Nya MacBook Modellerna

Permalänk
Medlem

Undrar när macbook med Nehalem kommer xD, tycker det var lite onödigt med ddr3 minnen, drar ju upp priset ett par hundringar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag hatar att va världens mest obeslutsamma person, haha. När jag äntligen bestämt mig för en MB så ändrar jag mig igen. Inte för jag vet om jag vill beställa än då Apple fortfarande reserverar 17 papp på kortet för MBP jag avbeställde Fast jag lär inte kunna hålla mig och får föra över 11 papp till ikväll...

Om jag nu inte vill ha MBP, då får ja ligga ute med mer pengar

Hehe.
Jag fick ångest och avbeställde min MPB med mDP->DVI och iPod för jag fick för mig att det skulle ta längre tid(leverans i nov). Nu när jag ska göra beställningen igen utan någon modifikation eller extra tillbehör står det samma leveranstid som med modifikation.
Smällar man får ta när man är velig.

Permalänk
Medlem

Beställde mig en MBP av ingångsmodellen med skrivare (för 99kr efter rabatt) och en iPod Nano 8gb (275kr efter rabatt). Kom på så här i efterhand att jag ville ha 4gb ram, men det går inte att uppdatera utan att avbeställa och göra om beställningen. Får göra det själv i efterhand, men det verkar kosta lika mycket som att låta apple göra det (med undantag för att man får behålla 2x1gb stickorna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Men herregud.. du säger att du vill ha en Apple-dator p.g.a. kvalité och OS. Varför tror du Macbook:arna kostar mer än en random PC-laptop? JO, därför att det är kvalité och ett annat OS..

Men herregud, har du ens sett vad dom tar betalt för hårdvaran? Typ extra 2GB ram minne?

Sen kostar OSX typ 1000 kr löst eller något, och det är jag villig att betala, mer än gärna.

Dom kostar så mycket för att det är en lyxprodukt och ett bra OS, kvalité hit och kvalité dit, dom använder ju inte direkt sin egen hårdvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilseman
Men herregud, har du ens sett vad dom tar betalt för hårdvaran? Typ extra 2GB ram minne?

Jag tror att en hel del av kostnaden går till utveckligen av OS X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feeku
Jag tror att en hel del av kostnaden går till utveckligen av OS X

Tvivlar jag starkt på, skulle förvåna mig om dom behövde sådana enorma summor för att utveckla sitt OS.

Men det kan ju i och för sig stämma med tanke på hur många fler det är som använder Windows.

Hur som helst tycker jag det är löjligt och nästan elakt av dom att överprisa hårdvaran, men som sagt finns inget bättre som stödjer just mina behov, så jag köper skiten, men jag är inte prismässigt nöjd.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det är ddr3 dock.

Citat:

Sen kostar OSX typ 1000 kr löst eller något, och det är jag villig att betala, mer än gärna.

Den enda anledningen att köpa det löst är ju dock för att uppgradera ett existerande system och uppgraderingsversioner brukar vara betydligt billigare än vanliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Beställde mig en MBP av ingångsmodellen med skrivare (för 99kr efter rabatt) och en iPod Nano 8gb (275kr efter rabatt). Kom på så här i efterhand att jag ville ha 4gb ram, men det går inte att uppdatera utan att avbeställa och göra om beställningen. Får göra det själv i efterhand, men det verkar kosta lika mycket som att låta apple göra det (med undantag för att man får behålla 2x1gb stickorna.

blir ganska mkt billigare att köpa sj. på komplett får du 4gb för 5-600, apple tar 1400 för sina minnen.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
blir ganska mkt billigare att köpa sj. på komplett får du 4gb för 5-600, apple tar 1400 för sina minnen.

Nej, ddr3 minnen är lika dyrt på komplett som hos apple.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är ddr3 dock.

Den enda anledningen att köpa det löst är ju dock för att uppgradera ett existerande system och uppgraderingsversioner brukar vara betydligt billigare än vanliga.

Jo, och dom tar ju 1380 kronor för extra 2GB medans du kan gå och köpa 2x2GB för runt 1700.

Citat:

Nej. 2GB från Apple kostar 1380, 2x2GB från komplett kostar *söker*..... 1800. Med andra ord betalar du 2760 för 2x2GB från apple, medans du kan köpa grejerna själv för 1800. Är det själva installationen av hårdvaran som är "kvalitén" och det dom tar betalt för, skulle jag hellre be Apple att bara skicka hårdvaran till mig för rätt pris så sätter jag ihop det själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero

oops my bad

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jo, och dom tar ju 1380 kronor för extra 2GB medans du kan gå och köpa 2x2GB för runt 1700.

Jo, dyrare är det (och har alltid varit) men inte så fasligt mycket dyrare.

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem fast mellan de två MB modellerna? Är 400 MHz, 90 gig och belyst tangentbord (något jag missat?) värt 3000? Hjälp?
Kommer man att ha nytta av de extra Hz i t ex Photoshop?

Edit: Visst gäller inte ipod-kampanjen om man går en KY-utbildning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, dyrare är det (och har alltid varit) men inte så fasligt mycket dyrare.

1000 kronor mer för samma produkt tycker jag är rätt dyrt. Och då snackar vi bara om DDR3 minnena, och inte resten av hårdvaran.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

1000 kronor mer för samma produkt tycker jag är rätt dyrt.

Nu vet man ju inte riktigt vilka minnen de använder, men om man enligt dina tidigare siffror sätter minnespriset till 1700 kr/4 GB = 850 kr/2GB tar Apple alltså 530 kr "för mycket".

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu vet man ju inte riktigt vilka minnen de använder, men om man enligt dina tidigare siffror sätter minnespriset till 1700 kr/4 GB = 850 kr/2GB tar Apple alltså 530 kr "för mycket".

Ne, mina siffror är som följer:

2GB DDR3 från Apple = 1380
2GB DDR3 från Allmänt = ~900

Prisskillnad blir liten, och mer "okej".

Men nu om man vill ha 4GB blir det

2x2GB DDR3 från Apple (om man utgår från att 2GB som redan finns i går från samma pris som ett nytt från dom) = 2740

2X2GB DDR3 från Allmänt = ~1800

Ja, nu är vi uppe i en mycket större prisskillnad, och en prisskillnad som inte är helt ok. Egentligen inte ens en konkurerbar prisskillnad från Apples sida, men deras taktik verkar ju fungera bra ändå. Att få deras existerande kunder att intala sig själva att deras datorer har superprestanda och är värda vartenda öre. Ungefär som att dom ger dom ett mantra man sitter och upprepar om och om igen.

Skulle jag få min vilja igenom och om jag hade orken så skulle jag köpa unibody skalet plus det andra som kommer från Apple själv och handla exakt samma hårdvara som finns i skalet, från en annan leverantör, sätta ihop det själv, och vips, så har jag samma "kvalité" och exakt samma dator, fast mycket, MYCKET billigare.

Men som sagt, för mig personligen finns det inte en bättre dator som uppfyller mina behov, därför kan jag inte titta åt ett annat håll, utan måste dras med överprisning på produkten. Jag vill ha mer konkurens. Mycket mycket mer.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

2x2GB DDR3 från Apple (om man utgår från att 2GB som redan finns i går från samma pris som ett nytt från dom) = 2740

Men det kan man väl inte anta, särskilt inte om ens poäng är att de har oskäligt höga priser. I så fall borde det väl snarare vara så att det minne som ingår från början, liksom det man eventuellt uppgraderar till, är billigast möjliga och att prisskillnaden hos apple och godtyckligt datorbutik består av arbetskostnader, eventuella merkostnader för icke standardmodeller eller rena straffavgifter.

Permalänk

Men det blir ungefär det samma, eftersom man ändå inte kan välja bort de 2x1GB stickorna från apple, och minnen har inget 2:a handsvärde direkt.

Permalänk
Inaktiv

Undrar hur det skulle se ut om tex. Canonical eller Microsoft började med liknande affärsmodeller, sälja datorer med skräddarsydd hårdvara och specialskrivna drivrutiner, satt allt fungerade optimalt... Känns nästan konstigt att de inte gör det O.o

Permalänk
Medlem
Citat:

Dom kostar så mycket för att det är en lyxprodukt och ett bra OS, kvalité hit och kvalité dit, dom använder ju inte direkt sin egen hårdvara.

Ja, visst är det en lyxprodukt. Det ser väl vem som helst.

Men jag kan inte påstå att jag hittat något som kan motsvara Apples nya Unibody-maskiner. Ser riktigt lovande ut kvalitétsmässigt.

Hur som helst så börjar jag tröttna på dina extremt negativa och pessimistiska kommentarer. Passar det inte så köp inte. Om du känner dig tvingad att köpa något som du tycker är för dyrt så köp inte!! Om du ändå köper så struntar i alla fall jag fullständigt i om du är ledsen över att du inte kan bestämma över dina egna handlingar.

Det är dyrare datorer, men alla har ett val att köpa eller inte köpa - köper du dom har du ju på någon nivå ändå accepterat priset och borde inte sitta här och gnälla inlägg efter inlägg. Försök inse att man kan tycka annorlunda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Undrar hur det skulle se ut om tex. Canonical eller Microsoft började med liknande affärsmodeller, sälja datorer med skräddarsydd hårdvara och specialskrivna drivrutiner, satt allt fungerade optimalt... Känns nästan konstigt att de inte gör det O.o

Ja, faktiskt. Det ryktades för en månad sen eller dylikt om att HP hade planer på att utveckla en egen Linux-dist där man skulle köpa på liknande modell som Apple. Enligt ryktet var en av de största anledningarna missnöje med Windows Vista.

Jag säger bara kör hårt HP - konkurrens är bara bra!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, men du har bara två veckor på dig. Testa att lägga en macbook i kundvagnen, du kommer tillfrågas om du inte även skulle vilja ha en ipod nästan gratis.

Lite synd bara att man måste betala fullpris när man beställer och sen ansöka om att få tillbaka pengarna genom att skicka in massa papper, streckkoder o skit

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Lite synd bara att man måste betala fullpris när man beställer och sen ansöka om att få tillbaka pengarna genom att skicka in massa papper, streckkoder o skit

Jepp, därför jag hoppade över att avbeställa och beställa igen ("råkade" missa att man kunde köpa iPoden billigt) bara för att trixa med sånt och ligga ute med pengar 4-6 veckor.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Medlem

Har en liten fråga, hoppas att någon här kan svara på den.

Angående Mini DisplayPort på de nya MacBooksen... Kan jag koppla en Mini DisplayPort till HDMI adapter och behålla både ljud och bild på samma kabel? Alternativt att jag kopplar Mini DisplayPort till DisplayPort till HDMI.

Dock finns det inga adaptrar till något av fallen, men om det dyker upp... kan jag köra både ljud och bild genom samma kabel till en HD TV?

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

Det verkar som att man kommer att kunna ta nytta av HybdridSLI när man kör Windows på Macbook Pro:n för att t.ex. spela lite. http://www.engadget.com/2008/10/15/new-macbook-pro-running-hy...

Inte helt dåligt. Hoppas att nVidia släpper bättre drivrutiner för OSX i framtiden som ger samma möjlighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av unisol
Har en liten fråga, hoppas att någon här kan svara på den.

Angående Mini DisplayPort på de nya MacBooksen... Kan jag koppla en Mini DisplayPort till HDMI adapter och behålla både ljud och bild på samma kabel? Alternativt att jag kopplar Mini DisplayPort till DisplayPort till HDMI.

Dock finns det inga adaptrar till något av fallen, men om det dyker upp... kan jag köra både ljud och bild genom samma kabel till en HD TV?

Jag är inte helt hundra på detta.. men jag tror inte Mini DisplayPort-uttaget har ljud inbyggt = Ser ut som att du får köra med Mini DisplayPort -> DVI -> HDMI och separat ljudkabel. Lite tråkigt men sant. Jag ser dock att stöd för t.ex. 30"-skärm finns istället för HDMI. Så jag är nöjd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det verkar som att man kommer att kunna ta nytta av HybdridSLI när man kör Windows på Macbook Pro:n för att t.ex. spela lite. http://www.engadget.com/2008/10/15/new-macbook-pro-running-hy...

Inte helt dåligt. Hoppas att nVidia släpper bättre drivrutiner för OSX i framtiden som ger samma möjlighet.

Jag är inte helt hundra på detta.. men jag tror inte Mini DisplayPort-uttaget har ljud inbyggt = Ser ut som att du får köra med Mini DisplayPort -> DVI -> HDMI och separat ljudkabel. Lite tråkigt men sant. Jag ser dock att stöd för t.ex. 30"-skärm finns istället för HDMI. Så jag är nöjd.

OM det finns någon HDMI-kabel/adapter med optisk ingång borde det gå att ta ut ljud via optiska utgången som är inbyggd i hörlursjacket på datorn.
Tittade lite snabbt men hittade ingen kabel för det dock...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
OM det finns någon HDMI-kabel/adapter med optisk ingång borde det gå att ta ut ljud via optiska utgången som är inbyggd i hörlursjacket på datorn.
Tittade lite snabbt men hittade ingen kabel för det dock...

Mm, förutsatt att ljudet i HDMI är optiskt. Jag har inte så mycket koll på just HDMI dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, tack. Den andra lösningen som du nämnde... får jag bättre bildkvalitet med den eller om jag kör Mini DisplayPort -> VGA in i TV'n?

PS. Det är en 46" LCD Full HD, om det har någon betydelse.

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unisol
Ok, tack. Den andra lösningen som du nämnde... får jag bättre bildkvalitet med den eller om jag kör Mini DisplayPort -> VGA in i TV'n?

PS. Det är en 46" LCD Full HD, om det har någon betydelse.

Försök köra digitala signaler (dvs DVI). VGA blir mycket "kladdigare" och kan även flimmra vid speciella mönster på såna upplösningar. Kan även tänka mig att TVn begränsar VGA-upplösningen till t.ex. 1366x768. Inte säker dock - men värt att kolla upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, visst är det en lyxprodukt. Det ser väl vem som helst.

Men jag kan inte påstå att jag hittat något som kan motsvara Apples nya Unibody-maskiner. Ser riktigt lovande ut kvalitétsmässigt.

Hur som helst så börjar jag tröttna på dina extremt negativa och pessimistiska kommentarer. Passar det inte så köp inte. Om du känner dig tvingad att köpa något som du tycker är för dyrt så köp inte!! Om du ändå köper så struntar i alla fall jag fullständigt i om du är ledsen över att du inte kan bestämma över dina egna handlingar.

Det är dyrare datorer, men alla har ett val att köpa eller inte köpa - köper du dom har du ju på någon nivå ändå accepterat priset och borde inte sitta här och gnälla inlägg efter inlägg. Försök inse att man kan tycka annorlunda.

Hehe, jag antar att vi är olika typer av kunder. Jag är den typ av kund som pressar företagen att ge mig en bra deal, och inte en kund som accepterar ett pris. Där är vi olika.

Jag har inte ett val att köpa eller inte köpa, för att jag måste ha Mac OS. Med andra ord måste jag ha en Macbook, för som du själv sa är hackintosh inte tillräckligt bra. Så jag har inget att välja på, utan måste acceptera ett högt pris jag inte är nöjd med.

Som sagt, jag måste och kommer köpa den, men det betyder inte att jag accepterar priset. Det finns ju enligt min åsikt inget som kan konkurera med OSX, dom har monopol där, och finns det något jag avskyr så är det monopol och kundlåsning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe, jag antar att vi är olika typer av kunder. Jag är den typ av kund som pressar företagen att ge mig en bra deal, och inte en kund som accepterar ett pris. Där är vi olika.

Jag har inte ett val att köpa eller inte köpa, för att jag måste ha Mac OS. Med andra ord måste jag ha en Macbook, för som du själv sa är hackintosh inte tillräckligt bra. Så jag har inget att välja på, utan måste acceptera ett högt pris jag inte är nöjd med.

Som sagt, jag måste och kommer köpa den, men det betyder inte att jag accepterar priset. Det finns ju enligt min åsikt inget som kan konkurera med OSX, dom har monopol där, och finns det något jag avskyr så är det monopol och kundlåsning.

Ja, det du säger stämmer faktiskt. Hade flera tillverkade erbjudigt OSX (eller en motsvarande produkt) så hade jag säkerligen kunnat tänka mig att köpa en sån istället. Man har inte så mycket val om man är "tvingad" till OSX. Men fortfarande kan ingen tvinga dig att köpa den.

I takt med att Apple växer så ökar risken att dom kommer att bli stämda av någon sur person för just monopol osv. Det är delvis rätt.. men tycker samtidigt det är fel att Apple ska få lida för att dom faktiskt gjort en bra produkt.

På ett sätt är det ett monopol.. men inte på ett annat. Det är ju inte så att Apple hindrar t.ex. HP från att utveckla ett eget OS.

Visa signatur