Försäljningen av netbooks skadar Microsoft

Permalänk
Melding Plague

Försäljningen av netbooks skadar Microsoft

Datortillverkarna jublar över den explosionsartade försäljningen av netbooks. Microsoft är inte fullt lika glada – Windows ersätts av billiga Linux-distributioner.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Go linux! Hoppas det snart kommer bättre optimerade distrubitioner för netbooks.

Permalänk
Avstängd

En sund utveckling.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Det är väl bra för oss samt att linux blir bättre....

På linux sidan tar det nog mera fart i utvecklingen......

Permalänk
Avstängd

Najs. Undrar hur microsofts strategi kommer att vara senare, när linux blir ett riktigt hot, eller det kanske redan är det?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Fler linuxanvändare betyder fler linuxutvecklare.. Ännu bättre stöd för hårdvara och program/spel. Härliga tider är att vänta oss linuxanvändare!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan bara hoppas på lite öppen källkod windows i framtiden.

Permalänk
Medlem

Trevlig utveckling indeed!

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Jag tycker utvecklingen är positiv då det får fler människor att upptäcka Linux.

Det bästa vore om Microsoft släppte ett gratis "gaming-alternativ" som i stort sett bara duger till att spela spel på, ett extremt stympat os...vill eller behöver man kunna köra mer så får man väl köpa till det...

Förmodligen skulle de som spelar på PC köra detta och kanske använda Linux till arbete mm

Nu lär det inte ske så det är bara att fortsätta drömma...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
Jag tycker utvecklingen är positiv då det får fler människor att upptäcka Linux.

Det bästa vore om Microsoft släppte ett gratis "gaming-alternativ" som i stort sett bara duger till att spela spel på, ett extremt stympat os...vill eller behöver man kunna köra mer så får man väl köpa till det...

Förmodligen skulle de som spelar på PC köra detta och kanske använda Linux till arbete mm

Nu lär det inte ske så det är bara att fortsätta drömma...

Eller så börjar utvecklarna göra spel till Linux, Det skulle jag föredra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Undrar jag vad det här kan leda till

Permalänk
Medlem

Jättebra nyheter

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Bra att folk får veta att det finns alternativ, Microsoft vill inte detta ska hända såklart..

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder inte Linux dagligen men gratis mjukvara är bra!

Synd på den stora massan som inte kan lära sig Linux. tror fortfarande att företag behöver införa Linux för nyanställda ^^

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Avstängd

Bra nyheter

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

Bara en enkel lite fundering: varför beskrivs detta som att något "skadar Microsoft"? Nu är detta inte unikt för Sweclockers, men egentligen tycks ju det indikera att Microsoft är utsatta för sabotage och behöver hjälp, eller att förespråkarna för andra operativsystem helst av allt vill se Microsoft skadat.

Ursäkta för den irrelevanta kommentaren. Det var bara en tanke som slog mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Bara en enkel lite fundering: varför beskrivs detta som att något "skadar Microsoft"? Nu är detta inte unikt för Sweclockers, men egentligen tycks ju det indikera att Microsoft är utsatta för sabotage och behöver hjälp, eller att förespråkarna för andra operativsystem helst av allt vill se Microsoft skadat.

Ursäkta för den irrelevanta kommentaren. Det var bara en tanke som slog mig.

Tänkte precis samma sak. Stackars MS som bara har 90% av marknaden skadas rejält av dessa notebooks. Starta insamling kanske?

Permalänk

Bra för oss då blir priset biligt på datorn sen när man får hem den så bort med Linux skiten och in med vad som helst.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

30% är linux förinstallerat på. Hur många av dessa datorer kommer det ändå att installeras windows xp när de kommer hem?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Bara en enkel lite fundering: varför beskrivs detta som att något "skadar Microsoft"? Nu är detta inte unikt för Sweclockers, men egentligen tycks ju det indikera att Microsoft är utsatta för sabotage och behöver hjälp, eller att förespråkarna för andra operativsystem helst av allt vill se Microsoft skadat.

Ursäkta för den irrelevanta kommentaren. Det var bara en tanke som slog mig.

Precis min tanke också. Dämpad tillväxt är inte stagnation, och förstår inte heller ordvalet "skada". Antar att redaktionen återanvänt Microsofts egna (måhända översatta) ord, vilket är märkligt för en redaktionell text.

Naturligtvis, dock, finns givetvis ingen entydig definition av "skada" så minskad ökning av marknadsandelar, t.ex. kan ses som en sådan. Men skadan för hela branchen är redan skedd; att en enskild har 90% av desktopmarknaden är inte bra, bl.a. av säkerhetsskäl och konkurrensskäl.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Bra för oss då blir priset biligt på datorn sen när man får hem den så bort med Linux skiten och in med vad som helst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
30% är linux förinstallerat på. Hur många av dessa datorer kommer det ändå att installeras windows xp när de kommer hem?

Det finns ingen speciell anledning att installera XP på en netbook, den klarar ändå inte att köra vare sig 3D fps-shooters, Adobe CS4 eller Office 2007 med ribbon som är de mest typiska "vara-kvar-med-windows"-appsen.

I princip allt av vikt som öht går att göra med en Netbook går att göra under Linux, som att se på youtube eller hänga på facebook förutom sk nyttigheter, så det smartaste är att inte ödsla tid på att installera XP på den.

edit. angående artikelrubriken, sätt citationstecken på den så att folk fattar att det är ett citat och inte något som Swec tycker är ett faktum ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Det är ju helt underbart med lite konkurrens på OS marknaden

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

mkt bra det här

Permalänk
Medlem

De skulle kunna motverka det genom att inte ha så absurbt dyra retail versioner som är det folk skulle vilja ha om de hade råd. Sen borde de inte göra allt så extremt krävande som får folk att lacka på windows.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
30% är linux förinstallerat på. Hur många av dessa datorer kommer det ändå att installeras windows xp när de kommer hem?

På min Eee PC åkte Linux ut och XP in efter ett par timmar. Tyvärr så är de distar som levereras med netbooks ofta riktigt usla och ska man ändå byta och har en XP-licens som ligger och skräpar så varför inte.

Sen så kan man faktiskt spela äldre spel galant på de flesta netbooks så visst har XP en del fördelar också.

Permalänk
Medlem

Är bara bra att Microsoft börjar känna en viss press på sig, kommer ju inebära även bättre OS från dom på lite sikt samt kanske även nått mer lättare OS men modernt som kan köras på lite blygsammare hårdvara med bra prestanda.
För en netbooks skulle jag inte välja XP utan nån linux variant i dagsläget

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
På min Eee PC åkte Linux ut och XP in efter ett par timmar. Tyvärr så är de distar som levereras med netbooks ofta riktigt usla och ska man ändå byta och har en XP-licens som ligger och skräpar så varför inte.

Sen så kan man faktiskt spela äldre spel galant på de flesta netbooks så visst har XP en del fördelar också.

Min acer aspire one kan faktiskt spela äldre spel med Linux galant. Så visst har Linux en del fördelar också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Min acer aspire one kan faktiskt spela äldre spel med Linux galant. Så visst har Linux en del fördelar också.

Jepp, Wine, sen har vi ju vissa(som mig) som fick en full-licens inkl. support från Cedega gratis häromdagen pga. något konstigt vad som de förlorat ...

(Cedega är typ Wine på steroider)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
Jag använder inte Linux dagligen men gratis mjukvara är bra!

Synd på den stora massan som inte kan lära sig Linux. tror fortfarande att företag behöver införa Linux för nyanställda ^^

Inte kan ?? vad menar du ?
Den stora massan kanske inte vill..
kan påpeka att jag har Vista och det funkar kanonbra, så varför skulle jag byta ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Päronsaft
Inte kan ?? vad menar du ?
Den stora massan kanske inte vill..
kan påpeka att jag har Vista och det funkar kanonbra, så varför skulle jag byta ?

Det är ingen mening att byta på din befintliga dator om det fungerar och du är nöjd, men om du skulle köpa en Netbook skulle du få pröva något annat och kanske skulle du gilla det. Det är det som artikeln handlar om, MS fasa för att Linux skall bli en god vana ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||