna, har inte testat ta bort dem. Stor anledning jag valde detta chassi var också för dammfilterna. Har monterat om skiten igen och vänt fläkten i toppen. Blev då bättre luftflöde genom chassit även om tempen på CPU blir lite högre.

Får väl se om man byter ut fläktarna mot Nexus eller något senare. Tycker de låter alldeles för dovt på något sett. Inget högljutt vinande som är väldigt störande, men för mycket muller.

*edit* Jaha, det värsta av mullrandet kommer från nå vibrationer i toppen. Lägger jag något tyngre på där försinner det. Hatar sånt här, tycker inte alls det visar på bra byggkvalitet.

Permalänk
Citat:

Nja ser ingen anledning sätta igen topphålet då det är mer eller mindre det enda som skiljer mot gamla chassit i att få bra luftflöde till processorn. Men visst blir inte speciellt bra flöde ut från lådan nu när jag satt den på att dra in luft istället. Men känns som min gamla låda drog in luft mycket bättre, men den hade ju inte en dörr framför luftintagen och inte heller dammfilter och nån filterdörr. Känns verkligen som de blockerar luftintaget.

Jodå den nedra drar in luft. Tycker bara det är så extremt dåligt luftflöde för att vara 120mm fläktar som ändå snurrar på i runt 1200rpm.

Har du problem med luftflödet skall du absolut inte sätta igen toppfläkten, utan ha den på utsug ur lådan i stället. Tipset att sätta igen toppfläkten gäller för de som är nöjda med sina temps och vill ha så tyst som möjligt.

Sug som sagt i stället in mer luft genom en 120mm fläkt monterad i 5 1/4" platserna. Då har du två fläktar i insug och två i utblås - perfekt balans.

Citat:

Altair,

Eller ännu bättre, ta helt enkelt bort dörrarna framför filtren. Så vitt jag kan se så tillför de absolut ingenting. Att döma av hur mycket snabbare filtren sätter igen sedan jag gjorde det så är luftflödet genom lådan nu mycket bättre. Eller så är jag bara sämre på att dammsuga hemma numer.

Permalänk
Medlem

Jo de där små dörrarna framför filtren plockar jag bort. Gör inget för att sänka ljudnivån och de hindrar ju bara luften. Kan ju inte sitta där av någon annan anledning än för att det ska se snyggt ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
I min burk så påverkas inte temperaturerna nämnvärt med öppen eller stängd dörr och då har jag dessutom tryckt dit en dämpmatta...

Du kan ju testa ta bort luftfilter, lucka och köra med öppen dörr och se hur pass stor tempskillnad det blir.

b.t.k.a., köpte andra fläktar och satte igen hålet
Går det inte att bända tillbaka hasparna lite då?
Det brukar sällan gå att stänga av fläktarna även på en "riktig" fläktkontroller.

Nä konstigt nog tappade de form direkt. Får jag inte rätt på det drar jag dem till baksidan av moderkortet och låter dem hänga där.

Permalänk

Med tanke på hur många som prioriterar att datorn skall vara "snygg" på insidan med lampor och skit så kanske det inte är *så* konstigt med folk som vill ha en snygg utsida...

Här är modifieringen av luckorna jag pratade om. Kombinerat med att klippa upp delar av det stansade gallret under dammfiltren (klipp inte bort dammfilterfästena bara!) så blir det rätt rejäl skillnad mot stock.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4 Jaha, det värsta av mullrandet kommer från nå vibrationer i toppen. Lägger jag något tyngre på där försinner det. Hatar sånt här, tycker inte alls det visar på bra byggkvalitet.

Det finns ett känt problem med att toppfläkten bara är skruvad på ena sidan och sitter i nån slags fästöglor på den andra, och att dessa kan börja vibrera - det är antagligen det. Själv tar jag alltid bort fläkten och pluggar hålet så jag håller inte koll på fixen, men jag har sett den både här och på SPCR:s sidor. Det enklaste är väl att trycka till på fästöglan lite skulle jag tro?

