Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilseman
Hehe, jag antar att vi är olika typer av kunder. Jag är den typ av kund som pressar företagen att ge mig en bra deal, och inte en kund som accepterar ett pris. Där är vi olika.

Jag har inte ett val att köpa eller inte köpa, för att jag måste ha Mac OS. Med andra ord måste jag ha en Macbook, för som du själv sa är hackintosh inte tillräckligt bra. Så jag har inget att välja på, utan måste acceptera ett högt pris jag inte är nöjd med.

Som sagt, jag måste och kommer köpa den, men det betyder inte att jag accepterar priset. Det finns ju enligt min åsikt inget som kan konkurera med OSX, dom har monopol där, och finns det något jag avskyr så är det monopol och kundlåsning.

Köp den billigare modellen då, eller köp en begagnad. Finns massa macbooks med c2d processorer begagnade för 6-7000 kr. Vill du ha en ny får du bita i det sura äpplet och punga ut. Så är det för de flesta lite exklusivare datorer.

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Ja, det du säger stämmer faktiskt. Hade flera tillverkade erbjudigt OSX (eller en motsvarande produkt) så hade jag säkerligen kunnat tänka mig att köpa en sån istället. Man har inte så mycket val om man är "tvingad" till OSX. Men fortfarande kan ingen tvinga dig att köpa den.

I takt med att Apple växer så ökar risken att dom kommer att bli stämda av någon sur person för just monopol osv. Det är delvis rätt.. men tycker samtidigt det är fel att Apple ska få lida för att dom faktiskt gjort en bra produkt.

På ett sätt är det ett monopol.. men inte på ett annat. Det är ju inte så att Apple hindrar t.ex. HP från att utveckla ett eget OS.

HP behöver inte utveckla ett eget OS, för dom tjänar så pass bra med pengar att det inte skulle spela någon roll för dom, bara mer jobb i princip. Jag menar dom flesta kör ju på Windows för att dom inte vet vad dom andra OSen har eller kan erbjuda, utan kör på det dom känner igen. Det har jag full förståelse för.

Apple har utvecklat ett suveränt OS, som är riktigt skönt och grymt bra att arbeta med, och det är just det jag vill åt, inte hårdvara, hårdvaran ska vara prisvärd och konkurerbar, men det är den inte alls.

Att kundlåsa genom att göra en specialport på Macbooken, den där DVI sladden eller vad det var, har faktiskt ingen aning, och sen ta 945 kr för sladden som säkert kostar 10 eller 20 kr att göra, är ju ett rån. Det är ju bedrövligt, men man måste ju bita i det riktigt sura äpplet och punga ut pengarna, allt för OSX.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilseman
HP behöver inte utveckla ett eget OS, för dom tjänar så pass bra med pengar att det inte skulle spela någon roll för dom, bara mer jobb i princip. Jag menar dom flesta kör ju på Windows för att dom inte vet vad dom andra OSen har eller kan erbjuda, utan kör på det dom känner igen. Det har jag full förståelse för.

Apple har utvecklat ett suveränt OS, som är riktigt skönt och grymt bra att arbeta med, och det är just det jag vill åt, inte hårdvara, hårdvaran ska vara prisvärd och konkurerbar, men det är den inte alls.

Att kundlåsa genom att göra en specialport på Macbooken, den där DVI sladden eller vad det var, har faktiskt ingen aning, och sen ta 945 kr för sladden som säkert kostar 10 eller 20 kr att göra, är ju ett rån. Det är ju bedrövligt, men man måste ju bita i det riktigt sura äpplet och punga ut pengarna, allt för OSX.

Japp, tycker också det är dåligt av Apple att ha en förmåga till att tvinga folk till "merköp" genom att skapa diverse adaptrar. Jag kommer behöva köpa en Mini DP -> DVI-adapter när jag fått min MBP. Jag är även väldigt sugen på en 30"-skärm i framtiden och då lär det bli en 950kronors-adapter. Så är det.

Dock är uttagen jävligt snygga. hehe.

Skämt och sido.. jag tycker det oftast är väldigt trevliga datorer och ser inte något problem i att lägga ut lite extra för att få det som jag trivs med när jag arbetar med datorn. Ibland, som t.ex. med Dual-link-adaptern så är det surt dock.

Klart att HP inte behöver, men de hade nog kunnat göra något bra med ett eget OS. Det är mycket företag inte behöver för att fortsätta i samma spår.. men man kan ju faktiskt vara lite innovativ.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vad det är för typ av SSD som går att välja till?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Någon som har koll på vad det är för typ av SSD som går att välja till?

Det verkar vara en Memoright SSD, iaf vad jag kunde tyda av en googlesökning.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Någon som har koll på vad det är för typ av SSD som går att välja till?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WalterEgo
Det verkar vara en Memoright SSD, iaf vad jag kunde tyda av en googlesökning.

Ok, om det är samma disk som http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4259 så verkar den vara rättså schyst.

Personligen kommer jag köra på 320GB-disken som kommer med för att uppgradera till en stor och snabb SSD om ett år eller två.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WalterEgo
Det verkar vara en Memoright SSD, iaf vad jag kunde tyda av en googlesökning.

Har du någon länk? Hittade ingen info på Google angående SSD i de nya. Hittade däremot ett test på anandtech där de hade testat gamla MBP med en Memoright disk men det säger ju inget om de nya diskarna.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Har du någon länk? Hittade ingen info på Google angående SSD i de nya. Hittade däremot ett test på anandtech där de hade testat gamla MBP med en Memoright disk men det säger ju inget om de nya diskarna.

Jo det var de gamla MacBook som Memoright satt i, jag kollade bara på storleken när jag sökte.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Satt inga SSD i gamla Macbook/Macbook Pro (fanns inte som tillval heller). Däremot så gick det ju att stoppa i ändå vilket anandtech testade

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

angående adaptrar, det är ju sånt man köper på ebay nu kanske inte display port finns där ännu, men om det inte finns, lär det snart dyka upp

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Så vi får våra datorer i början av nästa månad, förhoppningsvis? Senast jag beställde en macbook (1:a gen) så fick jag vänta i 2 månader innan tålamodet tog slut och jag köpte en spel-PC.

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, ungefär när ligger era leveranstider just för tillfället?

Funderar på om det är läga ett beställa nu för levernas runt den 10 Nov.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Snabb fråga, dras pengarna för beställning direkt eller blir det när den leveraras?
Funderar på att beställa en så jag kan få den runt den 6 November, och det betyder ju att jag borde beställa ungefär nu, men det hade varit bra att fått in nästa lön på kontot innan pengarna dras.

För mig reserverades pengarna direkt, men sen vet jag inte om banken släpper dem eller inte. Kan vara så att de hålls reserverade tills du fått den :/

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Snabb fråga, ungefär när ligger era leveranstider just för tillfället?

Funderar på om det är läga ett beställa nu för levernas runt den 10 Nov.

Beställde i onsdags och fix leveransdatum 3-4 November.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
För mig reserverades pengarna direkt, men sen vet jag inte om banken släpper dem eller inte. Kan vara så att de hålls reserverade tills du fått den :/

Samma här.

Permalänk
Medlem

Kommer jag bara in på Apple store blir det beställning idag...

Sitter och surfar via världens långsammaste satellituppkoppling så det är en evig kamp om man vill beställa på tungladdade sidor.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Beställde i onsdags och fix leveransdatum 3-4 November.

Samma här.

Jag beställde ~1 timme efter release, när det gick att komma åt den otroligt nerbombade AppleStore igen. Beräknad leverans 31 Okt - 3 Nov. Hoppas innerligt att den skickas tidigare och att DHL (eller vem det nu är som kör) snabbar sig!

Angående pengarna så reserverades de direkt, men de har inte dragits ännu.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Efter två timmars försök så är nu en MB beställd, beräknad leverans 5-6 November.
Hoppas den blir en dag försenad så man hinner hem innan budet står där och knackar på dörren..=)

Nu åker oskulden, får hoppas det är en njutningsfylld upplevelse.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk

Har precis köpt en MacBook men jag hinner inte pilla på den förrän senare i eftermiddag. Får se om jag saknar min MacBook Pro men jag tror inte det. Den kändes för stor det sista. Hurvida glossy-skärmen kommer påverka användandet låter jag vara osagt tills vidare.

Första intrycket av nya MacBooken är väldigt positivt. Datorn är väldigt mycket styvare och känns klart bättre än tidigare generationers MB och MBP. Hoppas verkligeheten stämmer in med känslan och att den här datorn har bättre kvalité också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas Lundh
Har precis köpt en MacBook men jag hinner inte pilla på den förrän senare i eftermiddag. Får se om jag saknar min MacBook Pro men jag tror inte det. Den kändes för stor det sista. Hurvida glossy-skärmen kommer påverka användandet låter jag vara osagt tills vidare.

