Permalänk

Virus som nu är borta fast ändå inte?

Uppdaterat den 18 november, läs sista posten!

Hej,

Det här är första gången i mitt liv som jag har lyckats dra på mig ett virus, en trojansk häst för att vara exakt. Jag drog igång AVG Free 8.0 och startade Scan whole computer. När sökningen var klar hade två stycken infekterade filer hittats, kommer inte ihåg namnen på de båda men det var något med System Volume Information eller så.

Jag blev osäker på vad jag skulle göra då jag aldrig tidigare har behövt handskas med virus. Det var så pass sent på kvällen så jag drog ur nätverkssladden och gick till sängs.

Nu när jag sitter här dagen efter och gör en andra sökning för att kolla deras namn så finns dem tydligen inte kvar? Jag har gjort två fulla sökningar för att vara på den säkra sidan.

Datorn uppför sig mycket konstigt. Då och då ser det ut som om den har hängt sig men egentligen verkar allting lagras för att efter några minuter utföra alla klickningar och tangenttryck jag gjort under tiden som allt står stilla.

Jag ser alltid till att hålla Windows uppdaterat med säkerhetsinställning och så vidare. Brandväggen är på och AVG Free 8.0 är också det alltid uppdaterat.

Hur går jag tillväga nu?

Permalänk
Medlem

Oftast är en trojan helt ofarlig. Kör en virusscan en gång till och om du inte kan ta bort dom så kan man oftast byta namn på dom och då är dom ofarliga...

p.s jag har haft minst 50 st

Permalänk
Medlem

Det råkar inte vara som så att AVG uppdaterats sedan du fick varningen? Har för mig att jag läste att de i uppdatering häromdagen gjort en miss så ett par windowskomponenter identifierades som ett hot. En nyare uppdatering skulle i så fall fixat detta.

/PeCe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mela
Oftast är en trojan helt ofarlig. Kör en virusscan en gång till och om du inte kan ta bort dom så kan man oftast byta namn på dom och då är dom ofarliga...

p.s jag har haft minst 50 st

Nu har jag hunnit göra två fulla sökningar, ingenting hittas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeCe
Det råkar inte vara som så att AVG uppdaterats sedan du fick varningen? Har för mig att jag läste att de i uppdatering häromdagen gjort en miss så ett par windowskomponenter identifierades som ett hot. En nyare uppdatering skulle i så fall fixat detta.

/PeCe

Virusdatabasen har uppdaterats sedan jag fick varningen om de två infekterade filerna. Och om det nu skulle vara så att det är en miss från deras sida, hur förklarar man att min dator helt plötsligt uppför sig väldigt konstigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Datorn uppför sig mycket konstigt. Då och då ser det ut som om den har hängt sig men egentligen verkar allting lagras för att efter några minuter utföra alla klickningar och tangenttryck jag gjort under tiden som allt står stilla.

Det är precis så min dator beter sig när jag kör ett program som belastar alla 4 kärnorna i min processor så mycket det bara går. Kolla i aktivetshanteraren om det finns någon process som drar mycket CPU-kraft.

/PeCe

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morgan
Kolla filen på http://hijackthis.de/.

Tack ska du ha.

Allt ser ut att vara rent men problemen kvarstår.

Vad gör jag nu?

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid testa att göra en systemåterställning till ett datum innan du upptäckte de båda trojanerna. Om du installerat något nytt program sedan det datumet kan det tänkas att du behöver installera om det ifall du gör en systemåterställning.

Eller så gör du som jag när det gått för lång tid och datorn börjar sega för mycket: Töm disken och installera om Windows.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johker
Man kan ju alltid testa att göra en systemåterställning till ett datum innan du upptäckte de båda trojanerna. Om du installerat något nytt program sedan det datumet kan det tänkas att du behöver installera om det ifall du gör en systemåterställning.

Eller så gör du som jag när det gått för lång tid och datorn börjar sega för mycket: Töm disken och installera om Windows.

Jag formaterade om datorn för någon månad sedan, har aldrig tidigare haft problem med någon sorts virus och använder alltid sunt förnuft. Så det känns ganska omständigt att behöva göra det igen, så snart.

Jag har som sagt inte installerat något som skulle kunna orsaka dessa varningar, besöker heller aldrig några skumma webbplatser, kör okända executables eller öppnar andra oscannade filer.

Om varken AVG Free, Spybot Search & Destroy eller hijackthis hittar några konstigheter tycker man att datorn borde vara ren, men då måste jag hitta en lösning på frysproblemet som inte innebär omformatering eller systemåterställning (då jag redan har testat det senare).

Permalänk
Medlem

Några systemfiler kan ju vara påverkade, så kör en reparation (inte installation) av windows.

Permalänk
Medlem

1. Stoppa i Windows XP -skivan
2. Boota från den
3. Välj installera
3. Välj reparera

Permalänk
Citat:

1. Stoppa i Windows XP -skivan
2. Boota från den
3. Välj installera
3. Välj reparera

Jag kommer inte att behöva installera om en massa saker efter att ha utfört en reperation va? Jag menar, reperationen tar väl inte bort något?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Viruset är tillbaka.

Varken AVG Anti-Virus Free, Spybot Search & Destroy eller hijackthis har hittat några konstigheter från det att jag hittade viruset förra gången, ända tills i dag.

Nu när jag gjorde ännu en söknings så visas detta.

Hur får jag bort dessa filer?

Permalänk
Medlem

Stäng av systemåterställningen. Sedan filerna är borta kan Du aktivera igen.

Permalänk
Citat:

Stäng av systemåterställningen. Sedan filerna är borta kan Du aktivera igen.

Kan du förklara lite mer utförligt?

När jag har stängt av systemåterställningen, hur gör jag då för att ta bort dessa filer? Och hur vet jag säkert att de är borta? Jag menar, de har ju inte visats på ett tag men har nu dykt upp igen.

Och varför ser filen A0015004 (viruset) ut som Ventriloikonen?

Permalänk
Medlem

Windows XP

1. Klicka på Start - Program - Tillbehör - Utforskaren.
2. Högerklicka på Den Här Datorn och klicka på egenskaper.
3. Under fliken som heter Systemåterställning ska ni kryssa i rutan som heter "Inaktivera Systemåterställning" eller "Inaktivera Systemåterställning för alla enheter".
4. Klicka på Verkställ.
5. Nu ska ni få ett meddelande som bekräftar att ni ska stänga av System Återställning och att alla återställningspunkter raderas, klicka Ja.
6. Klicka Ok.

För att starta Systemåterställning tar ni er till steg 3 i guiden ovan och ser till att rutan som heter "Inaktivera Systemåterställning" inte är förbockad. Sen bekräftar ni meddelandet som kommer upp.

Permalänk
Citat:

Windows XP

1. Klicka på Start - Program - Tillbehör - Utforskaren.
2. Högerklicka på Den Här Datorn och klicka på egenskaper.
3. Under fliken som heter Systemåterställning ska ni kryssa i rutan som heter "Inaktivera Systemåterställning" eller "Inaktivera Systemåterställning för alla enheter".
4. Klicka på Verkställ.
5. Nu ska ni få ett meddelande som bekräftar att ni ska stänga av System Återställning och att alla återställningspunkter raderas, klicka Ja.
6. Klicka Ok.

För att starta Systemåterställning tar ni er till steg 3 i guiden ovan och ser till att rutan som heter "Inaktivera Systemåterställning" inte är förbockad. Sen bekräftar ni meddelandet som kommer upp.

Tack, men det där visste jag redan.

Och det var inte riktigt det jag frågade efter.

Permalänk
Vila i frid

Har du inte redan kört antimalware + superantispyware, gör det.