Linux Mint bootar inte med extern HD inkopplad!?

Permalänk
Medlem

Linux Mint bootar inte med extern HD inkopplad!?

Hej! Jag har alltid kört windows och nån gång har jag haft dual boot med ubuntu. Nu beslöt jag mig för att prova linux mint och efter att jag gjort utrymme på vista-hårddisken så installerade jag det och allt gick felfritt. Sen startade jag om och systemet bootade. Installerade alla uppdateringar osv, men vid nästa omstart så ville inte linux boota. Nu har jag provat en massa grejjer och ibland så bootade systemet och ibland inte. Nu har det dock fastnat vid ett mönster. När jag har min MyBook ikopplad (som bara är lagringsutrymme) så kan jag inte boota linux. Pluggar jag ut den därmeot så kan jag boota in i linux, men bara via recover mode läget i grub. Ibland händer det att det funkar via det vanliga läget också men med MyBooken inkopplad så funkar ingetdera. Man kommer bara till busybox där det står initramfs eller nåt sånt.

Nu undrar jag om nån av er har en lösning på detta problem och JA jag har googlat runt och hittils har inget jag hittat och provat funkat så jag är tacksam för hjälp.

Tack på förhand
//Oskar

Visa signatur

Intel C2D E6750 @ 3,2 Ghz | Gigabyte 965P-DS3 rev 3.3 | XFX Geforce 8800GTS 320MB (Klockat) | 2GB RAM

Permalänk
Vila i frid

Kolla i BIOS vilken boot-prioritet din USB-drive har. Förmodligen lägger den sig som SDA vilket din SATA hårddisk normalt gör.

Permalänk
Medlem

I BIOS så ligger den som tredje och sista i bootordningen så det borde väl inte vara nåt problem med det.... eller?

Visa signatur

Intel C2D E6750 @ 3,2 Ghz | Gigabyte 965P-DS3 rev 3.3 | XFX Geforce 8800GTS 320MB (Klockat) | 2GB RAM

Permalänk
Vila i frid

Mina P5B och P5B Deluxe mobos måste köras med "irqpoll" på kernel-raden i /boot/grub/menu.lst för att funka öht.