Vilka utgångar i boxen ska jag prioritera för bästa Ljud samt bild

Permalänk
Medlem

Vilka utgångar i boxen ska jag prioritera för bästa Ljud samt bild

Vilken koppling är att rekomendera av följande kombinationer
För bästa bild och Ljud
Jag kommer abslut i främsta hand använda digitalboxen till lyssning av digitalradio bör nämnas. I andra hand kommer jag använda systemet för tittande från datorn och där kommer inte boxen in i spel.
I treje hand kommer det användas för Tv-tittande.

Digitalboxen har

Optisk digital s/pdif
En HDMI
Component digital

Förstärkarenen har alla tre

Tvn har component och HDMI

Jag kan därför antingen

1. Köra HDMI till Förstärkaren från Digitalboxen och Component till Tv:n från boxen

2. Eller HDMI till TV:n från boxen och component digital till förstärkaren från boxen

3. Eller HDMI till TV:n från boxen och optisk digital till förstärkaren från boxen.

Då HDMI är bäst är väl frågan vilket som blir mest lidande av Ljud och Bild att vara tvunget att använda component eller optisk. Samt vilket av component och optisk är bäst.

Permalänk
Medlem

Du kopplar HDMI till förstärkaren och sedan HDMI från förstärkaren till tv'n. Då har du både bild och ljud i en kabel.

Förutsatt är ju att boxen kan skicka både bild och ljud via hdmi men det ska inte vara några problem.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Detta fungerar så jag undrar fortfarande vilket som blir mest lidande.

Om en annan ingång är vald vilket sker ofta när jag tittar på dvd eller kollar på filmer från datorn till tvn så förstår inte tv:n att HDMI ingången existerar om inte förstärkaren är på och om förstärkarenn sätts på före tvn så händer det så att när väl tv:n bläddrat till rätt HDMI ingån så blinkar bilden fram och tillbaka mellan blått och tvprogrammet i all oändlighet.
Tills man stänger av tvn och startar tvn igen med förstärkaren på.

Man måste alltså starta förstärkaren bläddra till HDMI ingången på TV:n, stänga av tvn och sätta på tvn igen för att det ska fungera..