Första intrycket av nya MacBooken är väldigt positivt. Datorn är väldigt mycket styvare och känns klart bättre än tidigare generationers MB och MBP. Hoppas verkligeheten stämmer in med känslan och att den här datorn har bättre kvalité också.

vart köpte du den, i butik?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Hmm, vad tror ni, är det värt att betala 2700 kr extra för 2.4 Ghzarn? Mest till spel och sådant, håller inte på med videoeditering eller annat CPU krävande. Mest surfande, unrarar lite filer då och då, ser på film osv.

Har ju beställt 2.0an men funderar på om det vore värt att ta 2.4an istället. Tester har ju visat att 2.4a processorn ger typ 15% CPU prestanda extra, kommer man märka skillnad om man drar upp nått spel ibland. Kanske bättre att köpa 4 GB minne istället?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Köpte den på Macforum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Hmm, vad tror ni, är det värt att betala 2700 kr extra för 2.4 Ghzarn? Mest till spel och sådant, håller inte på med videoeditering eller annat CPU krävande. Mest surfande, unrarar lite filer då och då, ser på film osv.

Har ju beställt 2.0an men funderar på om det vore värt att ta 2.4an istället. Tester har ju visat att 2.4a processorn ger typ 15% CPU prestanda extra, kommer man märka skillnad om man drar upp nått spel ibland. Kanske bättre att köpa 4 GB minne istället?

Skulle gissa på 4GB minne är bättre men det beror ju mycket på vilka spel du tänkt dig

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Skulle gissa på 4GB minne är bättre men det beror ju mycket på vilka spel du tänkt dig

Inga speciella direkt, mer om det kommer nått man vill testa. Har vanligtvis inga krav på bästa inställningar eller så, kan ofta dra ner resolution (helst över 800x600 dock) och quality utan att jag bryr mig nämnvärt. Tänkte eftersom grafikkortet tar minne från Ramen så kanske det vore bra med lite extra? Eller tror ni man skulle märka skillnad med 2.4 istället för 2.0?

Annars funderar jag på att ta de där 2700 och lägga på kanske 2-3000 till (hade ju tänkt köpa en Pro först) och kanske köpa en desktop att ha till spel. Detta om jag upplever att jag om några månader vill spela mer än vad MacBooken klarar. Kanske vore bättre?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Inga speciella direkt, mer om det kommer nått man vill testa. Har vanligtvis inga krav på bästa inställningar eller så, kan ofta dra ner resolution (helst över 800x600 dock) och quality utan att jag bryr mig nämnvärt. Tänkte eftersom grafikkortet tar minne från Ramen så kanske det vore bra med lite extra? Eller tror ni man skulle märka skillnad med 2.4 istället för 2.0?

Skillnad får jag väl hoppas att man märker

Minnet är ju iallafall enkelt att uppgradera till skillnad från cpu:n, dessutom klart billigare (väl?).

I nya spel skulle jag vilja säga att grafikkortet är det som begränsar och inte cpu:n.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Skillnad får jag väl hoppas att man märker

Minnet är ju iallafall enkelt att uppgradera till skillnad från cpu:n, dessutom klart billigare (väl?).

I nya spel skulle jag vilja säga att grafikkortet är det som begränsar och inte cpu:n.

Mm, just nu kostar 4 GB DDR3 ca 1350 kr aftermarket, men det lär gå ner innan jag behöver det

Okej, mer det att man vll va nöjd med sitt val Med adaptrar och fodral och så hamnade min 2.0 på 11300, och en 2.4 skulle kosta 14000... Hmm hmm Ska man ringa lr inte?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas Lundh
Har precis köpt en MacBook men jag hinner inte pilla på den förrän senare i eftermiddag. Får se om jag saknar min MacBook Pro men jag tror inte det. Den kändes för stor det sista. Hurvida glossy-skärmen kommer påverka användandet låter jag vara osagt tills vidare.

Första intrycket av nya MacBooken är väldigt positivt. Datorn är väldigt mycket styvare och känns klart bättre än tidigare generationers MB och MBP. Hoppas verkligeheten stämmer in med känslan och att den här datorn har bättre kvalité också.

