Första betan av Vista SP2 på väg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aki||es
Varför ligger hårddisken hela tiden o "tänker" när ja använde Vista?

Jag var supernöjd med Vista, Ända tills jag förstod att min CPU inte är allt för snabb!

Den arbetade säkert med indexering av hårddisk(arna), går att stänga av med högklick på enheten och bocka av "Tillåt indexering av enheten".

Trivs också med Vista, men redan efter en månads användande är bootiden oacceptabelt lång... men men, sånt man får leva med antar jag. 6GB internminne här

Permalänk
Medlem

Det är bra med lite servicepacks ibland så kan man slipstreama in dom i installationsskivan så det inte blir så mycket uppdateringar när man nyinstallerar. Men hur blir det med XP, blir väl inga fler servicepack där väl?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Tycker det var ganska irrelevanta nyheter för att vara ett nytt servicepack, de kunde satsa på att förbättra kärnan mer och grundprestandan. Nej det blir nog inte vista för min del.

Ett service pack är väl traditionellt mest en samling av patchar som har släppts; det är väl inte så ofta helt nya funktioner introduceras?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
Andra sidan?

Du ska bara veta hur allt bara flyter i Vista. Allt man var tvungen att jävlas med i XP finns bara inte. Något som verkligen briljerar är hur nätverk fungerar. Byta från XP till Vista är nog det smartaste jag gjort

Man kanske inte ska komma med ogrundliga argument om man inte ens testat en produkt.

haha Lyygn och fin nu krappen!

Jag kör vista på jobbet jag vet nog hur det fungerar, har dock aldrig hittat EN enda fördel med vista mot xp, tyvärr

Och du hade tydligen problem med din XP ? som vad egentligen, tvilvar på att det var XPs fel utan SBS

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Ett service pack är väl traditionellt mest en samling av patchar som har släppts; det är väl inte så ofta helt nya funktioner introduceras?

Ja först och främst så ska det bara vara en "samling" av tidigare uppdateringar ja. Men visst kan de lägga till och förändra vissa saker också. Som Vista SP1 t.ex. där uppdaterades kärnan.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Ja först och främst så ska det bara vara en "samling" av tidigare uppdateringar ja. Men visst kan de lägga till och förändra vissa saker också. Som Vista SP1 t.ex. där uppdaterades kärnan.

Jo, men att bli besviken på att ett service pack inte tillför några spännande nyheter är väl lite överdrivet?

Permalänk
Citat:

Jag var supernöjd med Vista, Ända tills jag förstod att min CPU inte är allt för snabb!

Ingen cpu verkar vara för slö, men däremot för gamla. Vista spinner som en katt på Celron M530. Har man minst 2gb internminne och kompatibel hårdvara så är det inga problem.

Både jag och brors an är mer än nöjda med Vista.

Permalänk
Musikälskare

Nöjd med Vista iaf, detta är välkommet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidfool
Det finns väll till XP?
http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/desktopse...
Eller är det här något annat?

ojoj. Det stämmer ju faktiskt. Har inte kollat vad microsoft har att erbjuda på nedladddningssidan uppenbarligen. Fortfarande kan man fråga sig varför de inte implementerade detta automatiskt i XP utan att man måste leta upp och ladda ner själv. Många missar nog detta. Å andra sidan så bör jag nog bara släppa den här frågeställningen, för jag var ute på lite tunn is redan från början där

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Citat:

Superfetch är det som cachar filer.
Rekommenderar att slå av den om du känner att det bara drar ner din prestanda (slå av servicen).
Windows Search servicen är också igång som försöker hålla reda på dina filer.

Rätt onödigt är Windows Search för vem fan håller inte reda på sina egna filer på HDDn?

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jo, men att bli besviken på att ett service pack inte tillför några spännande nyheter är väl lite överdrivet?

Hehe jo självklart. ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
Rekommenderar att slå av den om du känner att det bara drar ner din prestanda (slå av servicen).

Rätt onödigt är Windows Search för vem fan håller inte reda på sina egna filer på HDDn?

Windows Search är ju helt suveränt. Fast ifall man aldrig behöver söka på datorn efter något så har man ju givetvis ingen större nytta av det såklart. Men när man väl SKA söka efter något... eller bara "filtrera" ut några specifika filer så går det snabbare och enklare med Windows Search aktiverat. Tror inte att sökrutorna uppe i högerhörnet ens fungerar utan va?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag?

Min indexering laggade ner datorn skitmycket tills den efter ett par timmar indexerat allt och var klar. Efter det har den inte gett mig några problem alls, jag förstår inte vad folk gnäller över.

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphexan
Min indexering laggade ner datorn skitmycket tills den efter ett par timmar indexerat allt och var klar. Efter det har den inte gett mig några problem alls, jag förstår inte vad folk gnäller över.

Förmodligen har de inte testat vista så länge att indexeringen har hunnit bli färdig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jadu, har man över 100k filer utrspridda över 4 hårddiskar kan inte ens du hålla redan på dem.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidfool
Det finns väll till XP?
http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/desktopse...
Eller är det här något annat?

Installerade. Fast den fungerar inte.
"Windows search is not running......." står det i gul ruta när jag öppnar search.
Igår stängde jag av massa services i services.msc som jag inte behöver, antar att search 4.0 vill ha någon av dem. Någon som vet vilken/vilka services den kan tänkas vilja ha igång? Kan man kolla upp sådant?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wakkie
Jadu, har man över 100k filer utrspridda över 4 hårddiskar kan inte ens du hålla redan på dem.

Jag tycker Windows sök fungerar bra, men det går itne att indexera hela hårddisken, då blir sökningen ändå långsam. Windows sök är det ignet fel på, men undvik att indexera allt, istället kan man välja att indexera mediafiler, all musik, alla filmer osv, det är smidigt.

Men den funktionen går att stänga av, så är sökningen lika seg som i XP.

Jag förstår inte att folk klagar på saker som går att stänga av, Indexeringen är ett plus, inget annat.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wakkie

En sortering efter ämne sedan så hamnar ju allt i bokstavsordning? Tänk på hur svårt det är att hitta saker i de flesta bibliotek och där är det inte ens du som har sorterat.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Avstängd

Kommer Vista fortfarande suga med SP2?

Kommer Windows 7 suga lika hårt som Vista?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak

"Suga?" Sådana tekniska termer kan inte jag svara på iaf

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak

Om man inte gillar vista kommer man nog inte att gilla windows7 heller, men oftast finns det väl inga sakliga skäl till att ogilla vista?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Om man inte gillar vista kommer man nog inte att gilla windows7 heller, men oftast finns det väl inga sakliga skäl till att ogilla vista?

Du menar att "one size fits all" är 100% sant?

Sakliga skäl finns, för det räcker väl att någon föredrar ett annat operativsystem t o m ett icke Microsoft producerat. Eller hur? I och för sig tror jag mer du tänkte på XP vs. Vista.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Därför jag ha börjat lära mig Ubuntu . Blä för vista är så oredigt.

Kör numera wow i ubuntu

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Vista är väl okej sålänge man håller sig till en uptime på under 5 dagar. Testa tre veckor och Vista är som sirap.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergstrom
Vista är väl okej sålänge man håller sig till en uptime på under 5 dagar. Testa tre veckor och Vista är som sirap.

Upprepa? Vad snackar du om?! Jag stänger aldrig av min dator, endast vid uppdateringar osv. Detta gör jag ungefär en gång i månaden och inte fan är den seg som sirap. Exakt lika snabb efter tre veckor som efter en timme. SBS där eller vad.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Jag gick nyligen över till Vista och det är helt ok förutom prestandan speciellt i openGL.
Spelar ett spel som använder Q3-motorn och hade tidigare med WinXP 160 fps i på ett timedemo och nu får jag 110 fps.

Varför så slött?????

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
I och för sig tror jag mer du tänkte på XP vs. Vista.

Så är det. Jag kör huvudsakligen gentoo själv, men de stunder man använder vista saknar man inte xp.

Permalänk
Medlem

Efter snart ett år av Vista, både 32 och 64bit, är jag faktiskt förvånadsvärt nöjd. Var väldigt skeptiskt till en början men desto längre tiden har gått trivs jag med det mer och mer!

Ser fram emot SP2.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem

Tänkt xp med dx10, skulle vara bästa nånsin!

Permalänk

Har också kört Vista i mer än ett år nu. Är riktigt nöjd. De som tjafsar om att Vista bara är XP med några nya grafiska effekter kan väl sätta sig ner och faktiskt testa Vista. När jag satte mig ner och installerade XP på en gammal maskin så märkte man verkligen att det är föråldrat.

Permalänk
Medlem

Vista är både snabbt, stabilt och snyggt. Kräver väl sin dator, men med min är det inga problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.