Permalänk
Medlem

Tjuvkoppla nätagget till startknappen.

Tjena, har ungefär samma problem som andra men jag vill koppla nätagget direkt till startknappen på chassit. Så att jag kan starta nätagget på startknappen. (utan moderkort).

Då finns det ju 3 kablar från startknappen där det står
power sw
power led
h.d.d. led

Min fråga är vilken av dessa kablar ska jag koppla till nätagget? Och vilka kablar på nätagget som en av dessa kablar ska kopplas till? Antar att det är samma stora kontakt som när du kopladirekt. Prova även att koppla med den gröna och svarta men funkar inte på nån av dessa 3 kablar. men gå att tjuvkoppla direkt som det beskrevs först.

Mvh//Niklas

Permalänk

Det går inte!

Anledningen är att din startknapp är momentan dvs återfjädrande. sen är säkert både kablen och tryckknappen underdimensionerade vad gäller den ström som kan tänkas gå genom pwr_on kablen.

Du får skafffa dig en kabel som minst klarar 12v och 1A gärna hälst mer! och sätta i fronten. varför skulle du vilja tjuvstarta nätagget förresten?

För att starta nätagget så är det pinne 14 på ett 20 pin eller pinne 16 på ett 24 pin som ska byglas till valfri svart kabel. Kablen har oftast grön färg men ibland går. står numreringar vilken det är på atx kontakten!

EDIT: det kan vara så att nätagget har skydd o behöver en viss belastning för att ens starta. 1-2 gamla hårddiskan anslutna brukar avhjälpa detta 'fel' .
Dock Fläktar cd'romer . ccfl rör mm funakr inte att ha som last då de drar alldeles för lite och endast på 12V det behövs en last på %v dessutom. därför använder man en gammal hårddisk eller två som last.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag ska bygga ett separat vattenkylningssystem. Så jag tänker ha pump, radiator, tank och fläktarna till radiatorn i ett chassi.

Så då tänkte jag koppla allt till ett gammalt nätagg jag har förutom pumpen som behöver 230V vet hur allt ska vara förutom hur jag ska göra för att få fläktar och pumpen att starta samtidigt som jag startar "vanliga" datorn.

Har faktist en relä som är kopplat till pumpen men då kommer ju bara pumpen att starta om jag kopplar den till "vanliga" datorn. Nån som förstår hur jag menar?

Jag vet att nätagget fungerar och har den gröna kabeln och svarta.

Permalänk
Medlem

se om du hittar ett nätagg som är AT och inte ATX, dessa starter ju med isn egen knapp

men vet inte om det tillverkas nya, du får nog hitta ett begagnat...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

kej har inte lust att köpa nytt nätagg. Men om man säger såhär. Hur kopplar jag så att jag får både nätagget och pumpen att starta samtidigt som datorn. så jag kopplar nätagget till mitt andra nätagg. Så skulle jag behöva 2 relän eller? Kom med förslag om hur jag kan kopla.

Permalänk

Har för mig att det finns en speciell adapter för att köra med dubbla nätagg, en sån borde väl fungera?

Permalänk
Medlem

låter som en bra ide få kolla lite om jag hittar. då kan jag ju bara koppla relät till pumpen till det nätagget. Om jag hittar en sådan kontakt så är faktist allt ordnat vänta bara på kylblocken nu :D:D

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
sen är säkert både kablen och tryckknappen underdimensionerade vad gäller den ström som kan tänkas gå genom pwr_on kablen.

Du får skafffa dig en kabel som minst klarar 12v och 1A gärna hälst mer!

Det går ingen ström att tala om från PS_ON till jord som du ju kopplar den till, knappast att man skapar en fin kortslutning och drar massor av ström genom en kabel bara för skojs skull.

När ett moderkort är avstängt håller det PS_ON-signalen hög (5V) och när nätagget ska starta sätts den till låg (0V). Nätagget har även en intern pullup-resistor som håller PS_ON hög så att nätagget är avstängt även om inget moderkort är inkopplat. PS_ON är enbart en styrsignal och strömmen genom den ligger på nån enstaka mA så det går att använda vilken skitkabel som helst för det ändamålet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

kej, förstår. Men funderar med på koppla samman de 2 nätaggen. Hittade de bra inlägg drån denna sidan men va så pass gammalt att länkarna fungerade inte =/ Få fortsätta lera efter lösningar.

Permalänk
Medlem

Känns som detta borde funka ganska bra.

http://www.techspot.com/vb/all/windows/t-53694-Tutorial-How-t...

bara att förlänga kablarna till den "externa" burken du vill har tänkt dig och sätta nån form av kontakter så du kan koppla isär burkarna ?

Har inte testat detta själv men läst igenom guiden och kunde inte hitta något som borde vara nåt problem.