Härligt Hade varit sjysst om du kunde prova några spel (typ spore) för min skull eller bara komma med en snabb recension. Det hade verkligen uppskattats <3

Köper nog 2,4 macbooken snart. Känns bra.

Permalänk

Finns det några bra recensioner ute på macbooken än? Är väldigt sugen på att se hur mycket den presterar i spel och mot andra datorer. Har sökt rätt mycket,men har inte hittat någon bra recension.

Jag var och pillade på den nya macbooken och jag är helt klart imponerad över vad Apple har åstadkommit. Den gamla macbooken var bredvid och man kände verkligen skillnaden i byggkvalité.
Plastbooken knakade så fort man tryckte lite på kanterna, medan den nya hade extremt solid konstruktion.

Den nya touchpaden var verkligen underbar, var lite skeptisk till att den skulle vara gjord av glas. Trodde att friktionen skulle bli högre med glas, men jag kände inte någon större skillnad mot den gamla macbooken.

Jag har inte haft en bärbar innan, men jag tyckte det kändes väldigt naturligt med att hela touchpaden var en knapp. Fanns även användbara funktioner med olika fingerkombinationer.

Detta var mina åsikter om den nya macbooken. Man kan inte testa så mycket i en affär, men sammanfattningsvis så blev jag imponerad. Eftersom jag inte har haft en bärbar innan, så har jag inte så mycket att jämföra med

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudburst
dvs Augusti i år = den är försenad? Eller Augusti 2009?

En till fråga:

Som de flesta vet så tar Apple ut höga priser för minnen och man säger att extra minne ska köpas utanför apples väggar.

Nu så har den nya MB 2x1GB = ingen ledig slot troligen? Då är man lite körd eller?

Ojsan, lite syftningsfel. Snow Leopard ska komma slutet av sommaren [b]2009. Gissar spontant på att det blir något senare.

Två slots i MacBook (och Pro) vad jag vet, så om du ska ha 4 GB RAM så så du två SO-DIMMs över om du ska köpa separat. Just nu finns det knappt några DDR3 SO-DIMM på marknaden, så man sparar knappt något på att köpa minne utanför Apple. Man får två minnen över. Skulle gissa på att värdet inte blir så högt på det, då många säkerligen kommer sälja 2x1 GB-kit pga det.
Och... 4 GB RAM är väl max för MB(P)?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
[B]Ojsan, lite syftningsfel. Snow Leopard ska komma slutet av sommaren 2009. Gissar spontant på att det blir något senare.

Två slots i MacBook (och Pro) vad jag vet, så om du ska ha 4 GB RAM så så du två SO-DIMMs över om du ska köpa separat. Just nu finns det knappt några DDR3 SO-DIMM på marknaden, så man sparar knappt något på att köpa minne utanför Apple. Man får två minnen över. Skulle gissa på att värdet inte blir så högt på det, då många säkerligen kommer sälja 2x1 GB-kit pga det.
Och... 4 GB RAM är väl max för MB(P)?

8GB ska gå att köra med Montevina-chipsettet. Så 8GB borde fungera med 2st 4GB-minnen.

Edit: Fin tankevurpa jag gjorde när jag tänkte lite där. De har ett nytt chipset, men inte montevina eftersom de övergick till Nvidia. Bara bussarna är från montevinaplattformen samt den senaste penryn-cpun. Så 8GB RAM kanske inte är möjligt. Aja, det borde stå i techspecsen för Nvidias chipset.

Permalänk
Hedersmedlem

Var å klämde på nya Macbooken idag (den enda nyheten lokala butiken hade fått in). Måste säga att jag blev grymt imponerad av byggkvaliteten, kan nog utan att överdriva säga att jag testat de flesta olika märkena men det här var helt klart ny nivå.

Touchpaden gillade jag också, riktigt skönt att kunna göra "gestures" med fingrarna. Med anledning av den andra tråden måste jag faktiskt säga att Apple gör skäl för sina priser.

Personligen känner jag dock inget behov av ny dator, får väl bli en Pro om ett par år när min nuvarande ger upp (eller jag ger upp den). Jag tycker det känns riktigt kul att datorerna uppdateras på annat än bara insidan, visst är det trevligt med mer kraft men hur kul vore det att varje gång man köper en ny bil bara få en förbättrad motor?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading