Nya funktioner i Catalyst 8.11

Permalänk
Medlem

Jag kan varken installera 8.10, 8.11 eller 8.12 - samtliga får systemet att starta om under uppstart (ingen visuell blåskärm). Någon som har haft liknande problem och fått det att funka? Jag vill gärna ha drivrutiner som inte är tre månader gamla när det finns fetare ute.

Permalänk
Medlem

Värkar funka fint än så länge hehe !=DD

Fattar dock inte varför de kommer en ny uppdatering varje månad !?

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650 | Intel Core I7 920 @ 3.00Ghz | Asus P6T | Kinston HyperX 4GB | GTX 275 OC Twin Force | Corsair X32 2.5" SSD | Seagate 500GB | Benq 24" HD
|- Iphone 3GS 16GB VIT -|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramerix
Värkar funka fint än så länge hehe !=DD

Bättre att ha en rutin på varje månad än att ha användarna snurrandes runt efter drivers.

Permalänk
Medlem

Kan jag ladda ner 8.11 till min bärbara dator? Det är en laptop med ett Xpress 1200 grafikkort, de är lite över 1 år gamla de jag har nu.

Har förstått at det är speciella drivrutiner till bärbara datorer, eller är det bara att välja integrerat på de nya.?

Får ingen bild på TV'n sen jag uppdaterade drivrutiner förra gången, installerade då de gamla igen men har ingen bild då heller. eller så TV's VGA trasig.

Permalänk
Medlem

Hm, någon som testat drivrutinen på ett HD4670. den enda som funkat hittills är den som var med på skivan. Vill inte strula med drivrutinerna i ett par dagar igen.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Hm, någon som testat drivrutinen på ett HD4670. den enda som funkat hittills är den som var med på skivan. Vill inte strula med drivrutinerna i ett par dagar igen.

Jag använder 8.10 till mitt HD4670. Kan kolla 8.11 imorgon, jag älskar nya drivrutiner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz

Jodå, det verkar funka bra, fast jag har bara testat 8.11 i 3DMark än sålänge. Jag har kört med 8.9, 8.10 och 8.11. Med 8.9 får jag drygt 8000 i 3DMark06, men med 8.10 samt 8.11, får jag cirka 500p mindre. Hur det är i spel vet jag inte, då jag inte gillar att köra med Fraps på; tycker det förtär spelglädjen.
Jag kan väl tänka mig att prestandaförlusten med de nyare drivisarna som syns i 3DMark uppvägs av att de är bättre optimerade för nya spel som jag snart ska installera. Men ändå är det ju lite surt att veta att man inte får ut riktigt full prestanda.
Edit Nu fick jag rätt på det; upp i 8100+, detta med 8.11. Jag tycker det verkar som om man får

1) avinstallera CCC
2) avinstallera de gamla drivarna i enhetshanteraren (ta bort enheten)
3) starta om Windows
4) låta Windows installera sina drivrutiner
5) installera den nya versionen av CCC.

Allt i den ordningen, annars får man dålig prestanda. Testa det, ni som har problem med 4670.
(Möjligen måste man också välja de sökvägar som installationsprogrammet föreslår. Låter långsökt, ja, men efter en mängd misslyckade försök, var det ändå exakt så som ovan beskrivet jag gjorde.)
/Edit

Tror jag sätter punkt där eftersom det riskerar att gå off-topic, du undrar bara om de funkar? Ja, för mig funkar det. (Mitt 4670 är ett ASUS BTW, och jag kör Vista 32, om det spelar någon roll.)

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bambi87
får du inge ljud via hdmi? kör du vista?

Precis.. Det är ett känt problem. ATI drivrutinerna kan inte läsa receivrar som receivrar, utan de tolkas som DVI monitor.
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1043267&page=...

Permalänk
Medlem

farcry2 v1.0 i dx9 flyter perfa i 1650*1050 så ser ingen anledning att uppdatera väntar till 8.12 då det kommer en del skoj då.

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på att det ska komma en drivrutin som ska fungera till min 2600 PRO AGP!! http://prisjakt.nu/produkt.php?p=249014

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
Jodå, det verkar funka bra, fast jag har bara testat 8.11 i 3DMark än sålänge. Jag har kört med 8.9, 8.10 och 8.11. Med 8.9 får jag drygt 8000 i 3DMark06, men med 8.10 samt 8.11, får jag cirka 500p mindre. Hur det är i spel vet jag inte, då jag inte gillar att köra med Fraps på; tycker det förtär spelglädjen.
Jag kan väl tänka mig att prestandaförlusten med de nyare drivisarna som syns i 3DMark uppvägs av att de är bättre optimerade för nya spel som jag snart ska installera. Men ändå är det ju lite surt att veta att man inte får ut riktigt full prestanda.
Edit Nu fick jag rätt på det; upp i 8100+, detta med 8.11. Jag tycker det verkar som om man får

1) avinstallera CCC
3) starta om Windows

Allt i den ordningen, annars får man dålig prestanda. Testa det, ni som har problem med 4670.
(Möjligen måste man också välja de sökvägar som installationsprogrammet föreslår. Låter långsökt, ja, men efter en mängd misslyckade försök, var det ändå exakt så som ovan beskrivet jag gjorde.)
/Edit

Tror jag sätter punkt där eftersom det riskerar att gå off-topic, du undrar bara om de funkar? Ja, för mig funkar det. (Mitt 4670 är ett ASUS BTW, och jag kör Vista 32, om det spelar någon roll.)

8.11 fungerar även för mig utan problem med ett HIS 4670.

Ett tips kan vara att köra driver cleaner innan man installerar nya catalyst.

Permalänk
Medlem

Jag skippade 8.10 efter att ha läst alla dåliga kommentarer om den, men verkar som att 8.11 är lite säkrare? Har aldrig haft problem med att uppdatera innan men kör 8.9 nu.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte bergripa varför det inte går att installera någon nedladdad drivrutin från ati's hemsida på min laptop (HP Pavilion dv5-1030eo med Mobility radeon HD3450). Den ända drivrutin som finns att tillgå är 8.476.0.0 A som finns på HP's hemsida. Tröttsamt...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

1) avinstallera CCC
3) starta om Windows

/Edit

8.11 verkar funka bra men kortet kan jag inte klocka mer än 765 core mot 850 förut? Sedan kan jag inte klocka minnena alls oavsett drivrutin. Men skall kolla om jag har stoppat in Molex kontakterna till pci-e platsena. Då jag kör på ett crossfire kort med extra försörjning till varje pci-e plats. Har för mig att det är AMD 600 och en Uli sydbrygga.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall buggen relaterad till WOW och deras nya skugg system fixat? Lite jobbigt att ha drivern krasha stup i kvarten när man försöker spela.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
de där med att med en knapptryckning så kan du dra full prestanda av din crossfire eller vad det stod. Vet någon vilken knapp det är. eller hur man hittar de o.0?

btw äntligen har dom lagt in en far cry 2 bild^^

Hade lite problem med att hitta det men till slut upptäckte jag textraden i RL:

"This release of ATI Catalyst™ enables users to verify whether an application is
running in ATI CrossFireX™ mode. The new option found in the ATI Catalyst™
Control Center system tray, will allow users to verify whether a Direct3D or
OpenGL application is running in ATI CrossFireX™ mode. (The “ATI Cross-
FireX” logo will be shown on screen when the application is running)."

Så, ingen knapp iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
men det måste ju finnas en riktig driv för HD3300

Provade du att installera någon, antingen vanliga eller IGP? Det är så gott som riskfritt att prova. Om inte hårdvaran stöds så installeras den inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramerix

Har mycket att göra med att för ett antal år sedan så hade ATI dålig reputation för drivrutiner, medan Nvidia hade bra. Då tog man sig i kragen och lovade högaktningsfullt att man ska släppa 12 releaser om året. Och detta har man följt sedan dess, medan Nvidia av någon outgrundlig anledning gått andra vägen och släpper mer sällan nya drivrutiner än vad man brukade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimpen
Kan jag ladda ner 8.11 till min bärbara dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lojden
Jag kan inte bergripa varför det inte går att installera någon nedladdad drivrutin från ati's hemsida på min laptop (HP Pavilion dv5-1030eo med Mobility radeon HD3450). Den ända drivrutin som finns att tillgå är 8.476.0.0 A som finns på HP's hemsida. Tröttsamt...

Prova mobility modder:
http://www.driverheaven.net/modtool.php

Anledningen till att de inte går att installera är att Dell, HP, m.fl. vill ha det så, inte p.g.a. någon särskilt ovilja från ATI eller Nvidias sida. D.v.s. laptop tillverkarna vill inte att deras support ska behöva hålla koll på fler drivrutiner än nödvändigt.

Det är egentligen samma drivrutiner för desktop kort och laptop kort, så det är bara att modda .inf filerna med rätt info (förslagsvis med hjälp av mobility modder) så installerar de och funka fint.

Permalänk
Medlem

Kan man lägga in bara andra hotfixen från ATI direkt eller måste man ha 8.10 inlagd före? För det är väl den andra hotfixen som heter "hotfix_vista_32-64_8-551-1-71310" ??

8.11 får mitt system att blåskärma och även krasha, fick reparera installationen pga denna. Trots att jag nyss gjort en nyinstall på vista.

tacksam för snabbt svar på min fråga

edit: Va inget, 811 funkar inte på min dator. Inte heller hotfix nr 2 till 8.10 funkar.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
...

Hummus, när vi nu har dig i tråden, kan du skriva en liten steg-för-steg dummy-guide för oss mindre kunniga, om hur man uppgraderar sina drivrutiner till ATI-kort? Verkar som en del får problem när de ska uppgradera CCC.

För egen del funkar 8.11 nu, men det kommer, som du skriver, ofta nya drivrutiner, och vissa kämpar fortfarande med 8.11.

För nytillkomna medlemmar kan nämnas att Hummus är civilingenjör som jobbar (jobbade?) för ATI, och gjorde t.ex. en enkel fix till DoomIII, som gjorde att det spelet flöt mycket bättre med ATI-kort. Det är därför jag tycker att en kort beskrivning om hur vi ska gå tillväga med drivrutiner till våra ATI-kort, både nu och framöver, kan vara av värde.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Hjälpsam

Enda gången jag haft problem vid en uppdatering var i Vista, då försökte jag ta bort den gamla rutinen först, resultat blev blåskärm och till sist en reparation.
Jag uppdaterar sällan i XP, bootar sällan upp XP och det är mycket besvärligare att uppgradera där.
Det första man skall göra innan man uppdaterar är nog att avinstallera ATI tray tools, Rivatuner och annan skit, det är också steg ett om kortet krånglar.
Nästa steg är att koppla ur överklockningen, det är också något man skall göra om det krånglar.
Kolla också upp att ni har .net 2.0 installerat.
I de fall man sitter på ett piratkopierat OS, får man också räkna med mer problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

8.11 funkar inte alls för mig. Fallout 3 ramlar ner till 4-5 FPS konstant efter en stunds spelande och red alert 3 går inte ens att spela.

Och funktionen för att se om spelet använder Crossfire är riktigt dålig. Du får upp en ATI-logga i höger hörn av skärmen som bara finns där hela tiden. Den tjänar sitt syfte men den kunde ha varit bättre, fadat efter en stund eller vad som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hummus, när vi nu har dig i tråden, kan du skriva en liten steg-för-steg dummy-guide för oss mindre kunniga, om hur man uppgraderar sina drivrutiner till ATI-kort?

Visst:
1. Dubbel-klicka exen.
2. Vänta tills drivrutinen installerat.
3. Klart.

Allvarligt talat verkar många ha en ryggradskänsla av drivrutinsinstallationer som hänger kvar sedan Windows 98. Men nu är det år 2008 och drivrutiner har hanterats på vettigt sätt av Windows sedan Win2000 åtminstone, och definitivt av XP. Det är inga problem att ha många olika drivrutiner installerade samtidigt. En ATI och Nvidia drivrutin på samma burk skapar inga som helst problem. Jag har inte avinstallerat en drivrutin på säkert mer än fem år. När jag jobbade kvar på ATI (slutade för drygt ett år sedan) hade jag en XP installation på jobbet som fick uppleva många olika grafikkort, moderkort, CPUer etc. Jag avinstallerade aldrig någon drivrutin, och detta var alltså den installation jag jobbade med mest. Samma sak gör jag på jobbet nu, swappar ibland grafikkort flera gånger om dagen, ofta mellan ATI och Nvidia för att se om min nya kod funkar på båda. Det är förstås helt ohållbart att behöva installera om drivrutiner emellan, vilket jag förstås inte gör. Jag stänger bara av datorn, sätter in nya grafikkortet och startar igen. Windows väljer rätt drivrutin och allting bara funkar, precis som det ska vara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Aspen-
Precis.. Det är ett känt problem. ATI drivrutinerna kan inte läsa receivrar som receivrar, utan de tolkas som DVI monitor.
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1043267&page=...

Jag gjorde en guide för ett tag sen, titta in den: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Jag tog från datorn direkt till tv och sen kör jag optisk kabel till ljudanläggning som är ett Logitech Z-5500.

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bambi87
Jag gjorde en guide för ett tag sen, titta in den: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Jag tog från datorn direkt till tv och sen kör jag optisk kabel till ljudanläggning som är ett Logitech Z-5500.

TrueHD kan inte skickas genom optisk och jag har inte HDMI ut i tvn. Så det hjälper inte så mycket tyvärr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hav
Hade lite problem med att hitta det men till slut upptäckte jag textraden i RL:

"This release of ATI Catalyst™ enables users to verify whether an application is
running in ATI CrossFireX™ mode. The new option found in the ATI Catalyst™
Control Center system tray, will allow users to verify whether a Direct3D or
OpenGL application is running in ATI CrossFireX™ mode. (The “ATI Cross-
FireX” logo will be shown on screen when the application is running)."

Så, ingen knapp iaf

asså jag kan inte hitta denna funktion? de kanske inte går om man har 4870x2 ?

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.