Permalänk
Medlem

Hjälper inte... har testat.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Stängde av fläkten i toppen. Skillnaden blev enorm. Inte bara att vibrationerna försvann, ljudnivån sjönk också. Provade lägga något över hålet men det blev ingen skillnad i ljudnivå så jag låter den vara öppen så kommer en del varmluft försvinna där i alla fall.

Permalänk
Citat:

Stängde av fläkten i toppen. Skillnaden blev enorm. Inte bara att vibrationerna försvann, ljudnivån sjönk också. Provade lägga något över hålet men det blev ingen skillnad i ljudnivå så jag låter den vara öppen så kommer en del varmluft försvinna där i alla fall.

Nu kom jag på: du hade ju vänt på den fläkten, eller hur? Ljudet och vibrationerna kom säkert av att fläkten inte tålde att hänga upp och ned i så fall. Vad får du för temps nu efter den operationen då - kan inte vara så bra i alla fall?

Att sätta igen hålet kommer säkert att vara bra för dina moderkortstemps (och dåligt för CPU:n) eftersom bakfläkten kommer att dra luft från takfläkten. Det borde bli marginellt bättre med igensatt takfläkt och avsevärt bättre om du vänder på fläkten och sätter igång den igen (som den var från början). Om det fortfarande låter illa då så får du väl reklamera den, eller bara köpa en Nexus/Noctua i stället.

Och som någon (Roger W?) sade förut, om du har två fläktar som blåser ut där bak/uppe så bör den ensamma fläkten som suger in i fram gå på högre varvtal, annars kommer den att bromsa de bakre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Nu kom jag på: du hade ju vänt på den fläkten, eller hur? Ljudet och vibrationerna kom säkert av att fläkten inte tålde att hänga upp och ned i så fall. Vad får du för temps nu efter den operationen då - kan inte vara så bra i alla fall?

Att sätta igen hålet kommer säkert att vara bra för dina moderkortstemps (och dåligt för CPU:n) eftersom bakfläkten kommer att dra luft från takfläkten. Det borde bli marginellt bättre med igensatt takfläkt och avsevärt bättre om du vänder på fläkten och sätter igång den igen (som den var från början). Om det fortfarande låter illa då så får du väl reklamera den, eller bara köpa en Nexus/Noctua i stället.

Och som någon (Roger W?) sade förut, om du har två fläktar som blåser ut där bak/uppe så bör den ensamma fläkten som suger in i fram gå på högre varvtal, annars kommer den att bromsa de bakre.

Nja, jag hade inga vibrationer vad jag kan minnas då jag vänt på takfläkten. Det var när jag vände tillbaks den till att blåsa ut som jag fick massa vibrationer. Fast är möjligt de var där sen innan.

Temperaturerna är rätt hyfsade nu. Flyttade hårddisken så den ligger mitt i, istället för åt ena sidan, blev svalare.

Är rätt nöjd med ljudnivån nu också, blev klart bättre.

Permalänk
Citat:

Nja, jag hade inga vibrationer vad jag kan minnas då jag vänt på takfläkten. Det var när jag vände tillbaks den till att blåsa ut som jag fick massa vibrationer. Fast är möjligt de var där sen innan.

Temperaturerna är rätt hyfsade nu. Flyttade hårddisken så den ligger mitt i, istället för åt ena sidan, blev svalare.

Är rätt nöjd med ljudnivån nu också, blev klart bättre.

Konstigt att dina temperaturer är bättre nu med takfläkten stoppad än när du hade den igång. Om det verkligen stämmer (och du inte överdrev dina problem pga allmän besvikelse) så har du nog ett allvarligt problem i din burk. Kanske dålig kontakt mellan CPU/nordbrygga och kylare? Eller kanske en trasig temp-sensor.

Och som sagt: du hade aldrig problem med dina HD-temps. Även om du kanske trodde det.