TVn (HDMI) tappar signalen från HTPC, Får ingen bild på Tvn när jag byter källa

Permalänk
Medlem

TVn (HDMI) tappar signalen från HTPC, Får ingen bild på Tvn när jag byter källa

Hej!

Jag har en HTPC byggd med Moderkort ASUS Asus M3A78-EM och en 65W AMD Phenom X3 kopplat till en Samsung LE-40F86BD LCD-tv.

När jag byter källa (source) på Tvn för att se ex. tv-bilden så tappar tvn signal från HTPCn. Sedan måste jag starta om datorn för att få bild igen. Jäkligt skumt. Annars fungerar det grymt med både ljud och bild. Hoppas att nån av er vet vad det kan bero på.

Mvh.

Andreas

Permalänk
Medlem

Re: TVn (HDMI) tappar signalen från HTPC, Får ingen bild på Tvn när jag byter källa

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snörök
Hej!

Jag har en HTPC byggd med Moderkort ASUS Asus M3A78-EM och en 65W AMD Phenom X3 kopplat till en Samsung LE-40F86BD LCD-tv.

När jag byter källa (source) på Tvn för att se ex. tv-bilden så tappar tvn signal från HTPCn. Sedan måste jag starta om datorn för att få bild igen. Jäkligt skumt. Annars fungerar det grymt med både ljud och bild. Hoppas att nån av er vet vad det kan bero på.

Mvh.

Andreas

Tjena,

Jag hade samma problem som du i början och jag hittade då information här på forumet om att det troligen berodde på att jag använde grafikkortsdrivrutinerna till ATI HD3200 som fanns på CDn till moderkortet.

Jag avinstallerade dessa och drog hem de senaste drivrutinerna från ATI istället. Det löste mitt problem och nu kan jag byta input-källa på teven hur som helst och byter jag tillbaka till HTPC som källa kommer bilden upp som den ska.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz